Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Elo 24, 2019 4:12 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 59 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: To Huhti 24, 2014 10:09 am 
Avatar

Liittynyt: Su Syys 17, 2006 10:59 am
Viestit: 830
Paikkakunta: Tikkakoski
Pyörä: R100GS
Laitoin liimapuoli nippaan päin. Täytyy muutamaa pinnaa kiriä niin siinäpä tuo selviää toimivuus.

_________________
Lisää urkua monitoriin...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: La Huhti 26, 2014 7:01 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Viestit: 582
Paikkakunta: Kouvola
Pyörä: 790 Adv R
Takavanne tehty sisärenkaattomaksi mutta etunen jäi laittamatta, ei ole tubeless kehä tuossa. Mitenhän se kestäis ilma jos kuitenkin kokeilis, onko kokemuksia?

_________________
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > Adventure 640 > 690 enduro > Adventure 950 S > Adventure 1190 R > Adventure 990 > 690 Enduro R > 790 Adventure R.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: La Huhti 26, 2014 7:52 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Syys 17, 2006 10:59 am
Viestit: 830
Paikkakunta: Tikkakoski
Pyörä: R100GS
On niitä tehty ilman huullosta oleviin vanteisiinkin, kokeile vaan.

_________________
Lisää urkua monitoriin...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: Ti Loka 14, 2014 8:26 am 

Liittynyt: Ma Loka 07, 2013 1:34 pm
Viestit: 26
Pyörä: KTM & Tri x 2
Miten on teippi pysynyt vanteessa ja ilmat renkaassa ?
Eli kokomukset tubeles teippivirityksestä kiinnostaisi.
Tallikaverit ovat tehneet sikatubeles virityksiä jo vuosia hyvällä menestyksellä
mutta teipistä ei ole kokomuksia...
t. nortti


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: Ti Loka 14, 2014 9:19 am 
Avatar

Liittynyt: Su Syys 17, 2006 10:59 am
Viestit: 830
Paikkakunta: Tikkakoski
Pyörä: R100GS
Kerkesin tubeleksella muutamia tuhansia ajamaan ja sinä aikana ei paine ollut laskenut yhtään. Rengas ei vielä ole vaihtokunnossa joten teipin lähempi tarkastelu jää kesälle

_________________
Lisää urkua monitoriin...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: Ti Loka 14, 2014 12:04 pm 

Liittynyt: Ma Loka 07, 2013 1:34 pm
Viestit: 26
Pyörä: KTM & Tri x 2
Mitenköhän keskipakovoima vaikuttaa ? Oletko vetänyt motarinopeuksia 120-150 km/h
eli kestääkö kiinni myös hiukan vauhdikkaammassa ajossa ?
Aikoinaan Sika-virityksissään kaverini testasi isoa "kutistesukkaa" vanteen sisäpinnalla sika-pinnoitteen päällä ja se oli
vaudikkaamman ajon jälkeen yhdessä mytyssä renkaan sisällä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: Ti Loka 14, 2014 3:55 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Syys 17, 2006 10:59 am
Viestit: 830
Paikkakunta: Tikkakoski
Pyörä: R100GS
On varmaan vahingossa nopeus noussut tuonne puolentoistasadan huitteille, mutta vain pieneksi hetkeksi. Reilua sataa on toki tullut ajettua pitempiäkin pätkiä.
Täytyy varmaan ihan pirruuttaan aukaista ja tarkastaa tilanne. Ilmoittelen tänne, mutta älkää pidättäkö hengitystä.

_________________
Lisää urkua monitoriin...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: Ti Loka 14, 2014 5:13 pm 

Liittynyt: Ma Maalis 31, 2014 11:31 pm
Viestit: 175
Pyörä: Polku-pyörillä
Trialia on ajettu jo varmaan parisenkymmentä vuotta ilman sisäkumia takana. Niiden vanteissa oli sellaiset pienet huullokset siinä keskiuran reunoilla, ja vannenauhana sellainen normaalia vannenauhaa leveämpi ja hieman tukevampi juttu, jonka reunat menevät tuon huulloksen alle. Tuo nauha tai kumi esti pinnanreikien kautta tapahtuvan vuodon varmasti. Venttiiliä varten tuossa "vannenauhassa" oli ensin vain hyvin pieni reikä. Siihen reikään piti sitten venttiili ujuttaa, ja vielä sellainen holkki siihen reikään, jota vasten venttiili kiristettiin. Ilman tuota holkkia venttiilin kiristäminen pullautti nauhan pois siitä reiän kohdalta ja sitten ei ilmat sisällä pysyneet. Seuraava parannus oli, kun joku valmistaja toi markkinoille sellaisen "vannenauhan", johon venttiili oli vulkanoitu kiinteästi, ja sen asentaminen oli huomattavasti helpompi homma, ja piti myös ilmat paremmin sisällä. Viime vuosikymmenen loppupuoliskolla siirtyivät sitten kaikki trialpyörien valmistajat käyttämään sellaista takavannetta, jossa on sellainen harja keskellä, mihin pinnat tulevat koukuilla, ja vanteessa ei ole enää pinnanreikiä ollenkaan. Nippeli on vanttina pinnan puolivälissä niin, että siinä on toiseen suuntaan vasenkätinen ja toiseen oikeakätinen kierre.

Noita vulkanoidulla venttiilillä olevia nauhoja - siis ovat 18 tuuman pyörälle - saattaa vielä trialkauppiailta löytyä. Sitä en tiedä, onko tuo vanteen huullos nauhan reunaa varten oleellinen ilman pysymisen kannalta.

Myös eturenkaina oli joskus 90-luvun loppupuolella sisärenkaattomia, mutta niistä luovuttiin, ei ilmeisesti ollut erityistä hyötyä. Takarenkaassa trialissa ongelma sisäkumin kanssa on sen pyörähtämisen estäminen, kun ajetaan jollain 0,3 paineilla, ja sitä kautta sisärenkaattomuudesta on selvää etua. Mutta noita sisärenkaattomiksi tarkoitettuja eturenkaita on joskus ollut vieläkin kaupan edullisesti. Kun sellaisen on laittanut tavalliselle, sisärenkaalliselle kumille tarkoitetulle vanteelle - siis sisärenkaan kanssa - se ei olekaan pysynyt vanteella, vaan on tipahtanut ajettaessa omia aikojaan sinne keskiuraan. Toivottavasti tuo ongelma ei koske maantiepyörän renkaita.

jv


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: Ti Loka 14, 2014 6:13 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Viestit: 582
Paikkakunta: Kouvola
Pyörä: 790 Adv R
nortti kirjoitti:
Miten on teippi pysynyt vanteessa ja ilmat renkaassa ?
Eli kokomukset tubeles teippivirityksestä kiinnostaisi.
Tallikaverit ovat tehneet sikatubeles virityksiä jo vuosia hyvällä menestyksellä
mutta teipistä ei ole kokomuksia...
t. nortti


Kaveri kävi vajaan 5 tuhannen kilometrin reissun 3M tubeless setillä euroopassa, välillä on vaihdettu rengastakin ja niin vain pysyy ilmat sisällä. Kyllä tuota voi suositella jos haluaa renkaanvaihtoa helpottaa/nopeuttaa.
Mulla tuli teipin irroitus kun piti vaihtaa katkenneita pinnoja. Siitäkin hyviä kokemuksia, teippi lähti suhteellisen siististi pois ilman sotkua. Rihlaus pitänee teetättää vielä uudesti mutta sen jälkeen lyön taas teipin pinnojen päälle.

_________________
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > Adventure 640 > 690 enduro > Adventure 950 S > Adventure 1190 R > Adventure 990 > 690 Enduro R > 790 Adventure R.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: Ke Loka 15, 2014 8:21 am 

Liittynyt: Ma Loka 07, 2013 1:34 pm
Viestit: 26
Pyörä: KTM & Tri x 2
Kiitos kommenteista. Projekti alkaa piakkoin mutta vielä asennus kyssäri:
Minkä levyistä teippiä olette käyttäneet ja montako kerrosta ?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: Ke Loka 15, 2014 5:18 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Viestit: 582
Paikkakunta: Kouvola
Pyörä: 790 Adv R
nortti kirjoitti:
Kiitos kommenteista. Projekti alkaa piakkoin mutta vielä asennus kyssäri:
Minkä levyistä teippiä olette käyttäneet ja montako kerrosta ?


Adventuren takavanteeseen 50mm ja yksi kerros. Eteen riittäisi kai 25mm mutta itelle en raaskinu toista erilevyistä rullaa hankkia. Sen verran hinnakasta teippa tuo 3M.

_________________
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > Adventure 640 > 690 enduro > Adventure 950 S > Adventure 1190 R > Adventure 990 > 690 Enduro R > 790 Adventure R.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: Ke Maalis 25, 2015 11:32 am 

Liittynyt: Ma Loka 07, 2013 1:34 pm
Viestit: 26
Pyörä: KTM & Tri x 2
Päivitys tilanteeseen:
3M teippi tuli laitettua syksyllä eteen ja taakse. Vajaan 100km testin jälkeen näytti hyvältä eli ilmaa myös renkaan alaosassa.
Talven seisomisen jälkeen edelleen kaikki ok mutta kevään ensi ajelulla etukumi tyhjeni ! Syyllinen on mynetmoton tubeless venttiili
tai ehkä oikeammin sen sopimattomuus tigerin etuvanteeseen - juuresta suhisee vaikka miten kiristäisi...
Vanteen pyöreä profiili kun ei oikein anna "pitopintaa" venttiilin tiivisteille.
Onko ehdotuksia toimivaksi venttiilimalliksi - vai ajanko loppuelämäni sisäkummilla etusessa ....
t. juha


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: Pe Elo 12, 2016 3:06 pm 

Liittynyt: Ma Loka 07, 2013 1:34 pm
Viestit: 26
Pyörä: KTM & Tri x 2
Teipin kestotesti suoritettu - kestää noin 25 000 km.
Kahtena kesänä pyörähdetty Kroatiassa ja viimeisellä kerralla alkoi takarengas vuotamaan.
Syyksi paljastui n. 10 cm teippipätkän puuttuminen -oudosti oli irronnut.
Melko hyvin pitää Tigerin pinnat kun takarengas tyhjeni vain n. 0,5 bar päivässä.
Homma korjaatui sisärenkaan asennuksella paikallisella gummikorjaamolla.
t: juha


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: Ke Huhti 03, 2019 6:40 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Viestit: 699
Paikkakunta: Mikkeli
Pyörä: CRF1000L
Onkos näitä teippejä kukaan viime aikoina viritellyt?

_________________
Solifer SM-82 >>> 28 vuotta taukoa >>> Yamaha XT660Z Ténéré >>> Honda CRF1000L Africa Twin DCT


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: Ke Huhti 03, 2019 8:26 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1810
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE
Ei teippejä, eikä muutenkaan hetkeen viritellyt mutta tuossa rengasta vaihtaessa kurkkasin miltä näyttää Sika T2 vanteessa. Istuu yhä kuin tauti. Kunnon karhennus teräsharjalla, teippitäpät nippoihin että niitä voi kiristää jatkossa ja Sikaa leveä ja litteä lätkä nipan perään. Odotetaan että kuivuu, pannaan rengas paikalleen ja ajetaan, vaihdellen renkaita sitä mukaa kun ne loppuu.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 59 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com