Eli eilen ajellessani takajarru alkoi elämään ihan omaa elämäänsä. Suomeksi sanottuna takajarru nappasi yhtäkkiä kiinni ( ei lukkoon asti ). Ensin ajattelin että moottorista hävisi teho, mutta pysähtyessä tajusin, että ongelma on nimen omaan takajarrussa. Episodia ei edeltänyt takajarrun käyttö (ainakaan tietoinen sellainen). Pysähtyessä jarrunestesäiliö oli täynnä jarrunestettä, mutta jarrupoljin itsessään jauhoi tyhjää. Kun levy ja satula olivat jäähtyneet niin poljinta pumppaamalla jarru alkoi taas toimimaan. Nestepinta tosin oli huomattavasti alempi.
Jarrut purin pääsylinteriä lukuunottamatta atomeiksi viime syksynä. Tiiviste oli kunnossa eikä mitään naarmuja tai muutakaan epäilyttävää tullut vastaan.
Mistäköhän tätä vikaa nyt sitten lähtisi selvittämään? Onko mahdollista että nesteeseen olisi päässyt kosteutta / johonkin olisi pesiytynyt ilmakupla tms. joka sitten olisi laajentunut lämetessään. Takajarru ei tosin mielestäni ole kantanut missään vaiheessa, joten en oikeen keksi miksi neste olisi yli kiehumispisteen lämmennyt.
Takajarrumurhetta
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 1666
- Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
- Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, g/s, R75/5
Re: Takajarrumurhetta
Tämmöisä ollut:
- ylitäyttö
- pääsylinterin mäntä liian syvällä
- letkuvika
- jotakin ylimääräistä nesteessä
- jokin muu jumitus.
- raskaalla saappaalla on mahdollista laahata tarkalle säädetyä jarrua ilman että kuljettaja tuntee koko asiaa.
Ainakin 90-luvun bemareissa ollut letkuvikoja ja joku kirjotteli adv riderillä että uuden karheissa kotareissa olisi kanssa ollut.
- ylitäyttö
- pääsylinterin mäntä liian syvällä
- letkuvika
- jotakin ylimääräistä nesteessä
- jokin muu jumitus.
- raskaalla saappaalla on mahdollista laahata tarkalle säädetyä jarrua ilman että kuljettaja tuntee koko asiaa.
Ainakin 90-luvun bemareissa ollut letkuvikoja ja joku kirjotteli adv riderillä että uuden karheissa kotareissa olisi kanssa ollut.
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
- Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
- Paikkakunta: Maailman Paras Kylä
Re: Takajarrumurhetta
Mikäli jarruletkua ei ole koskaan uusittu voi ongelma - varsin suurella todennäköisyydellä - olla siinä. Letkun kudoksen sattavat, etenkin vanhoissa jarruletkuissa, olla sisältä purkautuneita ja aiheuttavat tukoksen ja vielä niinpäin että neste menee työsylinteriin muttei tule enää pois.
Tämä on melko helppo tarkastaa silloin kun vika on päällä. Löysätään työsylinterin ilmausruuvi, jos jarru vapautuu on vika jarruletkussa. Ei olisi ensimmäinen, eikä viimeinen, tällainen tapaus. Omalle kohdallenikin niitä on, työuran varrella, sattunut useita. Niin autoissa kuin moottoripyörissäkin.
Tämä on melko helppo tarkastaa silloin kun vika on päällä. Löysätään työsylinterin ilmausruuvi, jos jarru vapautuu on vika jarruletkussa. Ei olisi ensimmäinen, eikä viimeinen, tällainen tapaus. Omalle kohdallenikin niitä on, työuran varrella, sattunut useita. Niin autoissa kuin moottoripyörissäkin.
Re: Takajarrumurhetta
No jarruletkujen uusiiminen on ollut jo liian pitkään projektilistalla, eli siitä voisi lähteä liikkeelle. Kiitoksia.Patukka kirjoitti:Mikäli jarruletkua ei ole koskaan uusittu voi ongelma - varsin suurella todennäköisyydellä - olla siinä. Letkun kudoksen sattavat, etenkin vanhoissa jarruletkuissa, olla sisältä purkautuneita ja aiheuttavat tukoksen ja vielä niinpäin että neste menee työsylinteriin muttei tule enää pois.
Tämä on melko helppo tarkastaa silloin kun vika on päällä. Löysätään työsylinterin ilmausruuvi, jos jarru vapautuu on vika jarruletkussa. Ei olisi ensimmäinen, eikä viimeinen, tällainen tapaus. Omalle kohdallenikin niitä on, työuran varrella, sattunut useita. Niin autoissa kuin moottoripyörissäkin.
Re: Takajarrumurhetta
Ilmaa jarrupiirissä kuulostais loogiselta.
Jarrupalat eivät välttämättä palauta kunnolla, kun piirissä on ilmaa. Pala on jäänyt kevyesti hinkkaamaan levyä ja lämminnyt siinä pikkuhiljaa. Ilma on lämmitessään laajentunut ja puskenut jarrunesteet säiliöön. Samalla paine piirissä on kasvanut, kunnes jarru on oikeasti napannut kiinni.
Jos jarrua painaa vahingossa jalallaan, niin nesteen ei pitäisi nousta säiliöön, kun reitti on tukossa. Paitsi jos jarrua painaa nesteiden kiehumiseen asti.
Jarrupalat eivät välttämättä palauta kunnolla, kun piirissä on ilmaa. Pala on jäänyt kevyesti hinkkaamaan levyä ja lämminnyt siinä pikkuhiljaa. Ilma on lämmitessään laajentunut ja puskenut jarrunesteet säiliöön. Samalla paine piirissä on kasvanut, kunnes jarru on oikeasti napannut kiinni.
Jos jarrua painaa vahingossa jalallaan, niin nesteen ei pitäisi nousta säiliöön, kun reitti on tukossa. Paitsi jos jarrua painaa nesteiden kiehumiseen asti.