Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Elo 24, 2019 8:02 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke Heinä 03, 2019 8:10 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Viestit: 518
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI, DL1000,Thumpstar 125
Moro,

hommasin tuommosen '06 vuotisen DL1000:n, ja heti ilmeni erikoinen ongelma.

Eli kun kierrokset pyörii 2000-2800RPM välissä, kone välillä mun mielestä jopa "sammuu" hetkeks, kuuluu pieni naksahdaus / paukahdus ja sitten jatkuu. Ihan semmonen nopee rykäsy käy. Ihan kun lakkais veto kesken kaiken tai jotakin.

Käy ihan jatkuvasti tota, ei aina mutta melko yleisesti. Täyskaasulla sitä ei oo tullut tietääkseni, tulee enempi puolikaasulla ym. esim. risteysalueissa/liikenneympyröissä kun jurnuttaa meneen alle 3000RPM niin rykäsee. Tiedän ettei isolla V2:lla "pitäisi" mennä niin alhasilla, mutta tämä ei ole kyllä semmonen ongelma. Ihan siis katkasee kunnolla moottorin toiminnan ja jatkaa heti.

Pistin myös mopon keskijalalle, sit kaasuttelin tyhjäkäynnillä 2000-2800RPM alueella enkä oikein saanu toistettua tätä. Sitten pistin kolmosvaihteen päälle ja uusiks, niin sain vaan kerran rykäseen. Mutta sitten kun mopolla ajaa, sitä tapahtuu kokoajan. Eli onkohan rasitukseen liittyvää?

Sitten tulee jännin, koitin myös paikallaan huudattaa pyörää, vedin vapaalla kierrosrajottimelle niin putket paukahtaa jonkun verran. En oo ihan varma, mutta mun mielestä se on sama paukahdusääni mikä tulee kun kone rykäsee alakierroksilla.

Speksinä: pyörässä on vakioputkisto, ihan originaalikartat moottorille, uudet öljyt ja ilmeisesti ajettu aika rauhakseltaan. Mietin että onkohan vaan kone melko tukossa, ja huono vakio V2:n kartta siellä niin rykii jo senkin takia? Mutta kuulostais vähän hassulta että se ihan tollain katkasee / töksähtää, eikä esim. booaa tms?

Koitin kaikkia liittimiä penkin alta, ettei mikään ollu löysällä ym. Ei mitään vaikutusta. Lieneekö joku DL:n yleinen ongelma, vai onko paras lähteä ensimmäisenä vaan moottorin ruiskukarttojen tms päivittämisellä? Sen oon joka tapauksessa tekemässä. Nettifoorumeita kun selaa, porukka puhuu vaan tyhjäkäynnin asettamisesta, mutta sillä ei ole tähän kyllä mitään vaikutusta eikä liity ko. asiaan.

_________________
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Vstrom 1000, Kymco Super8, Yamaha FZ-6, Thumpstar 125
Menneitä: Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 03, 2019 9:06 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Viestit: 582
Paikkakunta: Kouvola
Pyörä: 790 Adv R
Näihin (en tiedä vuosimallia), on vaihdettu maahantuojan toimesta uusia ECUja sen takia että sammuu ajossa, selvitäs vähän onko vaihdettu ja kuuluuko ryhmään joissa tuota esiintyy?

_________________
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > Adventure 640 > 690 enduro > Adventure 950 S > Adventure 1190 R > Adventure 990 > 690 Enduro R > 790 Adventure R.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 03, 2019 10:06 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Viestit: 518
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI, DL1000,Thumpstar 125
Täytyypä selvittää tuo. Tuntus just joltain tuommoselta hölmöltä ei-niin-mekaaniselta vialta.

_________________
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Vstrom 1000, Kymco Super8, Yamaha FZ-6, Thumpstar 125
Menneitä: Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 04, 2019 11:11 pm 

Liittynyt: Su Maalis 03, 2019 10:56 pm
Viestit: 17
Paikkakunta: Hyvinkää
Pyörä: KTM 1090 Adventure R
Lähtisin tarkistamaan ruiskurunkojen synkronoinnin. Jos pielessä niin vastaavia oireita esiintyy, kokemusta on. Toinen sylinteri menee ilmeisesti laihalle ja poksauttaa "kaasariin" päin. Voi nostaa jopa ruiskurungon irti kumisesta imukurkusta (tästäkin on kokemusta). Vaikka itsellä ne säädettiin kohdilleen, aivan kokonaan ei ominaisuus poistunut.

Se että paukauttaa putkessa kierrätettäessä ilman vaihdetta rajoittimelle tai lähelle, niin itsellä ainakin teki samoin (tuli jopa lieskat putken päästä joskus). Tosin siihen oli ajettu omaan ecuun alakerta hieman rikkaammalle. En tiedä vaikuttiko tähän vai ei, kun ei tullut sitä ennen ajettua/ testattua "vakiokartalla" ikinä.

_________________
ex: Tunturi Supersport, KTM 250 EXC -91, KTM 250 EXC -06, Suzuki DL 1000 V-Strom -04


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 08, 2019 6:43 pm 

Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Viestit: 990
Pyörä: 1050 S3, GS1200
tuossahan on se TL suzukin kone. Se ei kauheen hyvin alle 3t edes toimi muutenkaan, ainakaan siinä TL suzukissa. Yksi mikä kannattaa tarkistaa on se TPS säätö, se vaikuttaa aika paljon alakierroksien seokseen. jos haluaa pehmeämmäksi eli rikkaammaksi, niin kannattaa kääntää anturia vasten kaasun avausta, että se luulisi kaasua olevan enemmän kuin onkaan. Mutta tietysti tehdassäädöllä kannattaa lähteä liikkeelle.

TL oli joku topseli satulan alla jonka laittamalla oikoseen langalla sai mittarin johonkin TPS säätötilaan muistaakseni.

TL vaihdettiin kanssa ecuja, itsellä kylläkin se pätkäisy ja blackout sammuminen johtui liittimistä jotka siinä pääsulakkeen/starttireleen liittimessä pätkivät. jos käynnissä heiluttaa sitä johtoa, niin jos pätkäisee siitä niin jo liittimien jousipaine huono, sen voi myös kokeilla ottaa liitin irti ja kokeilla jollain pinnin kokoisella neulalla, että liittimen reiät antavat jousivoimaa liittimen pinnejä vasten.

isossa v koneessa se töksähdys voi johtua siitä, että se iso pytty on vaikka laihalla ja ei sytykkään seos esim laihuuden takia, niin se kyllä töksähtää. Itsellä TL tuli paljon paremmaksi alakierroksilla sillä että sääti TPS pieleen, eli noin millin kiersi kaasua vasten sen, merkkasi naarmun siihen missä säätö oli. niin tietää mihin palata.

hitaassa ajossa sen kaataa aika helposti kun se kone stumppaa. menee sisäkaarteeseen esim u käännöksessä tosi nopsasti, kannattaa olla kytkin aina siitä valmiina, että saa moottorin irti.

_________________
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Heinä 20, 2019 7:07 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Viestit: 518
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI, DL1000,Thumpstar 125
Kirjotellaampa tähän jos joku muu pohtii tätä samaa.

Kössin huollossa tarkastettiin mopo, kaikki on kunnossa ja OK. Moottoriin ajettiin uudet konffit sisään(ei powercommanderia, vakiopiuhalla), nyt ei täristä eikä rymistä yhtään. Toimii loistavasti. Pystyy ajaan 2000RPM eikä juurikaan jumputa yhtään. Mutta muutamia kertoja tullut tuo yskäsy silti, mutta nyt sitä saa oikein hakemalla hakea. Ehkä jossain on vielä joku vika, tai sitten nuo vakioputket vaan ahdistaa liikaa, mutta tämä riittää mulle.

Ens kerralla avarempaa putkistoa että saa mörinät ulos...

_________________
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Vstrom 1000, Kymco Super8, Yamaha FZ-6, Thumpstar 125
Menneitä: Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com