Umpiruostuneet pakoputken mutterit

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

PrinceWiener
Viestit: 3
Liittynyt: La Kesä 10, 2017 12:27 pm
Pyörä: XR400

Umpiruostuneet pakoputken mutterit

Viesti Kirjoittaja PrinceWiener »

Ostimpa eilen tuommoisen hondan xr400:sen alle. Vähän aikaa tiirailtuani huomasin että pakoputken mutterit on aivan läpimädät.. Onko mitään ideaa mitä tälle pitäs lähtä tekemään? Vai viedäkkö suoraan jollekkin pajalle?
Liitteet
pakolaippa.jpg
Avatar
kimmokekki
Viestit: 1512
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 7:30 pm
Pyörä: KTM 530 exc-R
Paikkakunta: tervakoski

Re: Umpiruostuneet pakoputken mutterit

Viesti Kirjoittaja kimmokekki »

Koputtele tuo irtoava palanut metalli ensin pois kaikki mitä vain saat ! Sitten voi ruveta kokeilemaan minkä kokoinen hylsy menee luömällä noiden mutterin jämien päälle ... Ruosteen irroitus spraytä kannattaa kanssa suihkutella reilusti useita kertoja

send from OnePlus 3T
aina tavoitettavissa ?
0440800172
kimmokecki@gmail.com
Kode
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Umpiruostuneet pakoputken mutterit

Viesti Kirjoittaja Kode »

kimmokekki kirjoitti:Koputtele tuo irtoava palanut metalli ensin pois kaikki mitä vain saat ! Sitten voi ruveta kokeilemaan minkä kokoinen hylsy menee luömällä noiden mutterin jämien päälle ... Ruosteen irroitus spraytä kannattaa kanssa suihkutella reilusti useita kertoja

send from OnePlus 3T

Tuo edellä mainittu koputtelu jo itsessään jeesaa tuota irtoamaan.. Tietty lämpöä jos jotenkin samalla siihen saisi niin voisi olla apua, tai sitten ei.. :)

Anyway, miten tahansa saatkin tuon purettua, niin suosittelisin laittamaan pinnapultit lohkoon ja mutterit alkuparäisten pulttien tilalle. Siis jos ei ole.. Ehkä tuossa kuitenkin nuo pinnapultit jo on.. On kyllä ottanut sen verran tuota ruskeaa väriä, ettei oikein nää.. Muttereista puhuit kyllä joo :mrgreen:
Jatkossa helpompi sitten avata, ja lohkon kierteet pysyvät ehjänä kun pultteja ei tarvitse enää ikuna irrottaa.. :mrgreen:
Minkä huollan, sen myös korjaan.
Texbuxer
Viestit: 203
Liittynyt: Su Tammi 21, 2007 10:58 pm
Pyörä: XT1200Z 2012
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: Umpiruostuneet pakoputken mutterit

Viesti Kirjoittaja Texbuxer »

Dreme versaflame ei maksa kuin 50€, ja saat kolvin kaupan päälle. Lämmityssuuttimella on liekitön puhallus, mutta niin kuuma että palava materiaali kyllä syttyy. Sen kun asettelet muutamaksi minuutiksi lämmittämään ja vastakierrehylsyllä avaat niin lähtee tosi pahatkin. Edullisimmat vastakierrehylsyt maksaa kans muutaman kympin, mutta remppa on aina hyvä tekosyy pävittää työkaluvalikoimaa.
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Umpiruostuneet pakoputken mutterit

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Pakoputken lämmittämistä varten tuossa Hondassa taisi olla sellanen poljin koneen oikealla kyljellä :)
PrinceWiener
Viestit: 3
Liittynyt: La Kesä 10, 2017 12:27 pm
Pyörä: XR400

Re: Umpiruostuneet pakoputken mutterit

Viesti Kirjoittaja PrinceWiener »

Texbuxer kirjoitti:Dreme versaflame ei maksa kuin 50€, ja saat kolvin kaupan päälle. Lämmityssuuttimella on liekitön puhallus, mutta niin kuuma että palava materiaali kyllä syttyy. Sen kun asettelet muutamaksi minuutiksi lämmittämään ja vastakierrehylsyllä avaat niin lähtee tosi pahatkin. Edullisimmat vastakierrehylsyt maksaa kans muutaman kympin, mutta remppa on aina hyvä tekosyy pävittää työkaluvalikoimaa.
Ahaa, lämmittääkkö siis pyttyä vai laippaa? Vissiin mikä tahansa kaasupoltinki siihe hommaa käy? Se mietityttää eniten että onko vastakierrehylsyllä itua alkaa noin mätää mutteria sörkkimään?

Vissiin tulossa isompikin remppa, koska käynnistäessä pullautti valkoista savua ulos ja haisikin öljyltä. Ventiilien kumit? Vai männärenkaat? Onko se vaikeaa tehä yläpäänremppa näihi vai viekö suosiolla liikkeeseen?
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Umpiruostuneet pakoputken mutterit

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Näyttää sen verran murheelliselta ettei muttereita välttämättä saa auki. Pinnapultit poikki pienellä laikalla tms, putki pois, lukkopihdit pultin nysiin, lämpöä pultin juureen ja kiertää pinnapultit pois. Tuolla tavalla on muutama korroosion kadottama pinnapultti vaihdettu uuteen, ne joudut joka tapauksessa uusimaan. Oli neuvot mitä tahansa niin voi olla helpommin sanottu kun tehty :wink:
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
smppa
Viestit: 283
Liittynyt: Su Huhti 19, 2015 11:28 am
Pyörä: DR650RSE
Paikkakunta: Lahti

Re: Umpiruostuneet pakoputken mutterit

Viesti Kirjoittaja smppa »

PrinceWiener kirjoitti:
Texbuxer kirjoitti:Dreme versaflame ei maksa kuin 50€, ja saat kolvin kaupan päälle. Lämmityssuuttimella on liekitön puhallus, mutta niin kuuma että palava materiaali kyllä syttyy. Sen kun asettelet muutamaksi minuutiksi lämmittämään ja vastakierrehylsyllä avaat niin lähtee tosi pahatkin. Edullisimmat vastakierrehylsyt maksaa kans muutaman kympin, mutta remppa on aina hyvä tekosyy pävittää työkaluvalikoimaa.
Ahaa, lämmittääkkö siis pyttyä vai laippaa? Vissiin mikä tahansa kaasupoltinki siihe hommaa käy? Se mietityttää eniten että onko vastakierrehylsyllä itua alkaa noin mätää mutteria sörkkimään?

Vissiin tulossa isompikin remppa, koska käynnistäessä pullautti valkoista savua ulos ja haisikin öljyltä. Ventiilien kumit? Vai männärenkaat? Onko se vaikeaa tehä yläpäänremppa näihi vai viekö suosiolla liikkeeseen?
Lämmitä pelkkää mutteria. Kaasupoltin käy. Koputtele kuitenkin ne irtoruosteet ensin pois.
Niinkuin Koheltaja tuossa edellä mainitsi, niin noi näyttää kuitenkin melko pahoilta, eikä välttämättä lähde ehjänä irti. Jos joudut hiomaan/ viilaamaan/ sahaamaan, niin sitä helpompi on sitten irrottaa pinnapultit kannesta mitä pidemmät pätkät niistä jää jäljelle. Siihen päähän voi vaikka hitsata mutterin.
jani73
Viestit: 152
Liittynyt: Su Elo 30, 2015 11:31 am
Pyörä: Ktm 690 EnduroR

Re: Umpiruostuneet pakoputken mutterit

Viesti Kirjoittaja jani73 »

Lämmityksessä olisi hyvä saada punahehkuiseksi, ainakin tummanpunaiseksi. Ei tarvi olla possunpunainen tai keltainen, sit alkaa sulaa jo! :D
Induktiolämmitin on yksi vaihtoehto, jos jollain korjaamolla olisi. Autokorjaamot lasketaan mukaan...
Viisautta ja rikkautta ei minulle riittänyt, onneksi sentään hulluutta!
Avatar
smppa
Viestit: 283
Liittynyt: Su Huhti 19, 2015 11:28 am
Pyörä: DR650RSE
Paikkakunta: Lahti

Re: Umpiruostuneet pakoputken mutterit

Viesti Kirjoittaja smppa »

jani73 kirjoitti:Lämmityksessä olisi hyvä saada punahehkuiseksi, ainakin tummanpunaiseksi. Ei tarvi olla possunpunainen tai keltainen, sit alkaa sulaa jo! :D
Ei kyllä tarvi punaiseksi asti vetää. Irtoaa vähemmälläkin lämmityksellä jos on irrotakseen.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Umpiruostuneet pakoputken mutterit

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Alumiinissa pultin nysän punaiseksi vetämisessä on se riski että alumiini sulaa ja sen jälkeen pytty on piloilla. Alumiinin sulamispiste on 660 astetta ja punahehku alkaa 750 asteesta.
Kylätason kurapyöräilijä.
kodova
Viestit: 243
Liittynyt: Su Loka 24, 2010 8:01 pm
Pyörä: suzuki DR650R -90
Paikkakunta: espoo

Re: Umpiruostuneet pakoputken mutterit

Viesti Kirjoittaja kodova »

Kannattaa sammuttaa valot, niin näkee tuon teräksen hehkun vähän matalammissa lämpötiloissa. :wink: :wink:
Entiset: Sukuki Gt 125-75,Kawasaki Kx-250 -79,Machless G80-61,
Nykyiset:ikiprojekti Douglass MK5-52, Suzuki Dr650-90, Ktm Lc4-05
Vastaa Viestiin