Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tase »

No nyt saatiin tämäkin projekti päätökseen, vaikka lopputulos oli niin kuin lasten sadussa jossa hiiri kissalle takkia ompeli, ei siitä takkia eiku supermotoa tullutkaan... Laillisuustavoite kyllä saatiin toteutettua mikä oli se ensisijainen tavoite.

Olipa kerran synkkä ja sateinen joulukuun ilta. Tuulen soittaessa synkeää sävelmää menin autotalliin 120/90-17 kokoinen Metzeler Tourance (taka)rengas kainalossa ja pyöräytin sen etuvanteelle 120/70-17 kokoisen renkaan tilalle. Isot ja viisaat kurapyöräilijät olivat neuvoneet että sellaisen renkaan halkaisija on niin suuri että se on alle 51 mm pienempi kuin alkuperäinen 90/90-21 jolloin se täyttää jopa kurapyöräilijöitäkin viisaampien lainlaatijoiden vaatimukset. Kun rengas oli vanteella ja pyörässä paikallaan katselin renkaan pullukkaa ja mietiskelin että ei, ei hyvältä näytä. Lähin mielleyhtymä rengasta katsellessa oli Suzuki Van Van, jossa myös on aika pullukat renkaat. Muutama päivä kului ja mietiskelin että ei tämä homma voi näin mennä, pokka ei riitä ko. laitteen viemiseksi muutoskatsastukseen. Mieleen palautui ajatus etuvanteen suurentamisesta ja hieman matalaprofiilisemman eteen tarkoitetun renkaan asentamista sille.

Supermoto-rengastuksella ei oikeastaan ollut niin suurta merkitystä koska tavoitteena oli saada pintateille soveltuvat renkaat nappularenkaiden lisäksi. Tämä vapautti tutkimaan uusia kokovaihtoehtoja, ainoa rajoite oli takavanteen leveys 4.25 tuumaa. Sen levyiselle vanteelle ei ihan kapeaa rengasta voi asentaa. Isoissa matkaenduroissa kuten BMW R1200GS, Suzuki V-Strom, Honda 1000 Varadero jne. on takavanteena 4.00x17 jossa on 150/70-17 kokoinen rengas. Positiivisen poikkeuksen muodostaa KTM 950/990 Adventure, jossa on 4.25x18 vanteella 150/70-18 kokoinen rengas. Eturenkaana monissa isoissa matkaenduroissa on 2.5x19 vanteella 110/80-19. Tästä heräsi ajatus että eteen 110/80-19 ja taakse 150/70-17. Jos isot yli 200 km/h kulkevat yli 200 kg painoiset pyörät pysyvät näillä renkailla tiellä niin kyllä kai tuollainen kevyehkö Jammukin ainakin renkaiden puolesta pysyy. No koulussa matematiikkaa opetelleena laskeskelin että ko. rengaskoko täyttää lainlaatijoidenkin vaatimukset, lisäksi koko on varsin yleinen joten renkaita voi löytää kohtuu edullisestikin.

Vannekehiä ja vanteiden kasauksia saa Suomesta www.symotic.com . Kyselin sieltä tarjousta mustalle Excel-vanteelle 2.5x19 kokoisena Talon-navalle kasattuna. Hinta oli arvokas vaan minkäs sille voi. Sattuipa niin somasti että eräs oululainen mp-tarvikeliike halusi vuoden vaihteessa lisätä liikevaihtoaan ja sieltä irtosi edullisesti Michelin Anakee -rengassarja. Sitten yhtenä ei niin synkkänä tammikuun iltana menin autotalliin ja purin etuvanteen. Napa lähti postipaketissa Symoticille kasausta varten ja entinen vannekehä 3.5x17 ja 36 pinnaa joutuivat varaston nurkkaan pölyttymään. Jos jollakin on tarvetta, voin vaihtaa ne euroopan unionin valuutaksi. Muutaman viikon kuluttua valmis vanne saapui ja uudet renkaat löysivät tiensä vanteiden päälle.

Yamaha vaikutti koeistumisen perusteella varsin hyvältä, sekä etu- että takapää laskivat noin 2 senttiä ja ajoasento vaikutti hyvin luontevalta. Tilasin ajan katsastuskonttorille ja tänään siellä käväisin. Konttorilla minua tuli palvelemaan henkilö joka kas kummaa omisti itsekin enduropyörän. Hänen kanssaan oli mukava asioida, kerrankin puhuttiin samaa kieltä. Hän tarkasti Yamahan varsin perusteellisesti, etujarrun siirtoadapterin, renkaiden pyörimistilan jne. Ylimääräisenä tuli vilkkujen tarkastus ja tulevien pakokaasutestien normien arvuuttelu tyyppikilven tietojen perusteella. Hänellä oli sellainen tuntuma että muutaman vuoden sisään tulee pyörien katsastus pakolliseksi, samalla rekisteriotteen tiedot uudistetaan. Muutoskatsastus meni hyväksytysti ja nyt rekisteriotteessa lukee alkuperäisen rengaskoon lisäksi:

ERIK EHDOT: KATSASTUKSESSA MERKITTY VAIHTOEHTOINEN RENGASKOKO EDESSÄ 110/80R19, TAKANA 150/70R17.

Nyt alkaa sitten arvuuttelu, mikä Yamaha TT600R on tämän kokoisella rengastuksella, supermoto se ei ainakaan ole, muistaaksen olen jostain lukenut että kisoihin vaaditaan maksimissaan 17 tuuman eturengas. Tosin sillä ei ole minulle merkitystä kun en ole Yamahalla enkä millään muullakaan kisoihin lähdössä. Eikä sillä oikestaan ole väliä mihin luokkaan Yamaha kuuluu, 21/18-kokoisilla alkuperäisillä renkailla se on enduropyörä jopa Finlexin mukaan, katurenkailla se on varmaan sitten katuenduro tai ehkä jopa matkaenduro jos takapuoli kestää. :wink:

Ohessa yksi kuvantapainen. Pyörä on moniin "karamelleihin" verrattuna varsin synkän näköinen, sponsoritarroja ei ole eikä taida olla Yamahan tarrojakaan. Vaan onneksi on iso tankki ja Touratechin perälaukku. :lol:
Liitteet
TT600R Edestä.jpg
(208.35 KiB) Tiedosto ladattu 882 kertaa
Viimeksi muokannut Tase, To Helmi 15, 2007 11:13 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jonkko
Viestit: 3693
Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
Pyörä: KTM 640 Adventure
Paikkakunta: Pargas

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Miten olis nimike kaupunki enduro? :D

On kyll ihan nätti peli!!!
Avatar
Hösö
Viestit: 585
Liittynyt: To Syys 28, 2006 7:55 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: ROLLOBABY<3

Viesti Kirjoittaja Hösö »

mitä ihmettä?

mulla on tuo exci, niin renkaina on otteessa VAIN 17". vaikka oli entinen omistaja yrittänyt saada sekä enskapenanakit ja supermopot otteeseen. vaan ku eivät hyväksyneet...


mitehä tässä kannattis menetellä et sais nuo nappularenkaatkin hyväksiluetuksi otteeseen?

eli vähän päinvastainen tilanne on täällä... :roll:
MunaPussiRacingTeam!

Troy Lee:n kypärät ja vermeet!

LifeOfHösö

Ittekkö tekkee, ni saa mitä tullee...
karmolis
Viestit: 1319
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 2:40 pm
Pyörä: Vespa
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja karmolis »

Ei se kyllä ensinäkemältä miltään muulta kuin supermotolta näyttänyt 8)

Allroad.

Dunlopilta löytyy 19" etukummi josta kuvittelisin löytyvän kohtalaisesti pitoa pikitielle, D207ZR:ää löytyy kokoa 120/70-19. Taitaa olla HD Street Rodissa alkuperäisenä. 106e Reifenversandista.
Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Viesti Kirjoittaja VAK »

Hösö kirjoitti:mitä ihmettä?

mulla on tuo exci, niin renkaina on otteessa VAIN 17". vaikka oli entinen omistaja yrittänyt saada sekä enskapenanakit ja supermopot otteeseen. vaan ku eivät hyväksyneet...


mitehä tässä kannattis menetellä et sais nuo nappularenkaatkin hyväksiluetuksi otteeseen?

eli vähän päinvastainen tilanne on täällä... :roll:
Kyllä EXC:n otteeseen saa molemmat merkinnät. Jos jossain konttorilla muuta väitetään -> vaihda konttoria. Poikkeus tietysti vahvistaa säännön. Muutoskatsastus maksoi 31€(tammikuussa 2007 tampereella). Muista sanoa konttorilla, että haluat molemmat rengaskoot otteeseen!

Tiedot pitäisi löytyä konttorilta, joten mitään lappuja maahantuojalta ei tarvita, vaikka niin haluaisivatkin. Muutoskatsastus onnistui myös itse maahantuomaani LC4:een. Silloin ei kyselty muuta kuin "mitä kokoja haluat rekisteriotteeseen merkittäväksi?". Tästä on tosin ~7 vuotta aikaa, joten on voinut säännöt tiukentua.

Onko kukaan saanut noottia poliisilta, vaikka rekisteriotteen tiedot poikkeaisivat moottoripyörän pyörien koko merkinnöistä?


-ville
Avatar
Sassi
Viestit: 179
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 9:38 am
Pyörä: KTM 690 Enduro
Paikkakunta: Nivala

Re: Endurosta laillinen supermoto

Viesti Kirjoittaja Sassi »

Tervehdys

Parin vuoden tauon ja ulkomaanreissun jälkeen enskakipinälle roiskahti bensaa ja tuntui että aikaisemman DR600:n jälkeen piti saada kevyempi ja tehokkaampi peli alle, niinpä mielenkiinto tuli suunnattua itävaltalaisihmeisiin.
Pari viikkoa sitten tuli ostettua vm. 2003 LC-4E kottarainen. Taitaapi olla erään oulun suunnalta kotoisin olevan foorumilaisen entinen mopo. Huoltohistoria on tarkka ja sen mukaan pyörällä on käyty kahdesti ART tourilla ja kerran päijänteen ympäri...
Ja jos sanon, että kirjanpidon mukaan mopoon on vaihdettu mäntä tuossa 11 tkm kohdalla, niin rajaa varmasti vaihtoehtoja pois :mrgreen:


Mutta itse asiaan:
Mopon mukana tuli myös motovanteet, niitä ei ole kuitenkaan merkitty rekisteriotteeseen.
Nyt haluttaisi käydä muutoskatsastamassa nuo motovanteetkin laillisiksi, mutta etuvanteessa on paikallaan 300 millinen jarrulevy, joten ei tarvi mitään adaptereita laittaa jarrusatulan alle kun vaihtaa vanteita.

Meneekö läpi muutoksesta myös tuolla enskan jarrulevyllä, vai pitäisikö siinä olla 320mm levy kuten SM -mallissa on? Vai pitääkö käydä yrittämässä onneaan ja toivoa että katsastusmies ei ala mittailemaan levyä...
--
Saukki
Oli KTM 690 Enduro, nyt Can-Am mönkijä
oppeS
Viestit: 870
Liittynyt: Pe Loka 20, 2006 10:51 pm
Pyörä: no bike only Solifer
Paikkakunta: -Suomi

Re: Endurosta laillinen supermoto

Viesti Kirjoittaja oppeS »

Katsastettaessa pyörä valkokilpiseksi GAS GAS-enduron rekisteriotteeseen tuli myös vaihtoehtoisena supermoto-vanteet. Mitään ongelmaa ei ollut tämän suhteen.Vastaavaa pyörää nimittäin myydään myös rinnakkaismallina SuperMoto-vanteilla.
Avatar
HarMi
Viestit: 1084
Liittynyt: La Helmi 25, 2006 10:19 pm
Pyörä: Surly Instigator, DMR Bolt Long
Paikkakunta: Espoo

Re: Endurosta laillinen supermoto

Viesti Kirjoittaja HarMi »

Sassi kirjoitti:Meneekö läpi muutoksesta myös tuolla enskan jarrulevyllä, vai pitäisikö siinä olla 320mm levy kuten SM -mallissa on? Vai pitääkö käydä yrittämässä onneaan ja toivoa että katsastusmies ei ala mittailemaan levyä...
Oman enskan motokatsastus on tehty 320mm etujarrulevyllä. Rekisteröintitodistuksen erikoisehdoissa ei ole mitään mainintaa jarrulevyistä. Inssi katsoi vain renkaiden koot ja kirjoitti paperit.
routaisten peltojen pehtoori
Rudi
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Pyörä: Yamaha TT600R '99

Re: Endurosta laillinen supermoto

Viesti Kirjoittaja Rudi »

Tulipa näistä tarinoinneista mieleen, että mitäs, jos supermotorengastukseksi haalaisikin sekä eteen, että taakse 18" kehät. Ainakin Moradilla näyttäisi olevan leveitäkin 36 pinnaisia 18" kehiä. Ovat tosin jotain custom/classic -mallia, mutta kuitenkin. Luulisi, että saisi tuumaa suuremmalla koolla hieman asiallisemman näköisen etukumin (120/80) taitanee riittää, jos vakio on 21" 90/90 ja takasessa ei kai ole sitten muuta ongelmaa, kunhan se on etusta pienempi.

Herättääkö ajatuksia? :) Itse olen myöskin TT600R:n motovanteita miettimässä.
Avatar
mortal
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 9:18 pm
Pyörä: goodride
Paikkakunta: tampere

Re: Endurosta laillinen supermoto

Viesti Kirjoittaja mortal »

Mulla oli entisessä 650 se DR:ssä takana levee motovanne ja edessä 18'', ja olisko ollu 2,15 levee vai miten se nyt oli... Kuitenkin niin, että sen nakin optimi leveys oli noin 100. 110 meni kyllä nätisti myös . Ostettaessa siinä oli 120 levee nakki edessä ja oli ihan paska ajaa. No kuitenkin, katunakeista kyllä löytyi vaikka kuinka valikoimaa, muttakun ei meinannu millään löytää riittävän kapeeta enskanakkia siihen. Jos on kahet vanteen, niin ei oo mitään ongelmaa, mut jos on vaan yhet, niin se on vähän niin ja näin.
Kyllähän toi 17'' 19'' ratkasukin näytti ihan fiksulta.
Kuva
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)

Viesti Kirjoittaja Tase »

Tämä viestiketju on aloitettu 2006 joulukuussa ja mahdolliset tiedonjyväset ovat siltä ajalta. Noin vuosi sitten tuli voimaan ns. kopterilaki, jossa määriteltiin uudelleen moottoripyörien rakentelusäännöksiä. Ennen motomuutoksia kannattaa tarkistaa, millaiset nyt voimassa olevat määräykset ovat.
Avatar
JUHHisi
Viestit: 1014
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Tase kirjoitti:Tämä viestiketju on aloitettu 2006 joulukuussa ja mahdolliset tiedonjyväset ovat siltä ajalta. Noin vuosi sitten tuli voimaan ns. kopterilaki, jossa määriteltiin uudelleen moottoripyörien rakentelusäännöksiä. Ennen motomuutoksia kannattaa tarkistaa, millaiset nyt voimassa olevat määräykset ovat.
Eii peerkele!

Ei tässä pikku pöhnässä mitään järkevää tekstiä onnistunut löytämään mistään Aken/Trafin sivuilta..

Oisko jollain suoraa linkkiä aiheeseen, tai muuten laittaa jotain faktoja esille koskien tota 21" -> 17" vanteeseen liittyen ?
Avatar
CapoSakke
Viestit: 1364
Liittynyt: To Elo 09, 2007 7:54 am
Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
Paikkakunta: Savo / All Oceans
Viesti:

Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)

Viesti Kirjoittaja CapoSakke »

Täällä on vanhaa juttua

Asetus ajoneuvojen katsastuksesta
6 luku
Muutoskatsastus
22 §
Muutoskatsastusvelvollisuus
1. Milloin ajoneuvon rakennetta tai varusteita on muutettu siten, että rekisteriin merkityt tiedot muuttuvat tai muutos voi vaikuttaa ajoneuvon liikenneturvallisuuteen, on ajoneuvo hyväksyttävä muutoskatsastuksessa ennen säännönmukaiseen käyttöön ottamista.

2. Milloin ajoneuvon rakenne ja varusteet vastaavat niistä annettuja määräyksiä, muutoskatsastusta ei kuitenkaan vaadita, kun:

a) ammattimaisessa liikenteessä tai kouluautona käytetty auto otetaan yksityiseen liikenteeseen;

b) paketti- ja kuorma-auton tavaratila varustetaan tavaran kuljetuksen vaatimalla suojavuorauksella, lämpöeristeellä tai tarpeellisin hyllyköin;

c) auton tai moottoripyörän rengaskokoa on muutettu siten, että vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä enintään 26 mm tai leveys enintään 30 mm; taikka

SIIS 1" ISOMPI TAI PIENEMPI EI VAADI TOIMENPITEITÄ :idea:

d) auton väri vaihtuu.

3. Kuorma- ja pakettiauto sekä perävaunu on kuitenkin muutoskatsastettava, milloin tavaratila varustetaan eläinten kuljetusta varten.

Tässä esim WV Polon renkaskoot jotka auton valmistaja on hyväksynyt.

175/70R14 84T
185/60R15 84T
195/55R15 85T
215/45R16 86T
215/40R17 87T

Useasti Suomessa jätetään pois vaihtoehtoiset rengaskoot, koska esim Suomeen tuotavissa autoissa on se halvin ja turvattomin rengas jota suomalaisen tulisi lainlaatian ja verottajan mielestä käyttää.
Myös tuo katsastaja haluaa asiasta omansa.

Pistäkää kerralla kaikki mahdoliset rengas ja vannekoot, mitä ko. pyörälle mistään löydätte .

Esim KTM takarenkaat 16,5 - 19" eturenkaat 16,5 - 21"
Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...

JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
JR
Viestit: 299
Liittynyt: Su Elo 10, 2008 11:05 am
Pyörä: XT 350
Paikkakunta: Hollola

Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)

Viesti Kirjoittaja JR »

Minulle ei ole avautunut pikkupyöräendurojuttu ollenkaan, näyttää enduron ja skootterin risteytykseltä.
bestservice
Viestit: 143
Liittynyt: Su Heinä 04, 2010 7:44 pm
Pyörä: DR-Z400SM
Paikkakunta: varkaus

Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)

Viesti Kirjoittaja bestservice »

semmonen on yllättävän kätevä.
Vastaa Viestiin