Transalpin satulan viritys

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

hiesu
Pyörä: BMW R1200 GS

Transalpin satulan viritys

Viesti Kirjoittaja hiesu »

Onko kellään kokemusta Transun satulan virittämisestä? Tarkoitus olisi lisätä täytettä istuimeen niin, että se hieman levenisi ja istumakorkeus samalla nousisi. Ja samalla yrittäisin muuttaa istuinta siten, ettei se kallistaisi niin voimakkaasti eteenpäin. Originaalissa istuimessa takamus puutuu pitemmillä matkoilla pahemman kerran. Onko hyviä vinkkejä, miten homma kannattaisi tehdä ja mitä materiaalia käyttää? Vai onko viisainta turvautua verhoilijan apuun? Onko siitä kokemuksia ja paljonko kustantaa? Valmiit kaupalliset ratkaisut ainakin näyttäisivät tulevan hintoihinsa.
Pedaali

Viesti Kirjoittaja Pedaali »

Ei ole kokemusta transun penkin virityksestä, mutta tuolla on yleistä juttua satuloiden parantamisista. *kliks*
make62

Viesti Kirjoittaja make62 »

minä viritin AT:n satulaa. ensin päällinen irti niiteistä ,sitten mattopuukolla veistin vaahtomuovista kuskin paikalta n.3cm pois, sitten bostikilla 1,5cm paksua harmaflex levyä(sama kuin telttapatja) istuimen päälle niin että se meni myös reunoille asti. Sitten päällinen takaisin ja niiteillä kiinni. Satula leveni ja madaltui vähän, mutta kylmillä ilmoilla varsinkin lämmittää mukavammin kuin ennen.
toni
Pyörä: KTM 690 Enduro

Viesti Kirjoittaja toni »

Mä askartelin kans AT:n satulan kans, ja se tapahtui seuraavasti. Ekaks tietty nahka pois, jonka jälkeen poistin karkeasti 2-3 senttiä. Muotoilin penkkiä kahdelle takalistolle 50 lamellilaikalla. Kangaskaupasta ostin 10mm limilevyä mitä liimailin bostikilla mieleisiin paikkoihin ja taas hion.
Tätä kaavaa toistin muutaman kerran että sain penkistä mieluisen.
Lopputulokseen olen enemmän kuin tyytyväinen.
Pedaali

make62 kirjoitti:minä viritin AT:n satulaa. ensin päällinen irti niiteistä ,sitten mattopuukolla veistin vaahtomuovista kuskin paikalta n.3cm pois, sitten bostikilla 1,5cm paksua harmaflex levyä(sama kuin telttapatja) istuimen päälle niin että se meni myös reunoille asti. Sitten päällinen takaisin ja niiteillä kiinni. Satula leveni ja madaltui vähän, mutta kylmillä ilmoilla varsinkin lämmittää mukavammin kuin ennen.
Tuota voisi kokeilla omaankin satulaan, mutta millä vedit ne niitit takasin siihen satulan runkoon? Riittääkö ihan tavallinen vaikka Rapidin sinkiläpyssy? Ja kuinka pitkillä niiteillä uskaltaa vetästä? Riittääkö 6mm?
Pedaali

toni kirjoitti:Mä askartelin kans AT:n satulan kans, ja se tapahtui seuraavasti. Ekaks tietty nahka pois, jonka jälkeen poistin karkeasti 2-3 senttiä. Muotoilin penkkiä kahdelle takalistolle 50 lamellilaikalla. Kangaskaupasta ostin 10mm limilevyä mitä liimailin bostikilla mieleisiin paikkoihin ja taas hion.
Tätä kaavaa toistin muutaman kerran että sain penkistä mieluisen.
Lopputulokseen olen enemmän kuin tyytyväinen.
Laitoiko jonkun "pykälän" siihen etu- ja takapenkkiläisen välille? Vai miten muotoilit? Ei sattuisi kuvaa olemaan?
toni
Pyörä: KTM 690 Enduro

Viesti Kirjoittaja toni »

Kyllä, pieni "pykälä" siihen tuli. Vielä täytyy talven aikana vähän nostaa kuskin paikkaa alimmasta kohdasta. Voittaa kyllä jo nyt alkuperäisen sata nolla.
Kesällä kun oltiin Norjaa kiertämässä ajoin kaverin AT:llä muutaman kymmenen kilometriä niin siinä huomas kuinka HUONO se alkuperäinen onkaan.
Alkuperäinen päällinen on venytetty paikoilleen ja ammuttu rapidin sinkiläpyssyllä 6mm niiteillä.
Liitteet
IMG_2101.JPG
(903.63 KiB) Tiedosto ladattu 215 kertaa
an13
Pyörä: 690

Viesti Kirjoittaja an13 »

Itse ulkoisin satulan modauksen gyntterille: http://www.motorrad-sitzbaenke.de/

Lähetin oman rungon sinne, tuli takaisin uudella pehmusteella ja verhoilulla (ATQ-K), paljon leveämpi ja kovempi kuin vanha. Hintaa kaikkineen noin 200 euroa, erittäin hyvä työnjälki ja nyt kestää istua.

Tuon näköinen http://iki.fi/antti.nissinen/mp/africa_111.jpg.html
ptr
Pyörä: 701

Re: Transalpin satulan viritys

Viesti Kirjoittaja ptr »

hiesu kirjoitti:Onko kellään kokemusta Transun satulan virittämisestä? Tarkoitus olisi lisätä täytettä istuimeen niin, että se hieman levenisi ja istumakorkeus samalla nousisi. Ja samalla yrittäisin muuttaa istuinta siten, ettei se kallistaisi niin voimakkaasti eteenpäin. Originaalissa istuimessa takamus puutuu pitemmillä matkoilla pahemman kerran. Onko hyviä vinkkejä, miten homma kannattaisi tehdä ja mitä materiaalia käyttää? Vai onko viisainta turvautua verhoilijan apuun? Onko siitä kokemuksia ja paljonko kustantaa? Valmiit kaupalliset ratkaisut ainakin näyttäisivät tulevan hintoihinsa.
tere

koita autovi.com tekevät sivuhommina penkin modausta rovaniemellä.
puhelimessa kustannusarvio 100-200 riippuen mitä tuunataan. :shock:
oman laitan talvella sinne

terv
ptr
Pedaali

Joo, kyllä se pitää tuolle satulalle jotain tehdä. Pitää koittaa sitä itte ensin nyrsiä ja jos ei tuu hyvä, niin sitte kiikuttaa se jonnekkin verhoilijalle.
Hemmetti, kun ei oikein voi lähettää satulaakaan minnekkään pitemmälle laitettavaksi, kun pitää kuitenkin ajella joka päivä töihin.
hiesu
Pyörä: BMW R1200 GS

Viesti Kirjoittaja hiesu »

Kiitoksia vastauksista. Olipa uutena tulokkaana mukava huomata, kuinka vireä keskustelu aiheesta sikisi. Ehkä noista kommenteista ja kuvista rohkaistuneena uskallan ajokauden päätyttyä repäistä omankin transuni penkin sisukset näkyviin ja yrittää jotain vastaavaa. Jos joku on värkännyt sellaisen tilapäisesti penkin päälle laitettavan pienemmän koroke/levikkeen, niin kokemukset ja kommentit sellaisesta kiinnostaisivat myös.
sepikate

Viesti Kirjoittaja sepikate »

Joo,täytyy jotain talven aikana tehdä tolle jakkaralle,on se niin kehno esitys vakiona.On näemmä AT:ssä ja pikkuveljessään samoja onkelmia :?
...pääsisköhän tosta...jos mä ihan varovasti...tai mitä jos vauhdilla...
sepikate

Viesti Kirjoittaja sepikate »

Joo,täytyy jotain talven aikana tehdä tolle jakkaralle,on se niin kehno esitys vakiona.On näemmä AT:ssä ja pikkuveljessään samoja onkelmia :?
...pääsisköhän tosta...jos mä ihan varovasti...tai mitä jos vauhdilla...
Vastaa Viestiin