Nuukailijan ketjurasvari

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

pekkaleh
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Touko 15, 2012 8:52 pm
Pyörä: Honda Transalp 650, Yamaha XS650
Paikkakunta: Orivesi

Nuukailijan ketjurasvari

Viesti Kirjoittaja pekkaleh »

Selasin aikani nettiä ja päädyin tilaamaan muutaman "primer bulbin" ebaystä (kun kerran halvalla sain). Ketjurasvari syntyi pienestä shampooputelista, eripaksuisista letkuista (motonet), pätkästä hitsauslankaa ja tuosta "ryyppykuplasta".

Kupla imee penkin alta olevasta pullosta öljyä (80w90) ja lykkää sen ohutta letkua pitkin isompaan letkunpätkään (letku on vähän väljä että pääsee ilmaa mukaan). Isomman letkun päässä on ohuempi letku (tiivis), jota pitkin öljy tiputtelee ketjulle. Letku pysyy asennossa hitsauslangan ja nippareiden kanssa. Yhdellä painalluksella tulee tippa muutaman sekunnin välein noin minuutin ajan.

Tuntuis toimivan. Toistaiseksi on pysynyt ketju rasvaisena ja vanne puhtaana. Kokonaiskustannus noin 10€. Siistimpi asennus tehdään ehkä joskus myöhemmin.

Kuva

Kuva

Pekka
Avatar
TomppaV
Viestit: 726
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Nuukailijan ketjurasvari

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Nerokas ! :) Teen heti samanlaisen.
Taas lähti mopo käsistä
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Nuukailijan ketjurasvari

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Hieno. Peukut ideasta.
Paskapuhetta, mutta uskon.
HeceR
Viestit: 103
Liittynyt: Su Joulu 25, 2016 5:29 pm
Pyörä: AT -93, XX -97

Re: Nuukailijan ketjurasvari

Viesti Kirjoittaja HeceR »

Tuohan on oivallinen systeemi. Ei mene liikaa öljyä, mutta kuitenkin tulee voideltua...

Paksumman letkun yläpää on siis "auki"?
pekkaleh
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Touko 15, 2012 8:52 pm
Pyörä: Honda Transalp 650, Yamaha XS650
Paikkakunta: Orivesi

Re: Nuukailijan ketjurasvari

Viesti Kirjoittaja pekkaleh »

Kiitoksia vaan kehuista. Saattaa olla että otin vähän mallia muutamista netissä olleista virityksistä. Ihan samanlaista systeemiä ei kylläkään löytynyt että ehkä tässä jotain patentoimisen arvoista on :lol:

Paksun letkun yläpää on tosiaan auki. Näin öljytyjaus menee sinne isoon letkuun "varastoon" ja valuu sitten hissukseen tyhjäksi. Jos olisi vaan letku suoraan kuplalta ketjulle niin tulisi öljy ulos samaa tahtia kun kuplaa painaa. Tämä oli se "suuri oivallus" kun netistä etsin sopivaa toteutusta.

Pekka
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Nuukailijan ketjurasvari

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tuossa on ainesta vuoden ropellihattu kolmen kärkeen :)

Ehkä yksi parhaimmista diy rasvareista mitä on tullut vastaan.
Kylätason kurapyöräilijä.
Kode
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Nuukailijan ketjurasvari

Viesti Kirjoittaja Kode »

Todellakin aivan loistava. :mrgreen: Onko tämä nyt sitten HASCO, " HAlf Second Chain Oiler" vai onko joku muu nimi jo olemassa. Tuosa vois olla ideaa ihan kaupalliseksi sovellukseksi asti..
Minkä huollan, sen myös korjaan.
HeceR
Viestit: 103
Liittynyt: Su Joulu 25, 2016 5:29 pm
Pyörä: AT -93, XX -97

Re: Nuukailijan ketjurasvari

Viesti Kirjoittaja HeceR »

pekkaleh kirjoitti:Kiitoksia vaan kehuista. Saattaa olla että otin vähän mallia muutamista netissä olleista virityksistä. Ihan samanlaista systeemiä ei kylläkään löytynyt että ehkä tässä jotain patentoimisen arvoista on :lol:

Paksun letkun yläpää on tosiaan auki. Näin öljytyjaus menee sinne isoon letkuun "varastoon" ja valuu sitten hissukseen tyhjäksi. Jos olisi vaan letku suoraan kuplalta ketjulle niin tulisi öljy ulos samaa tahtia kun kuplaa painaa. Tämä oli se "suuri oivallus" kun netistä etsin sopivaa toteutusta.

Pekka

OK. Tuommoisen teen minäkin. Näppärä ja etenkin halpa. Afrikkalaisen punnertaminen keskiseisontatuelle on nimittäin semmoinen operaatio, että en yhtään mielelläni sitä tee...
pekkaleh
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Touko 15, 2012 8:52 pm
Pyörä: Honda Transalp 650, Yamaha XS650
Paikkakunta: Orivesi

Re: Nuukailijan ketjurasvari

Viesti Kirjoittaja pekkaleh »

Kylläpä tämä nyt on suosittu :) Ei voi olla HASCO kun kuplaa pitää painaa aika hitaasti. Three Second Chain Oiler? Olkoon nimi vaikka CACO (Cheap Ass Chain Oiler). Casco on ilmeisesti jo varattu :lol:

Ja kyllä mä näitä myydäkkin voin. Hyvään hintaan (siis minulle hyvään). Tarvittaessa voin kyllä trokata noita ryyppykuplia jos joku ei halua itse ebaystä tilata. Toimitusaika vaan on Kiinasta aika pitkä ja pelkät suomen kirjepostimaksut on isommat kuin muutaman tommosen tilaaminen kotiin.

Kupla:
http://www.ebay.co.uk/itm/172498920708

Ohut letku:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/388867/O ... 32316-90cm

Paksummat (en nyt ole ihan varma näistä kahdesta kun käytin jotkut jämäpätkät jotka oli jääny aikaisemmista projekteista):
http://www.motonet.fi/fi/tuote/388869/O ... -1814-90cm
http://www.motonet.fi/fi/tuote/388871/O ... -1438-90cm

Ja itseasiassa valehtelin nuo kustannukset. Jos joutuu ostamaan kaikki letkut niin rahaa menee likemmäs 30€. Toki luovuutta voi käyttää ja viritellä jotain muuta letkua/säiliötä tilalle.

Pekka
pekkaleh
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Touko 15, 2012 8:52 pm
Pyörä: Honda Transalp 650, Yamaha XS650
Paikkakunta: Orivesi

Re: Nuukailijan ketjurasvari

Viesti Kirjoittaja pekkaleh »

HeceR kirjoitti: Afrikkalaisen punnertaminen keskiseisontatuelle on nimittäin semmoinen operaatio, että en yhtään mielelläni sitä tee...
Transsussa sama homma. Otin koko keskijalan pois ja säästin pari kiloa. Reissussa laukkujen kanssa ihan mahdoton homma. Nyt jatka toimii tallissa huoltopukkina.
Nalle
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Loka 08, 2010 9:49 am
Pyörä: Africa Twin RD04 93

Re: Nuukailijan ketjurasvari

Viesti Kirjoittaja Nalle »

Tuo on kyllä aivan kertakaikkisen upea keksintö, eikä tuo toteutuskaan mitenkään silmille hyppinyt.
Jos olis meikäläisen kyhäämä, niin alkaisin ihan varmasti pohtimaan tuotteen kaupallistamista.
Yksinkertainen, edullinen ja helppokäyttöinen.. Ja ennenkaikkea yksinkertainen on ne taikasanat, jotka puhuttelee.

Ja tuohon systeemiin oivallisen säiliön nyt luulis löytyvät, helpostikin. Vaikka joku sopiva jarrunestesäiliö tai vastaava.

:wink:
Avatar
tsau
Viestit: 408
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 9:30 am
Pyörä: GSA 1200

Re: Nuukailijan ketjurasvari

Viesti Kirjoittaja tsau »

Ai ai... ei elektroniikkaa, ei mikrokontrolleria. Silloin kun minulla oli ketjuvetoinen, tein siihen mikrokontrolleriohjatun, ohjelmoitavan tiputussysteemin.
Mutta pakko myöntää, tuohan on todella nerokas systeemi! Ei mikään tekoälyohjattu vaan älyohjattu!
pekkaleh
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Touko 15, 2012 8:52 pm
Pyörä: Honda Transalp 650, Yamaha XS650
Paikkakunta: Orivesi

Re: Nuukailijan ketjurasvari

Viesti Kirjoittaja pekkaleh »

tsau kirjoitti:Ai ai... ei elektroniikkaa, ei mikrokontrolleria. Silloin kun minulla oli ketjuvetoinen, tein siihen mikrokontrolleriohjatun, ohjelmoitavan tiputussysteemin.
Mutta pakko myöntää, tuohan on todella nerokas systeemi! Ei mikään tekoälyohjattu vaan älyohjattu!
No sanos muuta. Tälleen elektroniikan kanssa työkseen pelaavalle oli kyllä iso kynnys pidättyä mikrokontrollereista muista älykkäistä. Olishan sitä voinu vaikka laittaa Bluetoothin ja näppärän kännykkäsovelluksen?

Pienen lisävirityksen tein tuohon letkunpäähän, josta öljy tiputtele ketjulle. Näytti voitelevan vähän toispuoleisesti niin laitoin nippusiteellä (kuinka ollakkaan...) pienen kankaanpalan sutimaan öljyä tasaisemmin ketjulle. Noin painallus per 50km on pitänyt ketjun mukavasti rasvaisena. 80w90 vaihteistoöljy pysyy yllättävän hyvin kiinni ketjussa. Seuraavaksi vois ehkä kokeilla moottorisahan "ekoteräketjuöljyä" niin pelastuisi maailma samalla.

Pekka
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Nuukailijan ketjurasvari

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Pysy vaan vaihteistoöljyssä, teräketjuöljy on sellaista liisteriä ettei se imeydy ketjun rullien väliin, sinne missä voitelua tarvitaan. Oscon kanssa rasvasin ketjut yleensä ennen parkkikselle menoa, ketju lämmin ja se suorastaan imaisee öljyt sisäänsä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: Nuukailijan ketjurasvari

Viesti Kirjoittaja VAK »

Nerokas keksintö! Yksinkertainen on toimivaa näissä hommissa. Ei tarvi sähköä, eikä alipaineita yms. mikä riskeeraa vikaantuessaan pyörän muuta toimintaa.

-ville
---x mopolla suohon x---
Vastaa Viestiin