Sivu 1/1

Öljyt muuttuvat mustaksi heti

Lähetetty: Ti Heinä 31, 2012 9:33 pm
Kirjoittaja ScorpioDr
Vaihdoin tänään delvacit pois. Uudeksi öljyksi valikoitui: Motul 3000 20w50 H&D
Mainostettiin vanhoihin harrastepyöriin käypäseksi, ihan siis tohtori kamaa :lol:

Ventiilien naputuksetkin hiljeni ja muutenkin tuntuu olevan hyvä öljy. Ainut vaan että tällä kertaa öljyt muuttuivat mustaksi 2minuutissa :shock:

Tässä pyörässä on kaikella logiikalla oltava joku vikana? Ainut vaan että kaikki toimii :roll:

Re: Öljyt muuttuvat mustaksi heti

Lähetetty: Ti Heinä 31, 2012 10:00 pm
Kirjoittaja Peltsi
Mitä ihmeen väliä sillä minkä väristä se on. Annat vaan olla sielä ja ihmettelet väriä sitten aina sen valitsemasi vaihtovälin välein.

Re: Öljyt muuttuvat mustaksi heti

Lähetetty: Ti Heinä 31, 2012 10:10 pm
Kirjoittaja Kampi
Tiisselimoottorissa näin aina tapahtuukin ja heti mutta entä sitten pensakoneessa, jos, :roll: Nuorena tuli öljyn kuntoa kokeiltua sormien välissä hieraisemalla. Siis sillä mineraaliaikakaudella. Niin kauan kun vain öljy sormien välissä tuntui liukkaalta ei öljyä vaihdettu :lol: Kilometreistä ei oltu kiinnostuneita. Vaan miten on nykyään? Pariin vuosikymmeneen en ole tätä näppituntumaa kokeillut. Onko kellään toisella tätä konstia ollut käytössä? Toimiiko edes nykyöljyjen kanssa?

Re: Öljyt muuttuvat mustaksi heti

Lähetetty: To Elo 02, 2012 3:54 pm
Kirjoittaja ScorpioDr
No on sillä nyt vähän väliä :lol: ... Musta öljy on epäpuhdasta, eli sitonut epäpuhtaudet itseensä. Eli jos öljy mustuu heti on karstaa irronnut luultavasti delvackäsittelyllä niin paljon että se ei mahtunut sitoutumaan kaikki öljyn sekaan. Loput mustasivat sitten tämän uuden öljynkin.

Re: Öljyt muuttuvat mustaksi heti

Lähetetty: To Elo 02, 2012 7:05 pm
Kirjoittaja JUHHisi
No tostahan voi päätellä sen että Delvakit ei pese moottoria niinkun Motuli. Ja sehän on öljyjen yks tärkeimmistä ominaisuuksista se pesevvys eli lian /karstan itteensä sitominen.

Re: Öljyt muuttuvat mustaksi heti

Lähetetty: Pe Elo 03, 2012 9:23 pm
Kirjoittaja Kampi
ScorpioDr kirjoitti:...Musta öljy on epäpuhdasta...
Menettänyt voitelukykynsä samalla?

Re: Öljyt muuttuvat mustaksi heti

Lähetetty: Pe Elo 03, 2012 10:47 pm
Kirjoittaja squid
Ei välttämättä.

Mitä mä veikkaisin on, että Delvacci on hajonnut ja tuottanut hajoamisjätteitä - voi tietty olla vanhojakin paskoja. Motul on alkanut liuottamaan tätä moottorin sisäistä likaa, josta johtuen se mustui nopeasti.

Re: Öljyt muuttuvat mustaksi heti

Lähetetty: Pe Elo 03, 2012 10:51 pm
Kirjoittaja Jarno
Jatketaan arvailua...

Delvacci on pessyt vuosien moskat koneesta ja koneeseen öljynvaihdossa jäävä öljy sitten värjää sen uudenkin öljyn saman tien likaisen näköiseksi.

Re: Öljyt muuttuvat mustaksi heti

Lähetetty: La Elo 04, 2012 2:53 am
Kirjoittaja Kumipuhki
Mulla on muutama raskaassa käytössä oleva työkone, yks vanhempi ilma jäähdytteinen turbo deutz ag (sitkee ku mikä) aina on ihan mustat öljyt heti vaihdon jälkeen, sitte toinen ääripää olikohan esim, pillarin kone niin pitkän käyttö ajan päästä edelleen kirkkaat öljyt.

ota näistä selvää, oon odottanu vuoden et milloin toi deutz ag laukee mut on sitkee peli, vai menikö jo toinen vuosi odotellessa

Re: Öljyt muuttuvat mustaksi heti

Lähetetty: La Elo 04, 2012 10:14 am
Kirjoittaja jli
Kaksi vaihtoehtoa: Öljy sisältää huomattavasti aikaisempaa öljyä enemmän puhdistavia komponentteja, jotka ovat saaneet p:t liikkeelle tai kone on niin harva, että puhaltaa pakokaasua kampikammioon. Kumpikaan ei kyllä hirveästi menoa hidasta: jos kone on liian harva, sillä ei voi ajaa ja silloin öljyn väri on samantekevää.

Re: Öljyt muuttuvat mustaksi heti

Lähetetty: La Elo 04, 2012 12:17 pm
Kirjoittaja ScorpioDr
Itsekkin päättelin että joko kone on sen verran väljä et pakokaasu tosiaan värjää öljyt, tai sitten koneesta löytyy muutama kilo karstaa :lol:
Ajellaan nyt kuitenkin huoleti kun pyörä toimii muuten niin hyvin :)

Re: Öljyt muuttuvat mustaksi heti

Lähetetty: La Elo 04, 2012 11:54 pm
Kirjoittaja JTapani
ScorpioDr kirjoitti:Vaihdoin tänään delvacit pois. Uudeksi öljyksi valikoitui: Motul 3000 20w50 H&D
Mainostettiin vanhoihin harrastepyöriin käypäseksi, ihan siis tohtori kamaa :lol:

Ventiilien naputuksetkin hiljeni ja muutenkin tuntuu olevan hyvä öljy. Ainut vaan että tällä kertaa öljyt muuttuivat mustaksi 2minuutissa :shock:

Tässä pyörässä on kaikella logiikalla oltava joku vikana? Ainut vaan että kaikki toimii :roll:
Kerrotko vielä lähtötiedoksi sen, oliko se Delvac ulos laskettaessa mustaa?

Re: Öljyt muuttuvat mustaksi heti

Lähetetty: Su Elo 05, 2012 2:25 pm
Kirjoittaja JIIÄSSÄ
Tee pari seuraavaa öljynvaihtoa vähän tiheämmin, moskaa vaan on jokapuolella koneessa ja sen takia sotkee heti uudet öljyt, mikä nyt ei sinänsä vaarallista ole. Sillä on jossain kohtaa vaan ajettu vähän turhan pitkillä öljynvaihtoväleillä...

Ei ole mitään merkitystä sillä onko uusi öljy Motulia vai Delvaccia.

Ainoo jos epäilet koneen olevan todella likanen sisältä niin olisi hyvä tarkastaa ettei öljypumpun imusihti ole siitä lietteestä tukossa.

Re: Öljyt muuttuvat mustaksi heti

Lähetetty: Ti Elo 14, 2012 12:27 am
Kirjoittaja ScorpioDr
Mustaa kun yö oli delvac ulos valutettuna.

En kyllä huomaa mitään eroa näitten öljyjen välillä nyt reilun viiden sadan kilometrin jälkeen. Ainut että kytkin saattaa joskus hetken luistaa kovassa kiihdytyksessä. Delvakilla se luisti ensimmäiset 20km ja sitten se loppui.

Eli delvac epäiliöille. Kytkin toimii paremmin dieselölpällä kuin "aidolla" MP öljyllä.

Vastaavasti taas yläpää saattoi motulilla hiljetä hieman.... ...tai sitten ei, joka päivä luulee kuulevansa uusia ihme ääniä koneesta :lol:

Mistäs öljypumpun sihti löytyy, ja tuleeko sitä kautta paljonkin öljyjä pihalle jos avaa sen öljyt ollessa koneessa?

Re: Öljyt muuttuvat mustaksi heti

Lähetetty: Ti Elo 14, 2012 11:25 am
Kirjoittaja JTapani
Jarno kirjoitti:Jatketaan arvailua...

Delvacci on pessyt vuosien moskat koneesta ja koneeseen öljynvaihdossa jäävä öljy sitten värjää sen uudenkin öljyn saman tien likaisen näköiseksi.
Näin on sitten luultavasti käynyt. Vanhaa öljyä jää aina koneeseen jonkin verran. Jos öljy on Tummaa/mustaa ulos laskettaessa, niin siitä tietää, että se koneeseen jäävä öljy värjää uuden öljyn myös tummaksi/mustaksi, käytännössä heti kun konetta käyttää käynnissä.

Jos haluaa mielenrauhan, niin kannattaa vaihtaa seuraavat öljyt vähän lyhemmällä vaihtovälillä, kunnes ulos laskettava öljy ei enää ole niin tummaa...