eFlexFuel

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja mek »

Onkos kenelläkään moottoripyörässä e85-lisälaitteistoa? Kokemuksia?
https://eflexfuel.com/fi/eflexmoto-plus-e85-paivitys

2020 mallin Gessuunkin tuon jo saisi. Ja moneen, moneen muuhun pyörään. Tuohan ei estä myöskään bensalla ajamista, eli 98 e5 tai 95 e10 voi vapaasti sekoittaa missä tahansa suhteessa e85:n kanssa. Jos ajelisi kesän e85:lla ja syksyllä ennen talvisäilytystä muutaman tankin entiseen malliin 98 e5:lla.
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Kovat on lupaukset:
Kyllä. eFlexFuel-teknologia tunnistaa automaattisesti käytössä olevan polttoaineseoksen ja mukauttaa moottorin toiminnan sille. Voit siis käyttää huoletta ajoneuvossasi E85-biopolttoainetta, bensiiniä tai mitä tahansa niiden seosta. Polttoaineseoksen vaihtuessa käyttäjältä ei tarvita mitään lisätoimenpiteitä. Halutessasi näet käytössä olevan polttoaineseoksen tiedot ilmaisesta mobiilisovelluksesta eFlexAppista.

Eli toimii Venäjälle 82 oktaanisenkin kanssa :?

Vaikka olisivatkin ihan oikealla asialla, niin sivut on kyllä aikasta pahasti tehty mallilla jossa myydään "käärmeöljyä"...

JA toisaalta eikös sama säätö onnistu millä tahansa värkillä millä voi karttaa säätää ja käy haluttaessa penkissä ajamassa, niin saa varmasti optimi tuloksen.
Mika TA-91
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Onhan tossa toki aika paljon käärmeöljyn makua, joten kaikki ominaisuudet eivät varmasti toteudu ihan luvatulla tavalla. Tosin eipä tuo itse laite sen enempää käärmeöljyä ole kuin aika monesta pyörästä löytyvä power commander, joka säätää myös sytytystä ja ruiskunohjausta. Jos oma pyörä ei olisi takuunalainen, niin tuota voisi ihan oikeasti harkita omaan pyörään asennettavaksi. Jos luvatut asiat eivät toteudu, niin tuotteen saa kyllä helposti palautettua. Tai no ainakin jollain työmäärällä. Kotimaisena yrityksenä, kun hyvin todennäköisesti päätyvät noudattamaan kuluttajalautakunnan päätöstä, joka tässä tapauksessa on aika taputeltu jos tuote ei lunasta lupauksiaan. Toki aina on mahdollisuus, että tuo koneen särkee, mutta firman laitteita on ollut autopuolella myynnissä jo aika pitkään, eikä kai tuolla kauheasti ole tyytymättömiä käyttäjiä ole.

Jos ihan vakavissaan harkitsee, niin kuluttajalehden artikkelin lukaisisin ainakin ensin läpi (https://kuluttaja.fi/artikkelit/humpuuk ... a-luontoa/) on tietysti kotiloarvio ja maksumuurin takana. Ja voisihan sitä vinkata TM:lle, kiinnostaisiko heitä tehdä juttu mottoripyörän eflexfuel-konversiosta. Voisivat hyvinkin innostua.
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja mek »

Noita eFlexFuelin bokseja on autoissa jo toista tuhatta. Luulisi googlella löytyvän kritiikkiä, jos sitä olisi. Noiden boksien etu on se, että ne analysoivat bensan koostumusta ja säätävät konetta lennossa, mikä mahdollistaa kaikilla mahdollisilla seoksilla ajamisen. Jos kone säädetään e85:lle ilman tuota boksia, niin sitten pitää käyttää pelkkää e85:ttä.

Todennäköisin potentiaalinen vikapaikka lienee polttoainelinjojen muoviosat. Kaikki eivät ehkä kestä 85 % etanolipitoisuutta. Autopuolelta olen lueskellut, että jos enemmän ajetussa autossa siirtyy e85:een, niin öljyjä ja suodatinta pitää aluksi vaihtaa tiheämpään, koska etanoli irroittaa moottorista sinne aikojen saatossa pikeentynyttä mönjää. Mönjä voi myös tukkia öljyn imusihdin, ainakin Saabin omistajille se on kuulemma tarkistuksen paikka kun siirrytään e85:een. Saabhan möi etanoliautoja myös uutena, kuten Ford ja Volvokin. Enää ei uusia taida juuri saada.
virtaes
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 7:18 pm
Pyörä: TM EN 300 FI

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja virtaes »

Tuskin tuossa mitään teknistä syytä, miksi tuo ei toimisi pyörässä.
Mutta kysyisin, että miksi haluaisi ajaa pyöräänsä e85:lla?
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Itse keksin montakin syytä, joista päällimäinen itselleni olisi täysin tarpeettoman huviajelun hiilijalanjäljen pienentäminen. Toinen sitten on kustannusten pienentäminen. Jos tuo leikkaa 20-30% pinnaa polttoainekustannuksista, joka on kuitenkin enemmän ajavilla valtaosa harrastuksen kustannuksista, niin ei tuokaan välttämättä mikään pieni summa ole.
STN
Viestit: 474
Liittynyt: Pe Huhti 07, 2006 6:28 pm
Pyörä: xt660z. Tunturi Start

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja STN »

Hobes kirjoitti: Ke Touko 26, 2021 2:10 pm Jos tuo leikkaa 20-30% pinnaa polttoainekustannuksista, joka on kuitenkin enemmän ajavilla valtaosa harrastuksen kustannuksista, niin ei tuokaan välttämättä mikään pieni summa ole.
Paljonko oikeasti jää viivan alle?
Itse polttoaine on huomattavasti halvempaa, paljonko lisääntyy kulutus? Autopuolella puhutaan useammasta litrasta/100km.
Omassa pyörässä jos kulutus nousee edes litran/100km. niin ollaan aika tasoissa 98 bensan kanssa. Miinukseksi jää konversion hinta..
Niin kauan kun tuota normibensaa saa niin tuskin hirveästi hyötyä tuosta muutoksesta on.? Ehkä..
Tulevaisuus on asia erikseen. Pyörän valmistajat haistavat kyllä tilanteen ja elävät ja rakentavat sen mukaan. Maailmasta kun öljy loppuu niin pyörätkin on jo valmiita sen aikaiseen energiaan. Ehkä. Olemassa olevat pyörät pystytään kyllä ajaa loppuun ihan bensallakin.
Euroopassa pärjää normipolttoaineella, Venäjällä en ole käynyt, niin tuo voi olla kyllä peruste konversioon.

STN

disclaimer: ei ole tietoa, ennemminkin mielipidettä ja mutua ja mitä essobaarissa kuullut.
virtaes
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 7:18 pm
Pyörä: TM EN 300 FI

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja virtaes »

Hiilijalanjäljen pienentäminen on oikein hyvä peruste, tarpeettomuudesta jokainen voi tehdä päätelmät omalta kohdaltaan.

Miten päädyit tuohon 20-30% säästöön polttoainekustannuksissa?

Mulla on ollut se käsitys, että pelkästään etanolikonversion kustannusten kuolettamiseen menee todella pitkään. Re85 on lämpöarvoltaan huonompaa kuin bensiini, joten sitä kuluu samalla matkalla litramääräisesti enemmän kuin bensiiniä. Joku näppärä varmaan nopeasti laskee, että miten monta kilometriä keskivertomopolla pitää ajella, että konversio alkaa tuottamaan.

Sitten tulee potentiaaliset etanolista ja lisäelektroniikasta aiheutuvat ongelmat, minkä korjaaminen saattaa aiheuttaa ylimääräistä laskua. Käytännön kokemuksia olis mukava näistä kuulla kyllä.
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja mek »

Ei tuota säästön takia kannata moottoripyörään laittaa, se jää minimaaliseksi useimpien ajomäärillä. Tulevaisuudessa, piankin, tilanne voi olla toinen. Fossiilisten polttoaineiden tilanne ei ainakana helpotu. Toisaalta, nykyinen politiikka ei oikein bioetanoliakaan suosi, vaan vannoo pelkän sähkön nimiin, vaikka bioetanoli ja biodiesel olisi nopein tapa laskea liikenteen päästöjä, nopeasti ja kohtuukustannuksin. Ja kaikki infra on valmiina, vain tuotantoa tarvitsee lisätä.

https://eflexfuel.com/fi/faq
eFlexFuel E85-päivitys mahdollistaa sekä E85-biopolttoaineen että bensiinin käytön missä tahansa suhteessa. Ajettaessa bensiinillä polttoaineenkulutus pysyy ennallaan. Käytettäessä pelkkää E85-biopolttoainetta, kulutus nousee ajoneuvosta ja ajotavasta riippuen yleensä 20-30%. Mitä korkeampi polttoaineen etanolipitoisuus on, sitä suurempi kulutus. Kulutus ei kuitenkaan nouse samassa suhteessa etanolipitoisuuden noustessa, joten esimerkiksi tankattaessa puolet E85-biopolttoainetta ja puolet bensiiniä, kulutuksen nousu jää hyvin pieneksi.

Suomessa E85-biopolttoaine on keskimäärin 30% halvempaa kuin bensiini kompensoiden lisääntyneen kulutuksen ja mahdollistaen säästön. Verrattaessa polttoaineiden hintoja, oikea vertailukohta aina yli 104 oktaaniselle E85-biopolttoaineelle on 98E5 tai V-Power.
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Olishan se kamalaa lisätä viinan tuotantoa. Joku vielä menisi jollain konstilla juomaan sitä.
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja mico »

Laskeskelin ihan mielenkiinnosta 990 Adv:n osalta ja sain ivestoinnin kuolletettua 28tkm jälkeen kun polttoaineiden hinnan ero on 45c/l. Paikoitellen tuo ero on jo nyt 60c/l luokkaa (lähde: polttoaine.net), jolloin riittäisi jo 16tkm. Tietysti ajan saatossa tulee muitakin kuluja kuin tuo asennussarja.
STN
Viestit: 474
Liittynyt: Pe Huhti 07, 2006 6:28 pm
Pyörä: xt660z. Tunturi Start

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja STN »

mico kirjoitti: Ke Touko 26, 2021 4:45 pm Laskeskelin ihan mielenkiinnosta 990 Adv:n osalta ja sain ivestoinnin kuolletettua 28tkm jälkeen kun polttoaineiden hinnan ero on 45c/l. Paikoitellen tuo ero on jo nyt 60c/l luokkaa (lähde: polttoaine.net), jolloin riittäisi jo 16tkm. Tietysti ajan saatossa tulee muitakin kuluja kuin tuo asennussarja.
Edelleenkään ei ole kokemusta asiasta, mutta mielenkiinnosta.. Paljoko nousi kulutus, ja otitko tuon huomioon investoinnin kuolettamiseen?

STN
Avatar
Jouni
Viestit: 139
Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Pyörä: r1200gs

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Paljonko se kulutusero on eri polttoaineilla? Onko se suoraan polttoaineiden energiaero? E85:n parempi puristuskestävyys ei taida auttaa mitään, kun puristussuhdetta ei nosteta. Alkoholin hitaamman palamisen taas luulisi kasvattavan kulutusta laskennallisesta, varsinkin jos sytytyksen ajoitusta ei päästä muuttamaan.
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja mico »

Laskennassa kulutus nousi n. 19% vertailussa E98, joka huomioitu myös kuolletuksessa ja otin huomioon myös E98 sisältämän etanolin. Laskenta oli kulutuksella 7l, tosin minun ajoissa taitaa Adven ka olla 8l luokkaa tai jopa enemmän.

Laskenta tehty siis ihan teorian pohjalta :wink:
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: eFlexFuel

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Ei ehkä juuri nyt kannata tehdä investointeja tuohon muutokseen, jos asiaa haluaa katsoa luonnon näkökulmasta, vaan odottaa hetki jotta saadaan lisää tietoa Nesteen uusiutuviin raaka-aineisiin pohjautuvasta bensasta, joka käsittääkseni olisi vielä parempi vaihtoehto:

Neste Renewable Gasoline
Mika TA-91
Vastaa Viestiin