Latausmurheita

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

sallamunnah
Viestit: 80
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 9:54 pm
Pyörä: Yamaha XV 750, Yamaha YZ250F
Paikkakunta: Tampereen seutu

Latausmurheita

Viesti Kirjoittaja sallamunnah »

Rohkenen kirjoittaa kysymykseni tänne koska vika on yleismaailmallinen ja koskee kurapyöriäkin kanssa...

Hommattiin pojalle vaihteeksi crossin tilalle mönkkäri ja se ei lataa akkua. Tämän vianetsintäohjeen mukaan on koitettu syyllistä paikantaa http://www.laatumikro.fi/esu/lataus.htm

Muuten testit meni "ohjeen mukaan" paitsi seuraavissa kohdissa oli poikkeamaa:

Staattorilta tulee johtopareille tyhjäkäynnillä n. 15 v ja isommilla kierroksilla n. 58 v (ei siis kierroksilla yli 60 v kuten ohje "edellyttää"). Onko ok, vai onko staattori rikki?

Lisäksi testissä Lukee:

Tasasuuntaaja kannattaa testata joka tapauksessa. Piuhat pidetään edelleen irti tasasuuntaajasta. Väännetään mittari dioditestiasentoon (yleensä piippitesteriasennossa, merkki on nuolen ja plussan yhdistelmä).
Punainen mittarin piuha laitetaan plus-ulostuloon (punaiseen) tasasuuntaajalta, musta mittarin piuha yhteen laturille menevään tasasuuntaajan (keltaiseen) lähtöön. Sama mittaus tehdään kaikkien laturiin menevien tasasuuntaajan liittimien ja plussan välillä. Pitäisi olla noin 1,5 V tai yli.

Vaihda piuhat, musta mittarin piuha tasasuuntaajan plus-lähtöön (punaiseen), ja punainen mittarin piuha yhteen laturille menevään tasasuuntaajan (keltaiseen) lähtöön. Sama mittaus tehdään kaikkien laturiin menevien tasasuuntaajan liittimien ja plussan välillä. Mittarin pitäisi näyttää noin 0,5 V

Nyt laitetaan musta mittarin piuha miinus-ulostuloon (mustaan) tasasuuntaajalta, punainen mittarin piuha yhteen laturille menevään tasasuuntaajan (keltaiseen) lähtöön. Sama mittaus tehdään kaikkien laturiin menevien tasasuuntaajan liittimien ja miinuksen välillä. Pitäisi olla noin 1,5 V tai yli.

Sitten vaihdetaan punainen mittarin piuha miinus-ulostuloon (mustaan) tasasuuntaajalta, musta mittarin piuha yhteen laturille menevään tasasuuntaajan (keltaiseen) lähtöön. Sama mittaus tehdään kaikkien laturiin menevien tasasuuntaajan liittimien ja miinuksen välillä. Pitäisi olla noin 0,5 V. Jos dioditestit näyttivät jotain muita arvoja, tasasuuntaaja on rikki.


Muuten meni hyvin, paitsi tuossa alimmassa mittari näytti arvoja 1,02-1,03 v. Onko tämä liikaa, onko jännitteensäädin rikki?

Pelissä on Honda CMX250 rebelin moottori (tai hyvä kopio siitä)...
Kode
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Latausmurheita

Viesti Kirjoittaja Kode »

Viimeksi muokannut Kode, Su Loka 04, 2020 1:01 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Minkä huollan, sen myös korjaan.
sallamunnah
Viestit: 80
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 9:54 pm
Pyörä: Yamaha XV 750, Yamaha YZ250F
Paikkakunta: Tampereen seutu

Re: Latausmurheita

Viesti Kirjoittaja sallamunnah »

Kiitos vastauksesta, vaikka myönnän etten siitä paljoakaan ymmärtänyt :D

Sellainen tarkennus, että akulta kun koneen käydessä mittaa niin ei viisari värähdä mihinkään suuntaan oli kierroksia kuinka paljon tahansa. Siis testin muut arvot "haarukoissa" paitsi staattorilta tulevat voltit ja tuon kuvattu jännitteensäätimen testitulos reilu 1 voltti.

Pystyykö näillä päättelemään onko jännitteensäädin rikki, staattori rikki, vai molemmat?

Sen verran ovat hankalasti ja kalliisti saatavilla etten viitsisi huvikseen tilailla...
Kode
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Latausmurheita

Viesti Kirjoittaja Kode »

sallamunnah kirjoitti:Kiitos vastauksesta, vaikka myönnän etten siitä paljoakaan ymmärtänyt :D

Sellainen tarkennus, että akulta kun koneen käydessä mittaa niin ei viisari värähdä mihinkään suuntaan oli kierroksia kuinka paljon tahansa. Siis testin muut arvot "haarukoissa" paitsi staattorilta tulevat voltit ja tuon kuvattu jännitteensäätimen testitulos reilu 1 voltti.

Pystyykö näillä päättelemään onko jännitteensäädin rikki, staattori rikki, vai molemmat?

Sen verran ovat hankalasti ja kalliisti saatavilla etten viitsisi huvikseen tilailla...
Jos latauksen 3 vaiheen jännitteet yli 50V on tasaisia keskenään ja maavuotoa ( voit vielä mitata laturin vaihe - runkoa vastaan ohmialueella. Pitää tulla isoja lukemia jos eristykset kunnossa.. Siis kilo ohmeja tai M ohmeja) ei ole, niin väittäisin staattorin olevan ehjä.
Minkä huollan, sen myös korjaan.
sallamunnah
Viestit: 80
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 9:54 pm
Pyörä: Yamaha XV 750, Yamaha YZ250F
Paikkakunta: Tampereen seutu

Re: Latausmurheita

Viesti Kirjoittaja sallamunnah »

En saanut mittarini millään ohmialueella minkäänlaisia lukemia vaiheilta runkoon. Tämä ollee hyvä asia? Niin ja vaiheiden välinen vastus oli kaikissa 0,8 ohmia.

Laturilta tulee vaiheiden lisäksi johto missä on kaksinapainen liitin. Mihinkähän tämä liittyy? voiko tämä jotenkin vaikuttaa lataukseen jos on jollain lailla viturallaan? Millaisia arvoja tuosta pitäisi saada irti?

Onko siinä mitään ideaa jos laittaisi jännitteensäätimeltä ihan erilliset suorat +/- piuhat akulle ja näin ohittaisi pelin omat sähköt ja testaisi paljon lataa näin? Hutera ajatus olisi siis selvittää onko jännitteensäätimen jälkeisissä johdoissa vikaa ja että pelaako paikat ennen mönsun omia johtoja...
jaskap
Viestit: 15
Liittynyt: Su Joulu 20, 2015 5:09 pm
Pyörä: Katu ja kuramopo

Re: Latausmurheita

Viesti Kirjoittaja jaskap »

sallamunnah kirjoitti:En saanut mittarini millään ohmialueella minkäänlaisia lukemia vaiheilta runkoon. Tämä ollee hyvä asia? Niin ja vaiheiden välinen vastus oli kaikissa 0,8 ohmia.

Laturilta tulee vaiheiden lisäksi johto missä on kaksinapainen liitin. Mihinkähän tämä liittyy? voiko tämä jotenkin vaikuttaa lataukseen jos on jollain lailla viturallaan? Millaisia arvoja tuosta pitäisi saada irti?

Onko siinä mitään ideaa jos laittaisi jännitteensäätimeltä ihan erilliset suorat +/- piuhat akulle ja näin ohittaisi pelin omat sähköt ja testaisi paljon lataa näin? Hutera ajatus olisi siis selvittää onko jännitteensäätimen jälkeisissä johdoissa vikaa ja että pelaako paikat ennen mönsun omia johtoja...
Olipas vaan hengästyttävän vaikea asia tehty helposta jutusta.
Voihan sitä ohituskytkennän tehdä, jos jossain vaikka johdin poikki. Kuitenkin voisi pistää tilaukseen uuden lataussäätimen, ei kolmivaiheisenakaan kiinan säädin paljoa maksa. Yleismallikin käy, kun kytkee itse. Voi toki olla, että mallikohtainenkin löytyy edukkaasti kopioon.
Urpo
Viestit: 207
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 4:14 pm
Pyörä: X-ADV 750, CRF 300L
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Latausmurheita

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Ei selvinnyt mitattinko staattorin ac- jännite säätimen johdot irti vai kiinni. Kiinnimitattunahan oikosulkeva säädin aiheuttaa sen että jännite on lähempänä nollaa kun akku on täynnä ja muuta kulutusta ei ole. Tai säädin rikki. Virran voi toki mitata johdot kiinni, mutta se ei kerro meneekö akkuun mitään vai säätimessä lämmöksi.

Ja ne muut johdot staattorilta liittynevät sytytykseen. Kaipa tuohon kytkärikin netistä löytyy, ettei tarvi arpoa.
sallamunnah
Viestit: 80
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 9:54 pm
Pyörä: Yamaha XV 750, Yamaha YZ250F
Paikkakunta: Tampereen seutu

Re: Latausmurheita

Viesti Kirjoittaja sallamunnah »

Irti oli johdot.
sallamunnah
Viestit: 80
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 9:54 pm
Pyörä: Yamaha XV 750, Yamaha YZ250F
Paikkakunta: Tampereen seutu

Re: Latausmurheita

Viesti Kirjoittaja sallamunnah »

Tilasin viikonloppuna uuden tarvike jännitteensäätimen https://www.tuontitukku.fi/tuote/monkij ... 773644924/ . Säädin tuli eilen ja pienen liitinrumban jälkeen saatiin kone tulille ja lataukseenkin vähän eloa.

Vekottimessa ei ole kierroslukumittaria, joten niistä en tiedä mutta ilman valoja tyhjäkäynnillä oli 13,2 v ja kohtuullisilla kierroksilla 14,1 v. Valot kun laittoi päälle tippui tyhjäkäynnillä 12.8 v:iin ja kierroksilla 13.3 v:iin. Ilman valoja lukemat kait ihan ok, mutta tippuiko liikaa valoilla?

Vehkeessä ei ole muita sähkölaitteita kuin etuvalo (45/40w), parkkivalo ja led takavalo + jotain pieniä tuikkuja nopeusmittarissa
an13
Viestit: 1090
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: Latausmurheita

Viesti Kirjoittaja an13 »

Tuo on kuitenkin koko ajan yli akun napajännitteen joten eikös se riitä. Lataa eikä pura koko ajan akkua. Siis toimii.
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Latausmurheita

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Joskus oli 13.4-14.3 sääntö toimivalle lataukselle. Jos laturi on heikkotehonen niin se tippuu alle tuon tyhjäkäynnillä kuorma päällä vaikka minkä tekisit. mosfet säädin onnistuu onkimaan hieman enemmän jännitettä pikkukierroksillakin,mutta sellasta tuskin haluat kiinamönkkäriin ostaa... Kuulostaa pelaavan sen verran kun voi odottaa tollasen pelaavan. Johtoliitosten hapettumien ja kontaktihäröjen etsintä on hyvää ajankulua,joka palkitsee aina välillä hieman paremmin toimivilla sähköillä...
Vastaa Viestiin