Valojen rakentelua(?)

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
kalle j
Viestit: 869
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 10:59 am
Pyörä: R100GS
Paikkakunta: Muurame

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja kalle j »

Mulla oli hetken sellainen, mutta mitenkähän sen sitten kytkinkään. Täytyypä kaivella johtonippuja josko johdotus olisi tallessa. Alkuperäisiin kytkentöihin en kuitenkaan tehnyt muutoksia.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Lisää urkua monitoriin...
jani73
Viestit: 152
Liittynyt: Su Elo 30, 2015 11:31 am
Pyörä: Ktm 690 EnduroR

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja jani73 »

Itellä 690:n vaati kytkennän muutoksen tangolle menevästä johtosarjasta, siirsin liittimestä valokytkimeltä tulevan ylimääräisen (eli rungon puolella liittimen navassa ei ole johtoa) lyhyenvalon johdon kanssa ristiin. Siitä ylimääräsestä tulee virta kun virrat on kytketty päälle, sama virtapiiri mikä menee kytkimelle mutta se tulee toista johtoa pitkin takas päin, ilmeisesti tehtaalla tuolle valokytkimelle on varattu tarvittava toiminto/optio valmiiksi??? Valojen virta menee releiden ohjaukseen, penkin alle, ja sieltä paksuja johtoja pitkin lyhdylle. Tuolla sai jo vakiolyhtyyn kirkkautta mukavasti ja xenon tykkää kun tulee kunnolla virtaa...
Viisautta ja rikkautta ei minulle riittänyt, onneksi sentään hulluutta!
Avatar
timo
Viestit: 3018
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja timo »

Kiitos, mutta ehdinkin jo toteuttamaan oman versioni.
Valonvaihtajalta hokasin katsoa, että parkkivalolle menee sähkö juuri kriteerien mukaisesti. Siitä siis. Vaihdoin vain johdon paksummaksi. Oli liian ohut.
Ei muuta.
Ande749
Viestit: 781
Liittynyt: To Loka 14, 2004 6:00 pm
Pyörä: Pole Taiga
Paikkakunta: Valkeala

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Ande749 »

Minäkin laitoin Kottaraiseen lisävaloja. Kaksi tällaista http://www.motonet.fi/fi/tuote/481056/L ... 20W-10-30V etumaskin molemmin puolin, vilkkujen yläpuolelle. Kytkentä releillä ja katkaisijoin siten, että halutessani palaa vain parkki päiväajovalon tapaan, pelkkä alkuperäinen lyhyt, alkuperäinen pitkä, alkuperäinen pitkä ja lisävalot tai pelkät lisävalot. Alkuperäisen H4:n tilalle laitoin Philipsin +150% -polttimon, joka on kyllä silmin nähden vakiota kirkkaampi mutta koska sen ilmoitettukin paloaika on kaiketi merkittävästi normaalia lyhyempi, johdotin valot niin, että voin sammuttaa alkuperäisen ja ajaa ns. päivävaloin ja säästää H4:sta.

Ohessa hieman kuvia illan valotestistä. Lumi tietenkin tekee kaikesta valoisampaa mutta siitä huolimatta näyttää mielestäni lupaavalta. Aivan sileistä renkaista johtuen en voinut vielä testata valojen toimintaa ajettaessa. Asennuskuvassa homma oli vielä vaiheessa, siksi rumat alumiinikorvakkeet, valmistuessaan toivottavasti ainakin hieman vähemmän rumat. Kameran valotusasetukset olivat niin, että näytössä valaistus vaikutti suunnilleen samalta kuin luonnossakin, kaikki kuvat samalla asetuksella tietenkin.

Lisään kytkentäkaavionkin jos jotakuta sattuu kiinnostamaan. Katkaisijat olisi ehkä järkevämpi sijoittaa releiden heräte- tai maadoitusjohtoihin mutta tilapuutteen ja mahdollisimman vähän johdottamisen vuoksi ne ovat minulla nyt näin. Katkaisijat ovat 16 amppeerille, joten ei pitäisi olla ongelmaa.
Liitteet
Kytkentäkaavio.
Kytkentäkaavio.
Asennus.
Asennus.
Lyhyet.
Lyhyet.
Pitkät.
Pitkät.
Pitkät ja lisävalot.
Pitkät ja lisävalot.
Avatar
timo
Viestit: 3018
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja timo »

Elin tässä standardien maailmassa siinä luulossa, että xenon-kaasupurkauslamppu antaa likimain saman valomäärän riippumatta siitä mikä liitäntälaite sen saa syttymään.
No ei sinne päinkään.
Mulla oli Kotarin nokalla tupla-xenon joista toinen Valeo-ballasti sai pikkaisen syyskosteutta sisuksiinsa ja poksahti.
Laitoin tilalle "Joku"- merkkisen kiinalaisen. Toimii erittäin nopeasti ja muutenkin moitteetta, mutta ei valaise.
Vertailua siihen ehjäksi jääneeseen Valeoon:
Liitteet
FB_IMG_1509515793471.jpg
FB_IMG_1509515774058.jpg
Avatar
AKH
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Pyörä: Yamaha RD

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja AKH »

Muutosta valoihin. Tuollainen led bar alkuperäis tyylisen valon kaveriksi. Valokuviossa keskellä kirkas spotti ja hajavaloakin tuntuis olevan. Ajamaan en vielä päässyt pimeässä kuin pihassa lenkin, mutta yllättävänkin lupaavalta vaikuttaa.
Hyväksytty lisäpitkäksi 180mm leveä, 36WKuva
Avatar
AKH
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Pyörä: Yamaha RD

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja AKH »

Tuolta näyttää paikallaan.Kuva
Avatar
AKH
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Pyörä: Yamaha RD

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja AKH »

Tein vielä siistimmänkin version.KuvaKuva
mchuurre
Viestit: 1948
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Pyörä: R1100GS/XL600V
Paikkakunta: iTikkakoski

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja mchuurre »

Onko joku ohjastaja löytänyt järkeviä H3- LED polttimoita jostain?

Alien Expressit, eBay:t ovat täynnä kaikenlaista tuommosta, vaan pitäisi löytää alkuperäis H3;sen mittaiset jostain??

Bilteman on liian pitkät, ja TODELLA surkeat valoteholtaan, ja Motonetin varmaan samanlaiset.....

Kiitos hänelle, jos hän tietää ja vaivautuu vastaamaan! Ja sivulaukullinen "respectiä" kaupanpäälle tiätty! :D
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
SYNNISSÄ ELÄVÄ PAKENEE JA KARTTAA JUMALAA, JA VÄLTTÄÄ HANAKASTI JEESUKSESTA TODISTAVIA!
Sukisuki
Viestit: 92
Liittynyt: Ke Elo 11, 2010 7:50 pm
Pyörä: Suzuki RM-Z(X)
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Sukisuki »

Vähän aiheeseen liittyvänä lueskelin tuossa TM.stä noista jälkiasennus-ledpolttimoista. Muistelisin että siinä sanottiin jotain että kun niistä se valo ei säteile ympäriinsä niinkuin normi halogeeneistä niin valokuvio/teho voi jäädä vakiota huonommaksi riippuen tietysti umpion heijastimesta ja siitä kuinka se ledipoltin sinne asettuu.
"Tuntemattomat ovat Herran tiet"
Randelsson
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Touko 20, 2016 9:37 pm
Pyörä: DR-Z

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Randelsson »

Hyviä H3 ledejä ei taida vielä olla. Philipsillä kuulemma hyvät H7 ledit. H4 ledejä on hyviäkin, autoline ja philips.
Mopetissa ja autossa autolinen H4 ledit ja hämmästyttävän hyvät.
kumipää
Viestit: 65
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2017 10:06 am
Pyörä: 1200gsa
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Tällaisen setin tilasin foorumipuheiden perusteella ja oli ihan positiivinen yllätys, kuvio on sellainen, ettei lyhyillä häikäise vastaantulevia ja tehoakin on halogeenia enemmän.
Toimi ainakin Trumpan umpioissa, ainoa miinus isosta liittimestä, jota joutuu pienentämään mahtuakseen luukun taakse.

Autovanhuksessakin pelasi, hiukan radiohäikkää tuli, mutta ei niin pahasti mitä joissain puhallinledeissä.
Maksoi muistaakseni abaut 28e, saa rahalle vastinetta.

https://www.ebay.co.uk/itm/NIGHTEYE-800 ... Sw44BYITQD

Linkin kuvassa näkee lyhyelle tehdyn metallisen heijastimen, se on kyllä ehdottoman tärkeä tieliikenteeseen. Autossa oli joskus ilman tuota heijastinta ja palautetta tuli välittömästi.
Avatar
Salemanteri
Viestit: 772
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Pyörä: 990950501250 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Salemanteri »

Led Motorcycle Laser Gun...
1098LM x2
Yleensä mopovaloissa putteellista saada valoa tarpeeksi kauaksi.
Kiinan lamput saapui ja nyt on spot, ja tuntui nakkaavan spottia kauemmaksi kuin päävalo kajastaa pimeässä yössä.
Pysyy valokuvio hyvin kasassa, no huomen sähöt kiinni ja testaamaan joko voi päästellä valonnopeudella.
Ja kerrankin jotain halpaa olikohan lamppupari jotain kolmankympin tienoilla about.
Liitteet
Lisää valoa.jpg
Avatar
Salemanteri
Viestit: 772
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Pyörä: 990950501250 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Salemanteri »

No niin nyt on testitty.
Talvikäyttöön riittää potkua mutkateille, ihan jees.
Mutta, kolmenkymmenen kilsan kohdalla jotain välähti ja himassa huomasin, toisen lampun linssi ei kestänyt menossa mukana.
Eli se siitä sitten.
Mut kuitenkin joo jotain vastaavaa pitää saada tilalle, pystyi vetämään valonnopeudella pimeessä hyvin :lol:
Samperi joo, zenonit ei kestä menossa ja toi kupera linssi vissiin painaa sen verran enenpi joten petti liimauksista, olisi ollut kevyt lamppu muuten ja riittävä talvispräädäilyyn.
Jos jollain jotain hyvää spotti kokemusta niin vink´s thänks.
Liitteet
Spot.jpg
Avatar
_JPA_
Viestit: 665
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

kumipää kirjoitti: Linkin kuvassa näkee lyhyelle tehdyn metallisen heijastimen, se on kyllä ehdottoman tärkeä tieliikenteeseen. Autossa oli joskus ilman tuota heijastinta ja palautetta tuli välittömästi.
Se on varmaankin varjostin?
Vastaa Viestiin