Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)

Viesti Kirjoittaja Tase »

MMAF:n sivuilla on keskustelua mp:n rakenteluista ja linkkejä lakipykäliin.
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1184.0
Avatar
JUHHisi
Viestit: 999
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Tase kirjoitti:MMAF:n sivuilla on keskustelua mp:n rakenteluista ja linkkejä lakipykäliin.
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1184.0
"2. Renkaiden tai vanteiden leveyttä tai halkaisijaa taikka kuviointia ei ole rajoitettu mitenkään (pois lukien talvirengasmääräykset), mutta renkaan ja vanteen on oltava keskenään yhteensopivia."
Jaaha, asia selvä. Ajan huomenna hondani konttorille ja kirjautan rekisteriotteeseen renkaiksi noi 17 tuumaiset.

Alunperin siis 21/18 tuumaa.
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)

Viesti Kirjoittaja Tase »

JUHHisi kirjoitti:Jaaha, asia selvä. Ajan huomenna hondani konttorille ja kirjautan rekisteriotteeseen renkaiksi noi 17 tuumaiset.

Alunperin siis 21/18 tuumaa.
Kuinkas kävi, tuliko uusi rengaskoko rekisteriotteeseen?
tomimikael
Viestit: 151
Liittynyt: La Kesä 19, 2010 4:21 pm
Pyörä: xr600r

Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)

Viesti Kirjoittaja tomimikael »

Tase kirjoitti:
JUHHisi kirjoitti:Jaaha, asia selvä. Ajan huomenna hondani konttorille ja kirjautan rekisteriotteeseen renkaiksi noi 17 tuumaiset.

Alunperin siis 21/18 tuumaa.
Kuinkas kävi, tuliko uusi rengaskoko rekisteriotteeseen?

Nono??? miten kävi?
Don't stop for nothing, It´s full speed or nothing.
Rudi
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Pyörä: Yamaha TT600R '99

Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)

Viesti Kirjoittaja Rudi »

Tässä on uusi asetus:

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078

Saman asetuksen vanhassa versiossa oli nuo 51 mm max muutos ja etunen suurempi kuin takanen. Uudessa versiossa ei sitä ole. Pykälässä 11 on renkaiden muutokset.

Ja pykälässä 3 kerrotaan muutoskatsastuksen olevan pakollinen, mikäli vannekokoa muutetaan.

"2. Tällä asetuksella kumotaan moottoripyörän ja mopon rakenteen muuttamisesta 9 päivänä huhtikuuta 1992 annettu liikenneministeriön päätös (332/1992) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen."

Proaktiivisinta lienee ottaa nuo molemmat asetukset tulostettuna mukaan konttorille. Ihan vaan varmuuden vuoksi...

Kahta sanaahan ei tuossa pitäisi olla kokojen puolesta, etteikö saisi 17" katsastettua.
Avatar
JUHHisi
Viestit: 999
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

tomimikael kirjoitti:
Tase kirjoitti:
JUHHisi kirjoitti:Jaaha, asia selvä. Ajan huomenna hondani konttorille ja kirjautan rekisteriotteeseen renkaiksi noi 17 tuumaiset.

Alunperin siis 21/18 tuumaa.
Kuinkas kävi, tuliko uusi rengaskoko rekisteriotteeseen?

Nono??? miten kävi?
En viennyt pyörää mukanani, mutta duuni Transiitin kävin katsastamassa ja kysäsin asiasta.

"EMMÄÄ OO TOMMOSESTA KUULLUTKAAN. KYLLÄHÄN NE SIELLÄ NETISSÄ KAIKKEA KIRJOTTELEE.." - oli vastaus. :mrgreen:

Tuumasin että palaan asiaan jahka mulla on mustaa valkosella.
Avatar
Juhana
Viestit: 2355
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Niin tietysti artistinhan täytyy kaikki todentaa :twisted: Niin määkin vein konttorille kopioita nettisivuista,että saatiin jammuun tehot otteeseen :lol: olis luullu,että ne sieltä konttorin koneelta olis löytynyt varmemmin,mutta piti olla "mustaa valkoisella",otin vielä väritulosteet varmuudeksi :lol:
Avatar
JUHHisi
Viestit: 999
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Rudi kirjoitti:Tässä on uusi asetus:

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078

Saman asetuksen vanhassa versiossa oli nuo 51 mm max muutos ja etunen suurempi kuin takanen. Uudessa versiossa ei sitä ole. Pykälässä 11 on renkaiden muutokset.

Ja pykälässä 3 kerrotaan muutoskatsastuksen olevan pakollinen, mikäli vannekokoa muutetaan.

"2. Tällä asetuksella kumotaan moottoripyörän ja mopon rakenteen muuttamisesta 9 päivänä huhtikuuta 1992 annettu liikenneministeriön päätös (332/1992) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen."

Proaktiivisinta lienee ottaa nuo molemmat asetukset tulostettuna mukaan konttorille. Ihan vaan varmuuden vuoksi...

Kahta sanaahan ei tuossa pitäisi olla kokojen puolesta, etteikö saisi 17" katsastettua.
JEES! Tämä helpotti taas huomattavasti meikäläisen pykälä etsintöjä.. :lol:

Tässä linkki siihen vanhaan säädökseen.
Ja pykälässä 5 - kerrotaan :
Moottoripyörän ja mopon pyörät saa vaihtaa läpimitaltaan alkuperäisistä enintään 51 mm poikkeaviksi. Mopon vetävän pyörän halkaisijaa ei kuitenkaan saa muuttaa.


Ja tässä linkki siihen uuteen säädökseen.
Ja pykälässä 11 - kerrotaan:
1. Ajoneuvon renkaat vanteineen saa vaihtaa halkaisijaltaan tai leveydeltään alkuperäisistä poikkeaviin vähintään valmistajan ilmoittamalta suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan ja teholtaan samansuuruiselle ajoneuvolle tarkoitettuihin.


Perhana. Tämä vaan tarkoittaa sitä että pitäis kait etsiä jostain uudet vilkut kun bilteman romuista on linssit lentäny huit snittuun.
Miten, jaksaakohan ne olla kiinnostunu muutoskatsastuksen yhteydessä noista sivu/taka heijastimista?
Avatar
016054
Viestit: 268
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 10:55 pm
Pyörä: Honda Varatero
Paikkakunta: Laitila

Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)

Viesti Kirjoittaja 016054 »

Eipä ne vilkut ja heijastimet vaikuta, koska muutos tehdään vaan renkaisiin/vanteisiin. Joten ei muuta kuin tervetuloa palvelevalle katsastusasemalle muutoskatsastukseen!!
Ja vielä haluaisin muistuttaa samassa lakimuutoksessa tulleesta melumittausohjeesta, joka mahdollistaa huomattavasti aiempaa löysemmät kriteerit melun vaimennuksesta (saa sen itsetehdynkin mökäpöntön mahdollisesti lailliseksi!!).
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)

Viesti Kirjoittaja THä »

016054 kirjoitti:Ja vielä haluaisin muistuttaa samassa lakimuutoksessa tulleesta melumittausohjeesta, joka mahdollistaa huomattavasti aiempaa löysemmät kriteerit melun vaimennuksesta (saa sen itsetehdynkin mökäpöntön mahdollisesti lailliseksi!!).
Mittausohjeet juu on ja rajat aika löysän oloiset. Tosin tuolla sanotaan myös:
16 §
Moottorin ja pakojärjestelmän muutokset

2. Ajoneuvossa ensimmäisen käyttöönottovuoden mukaisesti edellytettyä äänenvaimenninta ei saa vaihtaa tai muuttaa vaimennusteholtaan alkuperäistä heikommaksi. EY-tyyppihyväksytyssä ajoneuvossa käyttöönottovuoden mukaisesti edellytettyä EY- tai E-hyväksyttyä äänenvaimenninta ei saa korvata äänenvaimentimella, joka ei täytä tyyppihyväksynnän edellytyksenä olevia vaatimuksia.
Eli yritetäänkö tuossa kuitenkin sanoa ettei vakiosta kovaäänisempää saa vaihtaa :? Vai kenties valmistusvuonna olleita rajoja, vai mitä häh?
Neljä vaihdetta riittää.
a_man
Viestit: 55
Liittynyt: La Syys 20, 2008 8:28 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)

Viesti Kirjoittaja a_man »

Moi,

muakin alkoi kiinnostaa ja laadin oikein kyselynkin Trafille KTM SE:n suhteen. Viestiin vastasi pelkistetyn asiallisesti seuraavana päivänä Trafin ylitarkastaja (kirjeenvaihto alla). Näillä tiedoilla uskallan minäkin käydä konttorilla 17" regassettiä näyttämässä kun kevät etenee.

t. anssi

Kyselyni:
tarkastaja kirjoitti:
minä kirjoitti:Tervehdys,

saako teitä jotakin kautta tietoa moottoripyörän tyyppihyväksynnän ehdoista koskien rengaskokoa. Pyörän tyyppihyväksyntätiedot on alla ja haluaisin tietää hyväksyntään liittyvistä renkasvaihtoehdoista (mm. vanne/rengaskoot).

Tyyppihyväksyntä: e1*2002/24*0280*00
Tyyppi: KTM LC8 SE
Variantti: A2
Hei,

Tyyppihyväksyntätiedoista löytyy seuraavat rengaskoot
RENKAAT EDESSÄ METZELER ENDURO 3 90/90-21M/C 54H TL, METZELER MCE KAROO 2 (T) 90/90-21M/C 54Q M+S TL, CONTINENTAL TKC80 90/90-21M/C 54S TT M+S, TAKANA METZELER ENDURO 3 140/80-18M/C 70H TL, METZELER MCE KAROO 2 (T) 140/80-18M/C 70Q M+S TL, CONTINENTAL TKC80 140/80- 18M/C 70R TT M+S.

Moottoripyörän rengasmuutoksista säädetään seuraavaa
11 §
Pyörien ja renkaiden muutokset

1. Ajoneuvon renkaat vanteineen saa vaihtaa halkaisijaltaan tai leveydeltään alkuperäisistä poikkeaviin vähintään valmistajan ilmoittamalta suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan ja teholtaan samansuuruiselle ajoneuvolle tarkoitettuihin. Renkaat saa vaihtaa kuormitus- ja nopeusluokaltaan vastaaviin L-luokan rakenneasetuksen liitteen 2 mukaisesti hyväksyttyihin renkaisiin. Renkaiden tulee mahtua pyörimään esteettä.

2. L3e-luokan ajoneuvoon voidaan 1 momentin estämättä muutoskatsastuksessa hyväksyä käytettäväksi takana kuormitus- ja nopeusluokaltaan vähintään vastaavaan ajoneuvoon moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen renkaista ja renkaiden asentamisesta annetun neuvoston direktiivin (92/23/ETY) mukaisesti hyväksytty henkilöautonrengas. Tarvittaessa ajoneuvolta voidaan edellyttää erillistä 8 §:n 5 momentin mukaista selvitystä kaarreajosta ja kääntyvyydestä.

3. Jos renkaan ulkohalkaisija kasvaa enemmän kuin 15 %, jarrulevyn kokoa on kasvatettava vastaavassa suhteessa tai esitettävä vähintään nimetyn tutkimuslaitoksen vaatimukset tai hyväksytyn asiantuntijan vaatimukset täyttävän testaajan selvitys jarrulaitteen riittävästä suorituskyvystä.

4. Tarvittaessa tulee osoittaa ajoneuvon nopeusmittarin täyttävän sitä koskevat tarkkuusvaatimukset myös rengasmuutosten jälkeen."
JUHHisi kirjoitti:
tomimikael kirjoitti:
Nono??? miten kävi?
En viennyt pyörää mukanani, mutta duuni Transiitin kävin katsastamassa ja kysäsin asiasta.

"EMMÄÄ OO TOMMOSESTA KUULLUTKAAN. KYLLÄHÄN NE SIELLÄ NETISSÄ KAIKKEA KIRJOTTELEE.." - oli vastaus. :mrgreen:

Tuumasin että palaan asiaan jahka mulla on mustaa valkosella.
Avatar
IPa
Viestit: 85
Liittynyt: To Syys 27, 2007 3:11 pm
Pyörä: DR-Z400S
Paikkakunta: Espoo

Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)

Viesti Kirjoittaja IPa »

Kävimpä tänään katsastuskonttorilla (A-Katsastus Espoo) tätä kyselemässä.
Itse asiassa olin siellä muista syistä.

Tarkoituksena saada DRZ-400S mallin hyväksyttyä toiseksi rengas kooksi SM- mallin renkaat,
(SM malissa siis samat teho ja renkaiden kantavuus suurempi)
DRZ-400SM DRZ-400S
120/70R17M/C 58H 80/100-21 M/C 51P
140/70R17M/C 66H 120/90-18 M/C 65P

Eivät suoraan osanneet vastata (30min meni ihmetellessä) mutta ottivat tiedot ylös, soittelivat Trafille ja sen jälkeen soittivat minulle.
Vastaus oli:

- Muutoskatsastamalla onnistuu. Eli pyörä 17" vanteilla katsastukseen jne. !
- Lisäksi haluavat muutoskatsastuksessa selvityksen nopeusmittarin toiminnasta 17" renkailla
Selvityksenä kävisi selvitys "mittarin" (se josta alkujaa lähtee vaijeri nopeus mittarille) pyrörittäjän varaosanumeroista jotka olisivat:
SM 2007 SPEEDOMETER GEAR 54600-29F10
S 2007 SPEEDOMETER GEAR 54600-29F00

Jäi nyt tekemättä koska minulla ei noita 17" tuuman vanteita S-malliin sopivilla jaruulevyillä .
Ehkä sitten joskus ;-)

-Ismo-


Perusteena ao. kohta:
11 §

2. L3e-luokan ajoneuvoon voidaan 1 momentin estämättä muutoskatsastuksessa hyväksyä käytettäväksi takana kuormitus- ja nopeusluokaltaan vähintään vastaavaan ajoneuvoon moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen renkaista ja renkaiden asentamisesta annetun neuvoston direktiivin (92/23/ETY) mukaisesti hyväksytty henkilöautonrengas. Tarvittaessa ajoneuvolta voidaan edellyttää erillistä 8 §:n 5 momentin mukaista selvitystä kaarreajosta ja kääntyvyydestä.
DRZ400S/VFR1200F/GB500TT
Rudi
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Pyörä: Yamaha TT600R '99

Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)

Viesti Kirjoittaja Rudi »

"4. Tarvittaessa tulee osoittaa ajoneuvon nopeusmittarin täyttävän sitä koskevat tarkkuusvaatimukset myös rengasmuutosten jälkeen."

Seuraavaa sanotaan saman asetuksen pykälässä 24 nopeusmittari:

"1. Ajoneuvossa on oltava valaistu nopeustietonsa ja virtansa ajoneuvosta saava nopeusmittari, jonka näytön on oltava kuljettajan vaikeuksitta luettavissa ja ilmaistava nopeus kilometreinä tunnissa ja katettava ajoneuvolla saavutettavat nopeudet 250 km/h asti, mopossa ja L6e-luokan ajoneuvossa kuitenkin enintään 80 km/h asti.

2. Nopeusmittari ei saa näyttää todellista pienempää nopeutta, mutta se saa näyttää todellista nopeutta enintään 10 % + 8 km/h sekä mopossa ja L6e-luokan ajoneuvossa kuitenkin enintään 10 % + 4 km/h suurempaa nopeutta. Ajoneuvoon asennettavan muun kuin E- tai EY-hyväksytyn nopeusmittarin tarkkuudesta on esitettävä erillinen selvitys nopeuksissa 60 km/h ja 100 km/h sekä mopolle ja L6e-luokan ajoneuvolle 40 km/h tehdyn mittauksen tuloksista."

Äkkiä laskettuna nopeusnäyttämän muutos 21" -> 17" rengastuksella on: 10 % + 6 km/h 100 km/h vauhdissa, jos alkuperäinen mittarin näyttämä on oikein, eli pitäisi mennä oikein. Liekö laskelmat rengaskoista riittää selvitykseksi?
Rudi
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Pyörä: Yamaha TT600R '99

Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)

Viesti Kirjoittaja Rudi »

Rudi kirjoitti:"4. Tarvittaessa tulee osoittaa ajoneuvon nopeusmittarin täyttävän sitä koskevat tarkkuusvaatimukset myös rengasmuutosten jälkeen."

Seuraavaa sanotaan saman asetuksen pykälässä 24 nopeusmittari:

"1. Ajoneuvossa on oltava valaistu nopeustietonsa ja virtansa ajoneuvosta saava nopeusmittari, jonka näytön on oltava kuljettajan vaikeuksitta luettavissa ja ilmaistava nopeus kilometreinä tunnissa ja katettava ajoneuvolla saavutettavat nopeudet 250 km/h asti, mopossa ja L6e-luokan ajoneuvossa kuitenkin enintään 80 km/h asti.

2. Nopeusmittari ei saa näyttää todellista pienempää nopeutta, mutta se saa näyttää todellista nopeutta enintään 10 % + 8 km/h sekä mopossa ja L6e-luokan ajoneuvossa kuitenkin enintään 10 % + 4 km/h suurempaa nopeutta. Ajoneuvoon asennettavan muun kuin E- tai EY-hyväksytyn nopeusmittarin tarkkuudesta on esitettävä erillinen selvitys nopeuksissa 60 km/h ja 100 km/h sekä mopolle ja L6e-luokan ajoneuvolle 40 km/h tehdyn mittauksen tuloksista."

Äkkiä laskettuna nopeusnäyttämän muutos 21" -> 17" rengastuksella 90/90 21"->120/70 17" on: 10 % + 6 km/h 100 km/h vauhdissa, jos alkuperäinen mittarin näyttämä on oikein, eli pitäisi mennä rajoihin. Tuo laskelmassa käytetty nopeus tietysti vaikuttaa laskelmaan... Liekö laskelmat rengaskoista riittää selvitykseksi?
Avatar
IPa
Viestit: 85
Liittynyt: To Syys 27, 2007 3:11 pm
Pyörä: DR-Z400S
Paikkakunta: Espoo

Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)

Viesti Kirjoittaja IPa »

Enpä tullut siinä äkkiä miettineeksi tuota, mutu menetelmällä sanoisin että laskelmat riittävät.

- Nyt ei puutu kuin 17" vanteet ;-) -
DRZ400S/VFR1200F/GB500TT
Vastaa Viestiin