Valojen rakentelua(?)
Valvoja: Moderaattorit
Re: Valojen rakentelua(?)
Mulla oli hetken sellainen, mutta mitenkähän sen sitten kytkinkään. Täytyypä kaivella johtonippuja josko johdotus olisi tallessa. Alkuperäisiin kytkentöihin en kuitenkaan tehnyt muutoksia.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Lisää urkua monitoriin...
Re: Valojen rakentelua(?)
Itellä 690:n vaati kytkennän muutoksen tangolle menevästä johtosarjasta, siirsin liittimestä valokytkimeltä tulevan ylimääräisen (eli rungon puolella liittimen navassa ei ole johtoa) lyhyenvalon johdon kanssa ristiin. Siitä ylimääräsestä tulee virta kun virrat on kytketty päälle, sama virtapiiri mikä menee kytkimelle mutta se tulee toista johtoa pitkin takas päin, ilmeisesti tehtaalla tuolle valokytkimelle on varattu tarvittava toiminto/optio valmiiksi??? Valojen virta menee releiden ohjaukseen, penkin alle, ja sieltä paksuja johtoja pitkin lyhdylle. Tuolla sai jo vakiolyhtyyn kirkkautta mukavasti ja xenon tykkää kun tulee kunnolla virtaa...
Viisautta ja rikkautta ei minulle riittänyt, onneksi sentään hulluutta!
Re: Valojen rakentelua(?)
Kiitos, mutta ehdinkin jo toteuttamaan oman versioni.
Valonvaihtajalta hokasin katsoa, että parkkivalolle menee sähkö juuri kriteerien mukaisesti. Siitä siis. Vaihdoin vain johdon paksummaksi. Oli liian ohut.
Ei muuta.
Valonvaihtajalta hokasin katsoa, että parkkivalolle menee sähkö juuri kriteerien mukaisesti. Siitä siis. Vaihdoin vain johdon paksummaksi. Oli liian ohut.
Ei muuta.
Re: Valojen rakentelua(?)
Minäkin laitoin Kottaraiseen lisävaloja. Kaksi tällaista http://www.motonet.fi/fi/tuote/481056/L ... 20W-10-30V etumaskin molemmin puolin, vilkkujen yläpuolelle. Kytkentä releillä ja katkaisijoin siten, että halutessani palaa vain parkki päiväajovalon tapaan, pelkkä alkuperäinen lyhyt, alkuperäinen pitkä, alkuperäinen pitkä ja lisävalot tai pelkät lisävalot. Alkuperäisen H4:n tilalle laitoin Philipsin +150% -polttimon, joka on kyllä silmin nähden vakiota kirkkaampi mutta koska sen ilmoitettukin paloaika on kaiketi merkittävästi normaalia lyhyempi, johdotin valot niin, että voin sammuttaa alkuperäisen ja ajaa ns. päivävaloin ja säästää H4:sta.
Ohessa hieman kuvia illan valotestistä. Lumi tietenkin tekee kaikesta valoisampaa mutta siitä huolimatta näyttää mielestäni lupaavalta. Aivan sileistä renkaista johtuen en voinut vielä testata valojen toimintaa ajettaessa. Asennuskuvassa homma oli vielä vaiheessa, siksi rumat alumiinikorvakkeet, valmistuessaan toivottavasti ainakin hieman vähemmän rumat. Kameran valotusasetukset olivat niin, että näytössä valaistus vaikutti suunnilleen samalta kuin luonnossakin, kaikki kuvat samalla asetuksella tietenkin.
Lisään kytkentäkaavionkin jos jotakuta sattuu kiinnostamaan. Katkaisijat olisi ehkä järkevämpi sijoittaa releiden heräte- tai maadoitusjohtoihin mutta tilapuutteen ja mahdollisimman vähän johdottamisen vuoksi ne ovat minulla nyt näin. Katkaisijat ovat 16 amppeerille, joten ei pitäisi olla ongelmaa.
Ohessa hieman kuvia illan valotestistä. Lumi tietenkin tekee kaikesta valoisampaa mutta siitä huolimatta näyttää mielestäni lupaavalta. Aivan sileistä renkaista johtuen en voinut vielä testata valojen toimintaa ajettaessa. Asennuskuvassa homma oli vielä vaiheessa, siksi rumat alumiinikorvakkeet, valmistuessaan toivottavasti ainakin hieman vähemmän rumat. Kameran valotusasetukset olivat niin, että näytössä valaistus vaikutti suunnilleen samalta kuin luonnossakin, kaikki kuvat samalla asetuksella tietenkin.
Lisään kytkentäkaavionkin jos jotakuta sattuu kiinnostamaan. Katkaisijat olisi ehkä järkevämpi sijoittaa releiden heräte- tai maadoitusjohtoihin mutta tilapuutteen ja mahdollisimman vähän johdottamisen vuoksi ne ovat minulla nyt näin. Katkaisijat ovat 16 amppeerille, joten ei pitäisi olla ongelmaa.
Re: Valojen rakentelua(?)
Elin tässä standardien maailmassa siinä luulossa, että xenon-kaasupurkauslamppu antaa likimain saman valomäärän riippumatta siitä mikä liitäntälaite sen saa syttymään.
No ei sinne päinkään.
Mulla oli Kotarin nokalla tupla-xenon joista toinen Valeo-ballasti sai pikkaisen syyskosteutta sisuksiinsa ja poksahti.
Laitoin tilalle "Joku"- merkkisen kiinalaisen. Toimii erittäin nopeasti ja muutenkin moitteetta, mutta ei valaise.
Vertailua siihen ehjäksi jääneeseen Valeoon:
No ei sinne päinkään.
Mulla oli Kotarin nokalla tupla-xenon joista toinen Valeo-ballasti sai pikkaisen syyskosteutta sisuksiinsa ja poksahti.
Laitoin tilalle "Joku"- merkkisen kiinalaisen. Toimii erittäin nopeasti ja muutenkin moitteetta, mutta ei valaise.
Vertailua siihen ehjäksi jääneeseen Valeoon:
Re: Valojen rakentelua(?)
Muutosta valoihin. Tuollainen led bar alkuperäis tyylisen valon kaveriksi. Valokuviossa keskellä kirkas spotti ja hajavaloakin tuntuis olevan. Ajamaan en vielä päässyt pimeässä kuin pihassa lenkin, mutta yllättävänkin lupaavalta vaikuttaa.
Hyväksytty lisäpitkäksi 180mm leveä, 36W
Hyväksytty lisäpitkäksi 180mm leveä, 36W
Re: Valojen rakentelua(?)
Tuolta näyttää paikallaan.
Re: Valojen rakentelua(?)
Tein vielä siistimmänkin version.
-
- Viestit: 1948
- Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
- Pyörä: R1100GS/XL600V
- Paikkakunta: iTikkakoski
Re: Valojen rakentelua(?)
Onko joku ohjastaja löytänyt järkeviä H3- LED polttimoita jostain?
Alien Expressit, eBay:t ovat täynnä kaikenlaista tuommosta, vaan pitäisi löytää alkuperäis H3;sen mittaiset jostain??
Bilteman on liian pitkät, ja TODELLA surkeat valoteholtaan, ja Motonetin varmaan samanlaiset.....
Kiitos hänelle, jos hän tietää ja vaivautuu vastaamaan! Ja sivulaukullinen "respectiä" kaupanpäälle tiätty!
Alien Expressit, eBay:t ovat täynnä kaikenlaista tuommosta, vaan pitäisi löytää alkuperäis H3;sen mittaiset jostain??
Bilteman on liian pitkät, ja TODELLA surkeat valoteholtaan, ja Motonetin varmaan samanlaiset.....
Kiitos hänelle, jos hän tietää ja vaivautuu vastaamaan! Ja sivulaukullinen "respectiä" kaupanpäälle tiätty!
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
SYNNISSÄ ELÄVÄ PAKENEE JA KARTTAA JUMALAA, JA VÄLTTÄÄ HANAKASTI JEESUKSESTA TODISTAVIA!
SYNNISSÄ ELÄVÄ PAKENEE JA KARTTAA JUMALAA, JA VÄLTTÄÄ HANAKASTI JEESUKSESTA TODISTAVIA!
Re: Valojen rakentelua(?)
Vähän aiheeseen liittyvänä lueskelin tuossa TM.stä noista jälkiasennus-ledpolttimoista. Muistelisin että siinä sanottiin jotain että kun niistä se valo ei säteile ympäriinsä niinkuin normi halogeeneistä niin valokuvio/teho voi jäädä vakiota huonommaksi riippuen tietysti umpion heijastimesta ja siitä kuinka se ledipoltin sinne asettuu.
"Tuntemattomat ovat Herran tiet"
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: Pe Touko 20, 2016 9:37 pm
- Pyörä: DR-Z
Re: Valojen rakentelua(?)
Hyviä H3 ledejä ei taida vielä olla. Philipsillä kuulemma hyvät H7 ledit. H4 ledejä on hyviäkin, autoline ja philips.
Mopetissa ja autossa autolinen H4 ledit ja hämmästyttävän hyvät.
Mopetissa ja autossa autolinen H4 ledit ja hämmästyttävän hyvät.
Re: Valojen rakentelua(?)
Tällaisen setin tilasin foorumipuheiden perusteella ja oli ihan positiivinen yllätys, kuvio on sellainen, ettei lyhyillä häikäise vastaantulevia ja tehoakin on halogeenia enemmän.
Toimi ainakin Trumpan umpioissa, ainoa miinus isosta liittimestä, jota joutuu pienentämään mahtuakseen luukun taakse.
Autovanhuksessakin pelasi, hiukan radiohäikkää tuli, mutta ei niin pahasti mitä joissain puhallinledeissä.
Maksoi muistaakseni abaut 28e, saa rahalle vastinetta.
https://www.ebay.co.uk/itm/NIGHTEYE-800 ... Sw44BYITQD
Linkin kuvassa näkee lyhyelle tehdyn metallisen heijastimen, se on kyllä ehdottoman tärkeä tieliikenteeseen. Autossa oli joskus ilman tuota heijastinta ja palautetta tuli välittömästi.
Toimi ainakin Trumpan umpioissa, ainoa miinus isosta liittimestä, jota joutuu pienentämään mahtuakseen luukun taakse.
Autovanhuksessakin pelasi, hiukan radiohäikkää tuli, mutta ei niin pahasti mitä joissain puhallinledeissä.
Maksoi muistaakseni abaut 28e, saa rahalle vastinetta.
https://www.ebay.co.uk/itm/NIGHTEYE-800 ... Sw44BYITQD
Linkin kuvassa näkee lyhyelle tehdyn metallisen heijastimen, se on kyllä ehdottoman tärkeä tieliikenteeseen. Autossa oli joskus ilman tuota heijastinta ja palautetta tuli välittömästi.
- Salemanteri
- Viestit: 772
- Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
- Pyörä: 990950501250 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
- Paikkakunta: Pohjoinen-sawo
Re: Valojen rakentelua(?)
Led Motorcycle Laser Gun...
1098LM x2
Yleensä mopovaloissa putteellista saada valoa tarpeeksi kauaksi.
Kiinan lamput saapui ja nyt on spot, ja tuntui nakkaavan spottia kauemmaksi kuin päävalo kajastaa pimeässä yössä.
Pysyy valokuvio hyvin kasassa, no huomen sähöt kiinni ja testaamaan joko voi päästellä valonnopeudella.
Ja kerrankin jotain halpaa olikohan lamppupari jotain kolmankympin tienoilla about.
1098LM x2
Yleensä mopovaloissa putteellista saada valoa tarpeeksi kauaksi.
Kiinan lamput saapui ja nyt on spot, ja tuntui nakkaavan spottia kauemmaksi kuin päävalo kajastaa pimeässä yössä.
Pysyy valokuvio hyvin kasassa, no huomen sähöt kiinni ja testaamaan joko voi päästellä valonnopeudella.
Ja kerrankin jotain halpaa olikohan lamppupari jotain kolmankympin tienoilla about.
- Salemanteri
- Viestit: 772
- Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
- Pyörä: 990950501250 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
- Paikkakunta: Pohjoinen-sawo
Re: Valojen rakentelua(?)
No niin nyt on testitty.
Talvikäyttöön riittää potkua mutkateille, ihan jees.
Mutta, kolmenkymmenen kilsan kohdalla jotain välähti ja himassa huomasin, toisen lampun linssi ei kestänyt menossa mukana.
Eli se siitä sitten.
Mut kuitenkin joo jotain vastaavaa pitää saada tilalle, pystyi vetämään valonnopeudella pimeessä hyvin
Samperi joo, zenonit ei kestä menossa ja toi kupera linssi vissiin painaa sen verran enenpi joten petti liimauksista, olisi ollut kevyt lamppu muuten ja riittävä talvispräädäilyyn.
Jos jollain jotain hyvää spotti kokemusta niin vink´s thänks.
Talvikäyttöön riittää potkua mutkateille, ihan jees.
Mutta, kolmenkymmenen kilsan kohdalla jotain välähti ja himassa huomasin, toisen lampun linssi ei kestänyt menossa mukana.
Eli se siitä sitten.
Mut kuitenkin joo jotain vastaavaa pitää saada tilalle, pystyi vetämään valonnopeudella pimeessä hyvin
Samperi joo, zenonit ei kestä menossa ja toi kupera linssi vissiin painaa sen verran enenpi joten petti liimauksista, olisi ollut kevyt lamppu muuten ja riittävä talvispräädäilyyn.
Jos jollain jotain hyvää spotti kokemusta niin vink´s thänks.
- _JPA_
- Viestit: 665
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Valojen rakentelua(?)
Se on varmaankin varjostin?kumipää kirjoitti: Linkin kuvassa näkee lyhyelle tehdyn metallisen heijastimen, se on kyllä ehdottoman tärkeä tieliikenteeseen. Autossa oli joskus ilman tuota heijastinta ja palautetta tuli välittömästi.