R1200Gs "jurnuttaa" vasemmalle kaartaessa.

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Mika_Tz
Pyörä: KTM 990 Adventure -08

R1200Gs "jurnuttaa" vasemmalle kaartaessa.

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz »

Olen huomaavinani vasemmalle kaartaessa jurnutusta, joka tuntuu ohjaustangossa ja jalkatapeissa kun kaarran vasemmalle. Mielestäni oikealle kaartaessa ei tunnu. Kokemuksia?
Yamaha XT Tenere -> BMW F 650 GS Dakar-> R 1200 GS-> KTM 990 Adventure
http://www.gospelriders.fi/
http://agapevalmennus.fi
PJE
Pyörä: Solifer

Re: R1200Gs "jurnuttaa" vasemmalle kaartaessa.

Viesti Kirjoittaja PJE »

Mika_Tz kirjoitti:Olen huomaavinani vasemmalle kaartaessa jurnutusta, joka tuntuu ohjaustangossa ja jalkatapeissa kun kaarran vasemmalle. Mielestäni oikealle kaartaessa ei tunnu. Kokemuksia?
Olen huomannut omassa saman ilmiön,mutta kummallekin puolelle kaartaessa.
Luulisin että tuo johtuu sen verran kuluneesta renkaasta jossa keskiosa jo tasaiseksi kulunut (Tourance).
mek
Pyörä: V-Strom 800 DE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mek »

Paulijes kirjoitti:
Mika_Tz kirjoitti:Olen huomaavinani vasemmalle kaartaessa jurnutusta, joka tuntuu ohjaustangossa ja jalkatapeissa kun kaarran vasemmalle. Mielestäni oikealle kaartaessa ei tunnu. Kokemuksia?
Olen huomannut omassa saman ilmiön,mutta kummallekin puolelle kaartaessa.
Luulisin että tuo johtuu sen verran kuluneesta renkaasta jossa keskiosa jo tasaiseksi kulunut (Tourance).
Noin minäkin olen päätellyt, ilmiö tuntuu vain hitaassa vauhdissa, esim risteyksissä, ei kovemmassa.
Pastori
Pyörä: Pyörätön

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Johtunee renkaista kun samaa tekee pienemmissäkin mopoissa. Ainakin liikenneympyrässä huomaa selvästi. En tiedä onko tuo keskeltä sileän ja reunoilta karhean renkaan (tourancen) ominaisuus, mutta ei tuo ole alkuaikoja lukuunottamatta kummemmin häirinny.
Mika_Tz

Joo, se tuntuu enemmän vasemmalle kääntäessä ja max. 40km/h vauhdissa, nopeammissa vauhdeissa ei mutkissa enää tunnu.

Etulaakerin kunnon ajattelin kyllä tarkistaa. Mulla on joku Dunlop eturenkaana ja on kulunut aika sileeksi keskeltä ja on hieman kuoppainenkin. Mielestäni jurnutus tuntui ja aika pian hankinnan jälkeen, mutta olen ajanut jo 3500km, että jos olisi laakerivika, niin eiköhän olisi jo oireillut muutenkin.

Huomasin myös sellaisen, että kaksi päällä ujeltaa 70km:n vauhdissa. Varsinkin kun on alumiinilaukut kiinni.
Generig
Pyörä: Iso gessu -08

Viesti Kirjoittaja Generig »

Ihan samoja fiiliksiä oli vuosi sitten pyörän hankinnan jälkeen. Ääniä kuului. Oli vikinää, kitinää, ulinaa, kalkatusta, kilkettä, hurinaa, jurnutusta ja vaikka mitä. Olin aivan varma, että perän laakeri on rikki. No nyt 15tkm myöhemmin se ei ole vieläkään antautunut. Jossain vaiheessa olin varma että etunavasta on laakeri. Ei ole korkannut (ainakaan vielä) sekään. Edelleen ulisee mutta uliskoon. Ihme äänet taitavat tähän pyörään kuulua.
Akilleus
Pyörä: KTM 1290 SAR

Viesti Kirjoittaja Akilleus »

Suosittelen korvatulppia :mrgreen: :lol: :mrgreen: :lol: . Ihan tosi 8) . Itse siirryttyäni AfricaTwin'istä KTM 950 Adventureen, oli pakko aloittaa tulppien käyttö! Olin niin neuroottinen kaikkien kilinöiden ja kolinoiden suhteen ja se helpotti heti kun tuuppasi Ear'it syvälle korvakäytävään; silloin KTM:n LC8:n kolinat ja kilinät tuntuvat lähes tulkoon siedettäviltä :lol: :lol: .
Eli tulpat vaan syvemmälle :P .
terv. tapsa ja SE
"Going somewhere in the middle of nowhere" ex AT, 950Adv, SE, 990Adv Dakar, 1190 Adv R
jite
Pyörä: Beta RR390 Racing, Honda ATAS DCT

Viesti Kirjoittaja jite »

Noi LC8:n kilinät ja kolinat on pieniä verrattuna edellisen pyörän K16GT:n vaihteiston ääniin :lol: Mutta joo, korvatulpat auttaa kummasti. Kyllä se gessu tosiaankin ulisee... varsinkin jos on nappulat alla. Itse huomasin kun ajaa esim. motarilla ja kallistaa pyörää vasemmalle niin ulina vaimeni.
Mika_Tz

Akilleus kirjoitti:Suosittelen korvatulppia :mrgreen: :lol: :mrgreen: :lol: . Ihan tosi 8) . Itse siirryttyäni AfricaTwin'istä KTM 950 Adventureen, oli pakko aloittaa tulppien käyttö! Olin niin neuroottinen kaikkien kilinöiden ja kolinoiden suhteen ja se helpotti heti kun tuuppasi Ear'it syvälle korvakäytävään; silloin KTM:n LC8:n kolinat ja kilinät tuntuvat lähes tulkoon siedettäviltä :lol: :lol: .
Eli tulpat vaan syvemmälle :P .
terv. tapsa ja SE

Hahhah... :lol: Yleensä käytänkin, mutta nyt pleksi aiheuttaa jytinää, joka korostuu tulpat korvissa. Muu melu ei tietenkään kuulu.

Ja oli hauska tavata ihan livenäkin ja yllättäen KTM:ää ihmetellessä :mrgreen:
Mika_Tz

Generig kirjoitti:Ihan samoja fiiliksiä oli vuosi sitten pyörän hankinnan jälkeen. Ääniä kuului. Oli vikinää, kitinää, ulinaa, kalkatusta, kilkettä, hurinaa, jurnutusta ja vaikka mitä. Olin aivan varma, että perän laakeri on rikki. No nyt 15tkm myöhemmin se ei ole vieläkään antautunut. Jossain vaiheessa olin varma että etunavasta on laakeri. Ei ole korkannut (ainakaan vielä) sekään. Edelleen ulisee mutta uliskoon. Ihme äänet taitavat tähän pyörään kuulua.

Joo, etulaakerin tarkistin jo puristamalla jarrupalat pois levyä hankaamasta ja pyörittelemällä rengasta. Mitään vikaa ei ole ja siihen on n. 10 000 sitten vaihdettu etulaakeri.

Tulpat syvemmälle vaan korviin ja kovaa ajoa 8)
Kunkku
Pyörä: Gessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

En lakkaa ihmettelemästä sitä, miten monet haluavat varustaa Gessunsa karkealla rengastuksella, vaikka ajavat lähestulkoon pelkästään päällystetyillä teillä. Minulla on Gessuun kahdet vanteet ja monenlaisia renkaita on tullut kokeiltua. Karmein kokemus näiden äänten ja värinän suhteen oli, kun laitatin käytetyt TKC-renkaat uudelleen vanteille. Se ujellus mutkissa oli aivan karmeaa! Onneksi pystyin helposti vaihtamaan sileämmät renkaat alle ja toteamaan, että vika oli vain renkaissa. Myös Tourance voi olla kuluneena melkoinen äänilähde, etenkin kaarteissa, joten aivan pieniä ulinoita ei kannata säikähtää.
Tulin tänne Israeliin samaan aikaan paikallisen Gessuporukan kanssa, joka oli käynyt ajelemassa Keski-Euroopassa. "Välikelin" renkaat olivat alla joka pelissä. Ei riitä ymmärrys moiseen. Kun on kerran tehnyt pidemmän reissun esimerkiksi Pilot Roadeilla, tuskin haluaa vaihtaa niitä Touranceen tai vastaaviin.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Kunkku kirjoitti:En lakkaa ihmettelemästä sitä, miten monet haluavat varustaa Gessunsa karkealla rengastuksella, vaikka ajavat lähestulkoon pelkästään päällystetyillä teillä. Minulla on Gessuun kahdet vanteet ja monenlaisia renkaita on tullut kokeiltua. Karmein kokemus näiden äänten ja värinän suhteen oli, kun laitatin käytetyt TKC-renkaat uudelleen vanteille. Se ujellus mutkissa oli aivan karmeaa! Onneksi pystyin helposti vaihtamaan sileämmät renkaat alle ja toteamaan, että vika oli vain renkaissa. Myös Tourance voi olla kuluneena melkoinen äänilähde, etenkin kaarteissa, joten aivan pieniä ulinoita ei kannata säikähtää.
Tulin tänne Israeliin samaan aikaan paikallisen Gessuporukan kanssa, joka oli käynyt ajelemassa Keski-Euroopassa. "Välikelin" renkaat olivat alla joka pelissä. Ei riitä ymmärrys moiseen. Kun on kerran tehnyt pidemmän reissun esimerkiksi Pilot Roadeilla, tuskin haluaa vaihtaa niitä Touranceen tai vastaaviin.
Kai meillä jokaisella on ihmetyksenaiheemme. Joku voisi ihmetellä miksi ylipäätään ostaa 'enduro' mopoa jos ajelee vain asfaltilla. Toisaalta kyllähän niitä madallettuja matalaprofiilisilla renkailla varustettuja maastoautojakin aina välillä näkee.
Kunkku
Pyörä: Gessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

vkoivu kirjoitti:Kai meillä jokaisella on ihmetyksenaiheemme. Joku voisi ihmetellä miksi ylipäätään ostaa 'enduro' mopoa jos ajelee vain asfaltilla.
Ei tässä ollut siitä kyse. Gessu on varsin monipuolinen ja -käyttöinen mopo. Mutta jos lähtee reissuun, jolla tietää jo etukäteen hiekkateiden osuuden olevan todella pieni, miksi ihmeessä valita renkaat tyylin tai turhamaisuuden, eikä käytännöllisyyden ja mukavuuden mukaan?
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Mika_Tz

Ollaan Nauvossa ja ajettiin Kustavin-Iniön ja Houtskarin kautta. Ilman tulppia kaksi päällä ulina on kyllä kova ja kuuluu hiekkatielläkin. Voisiko sittenkin olla perälaakeri, kun ei kuulu yksin ajaessa mitään?

Kuuluu 70-90:n vauhdissa. Heti kun nopeus laskee 60:iin, niin ääni häviää. Viikon päästä pitäisi lähteä viikonlopun reissuun... Miten asian saa tarkistettua?
juhan
Pyörä: R12GS -13, XCh -07, KTM 690 ENDURO 2009

Viesti Kirjoittaja juhan »

Mitkä ne renkaat nyt olikaan? Koitappa säätää ilmanpaineita, eteen 2,8 ja taakse 3,0 - uliseeko?
Karooilla on kaksi nopeusaluetta, joissa ulina on sietämätön - ja tietysti ne joita eniten käytetään 40-60 ja 80-100. Itse ajelen 1,8 ja 2,0 ja tulpat korviin jos ei kestä kuunnella.
Päällyste päättyy, elämä alkaa - juha -
Vastaa Viestiin