Yamaha XT660R 2011 Öljynsuodattimen kannen jenkat korkattu

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Saarinen
Viestit: 3
Liittynyt: Su Huhti 17, 2022 7:37 pm
Pyörä: XT660R

Yamaha XT660R 2011 Öljynsuodattimen kannen jenkat korkattu

Viesti Kirjoittaja Saarinen »

Hyvää päivää,

öljynvaihtoa suoritettaessa väänsin öljynsuodattimen kannen alimman pultin liian kireälle ja jenkat tuhoutuivat :oops: .
Vahinko tapahtui tietenkin reijän puolella, oheisessa kuvassa oleva pultti numero 21 pyörii siis vapaasti nyt reijässä ja ulos vetäessä jenkat "tulivat mukana".
Mitenköhän tästä nyt selvitään, onko kenelläkään hyviä neuvoja tai kokemuksia. Allekirjoittaneelle tulee mieleen että ostaisin uudet o renkaat varmuuden vuoksi ja kokeilisin vähän pidempää pulttia jos siellä takana olisi vielä jenkoja jäljellä. Toinen vaihtoehto reijän poraaminen yhden isommaksi ja uudet jenkat + pultti reikään mutta onkohan reikä läpi asti koneen sisään tai kulkeeko siellä öljyä, etten nyt vaan sotke öljynkiertoa tai saata metallinsilppua öljyn sekaan.

Kiitos jo etukäteen avusta.

Kuva

P.S. jo oli foorumilla vaikea turvakysymys, vaati jo vähän tutkimustyötä että sain ratkaistua heh heh.

-Saarinen
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha XT660R 2011 Öljynsuodattimen kannen jenkat korkattu

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kokeilisin ensin pitemmällä pultilla ja maltillinen kiristys luokkaa 6-7nm, jos ei onnistu niin sitten helicoil tai vastaava kierteen korjaus.

En ala jälkiviisastelemaan mutta momenttiavain kannattaa ottaa käyttöön, käsivaralta yleensä tulee kiristettyä liikaa. Teräksisissä osissa se ei aina ole niin justiinsa mutta alumiinin kanssa on oltava tarkempi kiristysmomentin osalta.
Kylätason kurapyöräilijä.
STN
Viestit: 474
Liittynyt: Pe Huhti 07, 2006 6:28 pm
Pyörä: xt660z. Tunturi Start

Re: Yamaha XT660R 2011 Öljynsuodattimen kannen jenkat korkattu

Viesti Kirjoittaja STN »

Tuon ruuvin tarkoitus on tyhjätä öljyt filtterin kotelosta, eli ruuvin reijästä on yhteys tuohon koteloon, ei muualle.
Ite kokeilisin isompaa jenkaa ja kotelon sisäpuolelta puhaltaa reikään jäysteet veks.
Tuota valutusreikää en kyllä ymmärrä, on aika hidas(turha).

EDIT:Oma vastuu!!

STN
Patukka
Viestit: 619
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: Yamaha XT660R 2011 Öljynsuodattimen kannen jenkat korkattu

Viesti Kirjoittaja Patukka »

STN kirjoitti: Ti Huhti 26, 2022 5:50 pm Tuon ruuvin tarkoitus on tyhjätä öljyt filtterin kotelosta, eli ruuvin reijästä on yhteys tuohon koteloon, ei muualle.
Ite kokeilisin isompaa jenkaa ja kotelon sisäpuolelta puhaltaa reikään jäysteet veks.
Tuota valutusreikää en kyllä ymmärrä, on aika hidas(turha).

EDIT:Oma vastuu!!

STN
Vaara siitä että kierrettä suurentaessa pilaa moottorin kytkinkopan on suuuri. Jos omaa kokemusta moottori- ja erityisesti kierrekorjauksista ei ole niin on syytä kääntyä sellaisen henkilön tai yrityksen puoleen jolta kokemusta löytyy. Helicoil voi olla hyvinkin aivan toimiva vaihtoehto mutta sen asennuksen on onnistuttava ensimmäisellä kerralla.

Voi onnistua parhaiten irroittamalla koko kytkinkotelo suorittaa kierteen korjaus esim. kierteittämiseen soveltuvassa pylväsporakoneessa. Silloin linjat pysyvät varmasti suorina. Käsivaralta paikallaan en lähtisi yrittämään jos ei olisi aivan pakko. Tai sitten heittää sillä vioittuneella kytkinkotelolla vesilintua ja ostaa uuden. Eiköhän noita e-baysta löydy, esim. tämä: https://www.ebay.de/itm/265643621943?ha ... SwXOpgCFAZ.

Ja ne momentit, ne katsotaan korjaamokäsikirjasta ja annettuja arvoja myös käytetään. Tuollainen M6 märkään alumiinikierteeseen on jossain 6-8Nm tienoilla. Se on niin vähän että käsivaralta kiristää aivan varmasti reilusti yli. Tämän on yli 40. vuoden kokemus erilaisista asennustöistä opettanut.

Itse en kiristä alumiiniin minkäänlaista pulttia ilman momenttiavainta, enkä mieluusti valurautaan tai teräkseenkään. Ylipäätään, näissä mopohommissa momenttiavain - oikeastaan momenttiavaimet, niitä tarvitaan useampi eri momenttialueille. Itselläni on neljä, kattavat momentit 2-350Nm - on yksi tärkeimmistä työkaluista. Se säästää monelta murheelta ja turhalta rahanmenolta.
vapaaduunari
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 6:17 pm
Pyörä: BMW F800GS
Paikkakunta: Napapiirin tuntumassa

Re: Yamaha XT660R 2011 Öljynsuodattimen kannen jenkat korkattu

Viesti Kirjoittaja vapaaduunari »

Nyt täytyy kompata edellä vastannutta asentajaveljeä. Se tahtoo olla tuo "rannemomentti" pienempien pulttien/muttereiden kanssa vähän liikaa. Hyvä ja tarkka momenttiavain on näissä aika päällikkö. Silloin tulee varmasti oikea kireys. Eikä tule vedettyä ns. varman päälle.
Kahta en vaihda - pikkuteitä ja Bemaria.
Vastaa Viestiin