Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)

Viesti Kirjoittaja Tase »

Minulle tuli Yamaha TT600R:n mukana endurovanteiden lisäksi myös supermotovanteet (120/70-17, 160/60-17). Koska vanteita ei ole merkitty rekisteriotteeseen, ajattelin käyttää pyörää muutoskatsastuksessa jossa hyväksyttäisiin sekä enduro- että motovanteet. Tämä mahdollistaa pyörän monipuolisen käytön, endurovanteilla karkeat nappularenkaat ja motovanteilla katurenkaat joilla voi ajella vappuparaatissa yms. pintatiepainotteisissa hommissa. Vaihto käy 15 minuutissa joten se ei ole mikään ongelma.

Käsittääkseni muutoskatsastus on välttämätön koska eturenkaan halkaisija muuttuu yli 51 mm, ohessa linkki Aken sivulle.

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... tokset.htm

Onkos porukalla kokemusta tälläisesta hommasta, ainakin nopeusmittarin lukema näyttää motovanteilla reilusti liikaa vaan haittaako se katsastuksessa?
Viimeksi muokannut Tase, La Maalis 12, 2011 10:03 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tase »

Lisää lakitekstiä:

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... muutokset/

Mopon ja moottoripyörän (L –luokka) rakennemuutokset

Liikenneministeriön päätöksessä moottoripyörän ja mopon rakenteen muuttamisesta (332/1992) on säädetty, millä tavoin moottoripyörän tai mopon rakennetta on mahdollista muuttaa.

AKElla ei ole toimivaltaa L-luokan ajoneuvojen rakennemuutosten poikkeuslupien myöntämiseksi.

Esimerkki 2.
Enduromoottoripyörään halutaan vaihtaa ns. Super Moto-malliset renkaat, jolloin eturengas vastaa nimellishalkaisijaltaan takarengasta. Vaihdon seurauksena eturenkaan nimellishalkaisija tulisi kuitenkin pienentymään alkuperäiseen verrattuna yli 51 mm, joten muutosta ei voida hyväksyä.

Esimerkki 3.
Enduromoottoripyörä halutaan muuttaa vastaamaan alkuperäistä Super Moto-mallia. Vaikka etupyörän nimellishalkaisija pieneneekin muutoksen seurauksena yli 51 mm alkuperäiseen verrattuna, muutos sallitaan, koska moottoripyörä muutetaan valmistajan alkuperäistä rinnakkaismallia vastaavaksi.

JOHTOPÄÄTÖS:
Koska TT600R mallista ei ole valmistajan alkuperäistä rinnakkaismallia supermotona, muutoskatsastusta ei voi suorittaa. Eturenkaan koko 17 tuumaisena on liian pieni. Näinollen eturengas pitää suurentaa 19 tuumaiseksi, joten ei muuta kuin vannekehän vaihto ja pinnaushommiin. Sitten rengaskoko on edessä 19 ja takana 17, joten se vastaa kessubemareita ja katuenduroita.

Mikä se Jammu sen jälkeen on, 19 edessä ja 17 takana, renkaina Pirelli MT60 :roll:


PS.
Taitaa olla silla lailla että ainoastaan alkuperäiset ja enskoista muutoskatsastetut supermoto-rinnakkaismallin omaavat ovat laillisia, muut taitavat olla omatekoisia viritelmiä joilla ei ratsiaan passaa ajella.
karmolis
Viestit: 1319
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 2:40 pm
Pyörä: Vespa
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja karmolis »

Ei se 51mm tarkoita sitä ettetkö vois sitä muutoskatsastaa 17" etuvanteelle. Esim se "yks hullu turbo-dr750-tyyppi" oli niin saanut tehtyä. Kikka on laittaa mahdollisimman korkeaprofiilinen rengas eteen muutoskatsastukseen, esim 120/90-17 korkeilla nappuloilla. Eipä muutu yli 51mm...
Avatar
HeikkiL
Viestit: 628
Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:15 am
Pyörä: Kaik' o mänt
Paikkakunta: Jakarta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HeikkiL »

TomiKoo kirjoitti:Itse en ymmärrä, miksi tuossa isossa deeärrässä piti alla olla tuollainen "pulla" katsastuksessa. Käytännössä renkaan profiililla ei ole mitään väliä, kun puhutaan vannekoosta. Oliko kyseessä kantavuuden tarve painavalle pyörälle vai mikä?
Mutta kun siinä ei puhutakaan vannekoosta, vaan renkaan nimellishalkaisijasta, eli vanteen lisäksi tuohon mitataan myös rengas päälle ja korkeaprofiilisella 17" renkaalla muutos jäi alle 51 mm.
ASA
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 2:39 pm
Pyörä: smXT
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ASA »

Tase kirjoitti:PS.
Taitaa olla silla lailla että ainoastaan alkuperäiset ja enskoista muutoskatsastetut supermoto-rinnakkaismallin omaavat ovat laillisia, muut taitavat olla omatekoisia viritelmiä joilla ei ratsiaan passaa ajella.
Ei pidä aivan paikkaansa. Itselläni on XT600:ssa 17" renkaat otteessa. Myös alkuperäiset ovat vaihtoehtoisina rengaskokoina.
Otteeseen ne on joskus kirjattu Saksassa ja siten saatu myös Suomessa.
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tase »

TomiKoo kirjoitti:Itse en ymmärrä, miksi tuossa isossa deeärrässä piti alla olla tuollainen "pulla" katsastuksessa. Käytännössä renkaan profiililla ei ole mitään väliä, kun puhutaan vannekoosta. Oliko kyseessä kantavuuden tarve painavalle pyörälle vai mikä?

Tomi

Avainsana on pyörän nimellishalkaisija. Onko se vanteen halkaisija vaiko renkaan teoreettinen ulkohalkaisija?

Se pullarengas 120/90-17 eli 2 x 120 x 0.9 + 17 x 25.4 = 647.8 mm
Alkuperäinen 90/90-21 = 695.4 mm

eli eroa on 47.6 mm.
Avatar
Pallokala
Viestit: 996
Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Pyörä: Dominatör
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Kyseessä on nimenomaan renkaan ulkohalkaisija. Sitä en tiedä, käytetäänkö laskennan pohjana "normirengasta" eli rengaskirjasta löytyvää arvoa vai todellista renkaan halkaisijaa.
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tase »

ASA kirjoitti:
Tase kirjoitti:PS.
Taitaa olla silla lailla että ainoastaan alkuperäiset ja enskoista muutoskatsastetut supermoto-rinnakkaismallin omaavat ovat laillisia, muut taitavat olla omatekoisia viritelmiä joilla ei ratsiaan passaa ajella.
Ei pidä aivan paikkaansa. Itselläni on XT600:ssa 17" renkaat otteessa. Myös alkuperäiset ovat vaihtoehtoisina rengaskokoina.
Otteeseen ne on joskus kirjattu Saksassa ja siten saatu myös Suomessa.
Hyvä, ulkomailla niitä omatekoisia supermotoja kyllä on joten on kumma jos ei Suomen viranomaisille kelpaa. Jos Suomesta löytyisi joku TT600R joka on rekisteröity motovanteille, sitä voisi käyttää referenssinä.

Tuo minun jammu on ollut ennen Ruotsissa missä pitää pyörät vuosittain katsastaa. Kaveri oli aina vaihtanut katsastusta varten enskavanteet ja sen jälkeen motovanteet takaisin.

Viranomaisilla on eturenkaan pienentämisen rajoittamisen syynä keulakulman muuttuminen. Jos keulakulma loivenee, pyörä menettää vakautta mutta vastaavasti sen kääntyvyys paranee.
Avatar
koukero
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 11:41 pm
Pyörä: yamaha wr450 -03
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja koukero »

Renkaan ulko halkaisija siinä vaikuttaa ja taulukoista sen kahtoivat konttorilla. Dominaattoriin leimasin toukokuussa 120/90-17 ja 150/70-17 renkaat vanteineen vaihtoehtoisiksi renkaiksi. Eturenkaan koko ei tosiaankaan ole tuohon vanteelle järkevä.Mut minkäs teet ku on niin hienoja laki pykäliä.
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tase »

ASA kirjoitti:Itselläni on XT600:ssa 17" renkaat otteessa. Myös alkuperäiset ovat vaihtoehtoisina rengaskokoina.
Otteeseen ne on joskus kirjattu Saksassa ja siten saatu myös Suomessa.
Mikä sinulla on ASA eturenkaan tarkka koko?
koukero kirjoitti:Dominaattoriin leimasin toukokuussa 120/90-17 ja 150/70-17 renkaat vanteineen vaihtoehtoisiksi renkaiksi.
Onko kummallakaan teistä nopeusmittarin suhteen mitään erityisviritystä? Mittari näyttänee reilusti liikaa vaan haittasiko se viranomaisia?

Täytyy sanoa että tuo 120/90-17 rengaskoko on melkoinen porsaanreikä, vaan vastaavanlaisia se on Suomen ajoneuvohistoria täynnä.
Avatar
koukero
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 11:41 pm
Pyörä: yamaha wr450 -03
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja koukero »

Ilmeisesti ei haitannu ku eivät, siitä mitään kommentoineet.
tosiaan näyttää reilusti enempi liikaa. Pitäs hommata sigma lisä mittariksi.
niffestone
Viestit: 613
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 12:33 am
Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja niffestone »

Riitahan tästä taas tulee, mutta ainakin teoriassa kilvet voi lähteä vaikka olisi kerran tai vaikka kaksikin saanut täällä katsastettua tyyppihyväksytyn vastaavankokoisen papereilla. Viittaan siihen omaan kuorkkijuttuun, mistä mua jo viimeksikin ojennettiin pahanilmanlintuna. Näin vaan kävi. Poliisien teemapäivillä ollut konsta, kun sattuu kohdalle, niin aina rekisteriotetta tarkistettaessa alkaa pikakatsastus, kun kerran on osunut ja uponnut. :(
ASA
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 2:39 pm
Pyörä: smXT
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ASA »

Tase kirjoitti: Mikä sinulla on ASA eturenkaan tarkka koko?
Tarkat koot ovat 90/90-21 tai 130/80-17.

Itse en ole pyörää täällä katsastanut, mutta ei mittarin heitto mitään varmaan haitannut, kun ei mitään lisävirityksiä ollut. Itse ajelin kesän sigmallla.
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tase »

No niin, homma alkaa realisoitua.

Eturenkaaksi tilasin Pirelli MT60 120/90-17 ja takarenkaaksi laitan Pirelli MT60 160/60-17. Sitten tuli kylmä hiki otsalle, takarenkaan alkuperäinen koko TT600R-mallissa on 130/90-18 jolloin 160/60-17 on liian pieni. Vaan onneksi TT600R on Suomeen tyyppikatsastettu sähköstartillisena TT600RE-mallina, jolloin takarenkaan koko onkin 130/80-18. Samaten rekisteriotteen omamassaksi on merkitty TT600RE:n paino, joka on huomattavasti enemmän kuin R-mallissa, eli säästöä vakuutusmaksuissa. :lol:

Jahka renkaat tulevat, pitänee käyttää Jammua konttorilla. Kiitokset kaikille keskusteluun osallistujille. Foorumi osoitti jälleen kerran tehonsa, eilen aamulla olin täysin tietämätön, nyt on jotain pohjaa. :lol:
oppeS
Viestit: 870
Liittynyt: Pe Loka 20, 2006 10:51 pm
Pyörä: no bike only Solifer
Paikkakunta: -Suomi

Viivalle vain!

Viesti Kirjoittaja oppeS »

Katsastuksessa ei mulla ainakaan ollut mitään ongelmia. Enskaan sain muutoskatsastuksessa rekisteriotteeseen vaihtoehtoepyörinä SuperMotovanteet 17". Hamassa tulevaisuudessa hankin ne, jos saan edullisesti hankittua keskiöt. :D
Vastaa Viestiin