Umpiruostuneet pakoputken mutterit
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: La Kesä 10, 2017 12:27 pm
- Pyörä: XR400
Umpiruostuneet pakoputken mutterit
Ostimpa eilen tuommoisen hondan xr400:sen alle. Vähän aikaa tiirailtuani huomasin että pakoputken mutterit on aivan läpimädät.. Onko mitään ideaa mitä tälle pitäs lähtä tekemään? Vai viedäkkö suoraan jollekkin pajalle?
- kimmokekki
- Viestit: 1512
- Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 7:30 pm
- Pyörä: KTM 530 exc-R
- Paikkakunta: tervakoski
Re: Umpiruostuneet pakoputken mutterit
Koputtele tuo irtoava palanut metalli ensin pois kaikki mitä vain saat ! Sitten voi ruveta kokeilemaan minkä kokoinen hylsy menee luömällä noiden mutterin jämien päälle ... Ruosteen irroitus spraytä kannattaa kanssa suihkutella reilusti useita kertoja
send from OnePlus 3T
send from OnePlus 3T
Re: Umpiruostuneet pakoputken mutterit
kimmokekki kirjoitti:Koputtele tuo irtoava palanut metalli ensin pois kaikki mitä vain saat ! Sitten voi ruveta kokeilemaan minkä kokoinen hylsy menee luömällä noiden mutterin jämien päälle ... Ruosteen irroitus spraytä kannattaa kanssa suihkutella reilusti useita kertoja
send from OnePlus 3T
Tuo edellä mainittu koputtelu jo itsessään jeesaa tuota irtoamaan.. Tietty lämpöä jos jotenkin samalla siihen saisi niin voisi olla apua, tai sitten ei..
Anyway, miten tahansa saatkin tuon purettua, niin suosittelisin laittamaan pinnapultit lohkoon ja mutterit alkuparäisten pulttien tilalle. Siis jos ei ole.. Ehkä tuossa kuitenkin nuo pinnapultit jo on.. On kyllä ottanut sen verran tuota ruskeaa väriä, ettei oikein nää.. Muttereista puhuit kyllä joo
Jatkossa helpompi sitten avata, ja lohkon kierteet pysyvät ehjänä kun pultteja ei tarvitse enää ikuna irrottaa..
Minkä huollan, sen myös korjaan.
-
- Viestit: 203
- Liittynyt: Su Tammi 21, 2007 10:58 pm
- Pyörä: XT1200Z 2012
- Paikkakunta: Koskenkorva
Re: Umpiruostuneet pakoputken mutterit
Dreme versaflame ei maksa kuin 50€, ja saat kolvin kaupan päälle. Lämmityssuuttimella on liekitön puhallus, mutta niin kuuma että palava materiaali kyllä syttyy. Sen kun asettelet muutamaksi minuutiksi lämmittämään ja vastakierrehylsyllä avaat niin lähtee tosi pahatkin. Edullisimmat vastakierrehylsyt maksaa kans muutaman kympin, mutta remppa on aina hyvä tekosyy pävittää työkaluvalikoimaa.
-
- Viestit: 2214
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Umpiruostuneet pakoputken mutterit
Pakoputken lämmittämistä varten tuossa Hondassa taisi olla sellanen poljin koneen oikealla kyljellä
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: La Kesä 10, 2017 12:27 pm
- Pyörä: XR400
Re: Umpiruostuneet pakoputken mutterit
Ahaa, lämmittääkkö siis pyttyä vai laippaa? Vissiin mikä tahansa kaasupoltinki siihe hommaa käy? Se mietityttää eniten että onko vastakierrehylsyllä itua alkaa noin mätää mutteria sörkkimään?Texbuxer kirjoitti:Dreme versaflame ei maksa kuin 50€, ja saat kolvin kaupan päälle. Lämmityssuuttimella on liekitön puhallus, mutta niin kuuma että palava materiaali kyllä syttyy. Sen kun asettelet muutamaksi minuutiksi lämmittämään ja vastakierrehylsyllä avaat niin lähtee tosi pahatkin. Edullisimmat vastakierrehylsyt maksaa kans muutaman kympin, mutta remppa on aina hyvä tekosyy pävittää työkaluvalikoimaa.
Vissiin tulossa isompikin remppa, koska käynnistäessä pullautti valkoista savua ulos ja haisikin öljyltä. Ventiilien kumit? Vai männärenkaat? Onko se vaikeaa tehä yläpäänremppa näihi vai viekö suosiolla liikkeeseen?
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Umpiruostuneet pakoputken mutterit
Näyttää sen verran murheelliselta ettei muttereita välttämättä saa auki. Pinnapultit poikki pienellä laikalla tms, putki pois, lukkopihdit pultin nysiin, lämpöä pultin juureen ja kiertää pinnapultit pois. Tuolla tavalla on muutama korroosion kadottama pinnapultti vaihdettu uuteen, ne joudut joka tapauksessa uusimaan. Oli neuvot mitä tahansa niin voi olla helpommin sanottu kun tehty
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Umpiruostuneet pakoputken mutterit
Lämmitä pelkkää mutteria. Kaasupoltin käy. Koputtele kuitenkin ne irtoruosteet ensin pois.PrinceWiener kirjoitti:Ahaa, lämmittääkkö siis pyttyä vai laippaa? Vissiin mikä tahansa kaasupoltinki siihe hommaa käy? Se mietityttää eniten että onko vastakierrehylsyllä itua alkaa noin mätää mutteria sörkkimään?Texbuxer kirjoitti:Dreme versaflame ei maksa kuin 50€, ja saat kolvin kaupan päälle. Lämmityssuuttimella on liekitön puhallus, mutta niin kuuma että palava materiaali kyllä syttyy. Sen kun asettelet muutamaksi minuutiksi lämmittämään ja vastakierrehylsyllä avaat niin lähtee tosi pahatkin. Edullisimmat vastakierrehylsyt maksaa kans muutaman kympin, mutta remppa on aina hyvä tekosyy pävittää työkaluvalikoimaa.
Vissiin tulossa isompikin remppa, koska käynnistäessä pullautti valkoista savua ulos ja haisikin öljyltä. Ventiilien kumit? Vai männärenkaat? Onko se vaikeaa tehä yläpäänremppa näihi vai viekö suosiolla liikkeeseen?
Niinkuin Koheltaja tuossa edellä mainitsi, niin noi näyttää kuitenkin melko pahoilta, eikä välttämättä lähde ehjänä irti. Jos joudut hiomaan/ viilaamaan/ sahaamaan, niin sitä helpompi on sitten irrottaa pinnapultit kannesta mitä pidemmät pätkät niistä jää jäljelle. Siihen päähän voi vaikka hitsata mutterin.
Re: Umpiruostuneet pakoputken mutterit
Lämmityksessä olisi hyvä saada punahehkuiseksi, ainakin tummanpunaiseksi. Ei tarvi olla possunpunainen tai keltainen, sit alkaa sulaa jo!
Induktiolämmitin on yksi vaihtoehto, jos jollain korjaamolla olisi. Autokorjaamot lasketaan mukaan...
Induktiolämmitin on yksi vaihtoehto, jos jollain korjaamolla olisi. Autokorjaamot lasketaan mukaan...
Viisautta ja rikkautta ei minulle riittänyt, onneksi sentään hulluutta!
Re: Umpiruostuneet pakoputken mutterit
Ei kyllä tarvi punaiseksi asti vetää. Irtoaa vähemmälläkin lämmityksellä jos on irrotakseen.jani73 kirjoitti:Lämmityksessä olisi hyvä saada punahehkuiseksi, ainakin tummanpunaiseksi. Ei tarvi olla possunpunainen tai keltainen, sit alkaa sulaa jo!
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Umpiruostuneet pakoputken mutterit
Alumiinissa pultin nysän punaiseksi vetämisessä on se riski että alumiini sulaa ja sen jälkeen pytty on piloilla. Alumiinin sulamispiste on 660 astetta ja punahehku alkaa 750 asteesta.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Umpiruostuneet pakoputken mutterit
Kannattaa sammuttaa valot, niin näkee tuon teräksen hehkun vähän matalammissa lämpötiloissa.
Entiset: Sukuki Gt 125-75,Kawasaki Kx-250 -79,Machless G80-61,
Nykyiset:ikiprojekti Douglass MK5-52, Suzuki Dr650-90, Ktm Lc4-05
Nykyiset:ikiprojekti Douglass MK5-52, Suzuki Dr650-90, Ktm Lc4-05