KTM 950 adv käynnistysongelma..
Valvoja: Moderaattorit
KTM 950 adv käynnistysongelma..
Moi,
Polttoainepumppu (facet) hajos, ja laite imi itsensä kuivaksi.. sain koputeltua pumpun käyntiin ja ajoin kotiin.
Kotona mittasin pa paineeksi pumpulta noin 0,5bar. Biltemasta hain vastaavan pumpun jonka paine on sama 0,5bar.
Tämän jälkeen pyörä on ollut vaikea saada käyntiin, parhaiten lähtee kylmänä, mutta lämpimänä saa sahata 5-15 sekunttia.
Kun saa käyntiin niin toimii kumminki ok, ja vedot tallessa jne..
Tietääkö joku paljonko pa paine pitäisi olla? Voi olla että kaasareissa on paska lähtenyt liikkeelle kun käyneet tyhjinä, mutta en viitsis purkaa kaasareita ennenku olen varma oikeasta paineesta.
Kerrotaan vielä että ennen pumpun hajoamista pyörä lähti AINA käyntiin heti kun nappiin koski.
Muita ideoita?
Polttoainepumppu (facet) hajos, ja laite imi itsensä kuivaksi.. sain koputeltua pumpun käyntiin ja ajoin kotiin.
Kotona mittasin pa paineeksi pumpulta noin 0,5bar. Biltemasta hain vastaavan pumpun jonka paine on sama 0,5bar.
Tämän jälkeen pyörä on ollut vaikea saada käyntiin, parhaiten lähtee kylmänä, mutta lämpimänä saa sahata 5-15 sekunttia.
Kun saa käyntiin niin toimii kumminki ok, ja vedot tallessa jne..
Tietääkö joku paljonko pa paine pitäisi olla? Voi olla että kaasareissa on paska lähtenyt liikkeelle kun käyneet tyhjinä, mutta en viitsis purkaa kaasareita ennenku olen varma oikeasta paineesta.
Kerrotaan vielä että ennen pumpun hajoamista pyörä lähti AINA käyntiin heti kun nappiin koski.
Muita ideoita?
Re: KTM 950 adv käynnistysongelma..
Miten se Facet hajosi ja paljonko oli ajettu? Mikä malli?
Re: KTM 950 adv käynnistysongelma..
Miten käynnistyy jos kytkee virran pois ja päälle muutaman kerran ennen starttausta?
Bensapumppuhan tikuttaa muutaman sekunnin virran kytkemisen jälkeen vaikka ei starttaisikaan.
Bensapumppuhan tikuttaa muutaman sekunnin virran kytkemisen jälkeen vaikka ei starttaisikaan.
Huono tie, parempi mieli.
Re: KTM 950 adv käynnistysongelma..
En muista mallia, voin huomena tsekata.. En tiedä kuinka vanha, oli pyörässä kun ostin. Koputtamalla heräs henkiin.Jarmo H kirjoitti:Miten se Facet hajosi ja paljonko oli ajettu? Mikä malli?
Re: KTM 950 adv käynnistysongelma..
Ei vaikuta asiaan vaikka kytkis virtaa useampaan kertaan ennen starttausta, pumppu tosiaan pumppaa muutaman sekunnin kun virran kytkee.jyrki kirjoitti:Miten käynnistyy jos kytkee virran pois ja päälle muutaman kerran ennen starttausta?
Bensapumppuhan tikuttaa muutaman sekunnin virran kytkemisen jälkeen vaikka ei starttaisikaan.
-
- Viestit: 2004
- Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
- Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
- Paikkakunta: jokela
Re: KTM 950 adv käynnistysongelma..
Kuulostaa tulvimiselta,olisko bilteman pumpussa vähän suurpiirteinen paineensäädin... vedä t haaralla (kirkas)letku pumpun ja kaasarin välistä ylös niin näet kuinka paljon sieltä tulee tavaraa alkutikutuksen kohdalla.
Re: KTM 950 adv käynnistysongelma..
0,5 bar on todella paljon liikaa ihan ehjillekin uimuriventtiileille. Veikkaan uuden pumpun puristavan jopa enemmän. Sen ne herkästi tekevät.
Todennäköisesti tulvahtaa heti kun saa virtaa.
Oikea paine on alle 0.1bar
Todennäköisesti tulvahtaa heti kun saa virtaa.
Oikea paine on alle 0.1bar
Re: KTM 950 adv käynnistysongelma..
Noille kaasareille säädin vimmeksi paineeksi 0.07bar. Sen yli alkaa olla tulvimisongelmia kesällä patikossa jossa uimurien valskaamisen huomaa herkimmin.
Kuulostaa pieneltä, mutta toimii. Pumpun ja säätimen jälkeisen tuoton testasin moneen kertaan jäällä, enskapiikeillä, kutosella, pitkillä täyskaasuvedoilla eli huippunopeudella eli huippukulutuksella. Jos siinä bensan pinta laskee, sen tuntee heti.
Ei laskenut.
Kuulostaa pieneltä, mutta toimii. Pumpun ja säätimen jälkeisen tuoton testasin moneen kertaan jäällä, enskapiikeillä, kutosella, pitkillä täyskaasuvedoilla eli huippunopeudella eli huippukulutuksella. Jos siinä bensan pinta laskee, sen tuntee heti.
Ei laskenut.
Re: KTM 950 adv käynnistysongelma..
Facet 574AJarmo H kirjoitti:Miten se Facet hajosi ja paljonko oli ajettu? Mikä malli?
-
- Viestit: 2656
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
Re: KTM 950 adv käynnistysongelma..
950 Adventuressa on usein käytetty Facet 40171 -mallia, josta on paljon hyviä kokemuksia.
https://www.parts4aircraft.com/facet-40 ... c2x9383061
Sen lisäksi ei tarvita erillistä paineensäädintä, koska pumppu on moottorin etuosan alla. Super Endurossa pumppu on korkeammalla ja siinä pitää olla lisäksi paineensäädin.
https://www.parts4aircraft.com/facet-40 ... c2x9383061
Sen lisäksi ei tarvita erillistä paineensäädintä, koska pumppu on moottorin etuosan alla. Super Endurossa pumppu on korkeammalla ja siinä pitää olla lisäksi paineensäädin.
Re: KTM 950 adv käynnistysongelma..
Hyvältä näyttää speksit: Pressure (Psi):- 3.5-2
Eli voipi toimia ihan ok missä vaan.
0.5 bar työntävä Biltemalainen tekee 7.25 psi, eli vedenpintaa semmoinen pumppu nostaa viiteen metriin. Bensaa vähän enemmän.
Ei jaksa uimurit semmoista.
Eli voipi toimia ihan ok missä vaan.
0.5 bar työntävä Biltemalainen tekee 7.25 psi, eli vedenpintaa semmoinen pumppu nostaa viiteen metriin. Bensaa vähän enemmän.
Ei jaksa uimurit semmoista.
- PantseK
- Viestit: 796
- Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 11:29 pm
- Pyörä: 950 WC Adventure, 450 EXC, Haibike
- Paikkakunta: Lahti
Re: KTM 950 adv käynnistysongelma..
Edelleen ihmettelen tätä lc8jen pensapumppu hysteriaa. Se hyvä orggis toimii siellä edelleen helkkarin hyvin. Ainoastaan ainoa kuluva osa eli ne kärjet kun vaihtaa vaan uusiin. Kumma kun Honda palstalla ei olla näistä asioista mainittu ollenkaan vaikka ATssä on ihan samat pumpun kärjet. Ehkä sama pumppukin ?
Re: KTM 950 adv käynnistysongelma..
Tämä kuulostaa fiksulta.timo kirjoitti:0,5 bar on todella paljon liikaa ihan ehjillekin uimuriventtiileille. Veikkaan uuden pumpun puristavan jopa enemmän. Sen ne herkästi tekevät.
Todennäköisesti tulvahtaa heti kun saa virtaa.
Oikea paine on alle 0.1bar
Mittasin paineen facetista sen jälkeen kun olin koputtanu sen "kuntoon", tämän 0,5bar mittauksen perusteella ostin bilteman pumpun vastaavilla specseillä (mittasin myös 0,5bar)
Oliskohan paineensäädin hajonnut samalla kun pumppukin..?
Re: KTM 950 adv käynnistysongelma..
Samaa mieltä. Vaihdoin aikanaan toimivan alkuperäisen pumpun uuteen ihan vaan varmuuden vuoksi ja jätin vanhan varapumpuksi. Uusi pumppu kesti 700 km ja takuuseen tullut pumppu 300 km. Sitten ajoin vanhalla mutta sain uuden takuuna, vanha kesti hyvin ja uuden pumpun "koeajoin" autotallissa n. 3000 km:n verran. Talvella asensin Facetin ja kaksi alkuperäistä kulkee mukana varapumppuina, toinen kaverin AT:n varapumppuna. Facetkin on toiminut hyvin lukuunottamatta joissakin olosuhteissa tapahtuvaa nykäisyä. En ole viitsinyt selvitellä syytä tähän mutta hanaa antessa nykäisyä ei esiinny mutta esim. jos joutuu ajamaan tasakaasulla niin silloin sitä esiintyy. Tosin huomasin vasta tänä kesänä tämän ilmiön ja olosuhteet olivat aika kuumat.PantseK kirjoitti:Edelleen ihmettelen tätä lc8jen pensapumppu hysteriaa. Se hyvä orggis toimii siellä edelleen helkkarin hyvin. Ainoastaan ainoa kuluva osa eli ne kärjet kun vaihtaa vaan uusiin. Kumma kun Honda palstalla ei olla näistä asioista mainittu ollenkaan vaikka ATssä on ihan samat pumpun kärjet. Ehkä sama pumppukin ?
Re: KTM 950 adv käynnistysongelma..
Niinno.. olishan se ihan ok, että pensapumppu, siis semmoinen välttämätön ja yksinkertainen apulaite, kestäis kohtuullisen matkan. Kuten autoissa.Jarmo H kirjoitti:Samaa mieltä. .PantseK kirjoitti:Edelleen ihmettelen tätä lc8jen pensapumppu hysteriaa. Se hyvä orggis toimii siellä edelleen helkkarin hyvin. Ainoastaan ainoa kuluva osa eli ne kärjet kun vaihtaa vaan uusiin. Kumma kun Honda palstalla ei olla näistä asioista mainittu ollenkaan vaikka ATssä on ihan samat pumpun kärjet. Ehkä sama pumppukin ?
Pierburgin akselipumppu kesti mulla Kotarissa jonkun 100tkm. Hyvä alku