Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

jupet
Viestit: 299
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Pyörä: tt600r

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja jupet »

Jos vaan akku on noin muuten hyvässä kunnossa, ei pitäisi olla väliä suuremmin mistä virtalähteestä sitä lataa, kunhan lataa. Siis niissä puitteissa millä noita voi muutenkaan ladata. Eli jos sen mopon saa käyntiin vaikka työntämällä niin sekin lataus on parempi kuin ei latausta. Kunhan sinne jollain metodilla pusketaan sähköä ettei purkaudu enää tyhjemmäksi ja mene pilalle.

RC-vehkeissä (ei yleisimpiä akkutyyppejä mutta käytössä kyllä) noita ajetaan ihan säännöllisesti siihen asti että jännite notkahtaa, eikä se akkuja pilaa, kunhan ei mennä yhtään sen pidemmälle. Sinänsä olisi kyllä hyvä välillä tehdä näille niinkutsuttu tasapainotus jossa jokainen kenno ladataan erikseen toisistaan riippumatta täyteen. Sarjaan kytkettyjä kennoja ei normaalisti saada kaikkia ihan täyteen asti, ja mitä syvempään tuommoinen on purettu, sen enemmän kennot joutuvat epätasapainoon. Mikäli akussa ei ole tasapainotusliitintä, ei erikseen näille ekuille tarkoitettu laturikaan kauheasti enempää auta. Ero noilla vartavasten tarkoitetuilla latureilla perus lyijyakkulaturiin on lähinnä latauksen lopetusjännite (tulee varmasti täyteen muttei yhtään yli) ja kaikenlaisten pulssitusten yms lyijyakkujen elvytystoimintojen puute.

Sitä on sitten mittaamatta vaikea sanoa kuinka alas jännitteet todellisuudessa menee ennenkuin sen starttinappia painaessa huomaa. Lepojännitteen pitäisi jäädä yli 2,8V/kenno (tyypillinen valmistajan ilmoittama arvo), eli 11,2V nimellisesti 12V akussa, jotta ollaan varmasti turvallisella alueella. Sillä ei ole niin väliä missä jännite käy silloin kun on nappi pohjassa. Jonkunlainen suojapiiri joka ei annan startata alle 11V jännitteellä varmaan pelastaisi akun ainakin.

Joku uskalias voisi koittaa, akun napoihin yleismittari kiinni, pyörästä tulpanjohto irti tms ja starttaamaan lyhyitä pätkiä aina välissä tarkistaen lepojännite. Huomaako startin pyörityksestä että käy potku vähiin kun 11,2V lähestyy?

Muoks: Näemmä joillekin kennoille ilmoitetaan vielä erikseen "absolute minimum" 2,0V, joka tekee siis 8,0V (taas lepojännitteenä, ja täysin tasapainossa olevilla kennoilla)
TeeIi
Viestit: 199
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 9:25 am
Pyörä: Mondraker Crafty R+
Paikkakunta: Kuopio

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja TeeIi »

Mitenkäs kauan itse kullakin on ollu tollanen Eurogloben Lifepo paikallaan ?
Itsekkin olen tuota seuraavaksi akuksi miettinyt, ja ois kiva kuulla palautetta kestävyydestä ja toimivuudesta.
Ja onko talvikäytössä ollut OK ?
-Mikko
Avatar
ttv
Viestit: 676
Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:04 am
Pyörä: 300EXC
Paikkakunta: Hki

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja ttv »

Mulla on ollut viime huhtikuusta Eurogloben LiFePO4-akku tuolla 690:n jakkaran alla. Näillä Etelä-Suomen vähillä pakkasilla pyörä lähti läpi talven kylmästä tulille kun hetken herätteli akkua virrat päällä.

Eihän toi vuosi nyt mikään kestotesti ole mutta toistaiseksi akku on ollut hintansa (110,50 €) väärti.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja THA »

No mulla oli ensin Ballisticin akku, todellinen koko vain himpun Eurogloben Motonet-89,90€ akkua pienempi. Se kesti vajaan 2kk, pyöritti uutena kuten vuoden vanha vakio-akku, sitten ei lopuksi +20C konetta lainkaan.
Ostin tuon Eurogloben sitten tilalle, takuusta (3v. muka-takuu) tuli bumerankia, vaikka oli mm. pyöräni akun korvaavaksi luettelon mukaan mainittu, mutta uudemmassa luettelossa oli munkin pyöräni ja siinä eri malli. Tämä elokuussa. No viime la mopo oli seissyt 3vrk kylmässä autossa ja -10C ei lähtenytkään startilla, akku pääsi niin loppuun ettei pyörittänyt edes bensapumppua. Kas kummaa kun mopon sai kiksillä lopulta käyntiin niin parin minsan käyttämisen jälkeen akku oli taas hengissä -ei eroa aiempaan. Eli akun sisäinen suojaus ja/tai tasapainotus hoidettu kunnolla, ballistic kun meni lataukseen jo kun pyöritys hyytyi niin huononi silti päivissä em. tilaan. Kuun asento lie olllut väärä viime la, koska -20C vielä 1kk sitten pyörä lähti hyvin, toisaalta kerran aiemmin -1C kelissä kärryllä kuskauksen jälkeen tuntui ettei millään. Tänään sitten testasin ilman kipinää ja 120s. starttia, kipinä peliin ja heti lähti - akku ei siis ole vahingoittunut.
Em. perusteella Euroglobea voi siis todella suositella!

Lisäksi: lokakuussa ostettiin toiseen pyörään samanlainen akku, pian poistui startti mutta akku jäi. Siinä napajännite oli 0.2V korkeampi kuin minulla. Tyttären kyykkypiikin orkkis akku pyöritti -20C liian laiskasti ja samanlainen uusi ei lainkaan. Motonetistä takuuta tällä perusteella kysellessä suostuivat hyvittämään Yuasan hinnan kun tilalle tuli kalliimpi, jälleen samanlainen Euroglobe. Sen jälkeen on tärähtäny tulille napista ripeämmin kuin koskaan.

Todellinen koko 29Wh Euroglobellahan on 2,4Ah eli alle puolet tuon kyykyn vakio 5.5Ah akusta, toisaalta oman pyöräni vakio 6Ah. Silloin -20C omassani painelin starttinappia vain lyhyesti useaan kertaan, jotta bensapumppu pärähteli ja akun lämpenemisen saattoi todeta putsakotelon kautta sormella. Noissa missä ongelmia oli, en tullut tuota tehneeksi. Piikissä ei ole ollut tarvetta. Takuu on toki vain puoli vuotta, mutta parempi sekin kuin luvattu 3 vuotta, eikä oikeasti päivääkään. Motonet ilmoittaa minkä akun korvaa ja jos laittaa isompaa akkua korvaavan niin kaverilla ei ainakaan ollut mitään ongelmaa saada uutta takuuseen - nimi kuittiin ja hyvää matkaa! Maahantuojasta eli Startaxista omat kokemukset sellaisia, että jos joku jälleemyyjä toimii toisin niin ei lie vaan kiinnostusta hoitaa asiaa...
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
petteripunakuono
Viestit: 260
Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 5:58 pm
Pyörä: Hugsvarna 701 Enduro & 12k GinTonic
Paikkakunta: Tampereen seutu

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja petteripunakuono »

Shorain akku ollut nyt vuoden Triumph Tigerissä. Painoahan siinä lähti liki neljä kiloa, eli merkittävä laihdutus. Ja virtaa nämä litiumit antaa täysillä ihan viimeisille metreille asti, sitten väsähtää kerrasta. Lyijyakku pitää kai olla aina vähintään 2/3 täynnä että saa ilmoitetut käynnistysvirrat ulos. Siitä ne litium-akkuvalmistajat taitavat laskeskella että riittäisi pienempikin litiumi tilalle. Ja varaus säilyy hyvin, akku oli talven yli sisällä ja napajännitteistä katsoin että ainakin 70% on latausta tallella, olihan tuo reilun kuukauden pyörässäkin kiinni syksyllä ennen sisälle ottoa, saattoi siinä jo hieman virtaa kulua. Nyt viikko sitten pyörään laittaessa starttasi ns.heti, ekalla moottorin pyörähdyksellä. Käynnistysvirrat näissä on isommat kuin lyijyissä. Pakkasyön jälkeen tosin pitää pyöräyttää moottoria 1-2sek ajan, eli pakastettuna eivät tarjoile yhtä hyviä virtoja kuin lämpöisinä.

Eli ainakin Shoraista hyviä kokemuksia. Malli LFX21A6-BS12. Shorain sivuilla oli jossain lista akkusuosituksista eri pyörille.
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja meikä »

Lifepo4-akku kuoli, virtaa kyllä tuli ja jännite kohdallaan mutta startata ei jaksanut. Ei kestänyt kaverin jatkuvaa stumppailua ja isomman koneen vastusta. Tältä näytti sisältä:
image003.jpg
image002.jpg
image001.jpg
Akku oli stromilta ja JMT merkkinen, eivät enää myy noita. Kennot päästäneet kaasuja mutta pysyneet suojapussiensa sisällä. Kennojen koko 60x80mm suunnilleen ja akun ilmoitettu kapasitetti oli 19Wh eli noin 1,3Ah. Kennojen merkkiä en saanut selville ja äkkiseltään en saman kokoisia löytänyt. Suojausta noissa ei ole, mutta balansointi tapahtuu noilla kannessa olevilla vastuksilla vajentamalla muita jos joku jää jälkeen.

Paketti oli sen verran näppärä että täytyy laittaa tuonne uudet kennot. Jos jollain on rikkinäisiä litiumakkuja pyörään niin älkää heittäkö pois, noita on aika helppo korjata ja vaihtaa kennot.
LightSpeed
Viestit: 1294
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 8:58 pm
Pyörä: FE390,12GS
Paikkakunta: Hamina

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja LightSpeed »

meikä kirjoitti: Paketti oli sen verran näppärä että täytyy laittaa tuonne uudet kennot. Jos jollain on rikkinäisiä litiumakkuja pyörään niin älkää heittäkö pois, noita on aika helppo korjata ja vaihtaa kennot.
Saksasta tilasin tuollaisen ja paska oli.Nyt on paketissa lähdössä takaisin päin.
Mr
Viestit: 290
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 7:56 pm
Pyörä: 500 EXC
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja Mr »

12 cell Antigravity ei myöskään enää jaksa startata, oma vika, jäi virrat päälle ja pääsi tyhjenemään. A123Systems lieriökennoja 12 oli sisällä mutta ei minkään näköistä elektroniikkaa/vastuksia.....miksi?
Satasen verran maksais originaalikennoilla korjaaminen jos kaikki uusis vai onko mitään järkeä etsiä viallinen/vialliset kennot ja uusia ne? Akku taitaa olla noin neljä vuotta vanha ja oli ihan vedossa ennen kuin....
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Jos jännite pääsi kovin alas niin veikkaus on että kaikki kennot on kuollu yhtäaikaa. Oletan että kuitenkin yritit ladata tuon jälkeen?

Piti poistaa kaikki aiemmin kirjottamani,jos akussa olis alijännitevahti joka katkasee virtapiirin,olisko tuloksena palanu säädin ym kalliimpaa romua tilaneessa jossa akku purkautuu alle rajan koneen käydessä vaikka tyhjäkäyntiä valot ym kulutus päällä. Halvempi kuitenkin riskeerata akku. Tasuri sais ehkä kuitenkin olla.
Lataus virtaa noi paremmat kennot kestää ilmeisesti myös melko hulppeita määriä,tyhjästä 80% täyteen vartissa.isosta lyijyakusta suoraan parin metrin 1.5mm2 piuhalla joka toimii vastuksena(life zip charge tms kuukkeliin). Harvassa mopossa on sellasta laturia joka kykenee enempään.
Pikanen mittaus husaberistä viittaa siihen että se ei luultavasti tartte latausvirran rajotinta,oli sen verran heikkoa jännitteen nousu...
Testasin 3000mah 20/30c antavalla lipolla, pyöri hetken,ja kuoli nopeasti. Tarttee reilusti enemmän potkua...
Tarttee varmaan testata noilla kiinan life kennoilla onnistuuko.

Minkä mah arvon kennoja saa satasella 12kpl? ja mistä?
Avatar
Ludwig
Viestit: 443
Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Pyörä: KTM 990 adve -08
Paikkakunta: Finnmark

Antigravity LiFePo4 -käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja Ludwig »

16 cell Antigravity tuli tiensä päähän, kun ilmat viileni syksyllä. Ei enää jaksanut surauttaa +2'C, vaikka poltteli valoja, jännite uuvahti, ja apuakkua aamuisin rinnalle. ehkä tuo vielä kevään lämmöissä toimeentuu, vaikka epäilen.

kesti vaatimattomat (?) 3v - 85tkm. :cry:

panin vanhan yuasan takas; hyvä että on tullut sitä käytettyä ja latailtua muissa hommissa, eikä ollut tehonsa kokonaan vielä häipynyt.
noh, ei tosin pyöritä ihan yhtä ärhäkästi (230 CCA, jos sitäkään enää)
kuin anti-g voimainsa aikoina (480 CCA), mutta riittävästi että kotka pärähtää.

vaan olihan sen verran kallis tuo anti-g, ettei toista mulle nyt.

ensi keväänä pitänee ehkä testata bilteman versio (80176):
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/S ... rtId=80176
luvataan 5,0 Ah (?) , Kylmäkäynnistys: 290 A

vaiko sitten tuo Motonetin Euroglobe:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/9 ... oneuvo=729

hinta puolet anti-geestä. miten lie sitten kesto ja toiminta, alle +5'C heikentää tehoa kuten muissakin, sanoo ohje.

* tämä "Varavirtalähde/Apukäynnistin 12/16/19 V 200-400 amp" toimii apuna, kun se sähkö joskus hiipuu:
http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/f ... iewProduct

.
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Avatar
Å
Viestit: 1894
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja Å »

Valistakaa tietämätöntä: Miksi prätkän laturi kelpaa lataamaan LiX akkuja, mutta akkulaturit ei?

Sen verran olen asiasta antanut itseni ymmärtää, että valtaosassa LiX akkuja ei olisi (koko) latauksenhallintaa itse akussa ja siksi ei kävisi normilaturi. Pitäneekö paikkansa?
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Avatar
tertsu
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Kuvittelisin oleva niin, että jos LiPo yms akussa ei ole latauksenhallintaa niin ei sitä voi prätkässä suoraan käyttää eikä ladata prätkän laturillakaan ja jos latauksenhallinta on akussa niin sitten voi ladata myös normaalilaturilla.
Kura lentää...
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Akkulaturi kelpaa, mutta käsittääkseni sen pitää olla sellainen tyhmä laturi. Äly/elvytys/ylläpito yms ohjelmat ei sovellu.

Ainakin Shorain oma laturi lataa melko matalalla jännitteellä.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
suke62
Viestit: 1166
Liittynyt: Pe Loka 09, 2009 9:22 pm
Pyörä: Tiger 800
Paikkakunta: Rauma

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja suke62 »

Toi Euroglobe on nyt ollut 8 gessussa 2 vuotta ja olen tuuminut ostaisinko varalle uuden hinnatkin kun on alle 100€.
Akku on toiminut hyvin mut mut, tollaisen voi varalle heittää matkalle mukaan kevyempi kuin sisukummi.
JMT ei oikein lukemani perusteella saanut paljon plussia mutta aika parantaa tuotteita ?
Nolla asteesta on kyllä pyörä lähtenyt sen kummempia "lämmittelyjä" tekemättä hyvin käyntiin.
"Sataa saatana niin vitusti, koko ajan... menään vaan"
Avatar
Ludwig
Viestit: 443
Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Pyörä: KTM 990 adve -08
Paikkakunta: Finnmark

LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja Ludwig »

hyvä, tackar.

pisteet siis Euroglobe:lle.

voi olla että keväällä lämpösillä keleillä annan vielä vanhalle anti-g:lle tilaisuuden, nyt sisällä ollessa on sähköt siinäkin pysyneet. saas kattoo...

uusi akku pitää kuitenkin hommata, kun tuo vanha lyijynenkin alkoi vaatia toista akkua käynnistyskaveriksi.
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Vastaa Viestiin