Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Syys 20, 2019 2:22 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 231 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ke Huhti 23, 2014 8:28 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1204
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Itsellä ei ole starttia ollut pyörässä ja laitoin sen paikalleen samalla kun akunkin, joten vertailukohtaa ei ole. Eikä tuolla kauhean kylmäkään tänään ollut. Aika ja kylmemmät kelit näyttää miten toimii.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Huhti 23, 2014 8:50 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Helmi 09, 2007 2:11 pm
Viestit: 1886
Paikkakunta: Kanta-Häme
Pyörä: EXC450
Joo, mäkin tarkoitin siis kylmällä koneella sellaista ympäristönlämpöistä, myös näillä keväisillä lukemilla.

Pakkasilla en edes viitsinyt yrittää, vaan polkaisin suosiolla heti.

Tuo startin ja polkaisun yhdistäminen on yllättävän tehokas keksintö :idea:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 29, 2014 1:26 pm 

Liittynyt: Ma Syys 17, 2012 2:32 pm
Viestit: 179
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: Beta RR 400
Mites käy kun jännitteensäädin todennäköisesti poksuu/lataa suhteellisen korkealla jännitteellä ilman kuormaa(oman pyöräni ominaisuus), meneekö kallis akkukin vai onko tuossa sen verran älyä sisäänrakennettuna, että suojaa itteensä? Suhteellisen halvat kevennyskilot kyllä houkuttelis kun tuo akku alkaa olla vaihtokunnossa.

Mitenkähän pientä kehtaa laittaa tommosen 12/14Ah akun paikalle? Lipoissa 4Ah liian vähän hyvin starttaavalle paukuttimelle, jolla ei alle nollakeleillä ajella ja virtoja ei pidetä turhia päällä?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 29, 2014 2:20 pm 

Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Viestit: 996
Pyörä: 1050 S3, GS1200
Tuossa euroglobe akussa luki, että latausjännite pitää olla yli 14, mutta alle 15 volttia. eli melko korkea. Siinä sanottiin, että alle 14 jännite ei saa ladattua akkua täyteen. Tässä kylläkin puhuttiin pyörän ulkopuolisesta latauksesta, mutta eiköhän sama totuus ole pyörässäkin.

Voi monissa pyörissä tulla ongelma ennemmin siitä, ettei lataa riittävästi. Esim triumphit monesti lataa vain 13.7 4000rpm, tyhjäkäynnillä enemmän, joten matka-ajossa ei tuollainen akku latautuisi ikinä. Itsellä oli ongelma jo AGM akun kanssa, sekin vaatii vähän korkeamman latausjännitteen, että tulisi täyteen, jos sitä lataa alle 14, niin se on aina vajaa. Voi toimia, mutta ei ole koskaan 'täynnä'.

_________________
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 29, 2014 2:50 pm 

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Viestit: 303
Pyörä: tt600r
Ei varmaan olis huono investointi laittaa joku luotettavana pidetty aftermarket- tai muun mallin tasuri/regu jos on pyörässä on ominaisuutena ko. osan kypsyminen ja sijoittaa suht kalliiseen akkuun... samalla valitsee sopivalla latausjännitteellä olevan tai säädettävän mallin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 06, 2014 7:47 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Viestit: 1229
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: AT
Siinäpä 160 euron akku reilut vuoden käytön jälkeen. Ei tuota ruuvia mitenkään hampaan irvessä ole kiristelty vaan normaalille kireydelle mitä akuissa naparuuveissa on. Eipä voi suositella ainakaan tämän firman tuotteita jälleenmyyjien ja yrityksen takuukäytöntöjen vuoksi.

Ehkä kokeilen AT:ssa Eurogloben akkua. Tuskin Motonetissa pyytävät asiakasta lähettämään itse akkua valmistajalle ja hoitamaan reklamaatiota sinne.


Liitteet:
Antigravity.jpg
Antigravity.jpg [ 45.62 KiB | Katsottu 2900 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 06, 2014 8:27 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 7:30 pm
Viestit: 1542
Paikkakunta: tervakoski
Pyörä: KTM 530 exc-R
Älä laita Sami Euroglobea ! Kyllä se motonetin takuukäytäntö on ihan venäläinen sekin !!
Kyllä mä Yuasa:a suosittelen edelleen tai jos saa laitettua Varley:n tai jonkun muun vastaavan oikeanlaadukkaan geeli akun niinaina parempi ...Kuva

_________________
aina tavoitettavissa ?
0440800172
kimmokecki@gmail.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 06, 2014 8:36 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Viestit: 1229
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: AT
kimmokekki kirjoitti:
Älä laita Sami Euroglobea ! Kyllä se motonetin takuukäytäntö on ihan venäläinen sekin !!
Kyllä mä Yuasa:a suosittelen edelleen tai jos saa laitettua Varley:n tai jonkun muun vastaavan oikeanlaadukkaan geeli akun niinaina parempi ...Kuva

No tuossa mähkössä (AT:ssa) tuo kilo sinne tai tänne ei nyt ole niin merkittävä että voisi miettiä jotain perinteistä tai AMG-akkua. On niissä edelleen omat hyötynsä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 06, 2014 8:55 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 7:30 pm
Viestit: 1542
Paikkakunta: tervakoski
Pyörä: KTM 530 exc-R
Tälle mun ääneni menisi Kuva

_________________
aina tavoitettavissa ?
0440800172
kimmokecki@gmail.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 06, 2014 9:29 am 

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Viestit: 303
Pyörä: tt600r
SamiV kirjoitti:
Ehkä kokeilen AT:ssa Eurogloben akkua. Tuskin Motonetissa pyytävät asiakasta lähettämään itse akkua valmistajalle ja hoitamaan reklamaatiota sinne.


Olitko yhteydessä valmistajaan suoraan kuvien kera? Tiedä vaikka saattaisivat haluta korvata pelkällä yhteydenotolla ilman lähettelyä, vaikka myyjä oliskin nihkeä...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 06, 2014 11:09 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Viestit: 1229
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: AT
jupet kirjoitti:
SamiV kirjoitti:
Ehkä kokeilen AT:ssa Eurogloben akkua. Tuskin Motonetissa pyytävät asiakasta lähettämään itse akkua valmistajalle ja hoitamaan reklamaatiota sinne.


Olitko yhteydessä valmistajaan suoraan kuvien kera? Tiedä vaikka saattaisivat haluta korvata pelkällä yhteydenotolla ilman lähettelyä, vaikka myyjä oliskin nihkeä...

Juu ei ole vielä kuulunut mitään.

Epäilen kovasti kuitenkin kun nimenomaan sivuillaan toitovat eurooppalaisille aika erikoiselta kuuluvia takuuehtoja
- takuuasioissa asiointi vain ja ainoastajan valmistajan kanssa
- kuluttajan pitää toimittaa akku valmistajalle
- korvaavat vain yhden takuuvaihdon. Mitä siis itse käsitin eli jos hajoaa toinen takuuseen saatu eivät enää katso että takuu on voimassa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 06, 2014 11:36 am 

Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm
Viestit: 1586
SamiV kirjoitti:
Siinäpä 160 euron akku reilut vuoden käytön jälkeen. Ei tuota ruuvia mitenkään hampaan irvessä ole kiristelty vaan normaalille kireydelle mitä akuissa naparuuveissa on. Eipä voi suositella ainakaan tämän firman tuotteita jälleenmyyjien ja yrityksen takuukäytöntöjen vuoksi.

Ehkä kokeilen AT:ssa Eurogloben akkua. Tuskin Motonetissa pyytävät asiakasta lähettämään itse akkua valmistajalle ja hoitamaan reklamaatiota sinne.


Mätänet ilmoittaa lyijyakuissa kapasiteetin Ah-suureella kun taas LiFePo akuissa Wh-suureella. Syynä tietenkin se että nuo life akut näyttäis muuten suhteessa ulkomittoihin, hyvin tehottomilta. Toki LiFePo antaa enemmän tehoa ulos kerralla mutta siihen ongelmaan se ei tuo ratkaisua kun pyörässä on syystä tai toisesta (esim vesi) starttiongelma ja sitä sahataan käyntiin tavallista pitempään. Jos laskin oikein niin lyijy 8-9Ah akun tilalle ulkomittojen suhteen kaupitellaan 3-4Ah lifepo akkua. Riittääköhän siinä starttipuhtia yhtä pitkään kuin lyijyllisessä?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 06, 2014 11:48 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Viestit: 1229
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: AT
Kuka sitä nyt vesiongelmien takia pyörää sahaa edestakaisin? LiPoFe-akkujahan voi koittaa esilämmittää ja vettä poistaa pyörästä vaikka liekittämällä pyörää ennen starttausta?

Asiaan: Käsitykseni mukaan LiPofe ynnä muut ihmeakut:
Antavat hyvin starttivirtaa alussa ja akun lämmetessä vielä paremmin. Antavat sitä melko tasaisella käyrällä siihen asti kun puhti loppuu. Akku on melko tyhjänä syytä kunnostusladata akkutyypille tarkoitetulla laturilal melko vikkelään. Saadaan akkua jotenkin pelastettua.

Tietysti nyt jo ajatellaan tapausta joka meillä ehkä molemmilla Tuomon kanssa on mielessä niin voi olla että LiPoFe-akku ei olisi siihen omiaan. Vaarana olisi ehkä se tietyn rajan yli tyhjentyminen ja akun elvyttäminen metsässä.

Tuon Antigravityn akun hyvin todennäköisesti leikkailen itse auki ja teen siihen uudet liittimet ja koteloin sen. Saa siitä sitten johonkin pikkupeliin akun.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 06, 2014 11:59 am 

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Viestit: 303
Pyörä: tt600r
Mitä noista akkuteknologioista hiukan on kärryillä rc-juttujen jäljiltä, uskoisin että nuo LiFe-akut joita suositellaan pyörittää tehokkaasti starttia vähintään saman ajan mitä lyijyakkukin, ainakin kesäkelillä. Lyijyakulla pyöritysteho hiipuu vähitellen kunnes ei enää pyöri tarpeeksi nopeasti käynnistyäkseen, LiFe-akusta sitten pyörii ja pyörii kunnes suht yhtäkkiä loppuu puhti kokonaan kun kapasiteetti on käytetty.

LiFe-akku antaa siis purkaa koko varauksen yhteen putkeen hyötykäyttöön isolla virralla kun taas lyijyakusta ei saa kuin pienen osan kapasiteetista käyttöön isolla virralla. Lyijyakusta voi saada tunnin levon jälkeen vielä uudestaan kunnon starttivirrat mutta LiFe on tyhjä kun se on kerran tyhjäksi ajettu. Ei pitäisi kuitenkaan vielä purkautua niin tyhjäksi että pilalle menee, jos lopettaa starttailun siinä kohtaa kun ei pyöritä kunnolla eikä jätä valoja päälle tms.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 06, 2014 12:03 pm 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Viestit: 1229
Paikkakunta: Jyväskylä
Pyörä: AT
jupet kirjoitti:
Ei pitäisi kuitenkaan vielä purkautua niin tyhjäksi että pilalle menee, jos lopettaa starttailun siinä kohtaa kun ei pyöritä kunnolla eikä jätä valoja päälle tms.

Lueskelin jostain jokin aika sitten ja ymmärsin että tässä vaiheessa akku nimenomaan olisi vielä pelastettavissa akkutyypille tarkoitetulla laturilla lataamalla jos sen ei anna kovin pitkää olla sen kriittisen rajan alla.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 231 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com