Moro,
hommasin tuommosen '06 vuotisen DL1000:n, ja heti ilmeni erikoinen ongelma.
Eli kun kierrokset pyörii 2000-2800RPM välissä, kone välillä mun mielestä jopa "sammuu" hetkeks, kuuluu pieni naksahdaus / paukahdus ja sitten jatkuu. Ihan semmonen nopee rykäsy käy. Ihan kun lakkais veto kesken kaiken tai jotakin.
Käy ihan jatkuvasti tota, ei aina mutta melko yleisesti. Täyskaasulla sitä ei oo tullut tietääkseni, tulee enempi puolikaasulla ym. esim. risteysalueissa/liikenneympyröissä kun jurnuttaa meneen alle 3000RPM niin rykäsee. Tiedän ettei isolla V2:lla "pitäisi" mennä niin alhasilla, mutta tämä ei ole kyllä semmonen ongelma. Ihan siis katkasee kunnolla moottorin toiminnan ja jatkaa heti.
Pistin myös mopon keskijalalle, sit kaasuttelin tyhjäkäynnillä 2000-2800RPM alueella enkä oikein saanu toistettua tätä. Sitten pistin kolmosvaihteen päälle ja uusiks, niin sain vaan kerran rykäseen. Mutta sitten kun mopolla ajaa, sitä tapahtuu kokoajan. Eli onkohan rasitukseen liittyvää?
Sitten tulee jännin, koitin myös paikallaan huudattaa pyörää, vedin vapaalla kierrosrajottimelle niin putket paukahtaa jonkun verran. En oo ihan varma, mutta mun mielestä se on sama paukahdusääni mikä tulee kun kone rykäsee alakierroksilla.
Speksinä: pyörässä on vakioputkisto, ihan originaalikartat moottorille, uudet öljyt ja ilmeisesti ajettu aika rauhakseltaan. Mietin että onkohan vaan kone melko tukossa, ja huono vakio V2:n kartta siellä niin rykii jo senkin takia? Mutta kuulostais vähän hassulta että se ihan tollain katkasee / töksähtää, eikä esim. booaa tms?
Koitin kaikkia liittimiä penkin alta, ettei mikään ollu löysällä ym. Ei mitään vaikutusta. Lieneekö joku DL:n yleinen ongelma, vai onko paras lähteä ensimmäisenä vaan moottorin ruiskukarttojen tms päivittämisellä? Sen oon joka tapauksessa tekemässä. Nettifoorumeita kun selaa, porukka puhuu vaan tyhjäkäynnin asettamisesta, mutta sillä ei ole tähän kyllä mitään vaikutusta eikä liity ko. asiaan.
Suzuki Vstrom 1000 yskii alakierroksilla
Valvoja: Moderaattorit
Suzuki Vstrom 1000 yskii alakierroksilla
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Re: Suzuki Vstrom 1000 yskii alakierroksilla
Näihin (en tiedä vuosimallia), on vaihdettu maahantuojan toimesta uusia ECUja sen takia että sammuu ajossa, selvitäs vähän onko vaihdettu ja kuuluuko ryhmään joissa tuota esiintyy?
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>
Re: Suzuki Vstrom 1000 yskii alakierroksilla
Täytyypä selvittää tuo. Tuntus just joltain tuommoselta hölmöltä ei-niin-mekaaniselta vialta.
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: Su Maalis 03, 2019 10:56 pm
- Pyörä: KTM 1090 Adventure R
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Suzuki Vstrom 1000 yskii alakierroksilla
Lähtisin tarkistamaan ruiskurunkojen synkronoinnin. Jos pielessä niin vastaavia oireita esiintyy, kokemusta on. Toinen sylinteri menee ilmeisesti laihalle ja poksauttaa "kaasariin" päin. Voi nostaa jopa ruiskurungon irti kumisesta imukurkusta (tästäkin on kokemusta). Vaikka itsellä ne säädettiin kohdilleen, aivan kokonaan ei ominaisuus poistunut.
Se että paukauttaa putkessa kierrätettäessä ilman vaihdetta rajoittimelle tai lähelle, niin itsellä ainakin teki samoin (tuli jopa lieskat putken päästä joskus). Tosin siihen oli ajettu omaan ecuun alakerta hieman rikkaammalle. En tiedä vaikuttiko tähän vai ei, kun ei tullut sitä ennen ajettua/ testattua "vakiokartalla" ikinä.
Se että paukauttaa putkessa kierrätettäessä ilman vaihdetta rajoittimelle tai lähelle, niin itsellä ainakin teki samoin (tuli jopa lieskat putken päästä joskus). Tosin siihen oli ajettu omaan ecuun alakerta hieman rikkaammalle. En tiedä vaikuttiko tähän vai ei, kun ei tullut sitä ennen ajettua/ testattua "vakiokartalla" ikinä.
ex: Tunturi Supersport, KTM 250 EXC -91, KTM 250 EXC -06, Suzuki DL 1000 V-Strom -04
Re: Suzuki Vstrom 1000 yskii alakierroksilla
tuossahan on se TL suzukin kone. Se ei kauheen hyvin alle 3t edes toimi muutenkaan, ainakaan siinä TL suzukissa. Yksi mikä kannattaa tarkistaa on se TPS säätö, se vaikuttaa aika paljon alakierroksien seokseen. jos haluaa pehmeämmäksi eli rikkaammaksi, niin kannattaa kääntää anturia vasten kaasun avausta, että se luulisi kaasua olevan enemmän kuin onkaan. Mutta tietysti tehdassäädöllä kannattaa lähteä liikkeelle.
TL oli joku topseli satulan alla jonka laittamalla oikoseen langalla sai mittarin johonkin TPS säätötilaan muistaakseni.
TL vaihdettiin kanssa ecuja, itsellä kylläkin se pätkäisy ja blackout sammuminen johtui liittimistä jotka siinä pääsulakkeen/starttireleen liittimessä pätkivät. jos käynnissä heiluttaa sitä johtoa, niin jos pätkäisee siitä niin jo liittimien jousipaine huono, sen voi myös kokeilla ottaa liitin irti ja kokeilla jollain pinnin kokoisella neulalla, että liittimen reiät antavat jousivoimaa liittimen pinnejä vasten.
isossa v koneessa se töksähdys voi johtua siitä, että se iso pytty on vaikka laihalla ja ei sytykkään seos esim laihuuden takia, niin se kyllä töksähtää. Itsellä TL tuli paljon paremmaksi alakierroksilla sillä että sääti TPS pieleen, eli noin millin kiersi kaasua vasten sen, merkkasi naarmun siihen missä säätö oli. niin tietää mihin palata.
hitaassa ajossa sen kaataa aika helposti kun se kone stumppaa. menee sisäkaarteeseen esim u käännöksessä tosi nopsasti, kannattaa olla kytkin aina siitä valmiina, että saa moottorin irti.
TL oli joku topseli satulan alla jonka laittamalla oikoseen langalla sai mittarin johonkin TPS säätötilaan muistaakseni.
TL vaihdettiin kanssa ecuja, itsellä kylläkin se pätkäisy ja blackout sammuminen johtui liittimistä jotka siinä pääsulakkeen/starttireleen liittimessä pätkivät. jos käynnissä heiluttaa sitä johtoa, niin jos pätkäisee siitä niin jo liittimien jousipaine huono, sen voi myös kokeilla ottaa liitin irti ja kokeilla jollain pinnin kokoisella neulalla, että liittimen reiät antavat jousivoimaa liittimen pinnejä vasten.
isossa v koneessa se töksähdys voi johtua siitä, että se iso pytty on vaikka laihalla ja ei sytykkään seos esim laihuuden takia, niin se kyllä töksähtää. Itsellä TL tuli paljon paremmaksi alakierroksilla sillä että sääti TPS pieleen, eli noin millin kiersi kaasua vasten sen, merkkasi naarmun siihen missä säätö oli. niin tietää mihin palata.
hitaassa ajossa sen kaataa aika helposti kun se kone stumppaa. menee sisäkaarteeseen esim u käännöksessä tosi nopsasti, kannattaa olla kytkin aina siitä valmiina, että saa moottorin irti.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
E. F. Schumacher
Re: Suzuki Vstrom 1000 yskii alakierroksilla
Kirjotellaampa tähän jos joku muu pohtii tätä samaa.
Kössin huollossa tarkastettiin mopo, kaikki on kunnossa ja OK. Moottoriin ajettiin uudet konffit sisään(ei powercommanderia, vakiopiuhalla), nyt ei täristä eikä rymistä yhtään. Toimii loistavasti. Pystyy ajaan 2000RPM eikä juurikaan jumputa yhtään. Mutta muutamia kertoja tullut tuo yskäsy silti, mutta nyt sitä saa oikein hakemalla hakea. Ehkä jossain on vielä joku vika, tai sitten nuo vakioputket vaan ahdistaa liikaa, mutta tämä riittää mulle.
Ens kerralla avarempaa putkistoa että saa mörinät ulos...
Kössin huollossa tarkastettiin mopo, kaikki on kunnossa ja OK. Moottoriin ajettiin uudet konffit sisään(ei powercommanderia, vakiopiuhalla), nyt ei täristä eikä rymistä yhtään. Toimii loistavasti. Pystyy ajaan 2000RPM eikä juurikaan jumputa yhtään. Mutta muutamia kertoja tullut tuo yskäsy silti, mutta nyt sitä saa oikein hakemalla hakea. Ehkä jossain on vielä joku vika, tai sitten nuo vakioputket vaan ahdistaa liikaa, mutta tämä riittää mulle.
Ens kerralla avarempaa putkistoa että saa mörinät ulos...
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian