KETJURASVARI

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

veko
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Touko 05, 2008 9:43 pm

KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja veko »

Kunnon ketjurasvaria kaivattaisiin DR 800:seen, rakensin kerran bilteman pissapojanpumpusta ja muista osista ketjurasvarin oli tosi hyvä, nappia painamalla ketjujen voitelu hoitui, mutta pumppu ei kestänyt öljyä vaikka piti kestää muut osat kyllä. Nyt kaipaisin kunnollista rasvaria mieluiten sähköistä.
Avatar
Yamato
Viestit: 621
Liittynyt: La Marras 24, 2007 7:59 pm
Pyörä: Hakusessa
Paikkakunta: P-Savo

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Yamato »

Asiasta löytyy jo vanha/vanhoja keskusteluja, mutta tässä nyt pari vaihtoehtoa.

Hyvä:
http://www.pro-oiler.net/

Ökyporvarimalli kun mikään ei riitä (hienouksia ainakin kosteusanturi ja hienosäätö pc:llä):
http://www.mccoi.de
Avatar
enska
Viestit: 843
Liittynyt: Su Syys 11, 2005 12:54 pm
Pyörä: ei oo nyt
Paikkakunta: Suolahti/Äänekoski/Konnevesi

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja enska »

Tein itse. Tarvikkeet maksoi n.10€.

Mene auto purkaamolle ja etsi esim.foortti. Pura sieltä aktiivihiilisuotimen magneettiventtiili ja esim. Jarru tai kytkinneste säiliö. Sitten biltemalle ja ostat paino napin, releen, sulakkeen, sopivaa letkua/putkea ja johtoa yms. pientä tarviketta. Öljy valuu omalla painollaan nappia painaessa ketjulle.
CR125R -89, TS125X -87, XT550 -82, XL600R -84, XL600R -87, XR650R -03, Africa twin RD07 -95, KTM 990adv -06, KTM 950adv GO!!!!!!! -04, KTM SuperEnduro -07, Suzuki DR-Z400 -05, Yamaha Wr450f -06, KTM EXC450 -13
ankara
Viestit: 684
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 10:45 am
Pyörä: AustriaTwin&LadyDomina
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja ankara »

Jos askartelu ei kiinnosta ja haluaa pumpulla toimivan luotettavan perusvoitelulaitteen (ja pyörässä on akku) niin se laite on mielestäni tässä:
http://www.pdoiler.co.uk/home.htm

Ei haistele tuulen suuntaa eikä aamuruskon väriä, mutta sen verran älyä ja säätöä kuin käytännössä tarvitaan.
Kokemusta on useampi vuosi ja kun rasvain meni edellisen pyörän mukana niin tilasin samoin tein uuden.
Avatar
zei-zei
Viestit: 82
Liittynyt: Ti Loka 13, 2009 10:03 pm
Pyörä: DR 800
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja zei-zei »

http://www.motorshop.fi/product/Osco-Au ... elija.html
Tuo oli harkinnassa, mutta päätin sitten tehdä itse. Sähköä tuossa ei kylläkään tarvita. :mrgreen:
Liitteet
SDC11087 – Kopio.JPG
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ja jos haluaa pyörän sähköistä tai muista toiminnoista riippumattoman öljyäjän joka on täysin mekaaninen sekä öljyämisen päättää kuljettaja olosuhteiden mukaan niin OSCO: http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet ... voitelija/

Kokemusta tältä kesältä, ostin alkukesällä ja kun piti laittaa kiinni pyörään niin kaveri oli ominut sen omaan pyöräänsä ja jaksoi koko kesän hehkuttaa että on hyvä laite :lol: Nooo, sain samanlaisen tilalle ja se nyt on vähän aikaa odotellut asentamista, jos talvella sitten...
Kylätason kurapyöräilijä.
Pate05
Viestit: 814
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 11:36 pm
Pyörä: Felt
Paikkakunta: Karjaa

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Pate05 »

Komppaan Koheltajaa rasvarista. Edelliseen pyörään laitoin kesällä kiinni ja totesin toimivaksi joten purin pois kun myin pyörän ja siirrän uuteen. Laitahan Koheltaja sitten kuvia sinne OSCO-ketjuun miten asensit, mä laitan kanssa omasta toteutuksesta.
jaa
Viestit: 817
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja jaa »

Ite ostin kanssa OSCOn, mutta en ole vielä ehtiny asennella. Vähän tossa pari iltaa sitten istuin pyörän päällä ja päristelin tallin seinää märäksi, mutten oikein löytänyt sille hyvää paikka isosta adventuresta. Jos kiinnityksellisesti olis ollu hyvä, niin sitten ei tahtonu yltää ajoasennosta ilman akrobaattiliikkeitä rasvausnuppiin ja toisin päin. Tokkiisa voihan sen rasvata silleenkin, että ajaa parkkiin, keskituelle ja pyörittää takarengasta ilmassa. Olis vaan mielestäni kätevämpi kun sais ajon aikana (siis lähestyttäessä tankkauspistettä / muuta taukoa) vetästä siitä nupista ja nauttia ajosta. Ei kellään olisi hyviä suosituksia mihin kannattaa laittaa? Tai jopa kuveja miten ootta asentanu?
Avatar
Sassi
Viestit: 179
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 9:38 am
Pyörä: KTM 690 Enduro
Paikkakunta: Nivala

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Sassi »

Rakensin kesällä samantyyppisen rasvarin kuin Zei-zeillä, yhden omaan 690:iin ja toisen kaverin 640 Adventureen, sillä erotuksella että kummassakin öljy menee etuhammasrattaalle ketjun sisäpuolelle.
Öljypulloksi ostin halpa-hallista 1,59€ maksavan yleisöljypullon, jonka sisällön kaadoin jäteöljyastiaan. :mrgreen:
Pullon pohjaan askelporalla sopivan kokoinen reikä ja pohjaan tubeless -venttiili letkun kiinnitystä varten. (venttiili tietysti pois ja kannattaa myös porata sisäpuolelta reikä isommaksi, 5mm poranterä on sopiva).
Hanana toimii paineilmahana, kun sattui sellainen hyllyssä olemaan, mutta adveen kaveri osti ruohonleikkurin bensahanan, sellainen näkyy tuossa Zei-Zein kuvassakin olevan (halvempi ja helpompi liittää, kun siinä on letkuliitännät valmiina)
"Suutin" väännettiin autotarvikeliikkeestä haetusta kuparisesta jarruputkesta ja taivuteltiin takahaarukan eteen heti etuhammasrattaan taakse, josta se valuttaa öljynsä suoraan ketjulle. Pienessä ajoviimassa öljynoro päätyy ketjulaaharille josta se valuu ketjulle. Tuossa putkessa oleva reikä on 2,5-3mm läpimitaltaan, joten kun liitokset ja hana ovat tiiviitä, sieltä ei tiputa öljyä yhtään sen jälkeen kun hana on kiinni, eli ei merkkaile reviriiään.
Öljynä käytän 80W-90 vaihteistoöljyä, jonka olen havainnut olevan parasta ketjun rasvaukseen.

Kuvat kertonevat enemmän kuin tämä sepostus.

PS. Vaikka 80W-90 on kankeaa purkista kaadettaessa, se on jo muutaman minuutin ajon jälkeen mukavan notkeaa syyläriltä tulevan lämpimän ilman ja pakokäyrän läheisyyden vaikutuksesta, joten hanaa ei kannata pitää kerrallaan auki 10 sekuntia pidempään, silloinkin öljyä on tullut jo ehkä hieman liikaa. Ensimmäisillä kerroilla pidin hanaa auki puolisen minuuttia, jolloin kerkesi valua jo puoli säiliötä :roll:
Ketjurasvari2.jpg
Ketjurasvari3.jpg
--
Saukki
Oli KTM 690 Enduro, nyt Can-Am mönkijä
Avatar
zei-zei
Viestit: 82
Liittynyt: Ti Loka 13, 2009 10:03 pm
Pyörä: DR 800
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja zei-zei »

Minä myös olin jo Oscoa tilaamassa, mutta kun aloin pähkäileen mihin sen pyörässä sijoittaisin, tuli sama ongelma eteen mitä Jaa tuossa jo aiemmin mietiskeli.
Tuo tee-se-itse malli on kyllä toiminut, mutta mun myös pitäisi jarruputken pätkää sinne lisätä ja taivutella, jotta saisin öljyn tippumaan ketjun sisäpuolelle, niinkuin Sassi on omassaan tehnyt.
Tarkoitus olis tuoda voitelukohta takarattaan eteen ketjunohjurin päälle.
Vaihteistoöljyä minäkin käytän, sitä kun sattui jäämään 30L yrittäjä ajoilta tallin perälle.
Sassin rasvarista poiketen mulla on 2 hanaa, joista toisella hoitelen öljymäärän tiputuksen säädön ja toisella (se ruohonleikkurin hana) hoitelen öljyn tulon sulkemisen/avaamisen.
Ongelmana tuossa onkin se että muutaman kerran on toi sulkuhana ajon jälkeen unohtunut auki ja välillä olen unohtanut avata sen, kun oon lähtenyt ajamaan.
Enska tuolla alussa mainitsi "foortin" aktiivihiilisuotimen magneettiventtiilin.
Onko tollanen venttiili suunniteltu kestämään vain hetkellisiä aukiolo aikoja, vai voiko sitä pitää auki asennossa pitempäänkin? Meinasin viritellä sähköventtiilin sulkuhanan tilalle, sillä ehkä sais tällainen dementoitunu äijäkin autotallin lattian pysymään kuivana :mrgreen:
Säiliönä mulla on 100ml lääkeruisku ja se riittää 3 - 5 tunnin ajoon, riippuen vähän siitä onko märkä vai kuiva keli. Märällä kelillä pistän öljyä tulemaan ketjulle vähän reilummin :!:
garbonaare
Viestit: 786
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:51 pm
Pyörä: 1100gs
Paikkakunta: Salo

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja garbonaare »

Saa todella helposti kiinni darraan. Letku läpi tosta muovisesta rattaan "suojasta" ja siinä.
Liitteet
13102011096.jpg
Avatar
Dominator
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Paikkakunta: Manse

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Tollainen Osco olis varmaan hieno, mut jos kuitenkin yrittäis ensin itte :roll: Mistä ootte hommannu noita ruohonleikkurin bensahanoja (ruohonleikkuri kaupastako?)

Ediittiä ja vastaus omaan kysymykseen:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=38-1452
Avatar
zei-zei
Viestit: 82
Liittynyt: Ti Loka 13, 2009 10:03 pm
Pyörä: DR 800
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja zei-zei »

garbonaare kirjoitti:Saa todella helposti kiinni darraan. Letku läpi tosta muovisesta rattaan "suojasta" ja siinä.
Niinpä...siinähän se on hyvä paikka Oscolle, eikä ole pitkä matka itse voitelukohteeseen :!:

Dominator kyseli bensahanasta...kannattaa kysellä liikkeistä, jotka myy tai huoltaa pienkoneita.
Minä löysin helvetinmoisen etsimisen jälkeen Etra Oy.ltä Jämsästä. (myy Husgvarnan pienkoneita yms.)

Jaahas...olitkin jo löytänyt :oops:
Viimeksi muokannut zei-zei, Pe Loka 14, 2011 1:55 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja THä »

Itsellä ollut scottoiler. Voitelee kun kone on käynnissä. Milloin mitäkin öljyä ollut, yleensä normi synteettistä moottoriöljyä tai vaihteistoöljyä. Näyttää tuo maksavan sen 150e, joten jos jostain löytäisi paineohjatun venttiilin (bensahana?), niin saisi saman systeemin itse tehtyä. Kovin huoleton tuo on. Ja ketjut kestää kunhan rattaat on ok. Eikä tarvitse omaa mieltä vaivata, mitä ny joskus täyttelee.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
Timo Tasakaasu
Viestit: 925
Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Paikkakunta: Somero

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

THä kirjoitti:Itsellä ollut scottoiler. Voitelee kun kone on käynnissä. Milloin mitäkin öljyä ollut, yleensä normi synteettistä moottoriöljyä tai vaihteistoöljyä. Näyttää tuo maksavan sen 150e, joten jos jostain löytäisi paineohjatun venttiilin (bensahana?), niin saisi saman systeemin itse tehtyä. Kovin huoleton tuo on. Ja ketjut kestää kunhan rattaat on ok. Eikä tarvitse omaa mieltä vaivata, mitä ny joskus täyttelee.
Pari kertaa ennenkin olen tekelettäni mainostanut, joka on jo kymmenisen vuotta palvellut kiertäen pyörästä toiseen, kun vaihdon aika on tullut. Samalla saa niitä jo mainittuja Fordin osia kierrätykseen.
Koko systeemin ydin mulla on brasilian Escortin kaasuttimen tyhjäkäyntipiiri. Rautasahalla riisuin ylimääräiset sen ympäriltä pois, niin jäljelle jäi noin tikkuaskin kokoinen alumiinimöykky, missä on magneettiventtiili, minkä tarkoitus on katkaista alkuperäisessä käytössään bensan saanti kokonaan, kun virran kääntää pois. Lisäksi siinä on ruuvista säädettävä tyhjäkäyntiseos. Nykyisessä käytössään magneettiventtiili aukeaa, kun valot syttyvät eli ketjujen voitelu alkaa ja seosruuvilla säädetään ketjuille virtaavan öljyn määrä. Letkuliitokset tein poraamalla bensakanavia parin millin matkalta sen verran isommiksi, että fillarin venttiili meni vasaralla naputtamalla sisään. Ensin viilasin tietysti venttiilistä pään pois, että jousi ja kuula tuli sieltä ulos ja jäljelle jäi pelkkä reikä. Satulan alla on pieni Stroh-pullollinen moottoriöljyä, josta tulee lappopaineella tavaraa. Parin tuhannen kilometrin välein pitää rommipullo täyttää. Hintaa tälle tuli aikoinaan viiden markan tienoilla. Ainoastaan öljyä kestävää letkua piti ostaa, kun venttiilejä ym löytyi kotoa valmiiksi.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Vastaa Viestiin