Pikkutenere sammuu tyhjäkäynnillä

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

eetttuu
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Elo 26, 2019 10:05 am
Pyörä: Yamaha xtz 660 tenere

Pikkutenere sammuu tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja eetttuu »

Eli pyörä on yamahan xtz 660 tenere vm: -93.
Kaasariin laitettu dynojetin suuttimet, lazerin vaimennin ja ilmanputsarin snorkkeli poistettu.

Ongelma on seuraava: pyörä sammuu tyhjäkäynnillä, ikään kuin kipinä häviäisi. Kuitenkin kipinä tulee normaalisti ja ajossa ei pätki eikä nyi ja muutenkin vetää niinkuin kuuluu. Mutta kun kierrokset tippuu tyhjäkäynnille niin saattaa hetken käydä tyhjäkäyntiä ja sitten sammuu.

Tulppa vaihdettu uuteen, tarkistettu että kipinä tulee, edellinen omistaja tarkistanut kansirempan yhteydessä venttiilinvälykset n. 1000km sitten. Seokset tulpasta päätellen pikkusen rikkaalla, mutta se ei varmaan vaikuta tuohon sammumiseen... :roll:

Löytyisikö täältä apuja tuohon tyhjäkäyntiongelmaan?
Avatar
x-mean
Viestit: 1165
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 6:28 pm
Pyörä: sattuman kaupalla

Re: Pikkutenere sammuu tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja x-mean »

Oisko tyhjäkäyntisuutin tukkeessa :roll:
Kannattaa ainakin varmistaa.
Foorumin "sekakäyttäjä"
Avatar
Dassault
Viestit: 565
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Pyörä: XTZ750
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Pikkutenere sammuu tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Dassault »

Tyhjäkäyntisuutin tukossa (12), tyhjäkäynnin ilmasuutin (6) asetettu väärin (asetus 2 1/2—kierrosta auki), ilmavuoto imukaulalla tai sekundäärikaasuttimen läpänakselilta. Väärin säädetty polttoaineenpinta kohokammiossa.
Nuo tulee äkkiä mieleen.

Käykö pyörä ryyppy päällä tyhjäkäyntiä?
Ja olethan tarkistanut, että primäärikaasutimen luisti on täysin kiinni? Moni säätää tästä tyhjäkäyntiä, vaikka sillä säädetään vain luistin liikkeen alaraja.

Teikei.n kaasutin ei ole helpompia säädettäviä jollei ymmärrä sen toimintaa.
Kaasutin itsessään koostuu primääri- ja sekundäärikaasuttimesta. Erikoiseksi tämän tekee vielä se, että primäärikaasutttimessa on nk. kolme kaasutinta itsessään (rikastin, tyhjäkäynti ja luisti). Tyhjäkäyntiä ei hirveästi pysty säätämään kuin ilmanmäärällä ja suutinkokoja vaihtelemalla (omassa #50 tyhjäkäyntisuutin). Kuva
Kyllä se siitä...
eetttuu
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Elo 26, 2019 10:05 am
Pyörä: Yamaha xtz 660 tenere

Re: Pikkutenere sammuu tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja eetttuu »

Dassault kirjoitti:Tyhjäkäyntisuutin tukossa (12), tyhjäkäynnin ilmasuutin (6) asetettu väärin (asetus 2 1/2—kierrosta auki), ilmavuoto imukaulalla tai sekundäärikaasuttimen läpänakselilta. Väärin säädetty polttoaineenpinta kohokammiossa.
Nuo tulee äkkiä mieleen.

Käykö pyörä ryyppy päällä tyhjäkäyntiä?
Ja olethan tarkistanut, että primäärikaasutimen luisti on täysin kiinni? Moni säätää tästä tyhjäkäyntiä, vaikka sillä säädetään vain luistin liikkeen alaraja.

Teikei.n kaasutin ei ole helpompia säädettäviä jollei ymmärrä sen toimintaa.
Kaasutin itsessään koostuu primääri- ja sekundäärikaasuttimesta. Erikoiseksi tämän tekee vielä se, että primäärikaasutttimessa on nk. kolme kaasutinta itsessään (rikastin, tyhjäkäynti ja luisti). Tyhjäkäyntiä ei hirveästi pysty säätämään kuin ilmanmäärällä ja suutinkokoja vaihtelemalla (omassa #50 tyhjäkäyntisuutin). Kuva
Ei käy ryyppy päällä tyhjäkäyntiä. Ja pitää huomenna tarkastaa tuo luistin liike ja tyhjäkäynnin ilmasuutin. Jos ei sieltä vikaa löydy niin sit pitää purkaa kaasari irti ja tutkia sen sielunelämää tarkemmin.

Ja kiitos jo nyt avusta :)
Avatar
Dassault
Viestit: 565
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Pyörä: XTZ750
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Pikkutenere sammuu tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Dassault »

Ensiapuna kokeilisin vielä seuraavaa:
Kiristä luistin alasäätöä niin, että saat moottorin käymään tyhjäkäyntiä pikkuisen alle 2000rpm ja sen jälkeen on helppo etsiä ilmavuoto esim. jarrujenputsispray.lla.
Suihkuttele varovasti kaasarin imikaulojen luo ja samoin sekundäärikaasuttimen läpän luo.
Jos kierrokset nousee tuolloin - > ilmavuoto.
Kyllä se siitä...
Vastaa Viestiin