Pohjolan Kurapyöräilijät
http://www.matkaendurot.net/forum/

Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?f=6&t=21812
Sivu 14/16

Kirjoittaja:  Viuh [ Ti Tammi 26, 2016 6:42 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

690:iin meni tänään Motonetistä hankittu Euroglobe. 4Ah taitaa olla mitoitus. Painoa putosi aika tarkkaan kaksi kiloa. Kyljessä kerrotaan että suositellaan ladattavaksi 14...15V jännitteellä ja alle 14V ladattaessa ei tule täyteen. Onko isokin rikos siis ladata sitä silloin tällöin älylaturin virranantomodella esim parikymmentä minuuttia kerrallaan. Defassa tämä antaa 13,7V joka käytännössä hetken päästä hissukseen nousee neljääntoista. Mielestäni ei.

Tuon päällä on kolmipykäläinen varaustilan ilmaisun. Onko kokemuksia miten luotettavasti se kertoo varauksen tilasta?

Reippaasti kyllä starttaa. Vaikka hyvin on toiminut reilun vuoden Topin Torin myymä "erikoisvahvalla hapolla" täytetty agm. Se on kyllä kustannustehokaskin.

Tuolta löytyy tuollainen Eurigloben läpyskä noista litiumeista. Siinäkin pari sanaa latauksesta.
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiflJP1gMjKAhUMDiwKHR_cCAgQFggdMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.startax.net%2Flisatieto.php%3Ftiedosto%3D1805-ELB9.pdf%26lang%3Dfi%26id%3D&usg=AFQjCNHAvAHO029adHtQCsPBpvqGsdDXeA&sig2=2IlxCdyDLRFA0gKyC1nFWg

Kirjoittaja:  jakor [ Ke Tammi 27, 2016 1:43 am ]
Viestin otsikko:  Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Tuoreimmassa pyörässäni 990R:ssä oli syksyllä 2015 ostaessa 5/2015 päivätty Exide 10 Ah AGM akku. Kelien kylmetessä nollan tuntumaan ei pyörä enää tuolla akulla käynnistynyt 10W-40 öljyillä. Startti jaksoi kyllä pyörittää, mutta keltainen FI mollotti mittaristossa eikä käynnistynyt ilman apuvirtaa.

Nostin Exiden ruohonleikkurin akuksi ja ostin tilalle Aliant Ultralight x3 akun. Testaushavaintoja seuraavasti:

Uudella akulla jyrähtää heti käyntiin -5 pakkasasteeseen saakka ensimmäisellä starttauksella. -10 pakkasessa ensimmäiset yritykset käyntiin aiheuttavat epäuskoa että näinköhän lähtee kun juuri ja juuri jaksaa startti edes yhden kerran pyörähtää. Tästä kun ei säikähdä vaan jatkaa niin noin viidennellä kerralla moottori jyrähtääkin käyntiin jokaisen starttauksen ollessa edellistä reippaampi. -15 pakkasasteen kantturoissa pyyntöjä on tarvittu tähän mennessä noin kymmenen. Nämä pyynnöt ovat siis lyhyitä alle sekunnin starttauksia, jossa startti ehtii pyörähtää jonkun kierroksen kertoakseen ettei vielä jaksa käyntiin asti. Starttauksien välissä odottelen aina pienen hetken. Kylmemmässä en ole vielä kokeillut ja olen ennen ensimmäistä starttausta pitänyt valoja 30-60 sekuntia päällä.

Lämmettyään/lämpimänä tuo Aliant antaa joka tapauksessa korvin kuultavasti Exideä selvästi vauhdikkaammin ja jäntevämmin kierroksia starttimoottorille. Vakuuttavaa toimintaa tähän asti. Mielenkiinnolla seurailen, miten kauan tuo käytössä kestää.

Kirjoittaja:  Ludwig [ Ke Tammi 27, 2016 5:26 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viuh kirjoitti:
.... Kyljessä kerrotaan että suositellaan ladattavaksi 14...15V jännitteellä ja alle 14V ladattaessa ei tule täyteen. Onko isokin rikos siis ladata sitä silloin tällöin älylaturin virranantomodella esim parikymmentä minuuttia kerrallaan. ....

Tuolta löytyy tuollainen Eurigloben läpyskä noista litiumeista. Siinäkin pari sanaa latauksesta....


luin läpyskän, tackar.
huomioni:
* aika hyvät lupaukset kylmätehokkuudesta.
* virrat (A) ja jännitteet (V) menneet sekaisin.

* Eurogloben jännitteet alaraja-alueella näyttää olevan korkeammat kuin antigravityssä:
"The Antigravity Battery normal voltage is 13.2v.
The battery will read up to 14.7V immediately after charging.
The normal operating range will read between 13.3-14.5V.
After a few hours it will self balance to the 13.3-7 range which is its normal state of charge.
The maximum voltage the battery should be exposed to is 14.7V.
On the lower end of the voltage range the battery should be put on a charger if the battery voltage
drops below the 12.5V range while sitting.
The voltage should not be allowed to drop below 10.5V while at rest.
Permanent damage will occur at below 10.5 volts.. "

lataus:
kunhan laturi pysyy oikealla jännitealueella, eikä tee mitään "erityisälykkäitä" temppuja, niin siitä vaan.
oman akun jännitteet kannattaa mitata referenssiksi itselle että näkee miten akun elämä kehittyy aikain saatossa.

mun ktm 990:n jännitesäädin heittelee lämpötilan mukaan aikalailla jännitteitään, ehkä joku laadukkaampi (tasaisempi) laite pitäisi olla; kesällä huiteli joskus jopa 15V, mikä antigeellä näyttäis jo olevan liikaa.

______________
EDIT 14. Toukokuu 2016
jännitesäädin Shindengen SH847 asennustarina täällä:
viewtopic.php?f=5&t=2526&start=3915#p392046

Kirjoittaja:  Salemanteri [ Su Touko 01, 2016 8:23 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Antigravity tuli Superiin marraskuussa 2012.
Ollu kiinni mopossa kesät talvet, viimetalvena ei ollu SE ajossa talvella muutaman kerran käytin mopoa.
Torstai illalla koitin käymään ei jaksanu pyörittää, laturiin yöksi ja ei meinannu alkaa latailemaan alko kuitenkin ja näytti et ladattu on vaan ei jaksa pyörittää.
Apuvirralla käymään ja päristelin perjantaina satakunta kilsaa ei kunnolla latautunu ei jaksanu pyörittää.
Tänään puolitoista sataa kilsaa sen verran lataili kun tankkasin jakso siitä startata, mutta muutama kymmenen kilsaa mettäautotietä kotiiin päin ja pof....hiljeni ajosta koko kampe mittarin lukemat vilkku mitä sattuu.
Satula pois, akku sihisi kun pieni kiukkune kärme ja pahan hajuista höyryävää hengitystä pukkasi ulos, kaapelit irti ja nakkasin kuuman akun kankaalle pelkäsin jot syttyypi vielä palamaan.
3,5 vuotta se toimi, olisko toiminu pidempää jos olis talveksi ottanu moposta pois en tiedä, mut taidan perinteiselle lyijyakku kaupoille huomen mennä. Turhan kallis kikkare noin lyhyellä elinkaarella :(
Onko jollain ollu paremmassa talvihoidossa ja kestäny pidempään?

edit: aamulla ennen lähtöä mittasin virrat oli 10.5v, apuvirralla käymään (microstartteri)

Liitteet:
Akku.jpg
Akku.jpg [ 414.59 KiB | Katsottu 5895 kertaa ]

Kirjoittaja:  villho [ Ma Touko 02, 2016 12:06 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Salemanteri kirjoitti:
Antigravity tuli Superiin marraskuussa 2012.
Ollu kiinni mopossa kesät talvet, viimetalvena ei ollu SE ajossa talvella muutaman kerran käytin mopoa.
Torstai illalla koitin käymään ei jaksanu pyörittää, laturiin yöksi ja ei meinannu alkaa latailemaan alko kuitenkin ja näytti et ladattu on vaan ei jaksa pyörittää.
Apuvirralla käymään ja päristelin perjantaina satakunta kilsaa ei kunnolla latautunu ei jaksanu pyörittää.
Tänään puolitoista sataa kilsaa sen verran lataili kun tankkasin jakso siitä startata, mutta muutama kymmenen kilsaa mettäautotietä kotiiin päin ja pof....hiljeni ajosta koko kampe mittarin lukemat vilkku mitä sattuu.
Satula pois, akku sihisi kun pieni kiukkune kärme ja pahan hajuista höyryävää hengitystä pukkasi ulos, kaapelit irti ja nakkasin kuuman akun kankaalle pelkäsin jot syttyypi vielä palamaan.
3,5 vuotta se toimi, olisko toiminu pidempää jos olis talveksi ottanu moposta pois en tiedä, mut taidan perinteiselle lyijyakku kaupoille huomen mennä. Turhan kallis kikkare noin lyhyellä elinkaarella :(
Onko jollain ollu paremmassa talvihoidossa ja kestäny pidempään?

edit: aamulla ennen lähtöä mittasin virrat oli 10.5v, apuvirralla käymään (microstartteri)

Eli akku oli päässyt tyhjenemään talven aikana liian alas, kun oli ollut pyörässä kiinni. Tämän jälkeen yritit ladata sitä erillisellä laturilla (oliko litium-akuille tarkoitettu laturi?) ja sen jälkeen vielä pyörässäkin.

Lienee turha sanoa, että litiumakut ovat helposti entisiä, jos napajännite pääsee laskemaan liian alas (kuten sinulla oli päässyt käymään), jonka jälkeen niitä on paha saada enää heräilemään millään tavalla. Itse asiassa näiden LiFePO-akkujen kanssa teoriassa ainoa tilanne, jossa ne voi saada syttymään tuleen, on juuri tuo, että on ajanut akun tosi alas, jonka jälkeen työntää niihin laturilla virtaa täyttä kyytiä sen, mitä laturista irtoaa. Mitä suurempi akku kapasiteetiltaan, sitä paremmin se ottaa isompia latausvirtoja vastaan.

Toki on voinut akkukin hajota talven aikana, mutta enemmän epäilen jonkin pienen virran syöneen varauksen akusta liian alas ja loppu on historiaa.

Kirjoittaja:  meikä [ Ti Touko 24, 2016 11:52 am ]
Viestin otsikko:  Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Ajattelin kokeilla bilteman li-ion akkua kun tarjoavat kolmen vuoden takuun ja on liki varma ettei se kolmea vuotta kestä :roll:

No kokeilu jäi odotettua hieman lyhyemmäksi, tarkemmin sanottuna yhteen käynnistykseen. Latasin akun irti pyörästä ja asennuksen jälkeen kokeilin puolilämpimällä koneella käynnistystä ja sehän toimi, joskin vähemmän virkeästi pyöri kuin bilteman geeliakulla. Seuraavana aamuna jäi käynnistys yritykseksi, mutta se ei kylmällä koneella ole mitenkään poikkeuksellista vaikka toivoinkin että li-ionissa olisi enemmän potkua kuin geeliakussa. Ajelin sitten normaalisti polkimella käyntiin, mutta kohta ei valotkaan toimineet joten vaihdoin geeliakun takaisin.

Li-ioni ei ollut oikosessa pois ottaessa, mutta kaikki kyljet olivat sulaneet mutkalle ja jännite 9v eikä jaksa edes relettä sulkea. Virtaa ei ota ollenkaan. Se oli lyhyt kokeilu se...

Kirjoittaja:  needforspeed [ Ti Touko 24, 2016 12:12 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Eipä nuo Yuasatkaan autuaaksi tee. Reilu vuosi sitten Hondan tiskiltä reilulla satkulla haettu aito Yuasa YTZ14S sanoi sopimuksen irti viime viikonloppuna. Tilalle meni neljä vuotta käytössä ollut Antigravityn 12-kennoinen ja jaksaa kyllä pyörittää ihan eri vauhdilla starttia kuin tuo Yuasa uutenakaan :?
Kai noissa Yuasan akuissakin on hajontaa laadussa, jotkut kestävät yli 5v ja jotkut hädintuskin vuoden..

Kirjoittaja:  villho [ Ti Touko 24, 2016 1:12 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Nyrkkisäännöt, jotka kannattaa muistaa, jos haluaa käyttää litiumakkua pyörässä:
- Osta todelliselta kapasiteetiltaan suurin mahdollinen akku, joka pyörääsi mahtuu ja jonka lompakkosi jaksaa kantaa. Pyörää ei nimittäin käynnistetä "equivalent PbAh"-ampeeritunneilla, vaan mitä enemmän todellisia ampeeritunteja pyörässä on, sitä varmemmin akku toimii (esim. kylmäkäynnistykset). Mikäli akun valmistaja ei ilmoita todellisia ampeeritunteja (tai et saa niitä helposti selville), unohda kyseinen akku. Esim. Motonetissä myytävien Euroglobe-LiFePO4-akkujen kapasiteetti ilmoitetaan hämäävästi ampeerituntien sijaan wattitunteina. Wattitunnit voi muuttaa Ah:ksi jakamalla 12:lla, eli tämä 48 wattitunnin akku omaa todella vaatimattoman 4 ampeeritunnin kapasiteetin.
- Mikäli lataat irrallista litiumakkua lyijyakuille tarkoitetulla laturilla, pidä huoli, ettei laturissa ole ns. de-sulfatointi -toimintoa (käytännössä suurimmassa osassa ns. älylatureita tällainen toiminto on). Parasta olisikin, jos lataisit akkua litiumakuille tarkoitetulla laturilla (esim. Optimatelta löytyy laadukas laturi, joka osaa myös elvyttää litiumakkuja)
- Pidä huoli, että pyöräsi latausjännite on ajon aikana mahdollisimman lähellä 14,4 volttia. Mikäli se on yli 14,5 tai paljonkin alle 14 volttia, tarkista laturi ja jännitteensäädin. Vääränlainen latausjännite rikkoo litiumakun nopeasti.
- Mittaa yleismittarilla pyöräsi kuluttama virta avain irroitettuna ja pyörä pysäköitynä. Muutama milliampeeri on vielä ok, mutta esim. jo 25 mA kuluttaa yhden viikon aikana 4 Ah akun kapasiteettia.
- Mikäli epäilet litiumakkusi päässeen kovin tyhjäksi, mutta saat sillä silti pyörän käyntiin (litiumakkuhan antaa paljon virtaa ulos myös lähes tyhjänä), laita välittömästi pyöräsi kaikki sähköä kuluttavat lisälaitteet (pitkät valot, lämpökahvat jne.) päälle joksikin aikaa äläkä nosta pyörän tyhjäkäyntikierroksia. Näin sen vuoksi, että tyhjentynyt litiumakku ottaa käytännössä kaiken laturin tarjoaman virran vastaan ja tässä yhteydessä akku saattaa lämmetä voimakkaasti (tämä on periaatteessa ainoa tilanne, jossa LiFePO4-akun voi saada sulamaan/palamaan, ellei nyt sitten napoja yhdistä suoraan jakoavaimella). Mitä suurempi todellinen kapasiteetti litiumakulla on, sitä paremmin se kestää korkeampia latausvirtoja. Varminta olisi käyttää tällaisessa tilanteessa litiumakuille tarkoitettua laturia, joka lataa akkua oikealla tavalla/jännitteellä ja osaa myös tasapainottaa samalla akun kennoston
- Viitaten edelliseen: älä missään nimessä lataa litiumakkua yhdistämällä sitä rinnan auton akun kanssa - auton laturi antaa aivan liikaa virtaa pienelle litiumakulle
- Vaikka litiumakkujen valmistajat sanovat, että litiumakkuja ei tarvitse ajokauden päätteessä irroittaa pyörästä, irroittamisesta ei ole haittaa. Litiumakuissa ei myöskään tarvitse lyijyakkujen tapaan säilytyksen alussa olla 100 % varausta (itse asiassa hieman alle 100 % on litiumakulle parempi tila), mutta toki tulee huolehtia, ettei litiumakun jännite laske säilytyksen aikana liian alas (alle 13 voltin jännite litiumakussa on jo kriittisen matala). Siinä missä tyhjentyneen lyijyakun voi vielä saada jollekin tasolle takaisin elvytettyä, tyhjentynyt litiumakku on usein käytännössä enää verkonpaino (ja koska on kevyt, niin vieläpä varsin huono verkonpaino) - laadukkaalla litiumakuille tarkoitetulla laturilla saattaa tilanteen ehkä saada vielä pelastetuksi.
- Laadukkaiksi todettuja litiumakkuja ovat esim. EarthX ja Antigravity. EarthX:n etuna on akun sisäinen tasapainotuspiiri, joka pitää huolen akun kennojen välisestä tasapainosta. Antigravity käyttää laadukkaita kennoja, jotka tasapainottuvat itsestäänkin hyvin, kunhan pidetään huoli tarvittavan korkeasta latausjännitteestä (mahd. lähellä 14,4 V). Näidenkin yhteydessä tulee huomioida, että myös laadukkaan litiumakun saa erittäin pienellä vaivalla paskotuksi, jos ei pidä huolta yllä esitellyistä asioista akkujen suhteen.

Lähteet: Advrider 1 (29 sivua) ja Advrider 2 (103 sivua)

Kirjoittaja:  meikä [ Ti Touko 24, 2016 1:58 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Bilteman akku oli 80-171. Hassua että neljäkymppiä aikanaan maksanut "jmt" stormilta kesti ihan hyvin isonkin exc:n koneen starttailua (kunnes sitten sahailtiin huolella). Kuvia edellisellä sivulla.

Lifepon kennojännitteen kriittinen piste on jossain 3,4V tienoilla josta kun jännitettä yhtään pudottaa on akku käytännössä tyhjä ja sen yläpuolella täysi. Eli 14,4V latausjännite on sattumalta aika ihanteellinen (4*3,6V).

Kirjoittaja:  AnttiL [ Ti Touko 24, 2016 4:47 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Tuohon pitää toki vielä kommentoida jotta amppeeritunnit ei käynnistä konetta (paitsi jos on moottori jota pitää sahailla todella pitkään) vaan amppeerit joita saa ulos ja toisaalta jännite joka on käynnistystilanteessa akussa. Siis käynnistyksen kannalta se CCA lukema vaikka kuvaakin kylmäkäynnistysvirtaa jollain standardin mukaisella tavalla mitattuna on huomattavasti kuvaavampi kertomaan kuin startti jaksaa pyörittää kuin amppeeritunnit. Lisäksi huomioitavaa on että lithium akku pitää tyhjetessään jännitteen ylhäällä paljon pidempään kunnes romahtaa kerrasta, niinpä lyijyakkujen amppeeritunneista todellakin aika suuri osa on sellaisia jotta niillä ei mopoa käynnistetä, toki jotain lediä polttaa tms.

Itsekin ostin kolmesatkuun talvella motonetin Euroglobe lithium akun, ei ollut pakkasella edes lämpimän koneen käynnistäjäksi, Pitää nyt kesällä kokeilla uudestaan vai vienkö takuukäsittelyyn.

Kirjoittaja:  pkilpo [ Ke Touko 25, 2016 10:21 am ]
Viestin otsikko:  Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

AnttiL kirjoitti:
Itsekin ostin kolmesatkuun talvella motonetin Euroglobe lithium akun, ei ollut pakkasella edes lämpimän koneen käynnistäjäksi, Pitää nyt kesällä kokeilla uudestaan vai vienkö takuukäsittelyyn.


Jotain vikaa tuossa yksilössä täytyy olla mulla on Euroglobe Husassa ja hyvin lähti käyntiin aamulla pikkupakkasellakin viime talvella olen tätä akkua ladannut Lidlin pikkulaturilla joka on lyijyakuille tarkoitettu, siinä ei ole muuta älyä kuin tuo ylläpito, kun jännite laskee. Luultavasti jokin laite vie virtaa siitä, koska kolmen viikon seisonnan jälkeen se on yleensä "tyhjä". Sekään ei ole haitannut, akussa on älyä että ei päästä sitä täysin tyhjäksi ja aina on latautunut.

En ole mitenkään hienostellut noiden kanssa ts. säästellyt, uskon että akun elektroniikka suojaa sitä riittävän hyvin.

Gessussa Shorai kolmatta vuotta ja en ole irroitellut talvella tai ladannut kertaakaan silti keväällä lähti käyntiin pienellä herättelyllä (starttia pari kertaa että jaksoi alkaa pyörittää).

Kirjoittaja:  AnttiL [ Ke Touko 25, 2016 3:24 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

pitääpä ottaa kainaloon ja viedä takaisin. Heti kun vaihtoi kolme vuotta vanhan YTZ7S Yuasan paikalleen niin toimi loppu talven täysin oireetta.

Kirjoittaja:  Viuh [ Ke Touko 25, 2016 11:54 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Euroglobe on jaksanut ainakin oman 690:in vaivatta veivata käyntiin kylmänä ja kuumana. Varsinainen pakastustesti on vielä tekemättä.

Gessuliin voisi vähän kuumottaa kanssa mutta mennään nyt toistaiseksi lyijyllä vielä.

Kirjoittaja:  AnttiL [ To Touko 26, 2016 8:44 am ]
Viestin otsikko:  Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

2t taitaa olla kovempi paikka startille ja pakkasta siis oli sen -20 mutta ei se toiminut vaikka siis oli ajanutkin eli kone lämmin, no, ilmanputsarikotelossa ei varmasti noilla keleillä kauhean kuuma ole.

Kirjoittaja:  JSL [ Pe Touko 27, 2016 5:12 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

LiFePo4 kennothan lämpiää kun niistä otetaan virtaa. Eli kylmällä jos ei heti pyöritä niin kun muutaman kerran painelee nappia niin alkaa kennot lämmetä ja virtaa irrota. Toi -20 on toki jo sen verran viileää, että saanee painella starttinappia vähän pidempäänkin.

Sivu 14/16 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/