Keulan huoltoa...

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Mikey
Viestit: 85
Liittynyt: La Loka 18, 2014 5:02 pm
Pyörä: RSV1000, Husqvarna TE300i

Keulan huoltoa...

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Otin asiakseni käydä vaihtamaan kuraenskan keulaöljyjä. Keula on alkujaan WP:n XPLOR, johon Silvast on laittanut MX-Techin 'Lucky' -kitin; siis pelkästään putket ja jalat ovat originaaleja, ja kaikki korkista alaventtiiliin on uutta tekniikkaa.

Suositeltu öljy on 2,5W. Nyt kun avasin putket (105 h mittarissa), niin molemmista valui tallilämpötilassa erittäin viskoottista öljyä - siis luokkaa Alien -leffojen pedon kuola. Kuin siirappia, vihreän harmaata mutta ei veden maidottamaa. Molempien jousien ylimmissä kierroksissa oli paksuja ruoste(?)kasaumia, jotka yllätyksekseni lähtivät pyyhkimällä pois.

Evästäkää minua!
Avatar
Hsippe
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Keulan huoltoa...

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Siis ajoit 105h samoilla keulaöljyillä?
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Keulan huoltoa...

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Tuo Lucky-kitti vaikuttaisi googlen mukaan olevan rakenteeltaan perinteistä avokammiokeulaa vastaava, eli sama öljy sekä voitelee että vaimentaa. Ja siihen nähden Alien-kuola kuulostaa aika paksulta.
Ruostetta saa kosteudella ja sitähän kyllä noin pitkällä huoltovälillä sinne kertyy. Maastokäytössä tuo on kyllä tosi pitkä väli. Oman teen kun laiska olen jossain 50-60h välein ja öljy on aivan kuraa siinä kohti.
Mikey
Viestit: 85
Liittynyt: La Loka 18, 2014 5:02 pm
Pyörä: RSV1000, Husqvarna TE300i

Re: Keulan huoltoa...

Viesti Kirjoittaja Mikey »

^Tuo viskositeetti tässä askarruttaakin!

Yleensähän vanha keulaöljy vaihtaa suuresti väriään mutta pysyy kuitenkin liruna. Nyt pois kaadettu teki siinä viimeisiä valutellessa astin pinnalle pienen keon :cry: .
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Keulan huoltoa...

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Erikoistahan tuo on juu mutta ainoa mahdollinen etäisesti järkevä syy laittaa paksumpaa öljyä olisi se että vaimennus ja voitelu olisi eri öljyillä. Eikä sinne siltikään mitää siirappia toinna laittaa. Eli vahvasti minulle vaikuttaa että se on vaan jostain syystä saostunut se vanha öljy tai joku aiempi asentaja on tehnyt tosi outoja taikoja.
TopKura
Viestit: 16
Liittynyt: Su Kesä 07, 2020 9:43 am
Pyörä: Honda Transalp 600
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Keulan huoltoa...

Viesti Kirjoittaja TopKura »

Moi
Mulla on kysymys koskien keulaputkien sisällä olevia jousia. Tuossa kevät talvella kun muuta tekemistä ei ollut niin tilasin Espanjan kaupasta uudet progressiiviset jouset. No nyt kun aloin niitä vaihtamaan niin nehän on noin 5cm lyhyemmät ku alkuperäinen. Veikkaan ettei näin saisi olla. Olen aloittelija huoltohommissa. MP honda transalp 600v 1993. Kiitoksia vastauksista jo etukäteen. Nii ja tilatut jouset on YSS.
Halvalla sain ja täs o tulos...
Peltsi
Viestit: 2824
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Keulan huoltoa...

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Tuliko muovisia holkkeja/putkea mukana?
Paskapuhetta, mutta uskon.
TopKura
Viestit: 16
Liittynyt: Su Kesä 07, 2020 9:43 am
Pyörä: Honda Transalp 600
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Keulan huoltoa...

Viesti Kirjoittaja TopKura »

Ei tullut mitään muuta kuin jouset hienossa paketissa. 😔
Halvalla sain ja täs o tulos...
Peltsi
Viestit: 2824
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Keulan huoltoa...

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Ei mitään ohjetta. Ei tietoa öljyn määrästä eikä viskositeetista?

Siksi vaan kysyin noista holkeista kun progressive suspension jousten nukana tulee pätkät muovista putkea jolla täsmätään nitat kun samat vieterin on ties mihin sopivia.

Ei muutako myyjälle viestiä.
Paskapuhetta, mutta uskon.
TopKura
Viestit: 16
Liittynyt: Su Kesä 07, 2020 9:43 am
Pyörä: Honda Transalp 600
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Keulan huoltoa...

Viesti Kirjoittaja TopKura »

Ei tullu mitään ohjetta mukaan.eikä holkki tms. Ostin öljyä jota ohjekirja suosittaa ja medium viskolla. Myyjälle laitoin viestiä sano vaan että, : ostajan vastuulla on tarkistaa sopivuus. Oli muuten ensimmäinen ja viimeinen kerta kun mmg racing tilaan mitään. Nyt vähän jännittää että onko takaiskunvaimentimen kanssa jotain ongelmia 🤔. Tässäkin tapauksessa taitaa pitää vanha sanonta : if not broken dont fix it. 😄
Halvalla sain ja täs o tulos...
XL250R
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Keulan huoltoa...

Viesti Kirjoittaja XL250R »

YSS:n tuotteiden paras ( ainakin paras löytämäni ) sopivuustaulukko löytyy heidän Australian maahantuojan sivustolta, jonka mukaan TransAlppiin YSS:ltä löytyy seuraavat sopivat osat keulaan:

https://yssaustralia.com.au/filter?cate ... 3&type=top

Eli modulaattori ja progressiivinen keulajousi.

Uusi jousi + putki tai uusi jousi + putki + modulaattori ( säädettävä comp vaimennus ) tulisi olla saman mittainen kuin alkuperäisen jousen ja putken yhteismitta. Tuo mitta on käytännössä sama, kuin mitta kohdasta, johon jousenpää tulee etutolpan yläreunaan lisättynä pienellä preloadilla n 1-2 senttiä. Ei enempää kuin jakasaa käsin puristaa jousta kasaan, jotta saa yläpropun ruuvattua kiinni.
Keulan pitää toki olla vapaana roikkumassa tuossa vaiheessa.

Pätkä ohutta teräsputkea tai riittävän vahvaa muoviputkea on helppo pätkäistä sahalla sopivaan mittaan.

Pudota siis jousi vapaana olevaan putkeen, mittaa jousen yläpään ( tiheämpi pää ) etäisyys tolpan yläreunaan, sahaa sopivasta putkesta etäisyys + sentti tai kaksi oleva pätkä, prikka väliin putki ja korkki kiinni. Nauti kesästä ja jos jousi liian jäykkä, niin pätkäise hiukan putkesta.

Sopiva öljy voisi olla 5w tai 10w. YSS:n yleensä suosittelemat 15W:t voivat olla sopivat lähinnä australialaisilla autiomailla tuhatta ja saataa paahtaessa.
Peltsi
Viestit: 2824
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Keulan huoltoa...

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Jännä tuo YSS sivusto kun kännykällä tulee vaan teksti ettei pääse sivuille sinun maastasi.
Paskapuhetta, mutta uskon.
TopKura
Viestit: 16
Liittynyt: Su Kesä 07, 2020 9:43 am
Pyörä: Honda Transalp 600
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Keulan huoltoa...

Viesti Kirjoittaja TopKura »

Kiitos tuhannesti ohjeista. 🤗. Tällä mun puhelimella en päässyt YSS sivuille herjaa että tästä maasta ei ole pääsyä. 🤔 yritän saada homman tehtyä. Alkuperäinen holkkihan toimii hienosti mallina. Palataan asiaan kun löydän tykötarpeet.
Halvalla sain ja täs o tulos...
XL250R
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Keulan huoltoa...

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Tuossa linkissä on lähinnä hinnat ja tiedot.
YSS:n numerolla PR3501045-075S615 oleva progressiivinen jousi on 615 mm pitkä, öljysuositus 10W 180 mm yläreunasta ( yleensä mitataan ilman jousta ),jousivakiot 4.5 ja 7.5, halkaisija 35 mm.

Seuraavassa eräs netistä poimittu soveltuvuustaulukko, jossa osa valikoiman soveltuvuudesta ( YSS:n tietoja eri osien soveltuvuuksista eri pyöriin on hujan hajan ympäri nettiä, täydellistä listaa en ole löytänyt mistään ):

https://traxxion.com/wp-content/uploads ... t-4-12.pdf
TopKura
Viestit: 16
Liittynyt: Su Kesä 07, 2020 9:43 am
Pyörä: Honda Transalp 600
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Keulan huoltoa...

Viesti Kirjoittaja TopKura »

Kiitos paljon vaivannäöstä. Tarkistelin pakettia ja huomasin pari epäkohtaa. Ensimmäinen on omat silmät mä oon koko ajan lukenut vuosiluvun väärin pyörä siis 93 ja pakettis lukee 83-89😕. Silmä näkee mitä mieli haluaa. Toinen on numero sarja. PR3351065-085S530-X. Laitoin uudestaan viestiä Espanjaa katotaan mitä vastaavat.
Halvalla sain ja täs o tulos...
Vastaa Viestiin