Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Marras 20, 2019 4:05 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 34 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Helmi 21, 2016 12:20 pm 

Liittynyt: Ma Tammi 02, 2012 5:42 pm
Viestit: 61
Pyörä: BMW R1200 GS
juvander kirjoitti:
Kyllä sen laakerin antautumisen tuntee aika selkeästi vanteelta, sen verran paljon on noita tullut kokeiltua.

Näissä uusissa huohotin perissä tuo välys on pienempi kuin vanhemmissa, omaan -09 GSA:han vaihdoin n. 45tkm sitten uuden huohotin perän ja siinä ei vieläkään tunnu oikein mitään havaittavaa välystä eli jotain kehitystä on tapahtunut.

Vanha perä odottaa korjattuna hyllyssä jos jollekulle tulee tarve saada nopeasti perä korjatuksi ;)


Paljonko ehdit ajaa kilometrejä siihen reikäperään?
Siinä huohotinperässä se iso laakeri on öljyssä, kuten vanhoissa, joten ei ne ihan
vertailukelpoisia ole mielestäni.
Tosin olen minäkin sitä mieltä, että kannattaa vaihtaa se reikäperä huohotinmalliin
jos se laakeri väljähtyy.

_________________
R 1200 GS


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 21, 2016 12:52 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Viestit: 1682
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMWR1250GSA,KTM690EnduroR, BMWR1200GSA
Siihen tuli reilu 80tkm.

Ei se vielä loppu ollut, mutta olisi antautunut lopullisesti jonkun tonnin jälkeen. Yhdellä kaverilla oli saman tuntuinen välys kuin minulla ja se laukesi parin kolmen tonnin ajon jälkeen tien päälle ja sitten siitä tulikin isompi show.

Kyllä nämä on parasta hoitaa ajokauden ulkopuolella kuntoon, aivan turha odottaa että se hajoaa kokonaan. Tuossa hajoamisessa kun voi käydä myös niin, että hajottaakin sitten enemmän ja joutuu vaihtamaan kokonaan uuden perän kuten myös on parissa tapauksessa käynyt.

_________________
https://www.juvander.fi/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 21, 2016 1:24 pm 

Liittynyt: To Huhti 18, 2013 6:53 pm
Viestit: 246
Paikkakunta: Vantaa
Pyörä: R1200GS Adv.
nimenomaan just näin. Ilpon pari tapausta vain suomessa. Maailmalla ihan toinen juttu.

_________________
Eikä saada koskaan tietää rakastiko Hannu piparia vai Kerttua.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 21, 2016 1:47 pm 

Liittynyt: Ma Tammi 02, 2012 5:42 pm
Viestit: 61
Pyörä: BMW R1200 GS
Ayrtono kirjoitti:
nimenomaan just näin. Ilpon pari tapausta vain suomessa. Maailmalla ihan toinen juttu.


Mikähän se toinen juttu on?
Onneksi on moottoripyöriä ketjuvetoisinakin, niin ei tarvitse noilla huonoilla
kardaanivetoisilla ajella.
Minun laskuopin mukaan se juvanderin reikäperän laakerivaihto olisi tullut
vastaan seuraavan kerran 160 tkm kohdalla. Silloin kyllä on myös tietenkin
muutakin vaihdettavaa. (no onhan niitä hajonnut aikaisemminkin)
Eli jos stressaa tuota bmw:n perää kannattaa kyllä siirtyä ketjuvetoiseen,
Onhan se raskasta jos lähtee matkalle ja koko ajan miettii kestääkö laakeri vai ei :lol:
Autoliiton vakuutuksella haetaan ja kuljetetaan lähimmälle pajalle ja ei kun viihteeksi
päiväksi ja seuraavana päivänä matka jatkuu :P

_________________
R 1200 GS


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 21, 2016 1:57 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Viestit: 1682
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMWR1250GSA,KTM690EnduroR, BMWR1200GSA
Se pointti tässä on se, että ei se sieltä mitenkään yllättäen hajoa. Sen huomaa ihan hienosti muutama tuhat km aikaisemmin ja silloin sille ehtii tehdäkin vielä jotain.

Henkilökohtaisesti yritän hoitaa tällaiset ajoissa alta pois, samoin kävi viime syksynä kardaanin ristikoiden kanssa. Nekin meni vaihtoon vaikka niillä olisi ajanut varmaan hyvinkin pitkään. Nyt talvi hommana on ollut iskareiden huolto (kuten myös viime talvena) ja kunhan saan takaiskariin uudet pultit (sekä ala että yläpään pultit vääntyneet) niin alkaa pyörä olemaan taas kasassa. Syksyllä oli muuten yksi kaveri käymässä ja sillä oli takaiskarin yläpään pultti poikki GSA:sta!

_________________
https://www.juvander.fi/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 21, 2016 2:05 pm 

Liittynyt: Ma Tammi 02, 2012 5:42 pm
Viestit: 61
Pyörä: BMW R1200 GS
juvander kirjoitti:
Se pointti tässä on se, että ei se sieltä mitenkään yllättäen hajoa. Sen huomaa ihan hienosti muutama tuhat km aikaisemmin ja silloin sille ehtii tehdäkin vielä jotain.

Henkilökohtaisesti yritän hoitaa tällaiset ajoissa alta pois, samoin kävi viime syksynä kardaanin ristikoiden kanssa. Nekin meni vaihtoon vaikka niillä olisi ajanut varmaan hyvinkin pitkään. Nyt talvi hommana on ollut iskareiden huolto (kuten myös viime talvena) ja kunhan saan takaiskariin uudet pultit (sekä ala että yläpään pultit vääntyneet) niin alkaa pyörä olemaan taas kasassa. Syksyllä oli muuten yksi kaveri käymässä ja sillä oli takaiskarin yläpään pultti poikki GSA:sta!


Niin minäkin olen käsittänyt, että ei se hetkessä hajoa ja seurannalla ei tule
yllätystä.
Olen aivan samaa mieltä että ennakoiva huolto on paras tae kestävyydessä
matkoille. Ja onhan se tämän harrastuksen mukavuutta talvisin.
Mutta meitähän on moneen junaan, jotkut vaan ajelevat ja odottelevat koska
jotain hajoaa.

_________________
R 1200 GS


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 25, 2016 8:15 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Touko 04, 2009 5:44 pm
Viestit: 67
Paikkakunta: Parikkala
Pyörä: R1200GSA
e-tappi kirjoitti:
BMW:n ohjeesta:
Technical data
Play at rear wheel Component temperature max 35 °C 0.5 mm

Mistähän tälläisen Technical datan löytäisi, eli huolto-ohjetta tuohon peräremppaan ja muuhunkin..
Maxbmw sivuilta tietysti löytyy kuvia, mutta momentit ja mahdolliset huomioitavat erikoisuudet olisi kiva tietää, ennekuin levittelee koko pyörän pajan lattialle..


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 25, 2016 10:14 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 9:04 pm
Viestit: 196
Paikkakunta: Kauhajoki
Pyörä: gs1150adv R1200gs
Tein viimesyksynä peräremontin pariin perään, öljyssä uivaan, ja vanhempaan kuivalaakeriseen.

Jos nyt tekisin saman homman, tekisin sen niin, että ottaisin perän laakerointiosan irti kotelosta, ja veisin sen pajalle missä on erikoistyövälineet. (Prässit, ulosvetimet)

Homma ei pajalla missä on kunnon työvälineet kauan kestä. maks tunnin kuvittelisin. Itse voisin vaihtaa ulomman neulalaakerin. (Sitäkään ei kuulemma aina vaihdeta remontin yhteydessä.)

Niin ja välystä jäi kuivalaakeriseen perään aivan samoin kun oli uutenakin. Uusista laakereista huolimatta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 27, 2016 12:09 am 

Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 7:37 am
Viestit: 875
Paikkakunta: Virrat
Pyörä: R1200GS -04
Eikös joissain tapauksissa perän stefa ole ensin alkanut vuotamaan? Vai onkohan se ollut syy laakerin menoon?

Minulla on Gessussa (2004) jo 130 000 eikä remonttia ole tehty. Jostain kuulin, että ei sitä kannata "varmuuden" vuoksi vaihtaa, koska uusi laakeri saattaa kestää vähemmän kuin nykyinen. No ehkä ennen isoa reissua kannattaa tarkistaa / tarkistuttaa välykset jne. Onhan näitä talviaikaan vaihdettu ja todettu että ihan oli ehjä entinenkin...

Ja kukapa sitä talvella ehtii moiseen, kun pitää ajaa :D

_________________
Yamaha XT Tenere -> BMW F 650 GS Dakar-> R 1200 GS
http://www.gospelriders.fi/
http://www.marttinen.fi/fi/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 27, 2016 10:56 am 

Liittynyt: Ma Tammi 02, 2012 5:42 pm
Viestit: 61
Pyörä: BMW R1200 GS
Mika_Tz kirjoitti:
Eikös joissain tapauksissa perän stefa ole ensin alkanut vuotamaan? Vai onkohan se ollut syy laakerin menoon?

Minulla on Gessussa (2004) jo 130 000 eikä remonttia ole tehty. Jostain kuulin, että ei sitä kannata "varmuuden" vuoksi vaihtaa, koska uusi laakeri saattaa kestää vähemmän kuin nykyinen. No ehkä ennen isoa reissua kannattaa tarkistaa / tarkistuttaa välykset jne. Onhan näitä talviaikaan vaihdettu ja todettu että ihan oli ehjä entinenkin...

Ja kukapa sitä talvella ehtii moiseen, kun pitää ajaa :D


Kuinkahan monta ketju/rataspakettia olisi jo mennyt ja kyllähän
niissä ketjuvetoisissakin joutuu vaihtamaan taka-akselin laakereita :o

_________________
R 1200 GS


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Helmi 27, 2016 4:18 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2291
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: K75 Street Tracker
Sillä Stefan antautumisella ei ole laakeriin mitään yhteyttä, ainakaan noissa vanhemmissa, joissa iso laakeri ei ui öljyssä.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 02, 2016 12:49 am 

Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 7:37 am
Viestit: 875
Paikkakunta: Virrat
Pyörä: R1200GS -04
mek kirjoitti:
Sillä Stefan antautumisella ei ole laakeriin mitään yhteyttä, ainakaan noissa vanhemmissa, joissa iso laakeri ei ui öljyssä.


Jaa.... Aika monella vaan on ollut usein myös se laakeri rikki kun on huomannut että stefa vuotaa. Jonkun teorian mukaan rikkonainen laakeri aiheuttaa virheasennon joka rikkoo stefan ja peräöljyt (joissa laakeri ei kuitenkaan ui) tulevat pihalle.

No mutta tuohan on toisaalta helpottava uutinen kaikille vanhemman mallin omistajille, jos se stefa alkaa vuotamaan, niin uusi vain tilalle.

_________________
Yamaha XT Tenere -> BMW F 650 GS Dakar-> R 1200 GS
http://www.gospelriders.fi/
http://www.marttinen.fi/fi/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 02, 2016 9:24 am 
Site Admin
Avatar

Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Viestit: 2647
Paikkakunta: München, Saksa
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Mun GS:ssä on mittarissa tällä hetkellä 350tkm, käytössä on ollut kolme perää (yhden vaihdoin varmuuden vuoksi pitkälle reissulle). Tuo ulkopuolen stefa on alkanut hikoilemaan ainoastaan yhdessä perässä yhden kerran, joten oman kokemuksen mukaan aika luotettavia nuo ovat.
Reissun aikana (160tkm), yksikään stefa ei alkanut hikoilemaan (johtui varmaan siitä että kannoin varastefaa mukana :lol: )

_________________
Marko Hemmilä
www.whereishemuli.eu
www.hemuli.eu
www.facebook.com/WhereIsHemuli


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 02, 2016 10:20 am 

Liittynyt: Ma Tammi 02, 2012 5:42 pm
Viestit: 61
Pyörä: BMW R1200 GS
Marko Hemmilä kirjoitti:
Mun GS:ssä on mittarissa tällä hetkellä 350tkm, käytössä on ollut kolme perää (yhden vaihdoin varmuuden vuoksi pitkälle reissulle). Tuo ulkopuolen stefa on alkanut hikoilemaan ainoastaan yhdessä perässä yhden kerran, joten oman kokemuksen mukaan aika luotettavia nuo ovat.
Reissun aikana (160tkm), yksikään stefa ei alkanut hikoilemaan (johtui varmaan siitä että kannoin varastefaa mukana :lol: )

Tuota samaa temppua olen käyttänyt, ja toimii.
Eli 1150 gessussa oli aina mukana bensapumppu ja perän iso laakeri+stefa.
1200 gessussa käynnistyksenestoantenni ja bensapumpun säätöyksikkö tai
yksikön ohituskaapeli. Ja tuossa 1200 gessussa takalaakerin seuranta sopivin
välein matkalla riittää. Ja jos liikkuu vain euroopassa, kuten minä, niin autoliiton
vakuutuksella voi istua tien poskessa ja odottaa kun tulevat hakemaan ja vievät
korjaamolle :P

_________________
R 1200 GS


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Maalis 04, 2016 12:13 am 

Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 10:45 pm
Viestit: 275
Paikkakunta: Huittinen
Pyörä: BMW R 1200 GSA LC
Marko Hemmilä kirjoitti:
Mun GS:ssä on mittarissa tällä hetkellä 350tkm, käytössä on ollut kolme perää (yhden vaihdoin varmuuden vuoksi pitkälle reissulle). Tuo ulkopuolen stefa on alkanut hikoilemaan ainoastaan yhdessä perässä yhden kerran, joten oman kokemuksen mukaan aika luotettavia nuo ovat.
Reissun aikana (160tkm), yksikään stefa ei alkanut hikoilemaan (johtui varmaan siitä että kannoin varastefaa mukana :lol: )



Huima on Markon ajomäärä ja kokemus Gessun puikoissa.
Hienoa olisi hänet joskus nähdä vaikkapa kunniavieraana esim. BMW GS Meeting tapahtumassa kertomassa GS kokemuksistaan maailman ympäri matkaltaan.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 34 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com