Rungon jauhemaalaus+öljykierto

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

hl83
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Loka 04, 2013 6:37 pm
Pyörä: ktm lc4 640e

Rungon jauhemaalaus+öljykierto

Viesti Kirjoittaja hl83 »

Onko kenelläkään kokemusta tuollasen öljykierron sisältävän rungon jauhemaalauttamisesta. Jos on, niin onko jotain erityisvaatimuksia esitöille ?

Äkkiä voisi kuvitella että rungon sisälle sitä maalia ei haluta. Entäpä sitten jos tuon tulppaa, niin mitenkähän ne mahdolliset öljyn jämät mahtaa siellä uunissa käyttäytyä

-Hannu
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Rungon jauhemaalaus+öljykierto

Viesti Kirjoittaja ceevu »

sanoisin että sisälle tullee painetta,ja tulppa saattaa lähtä kävelemään.mitä öljylle tapahtuu 200c lämmössä?ei varmaan hyvää.
ite pesisin sisäpuolenkin liuottimella oikeasti puhtaaksi.(ja sen jälkeen kunnon kuivatus ettei sisään jää paloarkaa tavaraa.)
kodova
Viestit: 243
Liittynyt: Su Loka 24, 2010 8:01 pm
Pyörä: suzuki DR650R -90
Paikkakunta: espoo

Re: Rungon jauhemaalaus+öljykierto

Viesti Kirjoittaja kodova »

Maalattavat pestään yleensä fosforihapolla, joka irrottaa kaiken rasvan ja pintaruosteen. Pesut tehdään pesukoneissa, joissa lämpötila on 70-80 asteen hujakoilla, niin että liat kyllä lähtee. Pulverin saaminen putken sisään vaatii jo Faradayn häkin rikkomista. Sisäkierteisiin voi maalia vähän mennä, mutta ei merkittävästi. Korjatkaa, jos olen väärässä. :wink:
Entiset: Sukuki Gt 125-75,Kawasaki Kx-250 -79,Machless G80-61,
Nykyiset:ikiprojekti Douglass MK5-52, Suzuki Dr650-90, Ktm Lc4-05
Avatar
kimmokekki
Viestit: 1512
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 7:30 pm
Pyörä: KTM 530 exc-R
Paikkakunta: tervakoski

Re: Rungon jauhemaalaus+öljykierto

Viesti Kirjoittaja kimmokekki »

Kyllä se staattinen sähkö sen vetää kokapaikkaan !
Eihän se sisältä tutvoksiin maalia mene yrittämättä mytta menee sinne maalia kuiten ...
Hydrauliikka osa kaupoista saa kierrettäviä muovitulppia joka läpeen mihin tarviikin ja vanhat ohjain laakerien ulkokoolit kantsii jättää paikoilleen niin ei oo niin saakelinmoinen kaivaminen niissä pesissä !
aina tavoitettavissa ?
0440800172
kimmokecki@gmail.com
hl83
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Loka 04, 2013 6:37 pm
Pyörä: ktm lc4 640e

Re: Rungon jauhemaalaus+öljykierto

Viesti Kirjoittaja hl83 »

En siis varsinaisesti epäillyt että että se runko maalista täyttyisi... vaan lähinnä sitä että jos sitä tuonne öljytilan sisäpinnoille joutuu, niin ajan myötä maalia on öljyn seassa.

Jos tuon nyt maalauttaa ,niin lienee parasta pestä tuo liuottimella myös sisältä, ja tulpata niin että maalia ei enemmälti pääse väärin paikkoihin, mutta kuitenkin niin että runko pääsee uunituksen aikana "huohottamaan"

Edelleen saa kommentoida jos joku on esimerkiksi tuommosen LC4:sen runkoa jauhemaalamossa käyttänyt.

-Hannu
Avatar
MiikaM
Viestit: 270
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 12:05 am
Pyörä: XR600R
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rungon jauhemaalaus+öljykierto

Viesti Kirjoittaja MiikaM »

Kannattaa kysästä maalarilta suojaamisesta, niillä on silikonitulppia ja muita systeemejä mitä ihan normisti suojaushommissa käytetään. Ja vanhat maalit esim puhaltamalla pois.
Ite oon käyttäny isompia teollisia maalaamoita (myös mopon rungon maalauksessa), en sitten tiedä onko pienemmissä pajoissa eri käytännöt.
Avatar
koukero
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 11:41 pm
Pyörä: yamaha wr450 -03
Paikkakunta: nivala

Re: Rungon jauhemaalaus+öljykierto

Viesti Kirjoittaja koukero »

maalaamossa on tarvittavat suojaus kamat, lämmön kestävää kalvoa ja niitä silikooni tuppeloita. meillä pestiin rungot pesu uunissa missä on aika kuuma se kuivaus. ja sit maalaamossa laitettiin eka yks kierros ilman maalia.
ei kyllä mitään ongelmia öljyn kanssa nuissa oo ollu.
Vastaa Viestiin