Lämpöliivi

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

bemAri
Viestit: 305
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 9:52 am
Paikkakunta: Turku

Lämpöliivi

Viesti Kirjoittaja bemAri »

Tuolta toiselta foorumilta silmiin osui tällainen rakennelma.
Toivottavasti ei loukkaa tekijänoikeuksia, jos julkaisen täällä, idea on hyvä, tuollaisen voisi talven aikana väsätä.
Ensimmäisessä evoluution versiossa Motonetistä ostettu auton penkinlämmitin ripustettiin sopivien hihnojen kanssa motoristin takin alle, tupakansytkäriliitin kiinni ja baanalle.
http://www.kolumbus.fi/koivupiha/liivi.html
Evo2 mallissa tuo penkinlämmitin on purettu, vastukset silitetettäessä kiinnittyvällä joustavalla kankaalla kiinni T-paitaan.
Suosittelivat käyttämään toista T-paitaa ihoa vasten, muuten tuloksena voi olla samanlaiset kuviot ihossa, kuin Pako TV sarjan sankarilla, joka tatuoi ihoonsa vankilan pohjapiirroksen...
Liitteet
puolivalmis.JPG
(105.66 KiB) Tiedosto ladattu 632 kertaa
valmis.JPG
(103.68 KiB) Tiedosto ladattu 897 kertaa
Viimeksi muokannut bemAri, Su Marras 12, 2006 11:01 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mikpiil
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 8:49 pm
Pyörä: XT 600E
Paikkakunta: Liimattala

Viesti Kirjoittaja mikpiil »

Siinähän se, kiitti vinkistä! Olenkin meinannut mennä purkaamolle etsimään vanhoja istuinlämmittimiä, mutta tuossahan olisikin valmis paketti, tietenkin tuosta saisi myös jalkoihin käypäsen samalla systeemillä kuin tuo t-paita oli tehty.
Avatar
Timo Tasakaasu
Viestit: 925
Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Paikkakunta: Somero

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

Olen tehnyt vanhaan fleece-puseroon lämmitysvastuksen, jonka saa liitettyä verkkareissa olevaan vastaavaan. Riittävän ohuen johdon löytäminen tuntui hankalalta. Kännykän laturin johdossa oli sisällä sellaista, jossa oli vain seitsemän säiettä. Kymmenen metrin pätkän oikosulkuvirta oli noi 3A ja se on mielestäni aika sopiva watteja tulee käyvän pyörän virtapiiriin kytkettynä silloin noin 40.
Suosittelisin kiinnittämään johonkin venymättömään vaatteeseen ennemmin kuin T-paitaan. Tuo silittämällä kiinnittyvä kangas on varmaan kyllä parempi kuin oma konstini eli sik-sakilla lankaa piuhan yli. Seraavan teen Gorepuvun tikkivuoriin suoraan. Hommiaan voi säästää jättämällä selkäpuolen ilman vastusta. Etupuolelle ja varsinkin vetoketjun kohdalle enemmän, polviin, reisiin, käsivarsiin ja isommalla vaivalla peukalon päälle ja mahdollisesti takapuolen alle riittää.
Kokemuksesta pari vinkkiä: Järjestä niin ettei takin ja housujen välinen liitin jää kahden lämmitetyn vaatteen väliin ja ole suoraan ohuissa johdoissa kiinni. Liitin sulaa :) Älä käytä mitään vanhaa auton penkinlämmittimen korppuuntunutta johtoa. Kun johto katkeaa, niin viimeinen säie on hetki ennen katkeamistaan punahehkuinen. Nipistää pirusti :) Jatka siis ohutta piuhaa pätkällä paksua ja vasta sen päähän liitin ettei liittimen sisään menee kuumaa johtoa. Liitin muutenkin johonkin viileään paikkaan. Mitoita ettei takin ja housujen lämmitin mene päällekkäin. Tulee kuuma.
Sappaisiinkin pystyy tekemään lämmitettävät pohjalliset.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
marko.virkajarvi
Viestit: 225
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 11:00 am
Paikkakunta: VILPPULA

Re: Lämpöliivi

Viesti Kirjoittaja marko.virkajarvi »

bemAri kirjoitti:Tuolta toiselta foorumilta silmiin osui tällainen rakennelma.
Toivottavasti ei loukkaa tekijänoikeuksia, jos julkaisen täällä, idea on hyvä, tuollaisen voisi talven aikana väsätä.
Ensimmäisessä evoluution versiossa Motonetistä ostettu auton penkinlämmitin ripustettiin sopivien hihnojen kanssa motoristin takin alle, tupakansytkäriliitin kiinni ja baanalle.
http://www.kolumbus.fi/koivupiha/liivi.html
Evo2 mallissa tuo penkinlämmitin on purettu, vastukset silitetettäessä kiinnittyvällä joustavalla kankaalla kiinni T-paitaan.
Suosittelivat käyttämään toista T-paitaa ihoa vasten, muuten tuloksena voi olla samanlaiset kuviot ihossa, kuin Lost TV sarjan sankarilla, joka tatuoi ihoonsa vankilan pohjapiirroksen...
Eiköhän se tv-sarja ole PAKO jota tarkoitit :roll:
bemAri
Viestit: 305
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 9:52 am
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja bemAri »

Jep, se taisin olla minä, joka olin LOST, ohjelma on PAKO. Kiitoksia huomautuksesta, korjasin alkuperäiseen tekstiini.
Eipä silti, kumpaakaan en ole kokonaista jaksoa katsonut ja nyt kun aukko sivistyyksessä paljastui, voin myöntää että pari jaksoa Salkkareitakin on jäänyt väliin.
Eilen en Motonetista löytänyt tuon ohjeen mukaisia istuinlämmittimiä. Turun myymälässä oli kyllä sellaisia umpisolumuovin sisään rakennettuja elementtejä, olisiko olleet Nike tech-merkkisiä, jotka sellaisinaan olisi voinut liimata ta ommella kiinni vaattisiin. Hinta 36 eur/ kaksi elementtiä (istuinosa ja selkänoja). Tehoa 60 wattia. Elementeissä oli sisäänrakennettu termostaatti, lämmitys käynnisty, kun lämpö laski alle 29 asteen. Jäin miettimään, miten termostaatti toimii vaatekäytössä, saattaisi toimiakin. Tai sitten voisi laittaa satulan päälle toisen ja toisen takin alle.
marko.virkajarvi
Viestit: 225
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 11:00 am
Paikkakunta: VILPPULA

Viesti Kirjoittaja marko.virkajarvi »

Mulla yleensä jos palelee nin ne on näpit tai perse eli en lämmittäis rintakehää kun siellä muutenkin veri kiertää suht hyvin. Lämm.hanskat vois olla hyvä juttu ja lämmmitettävät bokserit :D joskus vois myös varpaat tykätä sähkölämmöstä. Mutta kyllä se sähkövisiiri on tärkein lämmitettävä laite.
Avatar
mikpiil
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 8:49 pm
Pyörä: XT 600E
Paikkakunta: Liimattala

Viesti Kirjoittaja mikpiil »

Nyt on paita valmis, ostin king-merkkisen penkilämmittimen, hinta 13,5 €. Purin sisuksen pois ja vaimo ompeli koneella siksakilla langat kiinni paitaan ja hyvä tuli :D. Voin laittaa kuvankin jos joku haluaa...
Avatar
Timo Tasakaasu
Viestit: 925
Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Paikkakunta: Somero

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

mikpiil kirjoitti:Nyt on paita valmis, ostin king-merkkisen penkilämmittimen, hinta 13,5 €. Purin sisuksen pois ja vaimo ompeli koneella siksakilla langat kiinni paitaan ja hyvä tuli :D. Voin laittaa kuvankin jos joku haluaa...
Kuinka pitkä johto tuon sisältä löytyi? Paljonko oikosulkuvirta tai teho?

Ompelu on itsellekin helppo homma, kun vaimo käy ensin säätämässä melko leveän siksakin koneeseen ja sellaisen kaksihaaraisen tallan siihen juttuun, jonka keskellä neula heiluu. Heitä johtokasa koneen taakse lattialle ja tuo vastuslangan pää koneen yli sen kaksihaaraisen tallan "jalkoväliin". Johto pysyy siinä haaruksessa vaikka ajelisi kaasu pohjassa ja neula tikkaa siksakkia johdon yli molemmin puolin osumatta kertaakaan johtoon. Ei ole iso projekti ommella.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Wesihiisi
Viestit: 395
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 9:49 am
Pyörä: KTM LC4 640
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Wesihiisi »

Noihin goreteksi-hanskoihin vois jotain koettaa värkätäkin, niissä kun on irrotettava sisävuori.
Menee vaan käsin ompeluks varmaan...mitä taas ei ole tullut harrastettua intistä kotiutumisen jälkeen.
No ainakaan vaakasuoruutta ei mitata niinkuin jostain kusirajasta :twisted:
Avatar
mikpiil
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 8:49 pm
Pyörä: XT 600E
Paikkakunta: Liimattala

Viesti Kirjoittaja mikpiil »

Timo Tasakaasu kirjoitti:
mikpiil kirjoitti:Nyt on paita valmis, ostin king-merkkisen penkilämmittimen, hinta 13,5 €. Purin sisuksen pois ja vaimo ompeli koneella siksakilla langat kiinni paitaan ja hyvä tuli :D. Voin laittaa kuvankin jos joku haluaa...
Kuinka pitkä johto tuon sisältä löytyi? Paljonko oikosulkuvirta tai teho?
Johdon pituutta en tiedä, tuosta kuvasta näkee periaatekuvan. tehoa oli n55w.
Liitteet
DSCN2227.JPG
(602.8 KiB) Tiedosto ladattu 452 kertaa
Avatar
Timo Tasakaasu
Viestit: 925
Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Paikkakunta: Somero

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

mikpiil kirjoitti:Johdon pituutta en tiedä, tuosta kuvasta näkee periaatekuvan. tehoa oli n55w.
Noilla wateilla voi tulla lämmin, jos taukoamatta pitää virtoja päällä. Noin pitkästä johdosta olisi riittänyt housuihinkin. Pitää varmaan käydä penkinlämmitinostoksilla.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Avatar
mikpiil
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 8:49 pm
Pyörä: XT 600E
Paikkakunta: Liimattala

Viesti Kirjoittaja mikpiil »

Noilla wateilla voi tulla lämmin, jos taukoamatta pitää virtoja päällä. Noin pitkästä johdosta olisi riittänyt housuihinkin. Pitää varmaan käydä penkinlämmitinostoksilla.
Oishan sen varmaan voinut niinkin tehdä, mutta sitten olisi pitänyt tehdä liitin välille tai joku potkupuku olla... Kokeillaan ensin näin, töissä kun kerroin tuosta lämpöpaidasta niin kommentit olivat luokkaa "ootko ihan tosissas"! Kai sitä jonkunlaisen hullunmaineen saa jos koko talven ajelee töihin, 20km kun on tuota matkaa suuntaansa :lol: .

edit. Niin fixus liikkeet noita istuinlämmittimiä myy...
Avatar
Omakinen
Viestit: 555
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 12:31 pm
Pyörä: KTM 950 SE
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Lämpöliivi

Viesti Kirjoittaja Omakinen »

Onko kukaan löytänyt mistään ERISTETTYÄ vastuslankaa metritavarana? Eristetty olisi mukavaa kun voisi huoletta kieputella tiuhaankin, pelkäämättä oikosulkua.
Avatar
petev
Viestit: 775
Liittynyt: To Loka 07, 2004 4:50 pm
Pyörä: 1200 GS

Re: Lämpöliivi

Viesti Kirjoittaja petev »

Itse purin sen Biltsikan 10 eken istuin lämmittimen, jonka sisltä löytyy sitä eristettyä tavaraa muutama metri.
Kratti
Viestit: 372
Liittynyt: La Syys 15, 2007 6:13 am
Pyörä: F800GS
Paikkakunta: Espoo

Re: Lämpöliivi

Viesti Kirjoittaja Kratti »

Omakinen kirjoitti:Onko kukaan löytänyt mistään ERISTETTYÄ vastuslankaa metritavarana?
Lämpökaapelilla löytyy googlesta ohuimmillaan reilu 3mm lattalämmityskaapelia. Taitaa olla hiukan paksua, vaikka ohuena mainostetaankin. Purkamallahan noista voisi saada ohuempaa. Noissa näyttäisi olevan useampi eristekerros ja yleensä kaksi johdinta.
Vastaa Viestiin