Nyrkkisäännöt, jotka kannattaa muistaa, jos haluaa käyttää litiumakkua pyörässä:
- Osta
todelliselta kapasiteetiltaan suurin mahdollinen akku, joka pyörääsi mahtuu ja jonka lompakkosi jaksaa kantaa. Pyörää ei nimittäin käynnistetä "equivalent PbAh"-ampeeritunneilla, vaan mitä enemmän todellisia ampeeritunteja pyörässä on, sitä varmemmin akku toimii (esim. kylmäkäynnistykset). Mikäli akun valmistaja ei ilmoita todellisia ampeeritunteja (tai et saa niitä helposti selville), unohda kyseinen akku. Esim. Motonetissä myytävien Euroglobe-LiFePO4-akkujen kapasiteetti ilmoitetaan hämäävästi ampeerituntien sijaan wattitunteina. Wattitunnit voi muuttaa Ah:ksi jakamalla 12:lla, eli
tämä 48 wattitunnin akku omaa todella vaatimattoman 4 ampeeritunnin kapasiteetin.
- Mikäli lataat irrallista litiumakkua lyijyakuille tarkoitetulla laturilla, pidä huoli, ettei laturissa ole ns. de-sulfatointi -toimintoa (käytännössä suurimmassa osassa ns. älylatureita tällainen toiminto on). Parasta olisikin, jos lataisit akkua
litiumakuille tarkoitetulla laturilla (esim.
Optimatelta löytyy laadukas laturi, joka osaa myös elvyttää litiumakkuja)
- Pidä huoli, että pyöräsi latausjännite on ajon aikana mahdollisimman lähellä
14,4 volttia. Mikäli se on yli 14,5 tai paljonkin alle 14 volttia, tarkista laturi ja jännitteensäädin. Vääränlainen latausjännite rikkoo litiumakun nopeasti.
- Mittaa yleismittarilla
pyöräsi kuluttama virta avain irroitettuna ja pyörä pysäköitynä. Muutama milliampeeri on vielä ok, mutta esim. jo 25 mA kuluttaa yhden viikon aikana 4 Ah akun kapasiteettia.
- Mikäli epäilet litiumakkusi päässeen kovin tyhjäksi, mutta saat sillä silti pyörän käyntiin (litiumakkuhan antaa paljon virtaa ulos myös lähes tyhjänä), laita välittömästi pyöräsi kaikki sähköä kuluttavat lisälaitteet (pitkät valot, lämpökahvat jne.) päälle joksikin aikaa äläkä nosta pyörän tyhjäkäyntikierroksia. Näin sen vuoksi, että tyhjentynyt litiumakku ottaa käytännössä kaiken laturin tarjoaman virran vastaan ja tässä yhteydessä akku saattaa lämmetä voimakkaasti (tämä on periaatteessa ainoa tilanne, jossa LiFePO4-akun voi saada sulamaan/palamaan, ellei nyt sitten napoja yhdistä suoraan jakoavaimella). Mitä suurempi todellinen kapasiteetti litiumakulla on, sitä paremmin se kestää korkeampia latausvirtoja. Varminta olisi käyttää tällaisessa tilanteessa litiumakuille tarkoitettua laturia, joka lataa akkua oikealla tavalla/jännitteellä ja osaa myös tasapainottaa samalla akun kennoston
- Viitaten edelliseen: älä missään nimessä lataa litiumakkua yhdistämällä sitä rinnan auton akun kanssa - auton laturi antaa aivan liikaa virtaa pienelle litiumakulle
- Vaikka litiumakkujen valmistajat sanovat, että litiumakkuja ei tarvitse ajokauden päätteessä irroittaa pyörästä, irroittamisesta ei ole haittaa. Litiumakuissa ei myöskään tarvitse lyijyakkujen tapaan säilytyksen alussa olla 100 % varausta (itse asiassa hieman alle 100 % on litiumakulle parempi tila), mutta toki tulee huolehtia, ettei litiumakun jännite laske säilytyksen aikana liian alas (alle 13 voltin jännite litiumakussa on jo kriittisen matala). Siinä missä tyhjentyneen lyijyakun voi vielä saada jollekin tasolle takaisin elvytettyä, tyhjentynyt litiumakku on usein käytännössä enää verkonpaino (ja koska on kevyt, niin vieläpä varsin huono verkonpaino) - laadukkaalla litiumakuille tarkoitetulla laturilla saattaa tilanteen
ehkä saada vielä pelastetuksi.
- Laadukkaiksi todettuja litiumakkuja ovat esim. EarthX ja Antigravity. EarthX:n etuna on akun sisäinen tasapainotuspiiri, joka pitää huolen akun kennojen välisestä tasapainosta. Antigravity käyttää laadukkaita kennoja, jotka tasapainottuvat itsestäänkin hyvin, kunhan pidetään huoli tarvittavan korkeasta latausjännitteestä (mahd. lähellä 14,4 V). Näidenkin yhteydessä tulee huomioida, että
myös laadukkaan litiumakun saa erittäin pienellä vaivalla paskotuksi, jos ei pidä huolta yllä esitellyistä asioista akkujen suhteen.
Lähteet: Advrider 1 (29 sivua) ja Advrider 2 (103 sivua)