Ktm 250 exc kytkin ei irrota

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

ardex
Viestit: 17
Liittynyt: Su Touko 07, 2023 9:43 pm
Pyörä: KTM 250 EXC- 13vm

Ktm 250 exc kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja ardex »

Juu, elikkäs -13vm 250 2t kotarissa ollut ostamisesta lähtien semmosta vikaa, että kytkin ei tahdo kunnolla irrottaa. Kylmänä kun lyö vaihteen päälle, kuuluu tyypillinen *klonks* ja käynti tippuu hieman. Eipä tässä vielä mitään, mutta kun ei tahdo vapaata löytää paikallaan sitten mitenkään. Enemmän vielä häiritsee, kun vauhdista painaa kytkimen pohjaan ja kierrokset jää leijumaan. Tähän auttaa pykälän tai kaksi isommalle vaihtaminen, sillon rauhottuu normaalille tyhjäkäynnille. Lisäksi lämpösenä tahtoo vaihde päällä kytkin pohjassa hieman pyrkiä eteenpäin, jaloilla saa kuitenkin pidettyä paikallaan.

Öljyinä edellinen omistaja käyttänyt ilmeisesti Castrol MTX 10W-40 ja nyt itse pari tuntia ajellut Motorexin 15W-50 mutta eipä tuolla vaihdolla ollut kummoista vaikutusta.

Aukoahan tuo kytkin pitäisi, mutta voiko johtua muusta kuin urille kuluneesta kytkinkruunusta? Hirvittää vaan kun heti ostamisen jälkeen pitäis olla jo remppaamassa vaikka mukamas ehjän kamppeen ostin...

Voiko esim sisäkruunun sisällä olevat kumipalat aiheuttaa tuon? Levyistä tuskin johtuu, kun eikös kytkimen sillon pitäisi päinvastoin luistaa?
juhap
Viestit: 1025
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Pyörä: SE

Re: Ktm 250 exc kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja juhap »

Onko kytkinnestesäiliö ihan täynnä?
ardex
Viestit: 17
Liittynyt: Su Touko 07, 2023 9:43 pm
Pyörä: KTM 250 EXC- 13vm

Re: Ktm 250 exc kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja ardex »

En eilen ehtinyt katsomaan kun aika kiireellä piti tallilta lähteä. Luulis kyllä nestettä olevan oikea määrä, kun kahvassa sopivasti tyhjää/klappia :|
virtaes
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 7:18 pm
Pyörä: TM EN 300 FI

Re: Ktm 250 exc kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja virtaes »

Voisikohan siellä kytkinpiirissä olla vaan ilmaa, minkä vuoksi pakka ei aukea kunnolla?
Tietysti nuo kruunun urat tekee saman, tai jos kytkin on avattu ja kasattu väärin. Sinänsä kytkin ei ole mitään avaruustekniikkaa, joten avata se kannattaa jos vikaa ei muualta tunnu löytyvän.
ardex
Viestit: 17
Liittynyt: Su Touko 07, 2023 9:43 pm
Pyörä: KTM 250 EXC- 13vm

Re: Ktm 250 exc kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja ardex »

Pitää illasta käydä ihmettelemässä, josko siellä olisi vaan ilmaa järjestelmässä (toivottavasti). Tällä kyllä päästelty jo hieman vajaa 400h pitkin maita ja mantuja eikä kytkinremontista ainakaan mitään kuitteja löydy, eli en ihmettelisi vaikka kruunu olisikin tullut tiensä päähän. Pitää ainakin tuo nesteen taso nyt varmistaa ja katsella josko sitä kehtaisi aloittaa tuon ilmaussavotan. Siihen näkyy ainakin foorumilta, netistä ja jopa ohjekirjasta löytyvän jos jonkinmoista ohjetta:D Jos nyt joku tietäjä sattuu tätä lukemaan ja jaksaa aloittelijalle vääntää rautalangasta miten tästä selviää helpoiten niin arvostan kovasti. :wink:
virtaes
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 7:18 pm
Pyörä: TM EN 300 FI

Re: Ktm 250 exc kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja virtaes »

No juu, 400 tuntia on jo aika paljon, joten ei olisi mikään ihme jos kruunusta löytyisi sanottavaa.

Motokeitaan sivuilla on räjäytyskuvat, mistä selkiää kytkimen rakenne:
https://www.motokeidas.com/shop/tuottee ... C135483210
ardex
Viestit: 17
Liittynyt: Su Touko 07, 2023 9:43 pm
Pyörä: KTM 250 EXC- 13vm

Re: Ktm 250 exc kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja ardex »

Niinhän se on. Eipä varmaan tuo kruunun mahdollisten pykälien viilaaminen auta kuin hetken ensiavuksi, eli jos sieltä pykälät löytyy niin uutta tilaamaan. Mitäs kaikkea muuta tossa sitten pitäis uusia jos kruunu on syypää tähän? Levyt varmaan ainakin olisi hyvä uusia samalla kertaa? Mitä kaikkea muuta sitä pitää vielä sitten laittaa tilaukseen? Ne sisäkruunun kumit varmaankin, jotakin prikkoja (mitkä kaikki?) Ainakin tuo kytkimen lukitusprikka mutta onko muita?

Jos noista räjäytyskuvista sais jotkin osanumerot mitkä olis hyvä samalla vaihtaa kruunun, levypaketin ja kumipalojen kera niin mahtavaa olisi :)
virtaes
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 7:18 pm
Pyörä: TM EN 300 FI

Re: Ktm 250 exc kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja virtaes »

Itse avaisin sen kytkimen ja vaihtaisin sellaiset osat, mitkä näyttää ilmiselvästi siipeensä saaneilta.
Massalevyt voit mitata ja vaihtaa vasta sitten jos ne ovat jo paksuudeltaan kulumisrajan alle tai muuten lämpöä saaneen näköisiä.
Sama niille metallisille kytkinpakan välilevyille, vaihtaa sitten jos ne ovat ohuita, kieroja ja muuten pahan näköisiä.
Kytkinkopan tiivisteen joudut varmasti vaihtamaan ja noi kumit oli niin halpoja, että ne kannattaa tietysti vaihtaa samalla.

Jos käytät Keidasta varaosien hankintaan, niin siellä osaavat kyllä neuvoa että mitä kannattaa suoraan laittaa uusiksi.
Avatar
MIL
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Helmi 26, 2018 12:00 pm
Pyörä: KTM 350 exc 2020 ex KTM Military
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ktm 250 exc kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja MIL »

Siinä Keitaan räjäytyskuvan alla on kuvan numeroitujen osien osanumerot ja selitteet, taitaa olla jopa oikea kpl määrä. Siitä vaan klikkailee osat koriin ja kassan kautta maksamaan. Minusta hyvin toimiva systeemi.
ardex
Viestit: 17
Liittynyt: Su Touko 07, 2023 9:43 pm
Pyörä: KTM 250 EXC- 13vm

Re: Ktm 250 exc kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja ardex »

MIL kirjoitti: Ma Touko 08, 2023 9:55 pm Siinä Keitaan räjäytyskuvan alla on kuvan numeroitujen osien osanumerot ja selitteet, taitaa olla jopa oikea kpl määrä. Siitä vaan klikkailee osat koriin ja kassan kautta maksamaan. Minusta hyvin toimiva systeemi.

Joo, tämä tiedossa. Tuskin sieltä kuitenkaan tarvitsee 100% osista uusia eikä huvittais jostain ehjistä osista köyhtyä montaa sataa
ardex
Viestit: 17
Liittynyt: Su Touko 07, 2023 9:43 pm
Pyörä: KTM 250 EXC- 13vm

Re: Ktm 250 exc kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja ardex »

Okei, tänään ihmetelty kytkintä nyt useampi tunti. Ilmasin alhaalta ylöspäin lääkeruiskulla työntämällä, neste oli kuplatonta koko matkan. Vanhat nesteet kylläkin varmaan jo jonkin aikaa olleet tuolla, sen verran mustaa oli. :shock:

Ei kummoista vaikutusta, vapaa löytyi kuitenkin ehkä aavistuksen helpommin mutta vauhdissa ei irrottanut vieläkään täysin. Ei muuta kuin kytkin auki ja tarkastelemaan mitä sieltä on antautunut.

Kytkinkruunussa kyllä näkyi tummentuneina ne kohdat, johon massalevyjen reunat ottavat kiinni. Minkäänlaista pykälää siinä ei kuitenkaan tuntunut, joten se nyt ilmeisesti onkin ehjä vaikka jo noin paljon ajettu. Kytkinkeskiön (tai miksi sitä haluaakaan kutsua) sisällä olevat kumit olivat kyllä väljistyneet, eli ne menee ainakin uusiksi. Mitään muuta vikaa en noiden kumien lisäksi löytänyt, välilevyt sekä massalevyt ainakin näyttivät ihan hyvinvoivilta (mittailen paksuudet näistä kun joudan). Voiko siis aloituksessa kuvattu ongelma olla pelkästään näiden kumipalasten aiheuttamaa? :P
Kode
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ktm 250 exc kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja Kode »

Hei!
Juurikaan kyseisestä kytkimestä ei ole mitään kokemusta.
Siltikin tuli mieleen
Onhan kaikki välilevyt varmasti täydellisen suorat, ettei ole esim lämpövääristymää.

Ennen jousien asentamista pyöriikö silloinkaan levyt vapaasti toisiaan vasten?
Minkä huollan, sen myös korjaan.
ardex
Viestit: 17
Liittynyt: Su Touko 07, 2023 9:43 pm
Pyörä: KTM 250 EXC- 13vm

Re: Ktm 250 exc kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja ardex »

Kode kirjoitti: To Touko 11, 2023 6:55 am Hei!
Juurikaan kyseisestä kytkimestä ei ole mitään kokemusta.
Siltikin tuli mieleen
Onhan kaikki välilevyt varmasti täydellisen suorat, ettei ole esim lämpövääristymää.

Ennen jousien asentamista pyöriikö silloinkaan levyt vapaasti toisiaan vasten?

Pitää tosiaan noi välilevyt tutkia sitten vielä. Olin jotenkin niin varautunut siihen että toi kruunu on tullut tiensä päähän, että nyt lyö perin tyhjää kun ei äkkiseltään muuta löytyneet kun nuo kumit. Tässä kytkimessähän ei ole jousia, tonne keskiön sisään menee 6 kpl kumipaloja jotka väljistyneet/kovettuneet.
klonkku6
Viestit: 115
Liittynyt: Ti Elo 10, 2010 9:18 pm
Pyörä: te 125
Paikkakunta: Tampere

Re: Ktm 250 exc kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja klonkku6 »

Tuossa kytkimessä on kytkimen jousena lautasjousi (78132005000). Sen esijännitykseen voi vaikuttaa osan 54832006000 (Spring ring = jousirengas) asennolla (menee kolmeen eri asentoon).

Korjausohjeiden mukaan tuo pitäisi asentaa siten, että lautasjousi olisi "suorana". Tuolla jousirenkaalla voi säätää lautasjousen asentoa/esijännitystä.

Kannattaa vielä huomata, että tuo lautasjousi on degressiivinen. Eli mitä enemmän sitä esijännittää, niin sitä kevyemmäksi kytkin muuttuu. Ja vastaavasti, kun kytkinpaketti kuluu ohuemmaksi, niin kytkimen tuntuma muuttuu jäykemmäksi. Tästä voisi myös johtua miksi kytkin ei irrota kunnolla.

Jos tuo olisi minun pyörä, niin vaihtaisin kytkinpaketin (54832011110). Eli käytännössä kaikki massa- ja välilevyt.

edit. Nuo kumiosat vaihtaisin myös.

edit 2. Hätäapuna voi myös katsoa, jos yhden välilevyn vaihtaminen auttaisi 1 mm --> 1,4 mm.
Viimeksi muokannut klonkku6, To Touko 11, 2023 10:22 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ardex
Viestit: 17
Liittynyt: Su Touko 07, 2023 9:43 pm
Pyörä: KTM 250 EXC- 13vm

Re: Ktm 250 exc kytkin ei irrota

Viesti Kirjoittaja ardex »

Tulipa mieleen, kun tossa kytkimessä saa säädettyä tuota jousilevyä... Jos pakka nyt kuitenkin kulunut jo tuosta keskimmäisestä asetuksesta yli, saako tuon korjattua vielä laittamalla pultit noihin z-merkinnällä oleviin koloihin? Painelevyn lukitsevassa välikappaleessa siis tämä xyz- säätö. Ulkomaisilta foorumeilta tarkastelin asiaa, ja siellä oltiin sitä mieltä että tuo säätö on tarkoitettu nimenomaan lieventämään hieman ohentuneiden levyjen aiheuttamaa kulumaa. Painaa siis jousilevyä hieman eri kohdista erilaisilla asetuksilla. Tarkoituksena siis saada painelevy levossa täysin suoraksi.

Ja sitten tuohon asentamispuoleen vielä; olisiko jollakin vinkata pk-seudulta/uudeltamaalta liikettä, josta saisi ostettua toimivan lukitustyökalun tuolle kytkinkeskiölle? Pulttia avatessa tämä todettiin ainakin aivan turhakkeeksi https://www.storm-motor.fi/tyokalut/mot ... ding-tool/

Jos jostain saisi sellaisen kyhäelmän, joka olisi välilevyn mallinen, niin ei tarvitsisi tuota kytkinkeskiötä rikkoa. Jos joku olisi vaikka sattunut omaan käyttöön väsäämään vanhoista välilevyistä tuollaisen lukitustyökalun niin ostaisin mielelläni pois, tai vaihtoehtoisesti lainaisin/vuokraisin. Tai jos joku tuollaisen kykenisi mulle tekemään, sekin kelpaisi mainiosti. Saisi sitten kasatessa oikeaan momenttiin laitettua tuon mutterin:)
Vastaa Viestiin