Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Su Syys 22, 2019 8:48 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 23 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Loka 23, 2018 8:22 pm 

Liittynyt: Ti Loka 23, 2018 7:47 pm
Viestit: 9
Pyörä: KTM 950 Adventure
Moi,
Polttoainepumppu (facet) hajos, ja laite imi itsensä kuivaksi.. sain koputeltua pumpun käyntiin ja ajoin kotiin.
Kotona mittasin pa paineeksi pumpulta noin 0,5bar. Biltemasta hain vastaavan pumpun jonka paine on sama 0,5bar.
Tämän jälkeen pyörä on ollut vaikea saada käyntiin, parhaiten lähtee kylmänä, mutta lämpimänä saa sahata 5-15 sekunttia.
Kun saa käyntiin niin toimii kumminki ok, ja vedot tallessa jne..

Tietääkö joku paljonko pa paine pitäisi olla? Voi olla että kaasareissa on paska lähtenyt liikkeelle kun käyneet tyhjinä, mutta en viitsis purkaa kaasareita ennenku olen varma oikeasta paineesta.

Kerrotaan vielä että ennen pumpun hajoamista pyörä lähti AINA käyntiin heti kun nappiin koski.

Muita ideoita?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Loka 23, 2018 8:43 pm 

Liittynyt: Pe Syys 28, 2007 10:53 am
Viestit: 774
Paikkakunta: Lappeenranta
Pyörä: KTMs
Miten se Facet hajosi ja paljonko oli ajettu? Mikä malli?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Loka 23, 2018 8:47 pm 

Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 1:14 am
Viestit: 478
Miten käynnistyy jos kytkee virran pois ja päälle muutaman kerran ennen starttausta?
Bensapumppuhan tikuttaa muutaman sekunnin virran kytkemisen jälkeen vaikka ei starttaisikaan.

_________________
Huono tie, parempi mieli.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Loka 23, 2018 8:59 pm 

Liittynyt: Ti Loka 23, 2018 7:47 pm
Viestit: 9
Pyörä: KTM 950 Adventure
Jarmo H kirjoitti:
Miten se Facet hajosi ja paljonko oli ajettu? Mikä malli?


En muista mallia, voin huomena tsekata.. En tiedä kuinka vanha, oli pyörässä kun ostin. Koputtamalla heräs henkiin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Loka 23, 2018 9:02 pm 

Liittynyt: Ti Loka 23, 2018 7:47 pm
Viestit: 9
Pyörä: KTM 950 Adventure
jyrki kirjoitti:
Miten käynnistyy jos kytkee virran pois ja päälle muutaman kerran ennen starttausta?
Bensapumppuhan tikuttaa muutaman sekunnin virran kytkemisen jälkeen vaikka ei starttaisikaan.


Ei vaikuta asiaan vaikka kytkis virtaa useampaan kertaan ennen starttausta, pumppu tosiaan pumppaa muutaman sekunnin kun virran kytkee.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Loka 24, 2018 7:28 am 

Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Viestit: 1920
Paikkakunta: jokela
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Kuulostaa tulvimiselta,olisko bilteman pumpussa vähän suurpiirteinen paineensäädin... vedä t haaralla (kirkas)letku pumpun ja kaasarin välistä ylös niin näet kuinka paljon sieltä tulee tavaraa alkutikutuksen kohdalla.

_________________
Oletus on munauksen äiti...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Loka 24, 2018 8:38 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2968
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
0,5 bar on todella paljon liikaa ihan ehjillekin uimuriventtiileille. Veikkaan uuden pumpun puristavan jopa enemmän. Sen ne herkästi tekevät.
Todennäköisesti tulvahtaa heti kun saa virtaa.
Oikea paine on alle 0.1bar


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Loka 24, 2018 8:50 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2968
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Noille kaasareille säädin vimmeksi paineeksi 0.07bar. Sen yli alkaa olla tulvimisongelmia kesällä patikossa jossa uimurien valskaamisen huomaa herkimmin.
Kuulostaa pieneltä, mutta toimii. Pumpun ja säätimen jälkeisen tuoton testasin moneen kertaan jäällä, enskapiikeillä, kutosella, pitkillä täyskaasuvedoilla eli huippunopeudella eli huippukulutuksella. Jos siinä bensan pinta laskee, sen tuntee heti.
Ei laskenut.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Loka 24, 2018 9:06 am 

Liittynyt: Ti Loka 23, 2018 7:47 pm
Viestit: 9
Pyörä: KTM 950 Adventure
Jarmo H kirjoitti:
Miten se Facet hajosi ja paljonko oli ajettu? Mikä malli?


Facet 574A


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Loka 24, 2018 9:11 am 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2627
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1190 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
950 Adventuressa on usein käytetty Facet 40171 -mallia, josta on paljon hyviä kokemuksia.

https://www.parts4aircraft.com/facet-40 ... c2x9383061

Sen lisäksi ei tarvita erillistä paineensäädintä, koska pumppu on moottorin etuosan alla. Super Endurossa pumppu on korkeammalla ja siinä pitää olla lisäksi paineensäädin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Loka 24, 2018 10:10 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2968
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Hyvältä näyttää speksit: Pressure (Psi):- 3.5-2
Eli voipi toimia ihan ok missä vaan.
0.5 bar työntävä Biltemalainen tekee 7.25 psi, eli vedenpintaa semmoinen pumppu nostaa viiteen metriin. Bensaa vähän enemmän.
Ei jaksa uimurit semmoista.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Loka 24, 2018 10:58 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 11:29 pm
Viestit: 710
Paikkakunta: Lahti
Pyörä: 950 WC Adventure, 250 EXC-F
Edelleen ihmettelen tätä lc8jen pensapumppu hysteriaa. Se hyvä orggis toimii siellä edelleen helkkarin hyvin. Ainoastaan ainoa kuluva osa eli ne kärjet kun vaihtaa vaan uusiin. Kumma kun Honda palstalla ei olla näistä asioista mainittu ollenkaan vaikka ATssä on ihan samat pumpun kärjet. Ehkä sama pumppukin ?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Loka 24, 2018 11:10 am 

Liittynyt: Ti Loka 23, 2018 7:47 pm
Viestit: 9
Pyörä: KTM 950 Adventure
timo kirjoitti:
0,5 bar on todella paljon liikaa ihan ehjillekin uimuriventtiileille. Veikkaan uuden pumpun puristavan jopa enemmän. Sen ne herkästi tekevät.
Todennäköisesti tulvahtaa heti kun saa virtaa.
Oikea paine on alle 0.1bar


Tämä kuulostaa fiksulta.

Mittasin paineen facetista sen jälkeen kun olin koputtanu sen "kuntoon", tämän 0,5bar mittauksen perusteella ostin bilteman pumpun vastaavilla specseillä (mittasin myös 0,5bar)

Oliskohan paineensäädin hajonnut samalla kun pumppukin..?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Loka 24, 2018 12:56 pm 

Liittynyt: Pe Syys 28, 2007 10:53 am
Viestit: 774
Paikkakunta: Lappeenranta
Pyörä: KTMs
PantseK kirjoitti:
Edelleen ihmettelen tätä lc8jen pensapumppu hysteriaa. Se hyvä orggis toimii siellä edelleen helkkarin hyvin. Ainoastaan ainoa kuluva osa eli ne kärjet kun vaihtaa vaan uusiin. Kumma kun Honda palstalla ei olla näistä asioista mainittu ollenkaan vaikka ATssä on ihan samat pumpun kärjet. Ehkä sama pumppukin ?


Samaa mieltä. Vaihdoin aikanaan toimivan alkuperäisen pumpun uuteen ihan vaan varmuuden vuoksi ja jätin vanhan varapumpuksi. Uusi pumppu kesti 700 km ja takuuseen tullut pumppu 300 km. Sitten ajoin vanhalla mutta sain uuden takuuna, vanha kesti hyvin ja uuden pumpun "koeajoin" autotallissa n. 3000 km:n verran. Talvella asensin Facetin ja kaksi alkuperäistä kulkee mukana varapumppuina, toinen kaverin AT:n varapumppuna. Facetkin on toiminut hyvin lukuunottamatta joissakin olosuhteissa tapahtuvaa nykäisyä. En ole viitsinyt selvitellä syytä tähän mutta hanaa antessa nykäisyä ei esiinny mutta esim. jos joutuu ajamaan tasakaasulla niin silloin sitä esiintyy. Tosin huomasin vasta tänä kesänä tämän ilmiön ja olosuhteet olivat aika kuumat.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Loka 24, 2018 7:33 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2968
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Jarmo H kirjoitti:
PantseK kirjoitti:
Edelleen ihmettelen tätä lc8jen pensapumppu hysteriaa. Se hyvä orggis toimii siellä edelleen helkkarin hyvin. Ainoastaan ainoa kuluva osa eli ne kärjet kun vaihtaa vaan uusiin. Kumma kun Honda palstalla ei olla näistä asioista mainittu ollenkaan vaikka ATssä on ihan samat pumpun kärjet. Ehkä sama pumppukin ?


Samaa mieltä. .

Niinno.. olishan se ihan ok, että pensapumppu, siis semmoinen välttämätön ja yksinkertainen apulaite, kestäis kohtuullisen matkan. Kuten autoissa.
Pierburgin akselipumppu kesti mulla Kotarissa jonkun 100tkm. Hyvä alku :wink:


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 23 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com