2-tahdin kampiakselin korjaus?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

S_A
Pyörä: YZ250

2-tahdin kampiakselin korjaus?

Viesti Kirjoittaja S_A »

Pitäisi tehdä kahdesta risasta kampurasta yksi ehjä.

Onko vinkkejä kampuran purkamiseen / kasaamiseen? Käytetäänkö lämpöä avuksi prässätessä?
Kellotus tietenki kasaamisen jälkeen, mikä on sallittava heitto? KTM:n korjausmanuska ei anna toleransseja...
Patukka
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S

Re: 2-tahdin kampiakselin korjaus?

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Uskoisin että paras ja pienimmän riesan tie on että otat kampiakselit mukaan ja ajelet johonkin hyväksi tunnettuun moottorikoneistamoon. Selität heille mitä haluat niin lopputulos voi olla hyvinkin onnistunut. Toki rahaa kuluu hieman. Jotkut hommat ovat sellaisia jotka kannattaa tehdä itse toiset taas eivät. Tämä kuuluu mielestäni jälkimmäisiin ellet aivan tarkasti tiedä mitä olet tekemässä ja kuinka se tehdään.
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Patukka kirjoitti:Uskoisin että paras ja pienimmän riesan tie on että otat kampiakselit mukaan ja ajelet johonkin hyväksi tunnettuun moottorikoneistamoon. Selität heille mitä haluat niin lopputulos voi olla hyvinkin onnistunut. Toki rahaa kuluu hieman. Jotkut hommat ovat sellaisia jotka kannattaa tehdä itse toiset taas eivät. Tämä kuuluu mielestäni jälkimmäisiin ellet aivan tarkasti tiedä mitä olet tekemässä ja kuinka se tehdään.
+1

Ei tuosta itse selviä. Se vaatii monen tonnin hydraulipuristimia ja myös sitä tietotaitoa ja erityisesti sitä kokemusta, jota löytyy.
moottorikoneistamoilta.
Toisaalta tuntuu, että onko tuo edes mahdollista. No se moottorikoneistamo kertoo sinulle myös sen.
Ebaystä löytyy varaosia aika edullisesti kuitenkin, kampiakseleitakin.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Jarski61
Pyörä: k

Viesti Kirjoittaja Jarski61 »

Aikoinaan tuli rempattua noita kampiakseleita. Unohtanut kyllä aika lahjakkaasti mistä niitä tuli korjattavaksi,saattoi olla kelkkapuolen rojuja.Itse keskityin niiden rihtaamiseen penkissä. Lyijylekalla niitä limppuja piestiin,silloin mitään rekyylitöntä nuijaa ollut:-) Ei se hankala rasti ole.
TJarski
Niin jäi sanomatta että tuolla masinistien foorumilla tuosta ohjeet.
Pekkavee

Jarski61 kirjoitti:Aikoinaan tuli rempattua noita kampiakseleita. Unohtanut kyllä aika lahjakkaasti mistä niitä tuli korjattavaksi,saattoi olla kelkkapuolen rojuja.Itse keskityin niiden rihtaamiseen penkissä. Lyijylekalla niitä limppuja piestiin,silloin mitään rekyylitöntä nuijaa ollut:-) Ei se hankala rasti ole.
TJarski
Ai missä?
Linkki please.

Kahdesta risasta ehjä. Siinä on haastetta.

Pekka
Piese
Pyörä: 60Yz/Ag175/FZR1000/FL 60/Street Glide ST
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Piese »

Taitaa löytyä ohjeita noihin kampurahommiin sekä maffin että finnbikersien foorumeilta nyt ainakin. Tosin koskevat lähinnä veekakkosia.

Johan noi aikojen kulussa ovat poistaneet keskellä Saharaa toisen pytyn pelistä pois vanhasta lätyskästä ja ajaneet vielä monta tonnia ykspyttysenä :mrgreen: joten ei se ihan mahoton rasti ole, jos tietää mitä on tekemässä, jollei tiedä kantsii viedä koneistamolle ettei kuitenkin sitten ole uuden kampuran mettästys eessä, kun niistä molemmista tulikin korjuu kelvottomia. Olen kerran tuota kokeillu ja ennenkuin olivat liian rikki vein koneistamolle :lol: loppulasku oli sitten kalliimpi kuin että olisin vieny suoraan koneistamolle.
Jarski61

Pekkavee kirjoitti:
Jarski61 kirjoitti:Aikoinaan tuli rempattua noita kampiakseleita. Unohtanut kyllä aika lahjakkaasti mistä niitä tuli korjattavaksi,saattoi olla kelkkapuolen rojuja.Itse keskityin niiden rihtaamiseen penkissä. Lyijylekalla niitä limppuja piestiin,silloin mitään rekyylitöntä nuijaa ollut:-) Ei se hankala rasti ole.
TJarski
Ai missä?
Linkki please.

Kahdesta risasta ehjä. Siinä on haastetta.

Pekka
:shock: :shock: :shock:[/quote

Jyväskylässä noita korjattiin.Kyseistä yritystä ei enään ole ollut kolmeenkymmeneen vuoteen:-)
Linkki on tässä, Sijaitsi Alban hotellia vastapäätä jyväsjärven toisel puolel.
Pekkavee

Jarski61 kirjoitti: Linkki on tässä, Sijaitsi Alban hotellia vastapäätä jyväsjärven toisel puolel.
Eikun se masinistien foorumin ohjeen linkki mistä niitä ohjeita löytyy.
Sitähän saattaisi taas oppia jotain. Vaikka en itse varmaan koskaan ryhtyisi tuohon hommaan.
Täähän on mainio palsta, koska täältä löytyy neuvoja vaikka mihin.

Pekka
Jarski61

Tuolla ainakin juttua.
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 1d38ffb2be
Ja tyyppejä ketkä osaa kertoa enempi.
T Jarski
Ja eri videoo tuubi täynnä.
http://www.youtube.com/watch?v=XQEGPmA9HUY
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Pekkavee kirjoitti:Ei tuosta itse selviä.
Kyllä siitä selviää jos on prässi, sorvi ja heittokello. Jokunen kampura on vuosien aikana purettu ja kasattu erinäisistä syistä.
Mutta jos tosiaan ei ole noita välineitä niin kannattaa unohtaa omakätinen kampuran tuhoaminen ja jättää se koneistamon hommiksi, siis ei se tuhoaminen vaan korjaaminen :wink:
Kylätason kurapyöräilijä.
S_A
Pyörä: YZ250

Viesti Kirjoittaja S_A »

Jep, kiitoksia näistä. Käytössä on kunnon prässi+sorvi+mittakellot...
Helpoimmalla tietenkin pääsisi kun kiikuttaisi osat koneistamolle, mutta kun haluaa oppia taas jotakin uutta. Ei tuo hommana kyllä kuulosta miltään rakettitieteeltä, katsotaaan kuinka äijän käy :D
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

S_A kirjoitti:Jep, kiitoksia näistä. Käytössä on kunnon prässi+sorvi+mittakellot...
Helpoimmalla tietenkin pääsisi kun kiikuttaisi osat koneistamolle, mutta kun haluaa oppia taas jotakin uutta. Ei tuo hommana kyllä kuulosta miltään rakettitieteeltä, katsotaaan kuinka äijän käy :D
+1

Mitään uutta ei koskaan opi jos ei itse yritä... :P
Vastaa Viestiin