Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Elo 24, 2019 4:22 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Tammi 06, 2019 11:48 pm 

Liittynyt: Su Tammi 06, 2019 11:38 pm
Viestit: 17
Pyörä: Hbg 650cc
Apua staattorin ja cdi boksin mittaukseen. Pyörä husaberg fs 650cc kipinä hukassa välillä. Sähköt ovat kokusan merkkiset.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 07, 2019 11:15 am 

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 4:14 pm
Viestit: 142
Paikkakunta: Hämeenlinna
Pyörä: X-ADV, LC4-400MIL M-M Kanguro
Mitä välillä hukassa tarkoittaa? Pätkii käydessä ajaessa, vai joskus kokonaan kateissa, ettei starttaa. Onko pyörässä kiekkamittari, siitä saa vihjettä tuleeko pulssikelalta pulssit. Ajossa pätkiminen on vaikeampi mittaamalla todeta, useimmiten huono liitos, harvemmin lämmöstä johtuva komponenttivika.

Netistä löytynee varmaan kädestä-pitäen ohjeitakin. Staattorin tehokäämin vastus n 25 ohm, pulssikäämin n100. Ite olen mitannut noista myös ac-jännitteet sekä cdi irti ja kiinni, kun konetta pyörittää startilla tai kilsikoneessa akkuporalla. Puola kannattaa myös mitata, ensiössä 1-2 ohmia, toisiossa 7-10 kilo-ohmia. CDI tä en ole varmaan koskaan mitannut, kun diagnoosi alkaa olla selvä jos staattori ja puola on mitattu. Löytynee varmaan arvot sillekin.

Tärkein meinas unohtua TULPANHATTU, mistäkö tiedän?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 07, 2019 11:57 am 

Liittynyt: Su Tammi 06, 2019 11:38 pm
Viestit: 17
Pyörä: Hbg 650cc
Tulppa irti kun pyörittää konetta niin välillä on kipinä välillä taas ei. Staattoria mitannut tämän ohjeen mukaan https://youtu.be/f8MmrXsEpjQ antaa tuohon staattorin runkoon läpi sekä ohmit on erit. Tulppa ja hattu uusi. Tehokäämin 15,5 ohm pulssikäämi 101ohm. Staattorista lähtevät toiset johdot vain 0,7 ohm.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 07, 2019 2:23 pm 

Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 4:14 pm
Viestit: 142
Paikkakunta: Hämeenlinna
Pyörä: X-ADV, LC4-400MIL M-M Kanguro
Eroa on sitten tehokäämin arvossa ohjearvoon. Käämissä jos on kerros oikosessa,niin se imaisee kyllä tehoa. Nyt en Kokusanin jännitearvoista tiedä, mutta ainakin 50V ac-jännite kai pitäisi tehokäämistä pyörittäessä tulla?

Ja tappokytkimen ja sammutuspiirin johdot olet katellu, ettei ole hankaillut runkoon? Ja tulpanhatussa ja tulpassa on vain toisessa vastus? Vaikka se ei yleensä ole mitään vaikuttanut, jos molemmissa on.

Korjaanpa nyt edellistä, kun ei staattorin ja cdin tarkkoja tyyppejä tässä ollut tiedossa, niin tuo mun heittämät 25 ohmia ja 50V voi olla vääriäkin arvoja tässä tapauksessa. Nyt saa asiaa oikasti tuntevat jatkaa...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 07, 2019 4:11 pm 

Liittynyt: Su Tammi 06, 2019 11:38 pm
Viestit: 17
Pyörä: Hbg 650cc
Tappokytkintä ei edes ole pelkkä normi sammutus nappi. Siittäkin johdot tarkistettu. Joo kyllä se staattori rikki taitaa sitten olla kun antaa eri lukemat mitä ohje arvot ovat. Tarkemmin katseltunu lakka on halkeillut käämi lankojen päältä ja pientä käryn hajua tuntuu olevan. Mistähän saa tietoon kokusan sähköjen oikeat arvot?


Viimeksi muokannut Bergland83 päivämäärä Ma Tammi 07, 2019 4:18 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 07, 2019 4:16 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Joulu 04, 2015 4:53 pm
Viestit: 92
Paikkakunta: Pohjanmaa
Pyörä: Ktm 690 Enduro R
Paljonko voltti mittari näyttää kun kone pyörii?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 08, 2019 2:34 pm 

Liittynyt: Su Tammi 06, 2019 11:38 pm
Viestit: 17
Pyörä: Hbg 650cc
Ei lähde käyntiin niin vaikea voltteja mitata. Eikä ole oikein vehettä millä konetta pyörittää. Starttikaan ei kauon pyöritä kun loppuu akusta potku. Eipä meinaa mistään nuita arvoja löytyä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 08, 2019 3:22 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Joulu 04, 2015 4:53 pm
Viestit: 92
Paikkakunta: Pohjanmaa
Pyörä: Ktm 690 Enduro R
Google antaa eka sivulla 2004-2005 vm PDF huoltomanuali. Siellä oli nopeasti katottuna ne sallitut ohmit mitä sä tarvii.
Haku--> husaberg fs 650 kokusan
linkki meni jonnekki husaberg.no sivulle


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 08, 2019 7:10 pm 

Liittynyt: Su Tammi 06, 2019 11:38 pm
Viestit: 17
Pyörä: Hbg 650cc
Kiitos nyt löytyi. Siellä paljon muutakin hyvää tietoa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Tammi 20, 2019 9:47 am 

Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Viestit: 990
Pyörä: 1050 S3, GS1200
jos joskus toimii ja silloinkin pätkii niin veikkaus on se exciter käämi, eli se joka luo CDI jännitteen. itse vaihdoin sen joskus XR hondaan ja sillä korjaantui heti.

se exciter kela antaa esim 100volttia ja se lataa CDI boxissa jonkun konkan kai ja sitten se trikkerikela antaa tiedon koska pitäisi purkaa se puolaan.

yksi ongelma on joskus se trikkerikela, eli sen välys vauhtipyörään on väärä. tai kampuran laakerissa on väljää ja se välys muuttuu.

CDI boxissa vika on lähinnä kolvaukset mutta ne on valettu epoxiin, joten vaikea kaivaa auki. hondassa joskus kaivoin ja kolvasin pari huonoa kolvausta uudestaan.

tein kerran aika virityksen kokeillakseni CDI:tä, exciter oli rikki, niin ajattelin, että kun valopuola antaa jännitettä mutta se ei riitä, niin otin sellaisen tavallisen muutajan joka muuttaa 220 AC -> 30volttia Ac? ja laitoin sen väärinpäin, eli ajattelin, että kai se 12V tekee about 100V. se toimi ja ajelinkin sillä, mutta se muuntaja paloi noin 15min päästä. ELi ei se kestä, mutta voi kokeilla. noin ac to ac muutajia ei vaan välttämättä ole nurkissa, kun ne on monesti AC to DC. ja se pitää olla oikea muuntaja eikä mikään hakkuripoweri,

_________________
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 21, 2019 5:54 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1204
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Tuommoisen testisetupin voisi helposti rakentaa kun on sopivat välineet jotka ulostaa ihan mitä pyytää, mutta semmoisessa labrassa ne välineet maksaa enemmän kuin uusi pyörä ja moninkertaisesti enemmän, puhumattakaan muista laitteista kun pelkällä tuollaisen sytytyspuolan läsnäololla alkaa niitä kiusata.

Silti tuo olisi aika helppo testata pelkällä säädettävällä muuntajalla ja ihan mekaanisella triggeripyörällä jolla ampuisi liipaisinkäämiä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 20, 2019 7:22 pm 

Liittynyt: Su Tammi 06, 2019 11:38 pm
Viestit: 17
Pyörä: Hbg 650cc
Kipinä hukassa. Staattori vaihdettu ja eri puolaa testattu uusi tulppa sekä hattu ja johto. Johdot käyty läpi. Herää epäilys että cdi boksi on sökö. Pulssi anturakin antaa 100 ohmia niinkö pitääkin. Pitäskö pulssi anturista tulla voltteja kun starttaa ja mittaa samalla? 0 näyttää kun mittasin. Pulssi anturissa ei ole minkäänlaista säätöä että voisi lähemmäs säätää. Laakereissa ei ole välystä sekä mangneettokin on ehyt.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 22, 2019 10:30 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1204
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Pitäisi tulla vaihtovirtaa. Säätö tapahtuu vääntämällä sitä ja sitten käyntiin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 23, 2019 6:56 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Joulu 04, 2015 4:53 pm
Viestit: 92
Paikkakunta: Pohjanmaa
Pyörä: Ktm 690 Enduro R
Onko jännitteen säädin tarkistettu?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Huhti 24, 2019 5:28 pm 

Liittynyt: Su Tammi 06, 2019 11:38 pm
Viestit: 17
Pyörä: Hbg 650cc
Ok. Ei siittä pulssi anturista tule mitään virtaa. Ei sitä mene kyllä säätää juuri mihinkään päin hajoaa vain jos vääntää. Puolan johdot eivät kulje jännitteen säätimen kautta. Sillä ei ole mitään tekemistä kipinän kans. Jos säädin rikki pollttaa vain kaikki hehkut mutta pyörän pitäs edelleen pysyä käynnissä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com