BMW R1200GS LC ESA iskareiden uusinta

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

temes
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Kesä 20, 2016 10:33 am
Pyörä: BMW R1200GS LC
Paikkakunta: Tampere

BMW R1200GS LC ESA iskareiden uusinta

Viesti Kirjoittaja temes »

Uusin 2013 vuosimallin R1200GS LC:n sähköisesti säädettävät ESA iskarit viime keväänä etuiskarin vuodettua loputkin nesteet pihalle. Stefa alkoi tihkumaan n. 45tkm kohdalla ja iskari oli vaihdettaessa aivan loppu 58tkm kohdalla.

Koska alkuperäisiä ESA iskareita ei voi BMW huollossa huoltaa täytyy ne oletusarvoisesti vaihtaa jolloin helpoimmalla pääsee kun marssii valtuutettuun huoltoon ja tilaa vastaavat uudet. Halusin kuitenkin kartoittaa myös muitakin vaihtoehtoja koska minusta tuntui typerälle uusia koko iskaripakettia vain vuotavan stefan vuoksi. Tässä muillekin asiaa pohtiville hieman yhteenvetoa vaihtoehdoista sekä ratkaisusta johon itse päädyin.

Alkuperäiset BMW ESA iskarit:
+hyvät ja laadukkaat uudet iskarit
+voi tilata joko korotetulla tai madalletulla maavaralla
-ei valtuutettua / alkuperäishuoltoa
-tulee vakio jousilla
-€€€€€

Touratech DDA iskarit:
+Tractiven hyvät ja laadukkaat uudet iskarit
+voi korjata ja vaihtaa osia
+jouset voi valita painon ja ajotyylin mukaan
+voi tilata joko korotetulla tai madalletulla maavaralla
+on kuulemma järeämpää tekoa eli säilyttävät ominaisuutensa rankemmassakin off road luukutuksessa
-€€€€€

Wilbers iskarit (634 & 644 WESA):
+Wilbersin hyvät ja laadukkaat uudet iskarit
+voi korjata ja vaihtaa osia
+jouset voi valita painon ja ajotyylin mukaan (ainakin tilattaessa Wunderlichin kautta)
+voi tilata joko korotetulla tai madalletulla maavaralla
+etu- ja takaiskarin ESA osat eli sähköinen vaimennuksen säätöventtiili sekä takaiskarin esivaimennuksen sähköinen säätö siirretään BMWn alkuperäisistä ESA iskareista uusiin Wilbers iskareihin
-alkuperäiset BMW ESA iskarit joutuu lähettämään Wilbersille/Wunderlichille iskareiden ja ESA osien vaihtoon
-kun alkuperäiset BMW ESA osat hajoavat niitä ei saa erikseen tilattua ja uusittua
-takaiskari on kuulemma hieman heppoinen off road ajeluun
+€€€

ESA repair huolto:
+kaksi vaihtoehtoista huoltopalvelua (overhaul & replacement)
-iskarit joutuu lähettämään Hollantiin huoltoon
-vanhat iskarit jotka joutuu jatkossakin huollattamaan Hollannissa
+€/€€

Tractive ESA Replacement:
+Tractiven hyvät ja laadukkaat uudet iskarit (Tractive tekee myös Touratechin iskarit)
+iskareissa on mukana omat sähköisen vaimennuksen ESA säätöventtiilit -> näitä saa tarvittaessa myös varaosina
+takaiskari on kuulemma järeämpää tekoa ja säilyttää ominaisuutensa myös off road ajelussa
+voi korjata ja vaihtaa osia
+jouset voi valita painon ja ajotyylin mukaan
+voi tilata joko korotetulla tai madalletulla maavaralla
+iskaripaketin voi tilata suoraan kotiovelle ja takaiskarin ESA esivaimennuksen säädön voi vaihdattaa missä tahansa iskaripajalla paikalleen
+iskarien huolto pitäisi onnistua missä tahansa iskaripajalla
+jos alkuperäinen takaiskarin ESA esivaimennuksen säätö hajoaa niin tilalle saattaa löytyä Touratechille tehty versio?
-tilaaminen suoraan Suomeen toimitettuna oikeilla jousilla ja pre-load säädöillä vaati verkkokaupan lisäksi sposti viestittelyä Hollantiin
+€€€

Kuten arvata saattaa niin päädyin Tractiven ESA replacementtiin. Olin ensin yhteydessä info@esarepair.com sopivista jousista / ajotyylistä ja tilasin sitten iskarit verkkosivujen kautta kotiovelle. Ajoin paketin kanssa Valkeakoskelle Koitto MotoServiceen joka asensi takaiskariin alkuperäisen ESA esivaimennuksen säädön ohjeiden mukaan ja pisti molemmat iskarit paikoilleen. Ajo-ominaisuudet hyppäsivät valovuoden eteenpäin uusilla iskareilla, ja sekä kuski että matkustaja ovat olleet erittäin tyytyväisiä päivitykseen! Aika näyttää miten on kestävyyden ja huollettavuuden kanssa.

p.s. ESA ominaisuuden voi myös heivata pois, lisää tästäkin aiheesta tästä ja tästä ;).
- mennään niin pitkälle kuin päästään, ja tullaan sitten takaisin -
Avatar
vtwin
Viestit: 547
Liittynyt: Ma Tammi 28, 2008 12:08 pm
Pyörä: BMW, Ducati, Cube e-MTB
Paikkakunta: Sydän-Häme

Re: BMW R1200GS LC ESA iskareiden uusinta

Viesti Kirjoittaja vtwin »

Vaikka mulla ei LC:tä olekaan, niin hyvää infoa ja varmasti pätee osittain myös vanhempiinkin.

Omassani oli edellinen omistaja vaihdattanut eteen Wilbersin.
Tutkin itse mitä takaversio maksaisi, jos joskus tulisi vaihto eteen. Jotain 700 eur nurkilla se taisi olla, ja tosiaan se vanha pitää lähettää wilbersille.
"..kai tässä ny ryyppää ku koneet hajoo ja lunta sataa.."
Avatar
juvander
Viestit: 1760
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: MAN
Paikkakunta: Espoo

Re: BMW R1200GS LC ESA iskareiden uusinta

Viesti Kirjoittaja juvander »

Mihis Öhlins ESA vaihtoehto jäi?

Nuo siintää itsellä mielessä vanhan pyörän 130tkm kokemuksella. Ajankohtainen vaihto varmaan vuoden kahden päästä kun alkuperäiset on finaalissa. Tuskin kestää edes tuota 45tkm menettämättä ominaisuuksiaan kuten vanhassakin kävi...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
ktlesk
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Maalis 09, 2012 11:39 pm
Pyörä: R1200GSA
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1200GS LC ESA iskareiden uusinta

Viesti Kirjoittaja ktlesk »

Kestääkös tiedustella mitä kyseinen operaatio kustansi.

Itsellä suunnitelmissa jotain vastaavaa, tosin pari vuotta vanhempaan gessuun.
temes
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Kesä 20, 2016 10:33 am
Pyörä: BMW R1200GS LC
Paikkakunta: Tampere

Re: BMW R1200GS LC ESA iskareiden uusinta

Viesti Kirjoittaja temes »

juvander kirjoitti:Mihis Öhlins ESA vaihtoehto jäi?
Sitä itsekin ihmettelin. Öhlins ESAa ei saa vesigessuun https://www.ohlins.eu/en/products/motor ... 670--3987/.


Sent from my iPhone using Tapatalk
- mennään niin pitkälle kuin päästään, ja tullaan sitten takaisin -
Avatar
juvander
Viestit: 1760
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: MAN
Paikkakunta: Espoo

Re: BMW R1200GS LC ESA iskareiden uusinta

Viesti Kirjoittaja juvander »

temes kirjoitti:
juvander kirjoitti:Mihis Öhlins ESA vaihtoehto jäi?
Sitä itsekin ihmettelin. Öhlins ESAa ei saa vesigessuun https://www.ohlins.eu/en/products/motor ... 670--3987/.
Kyllä se sieltä löytyy.

Toki Öhlins ei ole budjettiin tuijottajalle se sopiva vaihtoehto 8) Taitaa olla sen 3k€ setti.
Viimeksi muokannut juvander, Ma Joulu 30, 2019 2:48 pm. Yhteensä muokattu 11 kertaa.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
temes
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Kesä 20, 2016 10:33 am
Pyörä: BMW R1200GS LC
Paikkakunta: Tampere

Re: BMW R1200GS LC ESA iskareiden uusinta

Viesti Kirjoittaja temes »

ktlesk kirjoitti:Kestääkös tiedustella mitä kyseinen operaatio kustansi.

https://tractiveonline.com/collections/r1200gs eli iskarit about 1500€ ja asennus siihen päälle jos ei itse laita. Koitolla asennus tais olla 250€.


Sent from my iPhone using Tapatalk
- mennään niin pitkälle kuin päästään, ja tullaan sitten takaisin -
carpenter
Viestit: 164
Liittynyt: Ke Huhti 30, 2014 3:17 pm
Pyörä: Polkupyörä
Paikkakunta: oulu

Re: BMW R1200GS LC ESA iskareiden uusinta

Viesti Kirjoittaja carpenter »

olipa hyvä juttu, tietää kun tulee iskariremppa eteen itse varmaan lähetän hollantiin huoltoon jos ei ihan älyttömiä maksa, jotenki tullu mukavuudenhaluiseksi kun ei tarvi ku nappia painaa ja iskarit säätyy,
Avatar
SS
Viestit: 1171
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2007 10:12 pm
Pyörä: R1200GSA LC, Husqvarna Rödmyra 118cc -51
Paikkakunta: Nummela

Re: BMW R1200GS LC ESA iskareiden uusinta

Viesti Kirjoittaja SS »

juvander kirjoitti:
temes kirjoitti:
juvander kirjoitti:Mihis Öhlins ESA vaihtoehto jäi?
Sitä itsekin ihmettelin. Öhlins ESAa ei saa vesigessuun https://www.ohlins.eu/en/products/motor ... 670--3987/.
Kyllä se sieltä löytyy.

Toki Öhlins ei ole budjettiin tuijottajalle se sopiva vaihtoehto 8) Taitaa olla sen 3k€ setti.
Hmmm.....metka juttu.
Kävin tiedustelemassa asiaa muutama viikko sitten MP-Racingistä (Öhlins edustaja suomessa) ja asiaa tutkittuaan ilmoitti ettei ESA - versiota ole saatavilla R1200 GSA LC - malliin. Manuaalisäätöinen löytyisi kyllä.

SS
Avatar
SS
Viestit: 1171
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2007 10:12 pm
Pyörä: R1200GSA LC, Husqvarna Rödmyra 118cc -51
Paikkakunta: Nummela

Re: BMW R1200GS LC ESA iskareiden uusinta

Viesti Kirjoittaja SS »

temes kirjoitti:Uusin 2013 vuosimallin R1200GS LC:n sähköisesti säädettävät ESA iskarit viime keväänä etuiskarin vuodettua loputkin nesteet pihalle. Stefa alkoi tihkumaan n. 45tkm kohdalla ja iskari oli vaihdettaessa aivan loppu 58tkm kohdalla.

Koska alkuperäisiä ESA iskareita ei voi BMW huollossa huoltaa täytyy ne oletusarvoisesti vaihtaa jolloin helpoimmalla pääsee kun marssii valtuutettuun huoltoon ja tilaa vastaavat uudet. Halusin kuitenkin kartoittaa myös muitakin vaihtoehtoja koska minusta tuntui typerälle uusia koko iskaripakettia vain vuotavan stefan vuoksi. Tässä muillekin asiaa pohtiville hieman yhteenvetoa vaihtoehdoista sekä ratkaisusta johon itse päädyin.

Alkuperäiset BMW ESA iskarit:
+hyvät ja laadukkaat uudet iskarit
+voi tilata joko korotetulla tai madalletulla maavaralla
-ei valtuutettua / alkuperäishuoltoa
-tulee vakio jousilla
-€€€€€

Touratech DDA iskarit:
+Tractiven hyvät ja laadukkaat uudet iskarit
+voi korjata ja vaihtaa osia
+jouset voi valita painon ja ajotyylin mukaan
+voi tilata joko korotetulla tai madalletulla maavaralla
+on kuulemma järeämpää tekoa eli säilyttävät ominaisuutensa rankemmassakin off road luukutuksessa
-€€€€€

Wilbers iskarit (634 & 644 WESA):
+Wilbersin hyvät ja laadukkaat uudet iskarit
+voi korjata ja vaihtaa osia
+jouset voi valita painon ja ajotyylin mukaan (ainakin tilattaessa Wunderlichin kautta)
+voi tilata joko korotetulla tai madalletulla maavaralla
+etu- ja takaiskarin ESA osat eli sähköinen vaimennuksen säätöventtiili sekä takaiskarin esivaimennuksen sähköinen säätö siirretään BMWn alkuperäisistä ESA iskareista uusiin Wilbers iskareihin
-alkuperäiset BMW ESA iskarit joutuu lähettämään Wilbersille/Wunderlichille iskareiden ja ESA osien vaihtoon
-kun alkuperäiset BMW ESA osat hajoavat niitä ei saa erikseen tilattua ja uusittua
-takaiskari on kuulemma hieman heppoinen off road ajeluun
+€€€

ESA repair huolto:
+kaksi vaihtoehtoista huoltopalvelua (overhaul & replacement)
-iskarit joutuu lähettämään Hollantiin huoltoon
-vanhat iskarit jotka joutuu jatkossakin huollattamaan Hollannissa
+€/€€

Tractive ESA Replacement:
+Tractiven hyvät ja laadukkaat uudet iskarit (Tractive tekee myös Touratechin iskarit)
+iskareissa on mukana omat sähköisen vaimennuksen ESA säätöventtiilit -> näitä saa tarvittaessa myös varaosina
+takaiskari on kuulemma järeämpää tekoa ja säilyttää ominaisuutensa myös off road ajelussa
+voi korjata ja vaihtaa osia
+jouset voi valita painon ja ajotyylin mukaan
+voi tilata joko korotetulla tai madalletulla maavaralla
+iskaripaketin voi tilata suoraan kotiovelle ja takaiskarin ESA esivaimennuksen säädön voi vaihdattaa missä tahansa iskaripajalla paikalleen
+iskarien huolto pitäisi onnistua missä tahansa iskaripajalla
+jos alkuperäinen takaiskarin ESA esivaimennuksen säätö hajoaa niin tilalle saattaa löytyä Touratechille tehty versio?
-tilaaminen suoraan Suomeen toimitettuna oikeilla jousilla ja pre-load säädöillä vaati verkkokaupan lisäksi sposti viestittelyä Hollantiin
+€€€

Kuten arvata saattaa niin päädyin Tractiven ESA replacementtiin. Olin ensin yhteydessä info@esarepair.com sopivista jousista / ajotyylistä ja tilasin sitten iskarit verkkosivujen kautta kotiovelle. Ajoin paketin kanssa Valkeakoskelle Koitto MotoServiceen joka asensi takaiskariin alkuperäisen ESA esivaimennuksen säädön ohjeiden mukaan ja pisti molemmat iskarit paikoilleen. Ajo-ominaisuudet hyppäsivät valovuoden eteenpäin uusilla iskareilla, ja sekä kuski että matkustaja ovat olleet erittäin tyytyväisiä päivitykseen! Aika näyttää miten on kestävyyden ja huollettavuuden kanssa.

p.s. ESA ominaisuuden voi myös heivata pois, lisää tästäkin aiheesta tästä ja tästä ;).
Vieläkö tämä vaihto-operaation tuntuu hyvältä kahden kesän ajeluiden jälkeen?

Jotain tarttis tehdä omaan kulkimeen, vaihtoehtoja ei juuri oo lisää ilmennyt.

SS
temes
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Kesä 20, 2016 10:33 am
Pyörä: BMW R1200GS LC
Paikkakunta: Tampere

Re: BMW R1200GS LC ESA iskareiden uusinta

Viesti Kirjoittaja temes »

Kyllä, hyvin ja herkästi toimii edelleenkin. Asetusten koko skaalaa tulee käytettyä ja voi ottaa irti ja huollattaa kun alkaa siltä tuntumaan.
- mennään niin pitkälle kuin päästään, ja tullaan sitten takaisin -
carpenter
Viestit: 164
Liittynyt: Ke Huhti 30, 2014 3:17 pm
Pyörä: Polkupyörä
Paikkakunta: oulu

Re: BMW R1200GS LC ESA iskareiden uusinta

Viesti Kirjoittaja carpenter »

temes kirjoitti:Kyllä, hyvin ja herkästi toimii edelleenkin. Asetusten koko skaalaa tulee käytettyä ja voi ottaa irti ja huollattaa kun alkaa siltä tuntumaan.
onko mitään väliä mille asetukselle iskarit jättää kun ottaa ne irti ja lähettää huoltoon
RiiMi
Viestit: 1483
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 11:46 am
Pyörä: Honda cbf 1000f
Paikkakunta: somero

Re: BMW R1200GS LC ESA iskareiden uusinta

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

Mikäs tämmönen Mp-huolto Jarkko Honkanen on onko arvon raadilla tietoa?
Facen puolella kerrottiin , että tää Mp-huolto Jarkko Honkanen saa huollettua näitä alkuperäisiä Bmw Esa iskareita , mikä tietysti on oikein hyvä tieto
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
Avatar
SS
Viestit: 1171
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2007 10:12 pm
Pyörä: R1200GSA LC, Husqvarna Rödmyra 118cc -51
Paikkakunta: Nummela

Re: BMW R1200GS LC ESA iskareiden uusinta

Viesti Kirjoittaja SS »

Juttelin kesällä tutun Pieksämäen mp- kerhon kaverin kanssa asiasta ja kovin kehui osaavaksi ja tarkaksi kaveriksi, suorastaan fanaattiseksi tekemään asiat piirulleen oikein, ja suositteli, ei poikkipuolista sanaa ammattitaidosta ja toteutuksista.
Toimitukset pelittää kuulemma matkahuollon tms. kautta hyvin, paikanpäälle on turha vaivautua.

SS
temes
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Kesä 20, 2016 10:33 am
Pyörä: BMW R1200GS LC
Paikkakunta: Tampere

Re: BMW R1200GS LC ESA iskareiden uusinta

Viesti Kirjoittaja temes »

carpenter kirjoitti:
temes kirjoitti:Kyllä, hyvin ja herkästi toimii edelleenkin. Asetusten koko skaalaa tulee käytettyä ja voi ottaa irti ja huollattaa kun alkaa siltä tuntumaan.
onko mitään väliä mille asetukselle iskarit jättää kun ottaa ne irti ja lähettää huoltoon
Esijännitys minimiin/yhteen kypärään että on helpompi purkaa. Vaimennuksella ei tainnut olla väliä. Täytyy vielä tarkistaa toimittajalta ennen huoltoa.
- mennään niin pitkälle kuin päästään, ja tullaan sitten takaisin -
Vastaa Viestiin