AF-XiED kokemuksia

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

sam1
Viestit: 192
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 1:43 pm
Pyörä: Husqvarna 701 Enduro (2016)
Paikkakunta: Etelä-Kuopio

AF-XiED kokemuksia

Viesti Kirjoittaja sam1 »

Hei,

Olen koettanut etsiä löytyisikö foorumilta tietoa tällaisesta tuotteesta BMW AF-XiED (näkyy olevan muillekin merkeille kuin bemarille) mutta ei oikein löydy kommentteja...
Lukemani perusteella vaikuttaisi mielenkiintoiselta!

Onkos tästä kokemuksia kellään täällä pohjolassa vielä?

Sam1
Husqvarna 701 Enduro -16, Kovrovez 175 -61.Menneet: BMW F800 GS -08 X2, Honda CR250 -90, BMW F650GS (twin) -09, BMW F650GS (single) -04, Kawasaki VN750 -89
nn999
Viestit: 43
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 8:57 pm
Pyörä: Husse 701, CRF450R
Paikkakunta: Hanko

Re: AF-XiED kokemuksia

Viesti Kirjoittaja nn999 »

Tilasin alkuviikossa Beemerboneyardista 8gessuun AF-XIED. Ilmoitan heti kun on kokeiltu!
villho
Viestit: 347
Liittynyt: Pe Joulu 13, 2013 2:50 pm
Pyörä: Sähköfillari
Paikkakunta: Siuntio

Re: AF-XiED kokemuksia

Viesti Kirjoittaja villho »

Mä jo motorgin foorumilla vastasinkin samaiseen kysymykseen.
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
sam1
Viestit: 192
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 1:43 pm
Pyörä: Husqvarna 701 Enduro (2016)
Paikkakunta: Etelä-Kuopio

Re: AF-XiED kokemuksia

Viesti Kirjoittaja sam1 »

nn999 kirjoitti:Tilasin alkuviikossa Beemerboneyardista 8gessuun AF-XIED. Ilmoitan heti kun on kokeiltu!
Hienoa että saadaan kommentteja pian, toivottavasti maltat välillä pysähtyä sen verran että ehdit kirjoittelemaan sitten kun olet saanut pyörään tehoja :D
Mullakin on kasigessu joten hyvä saada kommentteja siinäkin mielessä...onko sinulla nn999 vakiopyörä?


Kiitos villho kommenteista tuolla toisella foorumilla, siellä saatiinkin jo hyvin keskustelu käyntiin!

Sam1
Husqvarna 701 Enduro -16, Kovrovez 175 -61.Menneet: BMW F800 GS -08 X2, Honda CR250 -90, BMW F650GS (twin) -09, BMW F650GS (single) -04, Kawasaki VN750 -89
nn999
Viestit: 43
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 8:57 pm
Pyörä: Husse 701, CRF450R
Paikkakunta: Hanko

Re: AF-XiED kokemuksia

Viesti Kirjoittaja nn999 »

Pyörä on muuten vakio mutta putki vaihdettu ja booster-plug asennettu, ei kuitenkaan hirveesti auttanut.. Ehkä hiukan pehmeämpi tosi matalilla kierroksilla, mutta edelleen ongelmana syvä dippi 5ooo:n ympäri.
sam1
Viestit: 192
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 1:43 pm
Pyörä: Husqvarna 701 Enduro (2016)
Paikkakunta: Etelä-Kuopio

Re: AF-XiED kokemuksia

Viesti Kirjoittaja sam1 »

nn999 kirjoitti:Pyörä on muuten vakio mutta putki vaihdettu ja booster-plug asennettu, ei kuitenkaan hirveesti auttanut.. Ehkä hiukan pehmeämpi tosi matalilla kierroksilla, mutta edelleen ongelmana syvä dippi 5ooo:n ympäri.
Onko sinulla ollut boosterplug jo pitkään paikallaan? Sen vaikutuksen pitäisi käsittääkseni hävitä ajan kanssa kun ecu oppii (ilmiötä kutsutaan nimellä Adaptation) laihentamaan seosta lambdan antamien tietojen perusteella.
Husqvarna 701 Enduro -16, Kovrovez 175 -61.Menneet: BMW F800 GS -08 X2, Honda CR250 -90, BMW F650GS (twin) -09, BMW F650GS (single) -04, Kawasaki VN750 -89
virta
Viestit: 855
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 8:19 pm
Pyörä: -
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: AF-XiED kokemuksia

Viesti Kirjoittaja virta »

sam1 kirjoitti:Sen vaikutuksen pitäisi käsittääkseni hävitä ajan kanssa kun ecu oppii (ilmiötä kutsutaan nimellä Adaptation) laihentamaan seosta lambdan antamien tietojen perusteella.
Lambda toimii tasakaasulla ajaessa, siksi noissa lämpötila-huijauksissa ei kulutukset nouse. Kiihdytysrikastuksiin bensaa lisätään kylmemmän lämpötilan mukaan enemmän. Lambdan huijaaminen tuntuu jotenkin erikoiselta kun silloin nimenomaan lisätään tasakaasukulutusta.

Kyllä se ecu osittain varmasi rupeaa kompensoimaan tuota. Hyvinkin pian, mutta ei sen vaikutus mitenkään huomattavasti itsellä 1200gs:ssä ainakaan vähentynyt.
- jani
nn999
Viestit: 43
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 8:57 pm
Pyörä: Husse 701, CRF450R
Paikkakunta: Hanko

Re: AF-XiED kokemuksia

Viesti Kirjoittaja nn999 »

Boosterplugi on ollut noin 1500km paikalla. Ensi viikolla Af-Xied pitäisi olla täällä, täytyy silloin kokeilla boosterplugilla ja ilman.
sam1
Viestit: 192
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 1:43 pm
Pyörä: Husqvarna 701 Enduro (2016)
Paikkakunta: Etelä-Kuopio

Re: AF-XiED kokemuksia

Viesti Kirjoittaja sam1 »

virta kirjoitti:Lambda toimii tasakaasulla ajaessa, siksi noissa lämpötila-huijauksissa ei kulutukset nouse. Kiihdytysrikastuksiin bensaa lisätään kylmemmän lämpötilan mukaan enemmän. Lambdan huijaaminen tuntuu jotenkin erikoiselta kun silloin nimenomaan lisätään tasakaasukulutusta.

Kyllä se ecu osittain varmasi rupeaa kompensoimaan tuota. Hyvinkin pian, mutta ei sen vaikutus mitenkään huomattavasti itsellä 1200gs:ssä ainakaan vähentynyt.
Kiitos kommentista virta, hyvä saada keskustelua aikaan! Kommentoin sen perusteella mitä olen oppinut ennenkaikkea tuolta advriderin keskusteluista (esim. http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=749080, tooodella pitkä ketju) jossa esitety väitteet on perusteltu huolellisesti tutkimustuloksilla (erityisesti nimimerkki roger_04rt joka on myös tämän bmw-af-xiedin "isä").

Olet täsmälleen oikeassa siinä että lambdan arvoa ei käytetä kaikissa ajotilanteissa. Sitä käytetään ns. closed loop -tilassa jonka monet ajattelevat olevan tuo tasakaasu "tilanne" (näin on ilmeisesti aiemmin ollut kun ecut eivät olleet vielä niin kehittyneitä kuin nykyisin). Nykyiset ecut käyttävät closed loop -tilaa noin 40-60% ajoajasta (riippuen ajotavasta) eli varsin merkittävissä määrin joten jos voi vaikuttaa seokseen tässä tilassa, on vaikutus jo suoraan varsin merkittävä. Lisäksi aiemmin mainitun Adaptationin avulla closed loop -tilassa "opittua" käytetään toisessa tilassa joka on nimeltään open loop. Open loop -tilaan siis tuodaan "vähän kerrassaan" se oppi mitä closed loopissa on havaittu, lambdan kertomana, seoksesta.

Tuo af-xied toimii niin että se ikäänkuin antaa eculle uuden tavoitearvon johon pyrkiä. Normaalisti ecu tavoittelee tavoitearvoa AFR (air fuel ratio) 14.7:1 (lambda = 1.00) joka on päästörajoitusten takia annettu, moottorin optimaalisen toiminnan kannalta liian laiha arvo. BMW:n ecu on erinomaisen taitava säätämään polttoaineen syöttöä niin että tavoitteeseen päästään, myös silloin kun ilmanlämpötila muuttuu, ilmansuodatin on hieman tukkeutunut, käytetään etanolia sisältävää polttoainetta tms., kaikkiin näihin tilanteisiin ecu sopeutuu tuon adaptationin avulla eli soveltaa edellä kuvatusti closed loopissa lambdan tietojen perusteella opittua myös open loopiin.

af-xiedin avulla em. tavoitearvoa muutetaan (ecun sitä tietämättä) hieman rikkaammalle, esim. AFR 14.1:1 (lambda = 0.96) muokkaamalla lennossa lambdan antamaa arvoa ennen kuin se välitetään eculle (eli kun lambda antaa arvon 0.96 eculle välittyy arvo 1.00) jolloin moottori toimii lähempänä optimaalista seosta. Tämä opittu sitten välittyy myös open loopiin edellä kuvatusti adaptationin avulla. Tuo adaptation voi kestää tankillisen tai parin ajamisen verran, riippuen siitä millaista ajoa ajetaan.

Lopputuloksena on monien kokemana paremmin toimiva, tehokkaampi/vääntävämpi pyörä (huomattavissa erityisesti alakierroksilla).

Olisi hienoa saada asiasta kokemuksia suomeapuhuvilta joten toivottavasti nn999 saat laitteen pian käyttöön ja muistat kommentoida täällä. Samoin kaikkien muidenkin kommentteja/kokemuksia toivoisin mukaan!
Itse innostuin perehtymään asiaan ja mitä enemmän siitä luen, sitä paremmalta vaikuttaa!

Sam1
Husqvarna 701 Enduro -16, Kovrovez 175 -61.Menneet: BMW F800 GS -08 X2, Honda CR250 -90, BMW F650GS (twin) -09, BMW F650GS (single) -04, Kawasaki VN750 -89
sam1
Viestit: 192
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 1:43 pm
Pyörä: Husqvarna 701 Enduro (2016)
Paikkakunta: Etelä-Kuopio

Re: AF-XiED kokemuksia

Viesti Kirjoittaja sam1 »

nn999 kirjoitti:Boosterplugi on ollut noin 1500km paikalla. Ensi viikolla Af-Xied pitäisi olla täällä, täytyy silloin kokeilla boosterplugilla ja ilman.
advriderin keskusteluissa todetaan että jos omistaa tuollaisen lämpötilahuijauslaitteen, se kannattaa jättää paikalleen koska se nopeuttaa adaptationia (sen avulla ollaan valmiiksi hyvin lähellä oikeaa seossuhdetta). Toisaalta ilman sitäkin adaptation tapahtunee kohtuullisen hyvin jo yhden tankillisen aikana...

Sam1
Husqvarna 701 Enduro -16, Kovrovez 175 -61.Menneet: BMW F800 GS -08 X2, Honda CR250 -90, BMW F650GS (twin) -09, BMW F650GS (single) -04, Kawasaki VN750 -89
villho
Viestit: 347
Liittynyt: Pe Joulu 13, 2013 2:50 pm
Pyörä: Sähköfillari
Paikkakunta: Siuntio

Re: AF-XiED kokemuksia

Viesti Kirjoittaja villho »

sam1 kirjoitti:Samoin kaikkien muidenkin kommentteja/kokemuksia toivoisin mukaan!
Niin itsellänihän tuo on tosiaan ollut siitä saakka kiinni, kun olen pyörällä ajanut (n. 800 km). "Ongelmana" on vain se, että itselläni ei ole vertailukohtaa pyörään ilman AF-XiED:ä.

Edellinen pyöräni oli Honda VFR 800 VTEC, eli varsin hyvin vääntävä V4-kone, johon tosin piti siihenkin hommata Power Commander, kun tasakaasulla pyörä nyki (= surging), siirtymä 0-kaasusta pienelle kaasunavaukselle oli töksähtelevä ja lisäksi VTEC-siirtymä 7000 rpm:n kohdalla oli turhankin huomattava. PC ratkaisi nämä ongelmat tuossa pyörässä, jonka jälkeen olin moottorin käytökseen todella tyytyväinen.

Nyt F800GS:n koneen kanssa minulla ei ole mitään tuollaisia ongelmia, joita VFR:n kanssa alussa oli. Kone vääntää todella hyvin heti tuosta n. 2000 rpm alkaen, tasakaasulla ei nyi ja minkäänlaisia "kuolokohtia" ei kierrosalueessa ole. Ajelin tänään kaverin kanssa vajaan 200 km vaihtelevan lenkin yrittäen pysyä mahdollisimman pienillä teillä ja keskikulutus kotipihassa oli 4,7 l/100 km, eli kulutus pysyy vallan mukavissa lukemissa.
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
sam1
Viestit: 192
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 1:43 pm
Pyörä: Husqvarna 701 Enduro (2016)
Paikkakunta: Etelä-Kuopio

Re: AF-XiED kokemuksia

Viesti Kirjoittaja sam1 »

No nyt on tullut sitten luettua riittävästi (tai liikaa) joten päätin tilata tuon vekottimen, sittenpähän saa omakohtaista tietoa asiasta!

Olen perehtynyt laitteen taustalla olevaan tutkimustyöhön, testaustyöhön ja lukuisien käyttäjien kokemuksiin, sekä samalla nykyaikaisen moottorinohjauksen (polttoaineensyötön) toimintaan ja käsitys on vahvasti se että BMW AF-XiED on hyödyllinen, sen avulla pitäisi ainakin
- ajettavuuden parantua (kaasun yliherkkyyden poistua, nykimisen poistua)
- stumppailun poistua (tämä on kasigessulle tyypillinen ongelma)
- väännön parantua (erityisesti alakierroksilla)
- tehon lisääntyä (ei se kilpapyörää tee mutta parantaa kauttaaltaan)
jne.

Tämä saadaan aikaan BMW:n oman ecun toiminnalla, antamalla sille tavoitearvoksi hieman rikkaampi AFR-arvo (air fuel ratio). Aiemmin harkitsin power commanderia mutta se toimii ecua vastaan joten se jäi hankkimatta.

Kirjoittelen sitten tänne havaintojani kunhan postia on ameriikan mantereelta saapunut...

Sam1
Husqvarna 701 Enduro -16, Kovrovez 175 -61.Menneet: BMW F800 GS -08 X2, Honda CR250 -90, BMW F650GS (twin) -09, BMW F650GS (single) -04, Kawasaki VN750 -89
sam1
Viestit: 192
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 1:43 pm
Pyörä: Husqvarna 701 Enduro (2016)
Paikkakunta: Etelä-Kuopio

Re: AF-XiED kokemuksia

Viesti Kirjoittaja sam1 »

nn999 kirjoitti:Ensi viikolla Af-Xied pitäisi olla täällä
jokos olet ehtinyt kokeilemaan?
Husqvarna 701 Enduro -16, Kovrovez 175 -61.Menneet: BMW F800 GS -08 X2, Honda CR250 -90, BMW F650GS (twin) -09, BMW F650GS (single) -04, Kawasaki VN750 -89
sam1
Viestit: 192
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 1:43 pm
Pyörä: Husqvarna 701 Enduro (2016)
Paikkakunta: Etelä-Kuopio

Re: AF-XiED kokemuksia

Viesti Kirjoittaja sam1 »

Sain eilen odotettua postia!!!

AF-XiED saapui ja luonnollisesti se piti eilen yömyöhällä vielä asentaa paikalleen :D
Asentamiseen ei kauaa mennyt, ehkä vartti, ja siinäkin on mukana ylimääräistä kun minun pyörään on asennettu ketjurasvari ja sen tieltä on siirretty hankalampaan paikkaan johtoliitos jonka väliin AF-XiED asennetaan. Asennus oli kyllä tosiaan plug-and-play, toki maajohto piti laittaa ruuvin kannan alle. Sijoitin boxin (joka muuten oli paljon pienempi kuin oletin) satulan alle ja laitoin nippusiteellä kiinni. Sieltä pääsee helposti vaihtamaan asetusta jos tarvis.

Arvatkaa harmittiko kun illalla en päässyt testiajolle yöpakkasen (liukkaus pelottaa) takia mutta luonnollisesti tänään kävin jo ajelemassa pari sataa kilometriä. Minulla on käytössä asetus 7 joka useimpien kommenteissa on osoittautunut sopivaksi. Laite siis antaa moottorin eculle uuden tavoitearvon seossuhteelle joten sen käyttöönoton (tai asetuksen muuttamisen) jälkeen menee jonkin aikaa (voi olla pari tankillista) ennenkuin ecu on saanut säädöt valmiiksi.
Näin ollen en odottanut heti mitään muutoksia, mutta mielestäni mopon ääni muuttui melko lailla heti hieman matalammaksi, ja tavallaan terävämmäksi...minun korvaan kuulosti mukavalta. Minulla on mopossa Akra joten ääni oli toki entuudestaankin mukavan kuuloinen :lol:
Ajolenkin alussa ajelin kotvan matkaa maantietä ja en siinä päässyt testaamaan onko jotain muutosta tapahtunut mutta kun pääsin soratielle niin minusta alakierroksilla tuntuisi olevan enemmän tehoa/vääntöä. Jotenkin sai halutessaan mopon sutimaan aiempaa helpommin...liekö todellista vai persdynon epätarkkuutta? Toinen asia minkä huomasin on että moottorijarrutuksessa ei mielestäni kuulunut enää paljon röpötystä.
Sorapätkän jälkeen ajoin taas pitkän matkaa tylsää maantietä ennenkuin pääsin testaamaan "maastoajoa". Siinä tuntui selvä ero, alakierroksilla kaasun "yliherkkyys" oli poistunut (tai ainakin siltä se tuntui kun on kasigessussa tottunut todella yliherkkään kaasuun) ja hidasajo oli paljon jouhevampaa. Tehoa ja vääntöä kyllä oli edelleen, itse asiassa tuntuisi olevan enemmän kuin ennen, mutta sellainen hyökkäily jäi pois/väheni.

Lopuksi menin vielä hetkeksi leikkimään asvaltille...suljetulle alueelle tietysti :twisted: ja ykkösellä kiihdyttäessä sain keulan ilmaan kaasulla, toki yrittämällä mutta kuitenkin. En tiedä nouseeko vakio kasigessulla keula kun en ole aiemmin testannut mutta nyt se onnistui...oli vielä sopivasti auringonpaiste sivulta niin oli mukava katsoa omaa varjoa kun keula oli vähän ilmassa :D . No tuolla ei tietysti ole oikeasti merkitystä mutta tulipahan testattua...

Luulen että AF-XiEDin vaikutus ei ole vielä täysillä "päällä" tuosta ecun oppimisesta johtuen mutta voin kyllä jo tässä vaiheessa kommentoida että olen erittäin tyytyväinen! Toki aika näyttää miten polttoaineen kulutuksen kanssa käy, nyt mopon omasta mittarista seuraten ei tuolla parin sadan kilometrin kokemuksella voi vielä huomata eroa.

Sam1
Husqvarna 701 Enduro -16, Kovrovez 175 -61.Menneet: BMW F800 GS -08 X2, Honda CR250 -90, BMW F650GS (twin) -09, BMW F650GS (single) -04, Kawasaki VN750 -89
Avatar
tramp
Viestit: 366
Liittynyt: To Syys 03, 2009 2:50 pm
Pyörä: F 800 GS
Paikkakunta: Rauma

Re: AF-XiED kokemuksia

Viesti Kirjoittaja tramp »

Vaikuttaa mielenkiintoiselta ja toimivalta laitteelta. Mites toin kytkentä. Onko siellä jokin liitin sitä varten vai kui? Mistäs ko. laitteen tilasit?
Harmittava "ominaisuus" toi kaasun herkkyys joten siihen apuja haeskelen.
Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista!
Vastaa Viestiin