LC4 Nokan valintaa ja muutakin moottorihöpinää

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
aluhao
Viestit: 70
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 11:44 pm
Pyörä: KTM LC4 600/640
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

LC4 Nokan valintaa ja muutakin moottorihöpinää

Viesti Kirjoittaja aluhao »

En nyt äkkiseltään ainakaan löytänyt aihetta kästtelevää threadia joten ihmetelleenpäs nyt yhdessä että kumpi nokka kannattaa nyt 640 koneeseen tilata?

57336010044 - Näyttää löytyvät ainakin 2002-2003 660 Factory Replicasta. Tätä kutsutaan ilmeisesti nimellä MSP1

vaiko

58536010044 - Tämä puolestaan löytyy 2001 aina 2007 asti? Ilmeisesti tämä nokka ei hukkaa niin paljon alavääntöä?

Kenelläkään kokemuksia tai kovaa faktaa aiheesta?
Viimeksi muokannut aluhao, Ke Joulu 31, 2008 12:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Kun tekee itse niin saa mitä ansaitsee-
Avatar
Artsi_L
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 10:59 am
Pyörä: Yamaha XTZ750
Paikkakunta: Kaakkoinen itäraja - Miehikkälä

Re: LC4 Nokan valintaa

Viesti Kirjoittaja Artsi_L »

Mitä olet hakemassa, alakierrosvääntöä vai lisää tehoa huippukierroksille?

Suuremman hyödyn nokka-akselin vaihdosta saat "lastuttamalla" sytkän ennakkokäyrät uusiksi, mikä paremmin vastaa uuden nokan (ja mahdollisesti muutetun pakoputkiston ja kaasuttimen) aikaansaamaa muutosta sylinterin täytössuhteeseen.
Netin kautta saat Tsekeistä tilattua PC:llä ohjelmoitavan sytkän 150-200 euron hintaan. Muita vastaavia tuotteita viriliikkeistä löydät hintaluokassa 500-1000 euroa.
On suuri etu jos alkuperäistä sytkää voi jälkikäteen "lastuttaa". Kustannukset pysyvät kurissa.

Minkälainen sytkänohjaus LC4:ssä on, onko se tavallinen 2-ulotteisella ennakkokartalla, vai 3-ulotteisella ennakkokartalla oleva sytkänohjaus?
3-ulotteisella sytkällä saa mukavan pintakaasukäyttäytymisen lievälle virinokalle, kun taas 2-ulotteinen perinteinen sytkä osaa jakaa kipinää vain täyskaasuajoa varten.

Ehdotan että säädätät sytkän ja kaasarin kohdalleen jarrupenkissä. Erittäin asiantuntevaa puhelinkonsultaatiota itse sain Hämeenlinnan Tawastia Bike:stä, jonne tulen keväällä viemään oman Yamahani säädätykseen. Heillä tuntuu olevan ymmärrystä polttomoottorin syvempään olemukseen, sillä pelkät hienot puitteet ja välineet eivät itsessään takaa onnistunutta säätötyön lopputulosta.
Avatar
RTJ
Viestit: 1603
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 8:45 am
Pyörä: none
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LC4 Nokan valintaa

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Terve

Nopealla analyysillä voisin sanoa että tuo 660 nokka on se mikä löytyy 660SMC:stä mikä kone on hyvin lähellä tuota Dakar konetta eli 654cc.

Tuo toinen voisi olla täysin se mikä on normaalissa esim 640 adventuressa. Mutta käyppä vertailemassa osoitteessa:
http://www.ktmworld.com/ktm_oem_parts.asp

Mielestäni nuo sytkän osat ei ktm:ssä muutu mihinkään, mutta vertaappa niitäkin ja kerro tulos.

Itse olen ko nokan vaihtoa miettinyt sekä 654 pytyn että männän vaihtoa. Täytyy vaan odottaa että laukaisi tuo vanha.

Nimim. 36tkm.


Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Avatar
aluhao
Viestit: 70
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 11:44 pm
Pyörä: KTM LC4 600/640
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: LC4 Nokan valintaa

Viesti Kirjoittaja aluhao »

No semmonen laajakäyttönen kone on ollu hakusessa mut näyttää siltä että ollaan menossa kohti huipputehoa kokoajan... Niinhän siinä taitaa aina käydä kun rupee konetta kutittelemaan. :lol:

Todennäköisesti laitan ruiskun tohon, kun sekin homma on jo mukavasti aluillaan. Eli sytkänsäädöt tulee siinä samassa. Tarkotus olis käyttää tota Kokusanin boksia. Pitäs vaan ihmetellä onko siinä jonkunlainen ennakkokäytä sisäänrakennettuna. Toi vakiosytkä on kuulemma kaksiportainen eli olisi vaan pienten ja suurten kierroksien ennakot... :shock: Eli sytkän säädöllä varmasti erittäin suuri vaikutus jos näin on.


Ja tuolta KTMWorldista olen kyllä kyttäilly noita osanumeroita jonkunverran. Nuo nokan osanumerot poimin jostain foorumilta keskusteluista kun pähkäilivät nokkavaihtoehtoja. Ja nuo ovat siis molemmat 660 Replican nokkia. Eri vuosimalleista vain.

58336010144 on Adventuren vakio 249 nokan numero.

57336010044 on ilmeisesti siis se nokka jota KTMAX.de myy Replican nokkana (MSP1). Hauska juttu sinänsä että siellä hinta 290€ ja alkuperäisosana Suomessa 158€...
- Kun tekee itse niin saa mitä ansaitsee-
finnsxc
Viestit: 227
Liittynyt: Su Loka 09, 2005 10:57 am
Pyörä: KTM 950 superenduro R
Paikkakunta: pori

Re: LC4 Nokan valintaa

Viesti Kirjoittaja finnsxc »

Mulla taitaa olla -05 SXC .ssä liki tuo MSP/1 ,eri tarkka oikeasta kaasarin säädöstä ,JD jetting kitin kummatkaan neulat ei enään käy ,paikallaan olevaa neulaa en enää muista , kaikki meni uusiksi , muuten tuntuu heikommalta alle~ 4000 rpm , kiertää korkeammalle niin että on hiukan voimaakin 7000 nurkilla ,kiertäähän vissiin LC 4~ 8500 nurkille ennen sytkän katkomista ,voima kyllä katoaa musta alle tuon -7 k .Setti: koko akra ,avoin putsarin kylki , power blade , MSP/1 ?
jostakin aikanani nokka asiaa selvitellessäni sain ohjeen olla ostamatta tuota kireämpää nokkaa ,sanoivat sopivan vain 660 ja yli motteihin joiden isompi tilavuus korvaa /ohittaa heikentyneen alaväännön ,kuulemma pikkumotti menee alhaalta rähmälleen ? Sanoisin että nokan vaihto ilman kansityötä taitaa olla melko turha , ennen nokan vaihtoa SXC lähti kuin hauki rannasta kun vain motti kävi ,nyt pehmeämpi alhaalta ,helpompi ajaa mettässä ja vetää tasasesti ehkäpä ~7500 rpm saakka , pienin vaikutus nokan vaihdolla noista vireistä oli . Moppe menee tasan 0-100 525/530 exc + koko akra +enskavälit kanssa,satkun jälkeen mopot jää kun välitykset jää lyhyiksi.Normi LC4 paras lykky tulee vaki kaasarin vaihdosta suoraveto keihiniin tai vastaavaan ,pakkaa tuo alipainekaasari olemaan liian sivistynyt , ei kyllä stumppaa FCR kaasarillakaan juuri ikinä.

Nokan merkinnät .camshaft rallye cpl.2001 58536010044 kotarin oma osa ,Sommerilta ostettu :Version A - Mitte/Oben
[9730] e 154,70 muistaakseni ei aikanaan 2006, löytynyt racing biken valikoimista kun aprikoitiin kaasarin säätöjä .

http://download.ktm-sommer.de/SP_PDF_08 ... 12-129.pdf

NOCKENWELLE FÜR LC4,
EINBAUFERTIG
Version A - Mitte/Oben
[9730] e 154,70
Version B - Oben/Oben
[9794] e 152,40
LC4 660 SERIENKIT SXC/LEISTUNGSCHARAKTER
MIT NOCKENWELLE A – MITTE/
OBEN UND WEITEREN MASSNAHMEN
NOCKENWELLENVERGLEICH VERSION A
·MITTE/OBEN – VERSION B · OBEN/OBEN
Avatar
aluhao
Viestit: 70
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 11:44 pm
Pyörä: KTM LC4 600/640
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: LC4 Nokan valintaa

Viesti Kirjoittaja aluhao »

Mulle on tosiaan tulossa putkisto, kansityö, nokka ja sitte joko FCR41 tai ruisku jos aika riittää.


Noita kaasarin kokoja ihmeteltiin kaverin kanssa kun ajattelee tolla sylinterikoolla jonkun nelipyttysen kireen koneen ni niissähän on vähintään 48 kaasarit ja tässä pitäs 41 pärjätä. Ei tuu onnistumaan. No toki autokaasareissa on nuo sisäkurkut jotka vähän reikää pienentää mutta kuitenki. Siksipä vahvasti tuonne ruiskun suuntaan ja lähelle 50mm reikää oon kaatumassa. Ton kokosella kaasarilla ei kyllä käynnistäminen/pienet kierrokset varmasti olisi kauheen mukavaa koettavaa...
- Kun tekee itse niin saa mitä ansaitsee-
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: LC4 Nokan valintaa

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

jonkun nelipyttysen kireen koneen ni niissähän on vähintään 48 kaasarit ja tässä pitäs 41 pärjätä
.

Olisikohan syynä isompaan kurkun halkaisijaan kovemmat kierrosluvut ja sitä kautta suurempi virtaama kaasarin läpi. Poikkipinta-ala kasvaa kuitenkin todella nopeasti halkaisijan kasvaessa ja siten ilman nopeus laskee eli miten lie toimii liian isollakaan kaasarilla, olisin varovainen ylimitoituksessakin!

Mitään kokemusta tai tietoa ei ole ko. asiasta muuta kuin että SXC:ssä fcr toimii lähes täydellisesti, yhtään kertaa en muista että olisi "stumpannut" tms ja käyntiin lähtee erinomaisesti aina, kuumana tai kylmänä. Voimaa on mielestäni yltäkylläisesti mitä ikinä tarvitsen...
antti
Avatar
aluhao
Viestit: 70
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 11:44 pm
Pyörä: KTM LC4 600/640
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: LC4 Nokan valintaa

Viesti Kirjoittaja aluhao »

Hyviä huomioita kaikki. On tässä tullu noiden kyseisten ongelmien ja ominaisuuksien kanssa painittua 4 vuotta enemmän ja vähemmän työksi ja harrastukseksi ni eiköhän tosta vielä hyvä tuu. Ja varmasti ruiskulla saa ainaki taloudellisemman pelin... Ihan niinku se ketään kiinnostais... :lol:


Mut joo ehkä tää projekti kuuluu siihen luokkaan että teen koska se on mahdollista. Ei niinkään järkevää.
- Kun tekee itse niin saa mitä ansaitsee-
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: LC4 Nokan valintaa

Viesti Kirjoittaja THä »

aluhao kirjoitti:Noita kaasarin kokoja ihmeteltiin kaverin kanssa kun ajattelee tolla sylinterikoolla jonkun nelipyttysen kireen koneen ni niissähän on vähintään 48 kaasarit ja tässä pitäs 41 pärjätä. Ei tuu onnistumaan. No toki autokaasareissa on nuo sisäkurkut jotka vähän reikää pienentää mutta kuitenki. Siksipä vahvasti tuonne ruiskun suuntaan ja lähelle 50mm reikää oon kaatumassa. Ton kokosella kaasarilla ei kyllä käynnistäminen/pienet kierrokset varmasti olisi kauheen mukavaa koettavaa...
Ensinnäkin noista nokista, niin itse en ainakaan nopeaan löytänyt mitään specsejä noista? Ehkä absoluuttisia asteita tärkeämpänä on nokkien välinen kulma. Tämä kun taisi yksinokkainen olla.

Noita mörkökaasareita on ollut etupäässä kuplan koneissa ja volvon evoissa, ensimmäisissä on ongelmana huono kansi ja jälkimmäisissä onkin tultu alas kaasareiden/läppärunkojen koossa (ja tehot kasvaneet). Etkä voi verrata kaasaria ja läppärunkoa täysin, autokaasareissa on ryyppyrojut, sekoittimet jne tiellä. Ja kuitenkin 40 tuplilla 34/36 mm sisäkurkulla otetaan noin 180 hv nelimukisesta parilitraisesta. Ja jos laitat ison läppärungon, niin joudut kanavaa supistamaan kauheasti, että se istuu kanteen, eikä sekään ole hyvä. Toki pärrä tarvitsee enempi ilmaa kuin auto tuon kierroslukualueen takia, mutta läpän koko pitäisi mitoittaa ilmamäärän mukaan, eikä mutu-tuntumalla. Hyvä muoto kanavaan ja pienempi halkaisija on hyvä resepti ajettavaan koneeseen. Laske vaikka pinta-alat 40 mm vs. 50 mm läpät! Myös venttiilikoossa on muuten tultu automaailmassa alaspäin.

Fundeeraa vielä hetki mikä vaikuttaa mihinkin ja mitä kannattaa tehdä. Kone kun on osiensa summa. Mitä kansi virtaa vs. se läppä ja olisiko tuossa parannettavaa? Onko kansi hyvä? Toki saat ruiskulla paikattua kaasareiden vajavaista seoksenmuodostusta, mutta onko se hyvä tehon kannalta? Olisiko imusarjan pituudella saavutettavissa jotain positiivista? Mitä muuta kannattaa miettiä?
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
aluhao
Viestit: 70
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 11:44 pm
Pyörä: KTM LC4 600/640
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: LC4 Nokan valintaa

Viesti Kirjoittaja aluhao »

En oo tosiaan mitään sen suurempia laskelmia suorittanu kun en oo alkanu vielä tota kaasuläppää/barrelia piirtelemään. Mut idea on että se imuputki supistuu aavistuksen tohon kannen aukon mittaan sopivaksi (en oo mitannu ja kansi on nyt portattavana).

Ja laskeskelin millasia hyötyjä sais tommosesta muuttuvapituuksisesta imusarjasta kun yhden semmosen oon jo R6 koneeseen väsäilly toimimaan. Ei vaan oikeen alle 10000rpm kauheesti apuja saa sieltäkään eli ei maksa vaivaa. Pitäs tehdä semmonen nokka jonka sais keskeltä poikki että vois muuttaa tota overlapia dynossa... Vähän niinku Wärtsilän tiiselien nokat tulee pätkinä tehtaalta... =)
- Kun tekee itse niin saa mitä ansaitsee-
Avatar
Artsi_L
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 10:59 am
Pyörä: Yamaha XTZ750
Paikkakunta: Kaakkoinen itäraja - Miehikkälä

Re: LC4 Nokan valintaa

Viesti Kirjoittaja Artsi_L »

Asianmukaista Yamahan R6 moottorin virittelyä ja imu-/pakosarjojen suunnittelua allaolevassa linkkissä. Olitko tässä/tällaisessa projektissa mukana?

https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10 ... sequence=1

Mahtaa olla tuo Ricardon softa mahtavan hintainen. Itse olen leikkinyt Engine Analyzer softalla. Sillä määritin turbodieseliin virinoka, ja toimi hienosti, softan ennustamalla tavalla. Aikaa kyllä meni ohjelmallisen turbodieselin mallintamisessa ja eri nokkaprofiilien dynottamiseen parin-kolmen kuukauden kuluessa monet illat.

Olen ajatellut mallintaa oman mopon moottorin nokka-akselien uudelleenajoitusta varten. Iso työ, mutta huono perus-mallinnus on jo luotu.




---


Tässä linkki Engine Analyzer Pro -ohjelmaan jolla em. mallinnuksia voi tehdä. Eräs moottorilehti pääsi +/-2% tarkkuuden sisään teho- ja vääntökäyrissä kun ennakolta dynottivat auton moottorin softalla, ja jälkikäteen oikeassa moottoridynossa.

http://www.performancetrends.com/Engine ... o_v3.3.htm

Kuva

Kuva
Avatar
aluhao
Viestit: 70
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 11:44 pm
Pyörä: KTM LC4 600/640
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: LC4 Nokan valintaa

Viesti Kirjoittaja aluhao »

Artsi_L kirjoitti:Asianmukaista Yamahan R6 moottorin virittelyä ja imu-/pakosarjojen suunnittelua allaolevassa linkkissä. Olitko tässä/tällaisessa projektissa mukana?

https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10 ... sequence=1

Mahtaa olla tuo Ricardon softa mahtavan hintainen. Itse olen leikkinyt Engine Analyzer softalla. Sillä määritin turbodieseliin virinoka, ja toimi hienosti, softan ennustamalla tavalla. Aikaa kyllä meni ohjelmallisen turbodieselin mallintamisessa ja eri nokkaprofiilien dynottamiseen parin-kolmen kuukauden kuluessa monet illat.

Olen ajatellut mallintaa oman mopon moottorin nokka-akselien uudelleenajoitusta varten. Iso työ, mutta huono perus-mallinnus on jo luotu.




---


Tässä linkki Engine Analyzer Pro -ohjelmaan jolla em. mallinnuksia voi tehdä. Eräs moottorilehti pääsi +/-2% tarkkuuden sisään teho- ja vääntökäyrissä kun ennakolta dynottivat auton moottorin softalla, ja jälkikäteen oikeassa moottoridynossa.

En ollu kyseisessä projektissa mutta erään toisen suomalaisen oppilaitoksen vastaavassa projektissa. Meillä tosin kilpailuhistoriaa oli jo vuodesta 2002 lähtien...


Suunnittelupuolella käytettiin aluksi ihan exceliä ja sen jälkeen enimmäkseen GT-Power nimistä simulointiohjelmaa. Myös AVL Boostia käyteltiin jonkunverran. Simuloinnin jälkeen käytännön kokeet tehtiin SuperFlow SF-901 moottoridynossa. Dynohuoneen ohjaamossa tuli istuskeltua vuosi sitten talvella yhteensä varmaan joku 2000 tuntia. Älyttömän paljon menee bensaa kun pääasiassa täyskaasulla ajetaan kokoajan.

Oon suunnitellu ton Kottaraisen koneen simulointia tolla GT-Powerilla mut en oo vielä ainakaan saanu mallia aikaseks... Haluisin noita imu ja pakosarjan mitotuksia vähän ihmetellä siinä.
- Kun tekee itse niin saa mitä ansaitsee-
Avatar
JSL
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
Paikkakunta: Espoo

Re: LC4 Nokan valintaa ja muutakin moottorihöpinää

Viesti Kirjoittaja JSL »

Mitähän ne tuolla ABP:llä noille LC4:lle tekee kun saavat kertomansa mukaan niistä hirveitä tehoja irti :shock:

> aluhao

Meinasitko mega/microsquirtin laittaa? Mulla on about kaikki ruiskupalikat jo laatikossa odottelemassa, että jotain tapahtuis. Ei puutu ku bensapaineen regu (mikä se virallinen kotimainen termi sitten onkaan). Läppärunko ja bensapumppu on Suzuki LTR450 mönkkäristä. Vähän mietityttää riittääkö suuttimen ja läppärungon koko, mutta muistaakseni laskin, että jos ei mopoon jostain hirveitä lisätehoja ilmesty niin pitäisi riittää. Järkeilin tätä niinkin, että jos 39mm Keihin riitti männävuosien 660 rallimopoon niin pitäisi tuosta läppärungosta vähintään samanverran mennä ilmaa läpi, halkaisija siinä on muistaakseni 42mm.

Kun viime vuonna kyselin niin Sommerilta sanoivat tuosta ralli-nokasta, että jos on Akran kokoputki tai vastaava niin sitten jees, muuten turha.
Avatar
Artsi_L
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 10:59 am
Pyörä: Yamaha XTZ750
Paikkakunta: Kaakkoinen itäraja - Miehikkälä

Re: LC4 Nokan valintaa

Viesti Kirjoittaja Artsi_L »

aluhao kirjoitti: Oon suunnitellu ton Kottaraisen koneen simulointia tolla GT-Powerilla mut en oo vielä ainakaan saanu mallia aikaseks... Haluisin noita imu ja pakosarjan mitotuksia vähän ihmetellä siinä.
---

Kattelin nopeesti läpi netin kautta tuota GT-Powerin softaa. Se näyttää olevan mahtavan paljon kehittyneempi kuin Engine Analyzer Pro. Tietysti hinnoissakin on varmaan muutamakymmenkertainen ero.

Mallinnuksen työmäärä on ensialkuun kokolailla aikaavievää puuhastelua. Sitten se ilo repeää kun viimein on saanut kaikki palikat jotensakin kohdilleen, että vääntö- ja tehokäyrät näyttävät olevan realistisia. (Näin harrastelijalla ei ole aina mahdollisuuksia purkaa moottoria osiin ja mitata kaikkia keskeisiä komponentteja, kuten esim. sylinterikannen, imukanaviston ja pakoputkiston virtauksia. Tulee vaan kokeilla monia erilaisia numeroarvoja ja katsoa kuinka lähelle netissä ilmoitettuja dynokäyriä pääsee).

Sen jälkeen se on mukavaa puuhaa alkaa säätämään nokka-akseliin erilaisia asteita ja ajoituksia. Automaattitoiminnolla ohjelma tekee senkin kyllä ihan itsestään, kunhan sille kertoo mistä numeroarvosta mihin numeroarvoon aukioloasteita kokeillaan. Varttitunnin softa tahkoaa itse asioita, ja sitten saakin nähdä 36kpl erilaisia dynokäyriä kokeilluista nokka-akseleista.

Pelottaa edes ajatella kuinka paljon parametreja pitää GT-Powerissa olla täytettynä, ennenkuin softa edes suostuu aloittamaan dynottamista.

Super Teneren mallinnus on vielä kesken. Epätarkallakin mallilla näyttää siltä että Yamaha on aikanaan suunnitellut 69 heppaiseen moottoriin vähän turhan isot imukanavat. Niitäkin on kolme kanavaa per sylinteri, ihan kun ei vähempi riittäisi. Virtausnopeudet ovat aika onnettomat. Vähän sama kun Honda Monkeyssa olisi 45mm imuventtiili.
Avatar
aluhao
Viestit: 70
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 11:44 pm
Pyörä: KTM LC4 600/640
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: LC4 Nokan valintaa ja muutakin moottorihöpinää

Viesti Kirjoittaja aluhao »

JSL kirjoitti:Mitähän ne tuolla ABP:llä noille LC4:lle tekee kun saavat kertomansa mukaan niistä hirveitä tehoja irti :shock:

> aluhao

Meinasitko mega/microsquirtin laittaa? Mulla on about kaikki ruiskupalikat jo laatikossa odottelemassa, että jotain tapahtuis. Ei puutu ku bensapaineen regu (mikä se virallinen kotimainen termi sitten onkaan). Läppärunko ja bensapumppu on Suzuki LTR450 mönkkäristä. Vähän mietityttää riittääkö suuttimen ja läppärungon koko, mutta muistaakseni laskin, että jos ei mopoon jostain hirveitä lisätehoja ilmesty niin pitäisi riittää. Järkeilin tätä niinkin, että jos 39mm Keihin riitti männävuosien 660 rallimopoon niin pitäisi tuosta läppärungosta vähintään samanverran mennä ilmaa läpi, halkaisija siinä on muistaakseni 42mm.

Kun viime vuonna kyselin niin Sommerilta sanoivat tuosta ralli-nokasta, että jos on Akran kokoputki tai vastaava niin sitten jees, muuten turha.

Joo just microsquirtti oli mielessä. En oo oikeen ehtiny vaan nyt keskittyä tohon kun työkiireitä pukkaa ihan harrastukseksi asti... No pikku hiljaa.

Mä tossa Suomen isoilta pojilta kyselin vinkkejä ni sieltä tuli selkee lista mitä kannattaa koneelle tehdä. Olivat todenneet että tuplaputkisto on ihan must. Sitte noita Keihin FCR kaasareita oli kuulemma kairailtu 44mm asti hyvillä tuloksilla. Tohon sitte vielä kansityö, nokka ja kevyempi mäntä ni varma yli 70hv kuulemma. Kuulostaa helpolta... :P
- Kun tekee itse niin saa mitä ansaitsee-
Vastaa Viestiin