Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Elo 23, 2019 5:07 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 59 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: Su Loka 21, 2012 3:18 pm 

Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 10:05 pm
Viestit: 421
Paikkakunta: Riihimäki
Pyörä: KTM 1290 SA
Nykyään näyttää olevan saatavilla "tubeless-konversioita" eli esim. kasisataseen saisi vaihdettua tubeless-pinnavanteet. Kysymys kuuluu olisiko moisessa hankinnassa mitään järkeä? Onko sisärenkaat vain pyöränvalmistajien keino säästää valmistuskustannuksissa vai onko niistä jotain etuakin? Painoa ainakin säästyy, pistoreikien paikkaaminen on helpompaa. Onko muuta?

http://www.alpinaraggi.it/en/

Timo


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: Su Loka 21, 2012 6:29 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7159
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Pyörivää massaa, jousittamaton massaa sekä hyrrävoimia vähemmän. Vaikuttaa jousituksen toimintaan, kiihtyvyyteen, jarrutuksiin, ketteryyteen positiivisesti. Myös renkaan runko myötäilee herkemmin ja hakee ne viimeiset pidon rippeet paremmin.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: Su Loka 21, 2012 9:52 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Marras 07, 2004 1:56 am
Viestit: 527
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: Suzuki DR 800
Aikoja sitten oli jossain mp-lehdessä jotakin vertailua. Päällimmäisenä mieleen jäi väite, jonka mukaan tubeless -rengas tyhjenee pistoreiän saaneena hitaammin eli vähemmän dramaattisesti. Tämän sanottiin perustuvan siihen, että sisärenkaallisessa ilma purkautuu tällöin sisä- ja ulkorenkaan väliin ja siten jotenkin nopeammin...

Varsinaisesta hyödystä en niin takuuseen menisi, paitsi myyjän osalta. Harrastamisen iloa sen sijaan saattaa ainakin hetkellisesti tarjota. Lihasvoimapyöräilyssä näistä tubelekseista ja renkaan keveydestä sanotaan olevan jo oikeasti hyötyä.

Onkohan muuten ulkorenkaista olemassa merkki- ja mallikohtaisia painotietoja/vertailuja? Kukaan punninnut?

_________________
Joh. 3:16

Solifer Export > Tunturi Tiger Aqua > Solifer Speed > Suzuki RG 125 > KTM GS 125 > Yamaha TDR 250 > Suzuki DR 650 RS > Suzuki VS 1400 Intruder > Suzuki DR 800S


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: Su Loka 21, 2012 10:11 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Viestit: 1112
Paikkakunta: Pori
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Tuben yksi ongelma on kun ajaa kohtuu terävään pattiin niin rengas menee hetkellisesti niin ruttuun, että runko irtoaa vanteesta ja ilmat tulee pihalle, ainakin osittain. No, tämä tietty korjaantuu lisäämällä ilmaa jos renkaan runko ei ota itseensä.
Näin on käynyt muutamia kertoja ja aina sitä kummastellut missä se reikä on.... :shock:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: Su Loka 21, 2012 11:54 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Eikös bemussa muka oo TL type vanne vakiona? Kerran moiselle vanteelle renkana vaihtanu ja mielikuva jääny et vakiovannekin tars TL rengasta - ei kai se muuta tarvii kun TL-vannenauhaa?
Trialissa ajetaan aika nimellisillä paineilla, ilman lukkoja, takana TL, pito järjetön vs. mikään katunaggi ja ite sain pyörähtään lk. 1mm kun oikein koitin, tais just mittarin havaitseman desimaalin painetta puuttuu. Tätä vasten aika erikoista että painetta todella karkais tiekäytössä, kun se painetasokin on lk. 5-kertanen, kitka vannetta vasten vielä isommassa suhteessa, paino ei todellakaan tässä tapauksessa 5x70kg... mut ehkä mä en ymmärrä vaan tarpeeks katunagin sielunelämää kun siitä ei hyödyllistä kokemusta tähän oo.

Kaiken kaikkiaan: painoja löytyy rengasvalmistajien sivuilta, esim. Michelin, Mitas ja Kenda ilmottaa painot, Metzelerin paonot joutuu kaivaan rahtipainoista, Kingsien taas ilmotetut alle totuuden. Mut yleisesti ottaen kyl TL on mukavampi, etenkin norsunkortsuun verrattuna ero on vähän kuin enskanastalla tai ilman nastaa. Aina keväisin mopo tuntuu niin erinomaisen ketterältä ja kevyeltä käännellä, kuten esteitäkin ylittää, kun pääsee nastalastista eroon.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: Ma Loka 22, 2012 6:33 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Viestit: 1112
Paikkakunta: Pori
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Lainaa:
Trialissa ajetaan aika nimellisillä paineilla, ilman lukkoja, takana TL, pito järjetön vs. mikään katunaggi ja ite sain pyörähtään lk. 1mm kun oikein koitin, tais just mittarin havaitseman desimaalin painetta puuttuu. Tätä vasten aika erikoista että painetta todella karkais tiekäytössä, kun se painetasokin on lk. 5-kertanen, kitka vannetta vasten vielä isommassa suhteessa, paino ei todellakaan tässä tapauksessa 5x70kg... mut ehkä mä en ymmärrä vaan tarpeeks katunagin sielunelämää kun siitä ei hyödyllistä kokemusta tähän oo.


Uskokoon ken tahtoo, mulle aivan yks lysti :lol:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: Ma Loka 22, 2012 9:52 am 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1808
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE
Näkisin, että ilman karkaamisen dramaattisuus sisukkarenkaassa johtuu pinnanrei'istä ja sisukan repeilystä. Ei sillä etteikö sisäkumikin osaisi hiljaa vuotaa, mutta päällirenkaaseen harvoin tulee oravan kokoisia reikiä. Kun sisäkumi repeää, ilmat tule pinnarei'istä alta sekunnin. Tämä oli suurin syy sille, että tein motovanteista tubelekset. Tulee kalsareihin jälki, kun tappi maassa häviää renkaasta ilmat. Plussana tosiaan myös se, että niitä pyöriviä ja jousittamattomia massoja hävisi tasan kilo. Ihan joka vanteesta niitä ei kannata tehdä, jos vanteen reunassa ei ole kynnystä pitämässä kumin reunaa paikallaan, röyhtäisee rengas helposti. Kunhan tuossa noin puolentoista vuoden kuluttua alan taas harrastamaan näitä mopohommia, meinasin kokeilla tubeleksia myös maastokäyttöön. Fillarifoorumilla on aika loputtomasti juttua tubelesskehitelmistä ja tiivistys/paikkalitkuista.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: Ma Loka 22, 2012 1:34 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2962
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Onhan se painoero äärimmillään melkoinen. Reilusti nastoitettu (kestävä) takakumi verrattuna tubeles- kesämalliin saattaa olla pari kiloa painavampi, ehkä enemmänkin. Tämä ero vaikuttaa jo ihan kaikkeen.
Silti, on siitä "talvi"-painosta iloakin; hyrrävoima vakauttaa mukavasti vauhdissa.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: Ma Loka 22, 2012 1:53 pm 

Liittynyt: To Joulu 30, 2004 8:19 pm
Viestit: 870
Paikkakunta: Turku
Pyörä: -
Eiköhän se sisäkumittoman suurin etu ole helppous koneella rengastöitä tehdessä. Tubeless vanteet noiden isompien bemareiden juttu.

_________________
- jani


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: Ma Loka 22, 2012 2:35 pm 
Avatar

Liittynyt: To Huhti 23, 2009 10:04 am
Viestit: 1445
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1200GSA -16,Husky FE450 -16,K100RS -87
Mulla on isossa gessussa tubeless renkaat ja ongelma niissä on se että ei voi käyttää alla 2 bar painetta. Jos yrittää pienempää painetta niin loputkin paineet lähtee aika nopeasti patikkoisessa maastossa kun rengas ei ilmeisesti kunnolla tiivisty vanteeseen kiinni ja muodonmuutokset renkaassa päästävät aina välissä ilmaa pois kun rengas iskee johonkin pattiin.
Aina pitää olla kompura mukana.
Kyllä sen kanssa pärjäilee, mutta kyllä sisäkumilliset varmaan käytännössä olisivat paremmat kun paineita pitää yrittää laskea alle sen 2bar.
Tämä minulla Heidenau K60 Scoutin kanssa ollut koko lähes 10tkm mitä ne on ollu alla.

_________________
Kuraköröttelijä


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: Ti Loka 23, 2012 8:47 pm 

Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 10:05 pm
Viestit: 421
Paikkakunta: Riihimäki
Pyörä: KTM 1290 SA
Eli yhteenvetona plussat:
- jousituksen toiminta paranee massa pienetessä
- pyörä "ketteröityy" pienempien hyrrävoimien johdosta
- helpommat rengastyöt
- pienempi todennäköisyys hallinnanmenetykseen rengasrikon sattuessa

Miinuksiksi ei äkkisiltään jäänyt kuin tuo ilmankarkailu matalilla paineilla. Mutta tämmöistä on havaittu vain kahdessa tapauksessa, ainakaan kukaan muu ei ole vielä kertonut samaa. Voisko tuo olla rengastyypin ominaisuus? Heidenau K60 on nyt mainittu. Tai voiko rengasrasvan käyttö/käyttämättömyys vaikuttaa asiaan?

Timo


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: Ti Loka 23, 2012 9:36 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7159
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Motovanteista on tarkoitus tehdä tubelekset ensi kesäksi 3M 4412N teipillä, ulkomailla on monet tehneet tolla teipillä pinnavanteista tiiviit ja hyvin on toiminut. Enskavanteita olen harkinnut tehtäväksi mutta katotaan nyt, pääsisi turhasta pyörivästä massasta eroon.

Kuva

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: Ti Loka 23, 2012 9:47 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Niin... kun maastossa ajetaan niin pinnoja joutuu, ainakin olis syytä!!!!, kiristään aikas usein, kuis toi teippi pysyy tiiviinä? Trialien tubeless-vannenauhat varmana sopis heittämällä, eikä oo kalliita.

Tarvii olla vanteen rakenteen/muodon aika erilainen verrattuna trialeihin, että ilma karkailee, yritin löytää hyvää kuvaa, mutta mitä itse olen ottanut, ei laatu riitä - oliko jolle kulle yllätys... :twisted: No mut miksei trialin vanne saman tien? Tosin en tiedä saako niitä aihioina, se on lähes 100% varma että poraukset ei sovi mihinkään muuhun kuin trialeihin, vakioporauksin.

ps., Skuikka, yritin Slimellä tehdä, ei toimi, eikä kyllä rengasrikoissakaan, melkosen paska litku niihin reikiin mitä nyt tulee. Fillarin litkulla bontrager tjsp., mitä niil duell's nyt ennen oli ennen kun fillaripuolesta luopuvat, toimi oikein hyvin trialin vannenauhan kans - mopossa siis persu enskavanteet Excel G4, 2,15x18" takana. Jos tarviit tota litkuu niin mulla taitaa vielä pari pulloo olla jemmassa, takanen tarvii molemmat molemmat kerralla muistaakseni.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: Ti Loka 23, 2012 9:55 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7159
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Motofoorumilla jotkut on laittaneet nipan päähän pyöreän muoviteipin palasen ettei nippa kairaa reikää varsinaiseen teippiin jos/kun pitää pinnoja kiristellä.

Tubeless vannenauhoja silmäilin mutta niitäkään ei löytynyt kuin 18" vanteelle, ja vähän epäilyttää niiden pitävyys kun vanteissa ei ole huullosta mihin vannenauha tiivistyy.

EDIT: Ai niin, enhän mä edes aja maastoenskaa joten pinnojen kiristelyä ei tarvii kovin usein tehdä, ei ainakaan viime kesän perusteella.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sisäkumit vai tubeless
ViestiLähetetty: Ti Loka 23, 2012 10:02 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3834
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Minkä mopon vanteelle oot laittamassa? Meinaan ei tossa enskavanteessakaan semmosta varsin ole ja se kyl piti, tosin oli tuo em. litku mukana. Niinhän ne väittää et fillareissa ei tarttis tubeless vanteen, tubeless nauhan ja tubelessa venttiilin kans tubeless renkaalle litkua, mut likan Mavic't ainakin tarvii, vaikka kaikki on samaa settia ja Contin ne keveimmät UST nakit eli Twisterit.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 59 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com