7-teneren kytkimen ihmettelyä

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Ilmari
Viestit: 1059
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

7-teneren kytkimen ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Johdanto niille, jotka eivät asiasta tiedä. Eli 700 teneren kytkin ei toimi kylmänä hyvin. Kylmänä kytkin urahtaa ja nappaa kiinni hyvinkin terävästi. Vaivat olivat olemassa, kun ostin pyörän 25 tkm ajettuna ja reilu 8000 km ajettuna ominaisuus on pahentunut. Tätä on ollut monella muullakin Jammu-setällä mutta yllätys, että maahantuoja ei tiedä asiasta yhtään mitään. Ja ilmeisesti öljylaadulla ei tämän asian kanssa ole mitään tekemistä, monia on maailmalla koitettu.

No nyt kytkin on palasina pöydällä. Levyt ovat paksuudeltaan lähes uusia, 3,05mm , hylkyraja 2,90mm. Välilevyt hyvässä kunnossa, ei sinistymää. Ihmettelyä lähinnä se, että uloin ja sisin kytkinlevy ovat öljyisiä, muuta ihan kuivia! En nyt kovin montaa kytkinremppaa ole mopoihin tehnyt mutta eikö nää levyt pitänyt uittaa öljyssä huolella ennen asennusta. Purkaessa kytkinlevyt olivat lievästi tarrautuneet välilevyihin. Mun tietääkseni tähän mopoon ei ole kytkinremppaa tehty eli onko nuo levyt sitte kuivia tehtaan jäljiltä vai oonko ite ihan väärillä jäljillä tän asian kans?

-Ile-
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: 7-teneren kytkimen ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Kyllä ne märkänä pitää asentaa mutta niiden pitäisi myös saada öljyä koneen käydessä. UR-LC8:ssa erikseen painetaan pumpulla öljyä kykäkeskiöön että pakka kestäisi lipsuttelua ja sehän myös kestää. 450 Temmin ostin vasta ja siinä oli painelevyssä porattu pikku reiät sillälailla vinoon että se kerää pyöriessään roiskeöljyä kytkimen keskiöön josta se leviää levyille sisäkruunun rei'istä.
Löydätkö Jampista minkäänlaista öljyämismekanismia/ onko keskikruunussa, siis siinä mihin metallilevyt tarraa, reikiä?

Ns Pol Tarres-perustelu kaikessa T7 koskevassa herättää yleensä naureskelua mutta uskallan ehkä tässä kohti käyttää, koska nuo Romaniacsit sun muut vaatii tuntikaupalla kykän luistattamista ja sillä ilmeisesti kykä riittää kisan läpi. Tästä herää minulla ainakin ajatus että kun se seppä jonka nimeä en juuri nyt muista, taikoi kilpuria Tennarista, mahtoikohan tehdä kykän öljynsaannillekkin jotain?
Avatar
Ilmari
Viestit: 1059
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: 7-teneren kytkimen ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Joo? Siis siinä keskiössä on boorituksen pohjalle porattu 7 kpl pieniä (1.5mm?) reikiä. Kaikki reiät sivusuunnassa eri kohden ikään kuin joka levylle ois oma reikä.

Mutta mutta, ku ei mee vielä jakeluun.

1.Jos nuo levyt on asennettu märkänä paikalleen niin voiko ne kuivua käytössä?
2. Jos nuo levyt on lillunut enemmän tai vähemmän öljyisessä moottorissa 4 vuotta niin miten hitossa ne voi olla noin kuivia?

Sanoisin, että jos laitan yöksi paperin päälle kytkinlevyn ja Marie-keksin niin keksistä jää rasvaisempi pläsi paperiin.
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: 7-teneren kytkimen ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Jos ne olisi kuivana asennettu eivätkä saisi uutta öljyä, voisi kuivua. Pyörimisliikehän pyrkii sen heittämään tangentin suuntaan. Kuivuttuaan luistatuslämpö vielä varmaan polttaisi loput pois.
Ne ei lillu öljyssä mutta niiden pitäisi saada öljyä roiskeena sen verran että pysyvät öljyisenä.

Tuon Temmin kytkimeen kurkkasin siis vähän samanmoisen narinan vuoksi ja niistä kyllä keskimmäiset oli aika vähäöljyisiä. Kotarin pumppuvoidellut taas on olleet märkiä aina kun kurkkaan. Temmin kykän kasasin eri järjestyksessä mutta en sellaisia paikkoja ole sittemmin ajanut missä se alkoi naukua. Se tosin parkui jos otti toooooosi jyrkältä kalliolta mäkilähtöjä ja joutui suht isolla teholla luistattamaan pitkään.

Juurikin noita keskiön reikiä tarkoitan, eli on siellä ainakin reitti öljyn päästä keskiöstä levyille. Saako siitä selvää miten se pääsee keskiöön?
Avatar
Ilmari
Viestit: 1059
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: 7-teneren kytkimen ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Jep. Ei se tosiaankaan lillu öljyssä. Tuo kykä onki huomattavasti öljysilmän yläpuolella. Mitä nyt äkkiä katoin niin ainut reitti tulevalle öljylle on kolme soikeaa aukkoa keskiön pohjassa. Tämä siis vaan arvelua...

Mutta miten siis edetä? Uusia levyjä on vissiin turha ostaa, koska ei noissa vanhoissa kovin mitään vikaa ole? Kannattaako levyjen tartuntapinta hioo lievästi, laittaa levyt yöksi öljyyn ja toivoa parasta? Joku tässä on pielessä mutta mikä?
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: 7-teneren kytkimen ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Uusia en ostaisi. Kevyestä hionnasta ei ainakaan haittaa ole, voihan se kylmäulahtelu johtua osin pinnanlaadustakin. Ylipäätään jos se muuten toimii normaaalisti, en stressaisi.
Temmin kykälle meinasin ulahtelun mahdollisesti palatessa, tehdä niin että käytän pyörää oikealla kyljellään hetken ja koitan onko siitä apua. Sen pitäisi saada aika reilu öljylaaki kytkimeen näin tehtäessä. Sama tietty voisi toimia Tennarillakin mutta onhan se himpun raskaampi kallistella. 8)
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: 7-teneren kytkimen ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Olen tähän aiheeseen saanut perehtyä nyt ihan urakalla kun olen halunnut Temmin kykän yhtä hyväksi kuin Superissa. Nyt se pikkuhiljaa alkaa siltä vaikuttaa, onneksi näin, olisin pannut pyörän vaihtoon muuten.
Mitä uskon oppineeni:
-Kuivuuttaan ne useimmiten narisee.
-Kannettu vesi ei pysy kaivossa eikä asennuksessa levyihin laitettu öljy levyissä. Mitä kovempaa on käyttö, sitä enemmän pitää saada öljyä jäähdytykseen.
-Jos öljy ei piisaa, alkaa kierre. Kytkin kuumenee ja sinne tuleva vähä öljy sitä myöten. Kuumana öljy ohenee ja poistuu siksi nopeammin.
-450 Temmissa on sittenkin pumpulla voideltu kytkin, ilmeisesti edellisen asentajan soveltamisen vuoksi öljy ei päätynyt perille, sain onneksi korjattua konetta halkomatta. Vähän tässä vielä on hienosäätöä mutta nyt kestää hardistreenejä ajaa jo aika vapautuneesti ilman että kykä alkaa protestoida.

Jampin osalta selvittäisin että miten sen kytkimen on tarkoitus öljynsä saada ja että toimiiko se systeemi, oli sitten roiskevoitelu, pumpulla toimiva tai mikä vaan.
Eri öljyt vaikuttaa myös, silloin kun se pumppusysteemi ei pelannut, oli ajaminen ohjekirjan mukaisella 20W-50:llä ihan saatanasta, ulahteli, narisi ja haukkoi niin että meni kuskilla hermot. Delvacilla se pelasi kohtuudella. Oikuttelu alkoi heti kylmänä eikä lämpö auttanut. Tältä pohjalta epäilen että paksumpi öljy, vaikka pysyykin kytkimessä paremmin, voi huonosti toimivan öljynsiirtosysteemin kanssa olla huonompaa menemään perille. Tämän testaan jossain välissä ja koitan sitä samaa 20w 50:iä uudelleen kunhan olen saanut muut säädöt pois.
Avatar
Ilmari
Viestit: 1059
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: 7-teneren kytkimen ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Joo. Uitin levyt syksyllä öljyssä ja nyt tullu joku sata kilsaa talviajoa ja vielä toimii. Varmastikkin olet oikeassa, että jos kytkimeen ei uutta öljyä tule niin viimeistään kesällä levyt on taas kuivia.

Mun googlailutaidoilla en ole vielä löytänyt Jammun öljynvirtauskaaviota enkä ylipäätään tietoa, miten se öljy sinne kytkimelle tulee.
Vastaa Viestiin