Mistä syystä mp syttyy palamaan
Valvoja: Moderaattorit
Mistä syystä mp syttyy palamaan
Jostain syystä aloin kiinnostua niistä syistä ja vioista jotka aiheuttavat moottoripyörän tuhoutumisen palamalla. Pikainen kuuklettaminen ei tuonut valaistusta asiaan. Jos nyt jätetään pyromaanit pois laskuista niin miksi motskari syttyy palamaan? Jos kyse olisi ranskalaisesta kotilosta niin vastauksia löytyisi nopsaan ja monta mutta että pyörä?
Tilastoja?
Tilastoja?
treriksrøysare
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Mistä syystä mp syttyy palamaan
Sähköt on melkoisella varmuudella suurin paljojen aiheuttaja. Johto hankautunut rikki ja aikansa kun kipinöi/kuumenee niin tulessa on ja pysyy. Ja/tai oikosulku solenoidissa, lyö startin päälle ja sitä kautta värkit oikoseen ja taas savu nousee.
Näitä on todettu vanhoissa maatalouskoneissa, viime kesänä sedän Ferku oli itekseen lähtenyt oikosulun takia käyntiin ja lotkottanut tyhjäkäynnillä pari päivää. Jos vaihde olisi ollut päällä niin suurella varmuudella startin kämähtäminen ja sähköpalo olisi ollut tosiasia, samalla olisi varmuudella tullut suo/metsäpalo,
Näitä on todettu vanhoissa maatalouskoneissa, viime kesänä sedän Ferku oli itekseen lähtenyt oikosulun takia käyntiin ja lotkottanut tyhjäkäynnillä pari päivää. Jos vaihde olisi ollut päällä niin suurella varmuudella startin kämähtäminen ja sähköpalo olisi ollut tosiasia, samalla olisi varmuudella tullut suo/metsäpalo,
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 2656
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
Re: Mistä syystä mp syttyy palamaan
Ajetaan suossa josta kertyy kunttaa pakoputken päälle. Kuntta kuivahtaa ja yrittää syttyä, mutta ajettassa ajoviima puhaltaa liekit sammuksiin. Kun mopo pysähtyy, kuntta alkaa savuamaan ja syttyy palamaan. Tässä vaiheessa ehtii vielä pelastamaan tilanteen kun kepillä törkkii savuavaa kunttaa pois.
Re: Mistä syystä mp syttyy palamaan
normaalisti bensa tarvitsee ainakin kipinän syttyäkseen, mutta kai tässäkin vaaratilanne voi olla
-ville
-ville
---x mopolla suohon x---
- JTapani
- Viestit: 410
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 11:49 pm
- Pyörä: Africa Twin
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mistä syystä mp syttyy palamaan
Moi
Tämä onkin mielenkiintoinen ketju, johon toivoisi henkilöiden joilla on käytännön kokemusta kommentoivan. Jos sillä saataisiin edes yksi palo ennalta ehkäistyä olisi aika hienoa!
Teoriassa sähköjärjestelmän sulakkeiden pitäisi katkaista virta, ennen kuin johtimet kuumuvat liikaa. Jos palo alkaa sähköistä, niin tuntuisi että silloin syynä on vaurioitunut johdin tai liitin, jossa sähköä johtava poikkipinta-ala on pienentynyt (huono kontakti lämpenee) tai joku oma viritys, jossa ei ole sulakesuojaus OK.
Mutta käytäntö?
Tämä onkin mielenkiintoinen ketju, johon toivoisi henkilöiden joilla on käytännön kokemusta kommentoivan. Jos sillä saataisiin edes yksi palo ennalta ehkäistyä olisi aika hienoa!
Teoriassa sähköjärjestelmän sulakkeiden pitäisi katkaista virta, ennen kuin johtimet kuumuvat liikaa. Jos palo alkaa sähköistä, niin tuntuisi että silloin syynä on vaurioitunut johdin tai liitin, jossa sähköä johtava poikkipinta-ala on pienentynyt (huono kontakti lämpenee) tai joku oma viritys, jossa ei ole sulakesuojaus OK.
Mutta käytäntö?
Elämä ei koostu niistä päivistä, jotka ovat menneet, vaan niistä, jotka jäivät muistiin.
-Pjotr Pavlenko-
-Pjotr Pavlenko-
- tertsu
- Viestit: 2858
- Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
- Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
- Paikkakunta: Oulu
Re: Mistä syystä mp syttyy palamaan
Näinhän se kävi Uraalla. Liekkejä iski jo kun kuntta paloi pakokäyrää vasten 990 advessa, mutta onneksi paikalla oli valpas palomiesTase kirjoitti:Ajetaan suossa josta kertyy kunttaa pakoputken päälle. Kuntta kuivahtaa ja yrittää syttyä, mutta ajettassa ajoviima puhaltaa liekit sammuksiin. Kun mopo pysähtyy, kuntta alkaa savuamaan ja syttyy palamaan. Tässä vaiheessa ehtii vielä pelastamaan tilanteen kun kepillä törkkii savuavaa kunttaa pois.
Kura lentää...
Re: Mistä syystä mp syttyy palamaan
Omakohtainen kokemus jotta virallinen bensiinikannu (muovinen 5l perus varakanisteri) sidottuna virallisilla kuorma liinoilla moottoripyörän tarakalle, mopeedi oli SXC 625.
Noin tankillinen ajoa hiekkatiellä ja kotia kohti asfalttia myöten. Bensa loppui tankista, laitoin varatankille hanasta (mainittakoon siksi että tässä yhteydessä pakoputkesta on voinut tulla joko liekkejä tai ainakin normaalia kuumempia kaasuja tms) ja heti kohta vastaan tulevat autot kiersivät ojan kautta. Ihmettelin jotta mikäs nyt ja katsoin taakse ja tavaratelineellä ollut kannu tulessa, liekit varmastikin 10-15 metriä pitkät (nopeus n 80km/h). Siitä tiensivuun ja liekit pienenivät ajoviiman loputtua reiluun metriin mutta bensakannu ja pyörän takaosan muovit tulessa. Potkaisin kannun ojaan tien ja pyörätien väliin. Siellä ollut nurmikko ja iso koivu syttyivät luonnollisesti heti tuleen jäljellä olevan bensan avustamina ja mopeedi jatkoi palamista. Tukahdutin muovipalon neopreenihanskoilla painellen eli sain mopon sammumaan mutta koivu ja ruoho jatkoivat palamistaan. Silloin jo (vilkkaassa työmatkaliikenne ruuhkassa) ensimmäinen autoilija pysähtyi auttamaan eli noin 5-10 min myöhemmin ja soitti palokunnan ja poliisin paikalle. Palokunta sammutti maastopalon ja poliisi teki tapahtumailmoituksen vakuutusyhtiötä varten. Mopeedista paloi kaikki satulasta taaksepäin.
Eli mikä lie kannun sytytti, hankautuiko puhki, aukesiko korkki (jonka oin tarkistanut kesken matkankin asfalttiosuuden alkaessa 20km aikaisemmin), syttyikö lyhyt (noin 10cm) roikkuva liinan pää joka yletti juuri pakoputkeen saakka vai mikä. Ei pienintäkään aavistusta. Joka tapauksessa sen jälkeen ei ole tavaratelineellä ole ollut bensakannua.
Noin tankillinen ajoa hiekkatiellä ja kotia kohti asfalttia myöten. Bensa loppui tankista, laitoin varatankille hanasta (mainittakoon siksi että tässä yhteydessä pakoputkesta on voinut tulla joko liekkejä tai ainakin normaalia kuumempia kaasuja tms) ja heti kohta vastaan tulevat autot kiersivät ojan kautta. Ihmettelin jotta mikäs nyt ja katsoin taakse ja tavaratelineellä ollut kannu tulessa, liekit varmastikin 10-15 metriä pitkät (nopeus n 80km/h). Siitä tiensivuun ja liekit pienenivät ajoviiman loputtua reiluun metriin mutta bensakannu ja pyörän takaosan muovit tulessa. Potkaisin kannun ojaan tien ja pyörätien väliin. Siellä ollut nurmikko ja iso koivu syttyivät luonnollisesti heti tuleen jäljellä olevan bensan avustamina ja mopeedi jatkoi palamista. Tukahdutin muovipalon neopreenihanskoilla painellen eli sain mopon sammumaan mutta koivu ja ruoho jatkoivat palamistaan. Silloin jo (vilkkaassa työmatkaliikenne ruuhkassa) ensimmäinen autoilija pysähtyi auttamaan eli noin 5-10 min myöhemmin ja soitti palokunnan ja poliisin paikalle. Palokunta sammutti maastopalon ja poliisi teki tapahtumailmoituksen vakuutusyhtiötä varten. Mopeedista paloi kaikki satulasta taaksepäin.
Eli mikä lie kannun sytytti, hankautuiko puhki, aukesiko korkki (jonka oin tarkistanut kesken matkankin asfalttiosuuden alkaessa 20km aikaisemmin), syttyikö lyhyt (noin 10cm) roikkuva liinan pää joka yletti juuri pakoputkeen saakka vai mikä. Ei pienintäkään aavistusta. Joka tapauksessa sen jälkeen ei ole tavaratelineellä ole ollut bensakannua.
antti
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Mistä syystä mp syttyy palamaan
Turpeen palaminen on kyllä melkoinen riski, pyörää en ole suolle vienyt mutta mönkijöiden kanssa sitä hommaa tuli välillä touhuttua. Aikansa kun möyryää niin turvetta on joka paikassa, varsinkin pakoputkiston ja katilla varustetun äänenvaimentimen päällä, tauolla ei aina tarvinnut kaivaa tulitikkuja nortin sytyttämiseen...
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Mistä syystä mp syttyy palamaan
Kahden Ranskalaisen auton entisenä omistajana voin todeta että olet väärässä.Kampi kirjoitti:Jos kyse olisi ranskalaisesta kotilosta niin vastauksia löytyisi nopsaan ja monta mutta että pyörä?Tilastoja?
Mihin mopo oli pysäköity? Suoraan ajosta heinikkoon? Jokin jälkiasennettu työkaluputki tms. pois paikoiltaan ja kuumentunut? Niin kuin muutama aikaisempikin kommentoija olisiko voinut olla sammalta, heinikkoa tms. pakoputken liepeillä? Miten tuollaisen bensansyöttö toimii, voiko se hajota niin että se bensaa on valunut kuumalle alustalle?
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: Ma Heinä 29, 2013 9:42 pm
- Pyörä: EXC 300 TPI -20
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Re: Mistä syystä mp syttyy palamaan
BMW HP2 syttyi toissa kesänä tutun pihassa, kaveri ajellu pientä kuraränniä tihkusateessa ja menny kotiin ja pyörä jääny sateeseen. Sisälle kuunnellut että riikkari huutaa? pihalle ja pyörän johtosarja tulessa ja hirveä käry tankin ja penkin alta. Diagnoosi oli vain puhki kuluneet johtosarjat paljosta hiekasta ja pölystä, ei katso pyörää eikä merkkiä. ei auttanut sulakkeet eikä mitkään. Muuta ei tarttenut uusia kuin kaikki johtosarjat.
Eli pyöriä pestessä sillin tällöin hyvä käydä johtosarjoja läpi missä kunnossa ne on, esim öljun vaihdon tai venttiilien säädön aikaa, mutta edes kerran ajokaudessa.
Eli pyöriä pestessä sillin tällöin hyvä käydä johtosarjoja läpi missä kunnossa ne on, esim öljun vaihdon tai venttiilien säädön aikaa, mutta edes kerran ajokaudessa.
- JTapani
- Viestit: 410
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 11:49 pm
- Pyörä: Africa Twin
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mistä syystä mp syttyy palamaan
Eikös HP2 ole CAN-väylä laite ja ilmeisesti ainakin väylässä olevien laitteiden myötä sulakkeeton?
CAN-moduleissahan lienee virranrajoitus, mutta liekkö sulakkeen veroinen...
CAN-moduleissahan lienee virranrajoitus, mutta liekkö sulakkeen veroinen...
Elämä ei koostu niistä päivistä, jotka ovat menneet, vaan niistä, jotka jäivät muistiin.
-Pjotr Pavlenko-
-Pjotr Pavlenko-
- Ilmari
- Viestit: 1059
- Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
- Pyörä: T7,CBR600, zxr6
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Mistä syystä mp syttyy palamaan
Olihan tässä tuuria mukana, kun ymmärtääkseni Honda paloi ulkona. Jos pyörä olisi ollut kimppatallissa jossa olisi ollut esim. pari jenkkiä, muskelivene ja puolenkymmentä harrikkaa olisi tilanne vielä synkempi....
Tuo itsestäänsyttymysominaisuus on aika hankalasti ennakoitavissa. Tietenkin näin sähkömiehen näkökulmasta mahdollisimman vähän omia sähkövirityksiä.
-Ile-
Tuo itsestäänsyttymysominaisuus on aika hankalasti ennakoitavissa. Tietenkin näin sähkömiehen näkökulmasta mahdollisimman vähän omia sähkövirityksiä.
-Ile-
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: Ma Heinä 29, 2013 9:42 pm
- Pyörä: EXC 300 TPI -20
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Re: Mistä syystä mp syttyy palamaan
Kyllä, CAN Väyläinen on, ja siksi olikin pitkä korjaus reissu kun harvassa oli pajat joita kiinnosti/osasi korjata kunnolla.. kaikki piuhat uusiksi kerrallaJTapani kirjoitti:Eikös HP2 ole CAN-väylä laite ja ilmeisesti ainakin väylässä olevien laitteiden myötä sulakkeeton?
CAN-moduleissahan lienee virranrajoitus, mutta liekkö sulakkeen veroinen...
Re: Mistä syystä mp syttyy palamaan
Ei kai kuitenkaan startin +kaapelissa mitään virran rajoitusta ole.BryGgi kirjoitti:Kyllä, CAN Väyläinen on, ja siksi olikin pitkä korjaus reissu kun harvassa oli pajat joita kiinnosti/osasi korjata kunnolla.. kaikki piuhat uusiksi kerrallaJTapani kirjoitti:Eikös HP2 ole CAN-väylä laite ja ilmeisesti ainakin väylässä olevien laitteiden myötä sulakkeeton?
CAN-moduleissahan lienee virranrajoitus, mutta liekkö sulakkeen veroinen...
Pekka
- JTapani
- Viestit: 410
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 11:49 pm
- Pyörä: Africa Twin
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mistä syystä mp syttyy palamaan
Moi
No minä olen ymmärtänyt niin, että CAN-väylän laitteet ja johdot on CAN-modulin virranrajoituksen suojaamat ja ei väylässä olevat piirit on perinteisesti sulakkeen suojaamat.
Silloin esim. Startin johdon alkupäässä pitäisi olla sulake.
Se mitä pohdiskelen mopon sähköjen osalta on se, että onko johtimien sulake (alkuperäisessä valmistajan suunnitelmassa) valittu siten, että kuormitusta lisättäessä (ei oikosulkua) sulake aina palaa, ennen kuin johtimen lämpötila nousee liikaa?
Voisihan tuon asiaan perehtymällä selvittää, mutta ei ole tullut tutkittua.
Onko joku foorumilla ajoneuvo sähköön enempi perehtynyt?
No minä olen ymmärtänyt niin, että CAN-väylän laitteet ja johdot on CAN-modulin virranrajoituksen suojaamat ja ei väylässä olevat piirit on perinteisesti sulakkeen suojaamat.
Silloin esim. Startin johdon alkupäässä pitäisi olla sulake.
Se mitä pohdiskelen mopon sähköjen osalta on se, että onko johtimien sulake (alkuperäisessä valmistajan suunnitelmassa) valittu siten, että kuormitusta lisättäessä (ei oikosulkua) sulake aina palaa, ennen kuin johtimen lämpötila nousee liikaa?
Voisihan tuon asiaan perehtymällä selvittää, mutta ei ole tullut tutkittua.
Onko joku foorumilla ajoneuvo sähköön enempi perehtynyt?
Elämä ei koostu niistä päivistä, jotka ovat menneet, vaan niistä, jotka jäivät muistiin.
-Pjotr Pavlenko-
-Pjotr Pavlenko-