Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Su Elo 18, 2019 9:59 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Takajarrumurhetta
ViestiLähetetty: To Touko 16, 2019 8:34 am 

Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Viestit: 205
Pyörä: Bemari
Eli eilen ajellessani takajarru alkoi elämään ihan omaa elämäänsä. Suomeksi sanottuna takajarru nappasi yhtäkkiä kiinni ( ei lukkoon asti ). Ensin ajattelin että moottorista hävisi teho, mutta pysähtyessä tajusin, että ongelma on nimen omaan takajarrussa. Episodia ei edeltänyt takajarrun käyttö (ainakaan tietoinen sellainen). Pysähtyessä jarrunestesäiliö oli täynnä jarrunestettä, mutta jarrupoljin itsessään jauhoi tyhjää. Kun levy ja satula olivat jäähtyneet niin poljinta pumppaamalla jarru alkoi taas toimimaan. Nestepinta tosin oli huomattavasti alempi.

Jarrut purin pääsylinteriä lukuunottamatta atomeiksi viime syksynä. Tiiviste oli kunnossa eikä mitään naarmuja tai muutakaan epäilyttävää tullut vastaan.

Mistäköhän tätä vikaa nyt sitten lähtisi selvittämään? Onko mahdollista että nesteeseen olisi päässyt kosteutta / johonkin olisi pesiytynyt ilmakupla tms. joka sitten olisi laajentunut lämetessään. Takajarru ei tosin mielestäni ole kantanut missään vaiheessa, joten en oikeen keksi miksi neste olisi yli kiehumispisteen lämmennyt.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Takajarrumurhetta
ViestiLähetetty: To Touko 16, 2019 10:13 am 

Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Viestit: 1498
Pyörä: 1190Adv R, 660Rally, 640E+G/S
Tämmöisä ollut:
- ylitäyttö
- pääsylinterin mäntä liian syvällä
- letkuvika
- jotakin ylimääräistä nesteessä
- jokin muu jumitus.
- raskaalla saappaalla on mahdollista laahata tarkalle säädetyä jarrua ilman että kuljettaja tuntee koko asiaa.

Ainakin 90-luvun bemareissa ollut letkuvikoja ja joku kirjotteli adv riderillä että uuden karheissa kotareissa olisi kanssa ollut.

_________________
Ormajoki - Extreme hard adventure team


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Takajarrumurhetta
ViestiLähetetty: To Touko 16, 2019 10:15 am 

Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Viestit: 580
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Mikäli jarruletkua ei ole koskaan uusittu voi ongelma - varsin suurella todennäköisyydellä - olla siinä. Letkun kudoksen sattavat, etenkin vanhoissa jarruletkuissa, olla sisältä purkautuneita ja aiheuttavat tukoksen ja vielä niinpäin että neste menee työsylinteriin muttei tule enää pois.

Tämä on melko helppo tarkastaa silloin kun vika on päällä. Löysätään työsylinterin ilmausruuvi, jos jarru vapautuu on vika jarruletkussa. Ei olisi ensimmäinen, eikä viimeinen, tällainen tapaus. Omalle kohdallenikin niitä on, työuran varrella, sattunut useita. Niin autoissa kuin moottoripyörissäkin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Takajarrumurhetta
ViestiLähetetty: To Touko 16, 2019 11:47 am 

Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Viestit: 205
Pyörä: Bemari
Patukka kirjoitti:
Mikäli jarruletkua ei ole koskaan uusittu voi ongelma - varsin suurella todennäköisyydellä - olla siinä. Letkun kudoksen sattavat, etenkin vanhoissa jarruletkuissa, olla sisältä purkautuneita ja aiheuttavat tukoksen ja vielä niinpäin että neste menee työsylinteriin muttei tule enää pois.

Tämä on melko helppo tarkastaa silloin kun vika on päällä. Löysätään työsylinterin ilmausruuvi, jos jarru vapautuu on vika jarruletkussa. Ei olisi ensimmäinen, eikä viimeinen, tällainen tapaus. Omalle kohdallenikin niitä on, työuran varrella, sattunut useita. Niin autoissa kuin moottoripyörissäkin.


No jarruletkujen uusiiminen on ollut jo liian pitkään projektilistalla, eli siitä voisi lähteä liikkeelle. Kiitoksia.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Takajarrumurhetta
ViestiLähetetty: Pe Touko 17, 2019 7:09 pm 

Liittynyt: Ma Huhti 16, 2012 7:18 pm
Viestit: 47
Pyörä: TM EN 250 fi
Ilmaa jarrupiirissä kuulostais loogiselta.

Jarrupalat eivät välttämättä palauta kunnolla, kun piirissä on ilmaa. Pala on jäänyt kevyesti hinkkaamaan levyä ja lämminnyt siinä pikkuhiljaa. Ilma on lämmitessään laajentunut ja puskenut jarrunesteet säiliöön. Samalla paine piirissä on kasvanut, kunnes jarru on oikeasti napannut kiinni.

Jos jarrua painaa vahingossa jalallaan, niin nesteen ei pitäisi nousta säiliöön, kun reitti on tukossa. Paitsi jos jarrua painaa nesteiden kiehumiseen asti.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com