Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 1666
- Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
- Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, g/s, R75/5
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Monta vuotta tuli mentyä lyijyllä edellisen lithiumin jälkeen (joka kyllä toimi mutta meni pyörän vaihdossa)
mutta nyt 640:in akun alkaessa hyytyä hankin siihen biltsun "isoimman" olikohan 5ah lifepon.
Ostopaikkaan päädyin takuun takia, antavat näille 3 vuotta mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.
Saapa nähdä kuinka vörkkii ajan kanssa. Lämpösenä tikkaa pirusti ja nolla/-1 yön pidin pyörän ulkona, ei mitään ropleemia startata.
Akkua hyllystä valkatessa huomio kiinittyi siihen että kaikkien lifepo-akkujen laatikoiden päällä oli tasaisen oloinen pölykerros ja pahvilaatikon
printti uv-säteilyn haalistama, eli kovin nopeaan ei taida varasto kiertää. Tämä tietysti vähän herätti epäilyksiä.
mutta nyt 640:in akun alkaessa hyytyä hankin siihen biltsun "isoimman" olikohan 5ah lifepon.
Ostopaikkaan päädyin takuun takia, antavat näille 3 vuotta mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.
Saapa nähdä kuinka vörkkii ajan kanssa. Lämpösenä tikkaa pirusti ja nolla/-1 yön pidin pyörän ulkona, ei mitään ropleemia startata.
Akkua hyllystä valkatessa huomio kiinittyi siihen että kaikkien lifepo-akkujen laatikoiden päällä oli tasaisen oloinen pölykerros ja pahvilaatikon
printti uv-säteilyn haalistama, eli kovin nopeaan ei taida varasto kiertää. Tämä tietysti vähän herätti epäilyksiä.
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
ostin viimekesänä sen motonetin lithium akun, ei se speed triplessä toiminut tuollaisessa +10 asteen aamussa. Ehkä yöllä oli vähän kylmempi, mutta ei mitään nollaa kuitenkaan. Lopputulema on, että joku helposti käynnistyvä pyörä pärjää sellaisella, mutta ei tuollainen joka on melko tarkka akun kunnosta ja maksimi virrasta. joka aamu piti pitää valoja päällä ja vaikka piti minuutin kaksi, niin silti joutuu starttaamaan useamman kerran, kunnes starttailu lämmittää akun lopulta.
en ostaisi isoihin v2 koneisiin tai esim GS:ään en ostaisi. johonkin 600cc nelipyttyiseen ok, samoin tonninen nelipyttynen starttaa ok sillä. koska se pyörii helposti kun on lyhyt iskuinen.
Se lithium vaatisi jonkun super capasitor boosterin lisäkseen, että saisi energian lithiumista, mutta se paras isku tulisi jostain konkasta, että pääsisi puristuksien yli.
en ostaisi isoihin v2 koneisiin tai esim GS:ään en ostaisi. johonkin 600cc nelipyttyiseen ok, samoin tonninen nelipyttynen starttaa ok sillä. koska se pyörii helposti kun on lyhyt iskuinen.
Se lithium vaatisi jonkun super capasitor boosterin lisäkseen, että saisi energian lithiumista, mutta se paras isku tulisi jostain konkasta, että pääsisi puristuksien yli.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
E. F. Schumacher
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Olisi kyllä nurinkurista sillä lailla. Lithium akkujen koko juoni on juuri siinä että antavat paljon virtaa eikä niinkään se että kapasiteettia olisi paljon. Itsellä ollut alun perin yksi liikkeessä kasattu 12 kennoinen. Oli aivan suoritusarvoiltaan ylivertainen kaikkiin akkuihin nähden mitä sitä ennen tai jälkeen on ollut. No, se ei mekaanisesti kestänyt kovin kauaa.
Pari motonetin versiota on ollut ja ovat melko "kevyitä" ominaisuuksiltaan mutta eipä niille kyllä luvatakaan kauheita suoritusarvoja. Nyt on KTM original akku ja toistaiseksi on yhden talven kokemuksella ollut melko väkevä eli kaikissa keleissä on pelannut moitteetta. -15 asteen pakkasesta kerran joutui yhden lyhyen lämmittely startin ottamaan ja toisella painalluksella 2t TPI jo kävi.
Pari motonetin versiota on ollut ja ovat melko "kevyitä" ominaisuuksiltaan mutta eipä niille kyllä luvatakaan kauheita suoritusarvoja. Nyt on KTM original akku ja toistaiseksi on yhden talven kokemuksella ollut melko väkevä eli kaikissa keleissä on pelannut moitteetta. -15 asteen pakkasesta kerran joutui yhden lyhyen lämmittely startin ottamaan ja toisella painalluksella 2t TPI jo kävi.
antti
-
- Viestit: 2094
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Minun kokemus 250 EXC-F:istä on, että litiumakulla nimenomaan lähtee vielä siitä pakkasesta pyörä käymään, jossa lyilyakku ei jaksa enää pyörittää riittävän kovaa. Litiumakkua saa vaan lämmitellä melko pitkään lyhyillä starttauksilla, mutta sitten kun akku on lämmin, niin pyörittää iloisesti.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: To Elo 17, 2017 11:38 am
- Pyörä: 88' Honda NX650 Dominator
- Paikkakunta: Rio De Riihimäki
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
No pistetään omaakin kokemusta tänne.
Kyseessä siis tämä Bilteman LiFePo4 akku
LITIUMAKKU 3 AH
Tuotenro. 80-172
Kapasiteetti: 3,0 (8,0) Ah
Mitat: 150 x 87 x 105 mm
Paino: 0,7 kg
Hintaa tälle tuli ostaessa sama 89€.
Otin mukaan samalla oikean laturin, Akkulaturi lyijyhappo- ja LiFePO4-akuille, linkki Biltemaan
Pyöränä toimii 88' Honda NX650, kaikki vakiota.
Hienosti on lähtenyt autotallin +15-20C lämmöistä käyntiin ensimmäisellä pyöräytyksellä.
Kesti myös koko talven yli tallissa sahaamista, kun koitettiin saada CV kaasaria toimimaan ilman ilmaboxia. Starttia tuli sahattua oikein urakalla, kun ei oikein jaksanut kikkiä potkia.
Laitoin akun tuohon laturiin koko talven sekalaisen käynnistelyn ja seosten testailun jälkeen laturiin, ja ihme kummaa, ilmoitti että akku oli täynnä!
Kylmäkäynnistyksiä testattu tuossa +0C paremmalla puolella, kun nyt kävin viikonloppuna ajelemassa, hienosti lähtee käyntiin.
TLDR:
Kapasiteetti hyvä
Kestää jopa vanhan pyörän lataussäädintä, ei ole ihan puhtainta 13.5V...
Ei tarvitse ainakaan +0 paikkeilla lämmittelyä
Kohtalainen hinta
Kevyt, luulin ettei sisällä ollut mitään
Latauksen testausnappula on kätsy
Laturi on hidas, mutta eipä tuo lupaa enempää kuin 4A ulos.
-Sami
Kyseessä siis tämä Bilteman LiFePo4 akku
LITIUMAKKU 3 AH
Tuotenro. 80-172
Kapasiteetti: 3,0 (8,0) Ah
Mitat: 150 x 87 x 105 mm
Paino: 0,7 kg
Hintaa tälle tuli ostaessa sama 89€.
Otin mukaan samalla oikean laturin, Akkulaturi lyijyhappo- ja LiFePO4-akuille, linkki Biltemaan
Pyöränä toimii 88' Honda NX650, kaikki vakiota.
Hienosti on lähtenyt autotallin +15-20C lämmöistä käyntiin ensimmäisellä pyöräytyksellä.
Kesti myös koko talven yli tallissa sahaamista, kun koitettiin saada CV kaasaria toimimaan ilman ilmaboxia. Starttia tuli sahattua oikein urakalla, kun ei oikein jaksanut kikkiä potkia.
Laitoin akun tuohon laturiin koko talven sekalaisen käynnistelyn ja seosten testailun jälkeen laturiin, ja ihme kummaa, ilmoitti että akku oli täynnä!
Kylmäkäynnistyksiä testattu tuossa +0C paremmalla puolella, kun nyt kävin viikonloppuna ajelemassa, hienosti lähtee käyntiin.
TLDR:
Kapasiteetti hyvä
Kestää jopa vanhan pyörän lataussäädintä, ei ole ihan puhtainta 13.5V...
Ei tarvitse ainakaan +0 paikkeilla lämmittelyä
Kohtalainen hinta
Kevyt, luulin ettei sisällä ollut mitään
Latauksen testausnappula on kätsy
Laturi on hidas, mutta eipä tuo lupaa enempää kuin 4A ulos.
-Sami
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su Tammi 06, 2019 11:38 pm
- Pyörä: Hbg 650cc
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Pyöräni on husaberg fs 650 -07 minkäslainen akku siihen olisi hyvä että jaksaapi pyörittää? Ajan talvella ja kesällä joten potkua pitäs löytyä että pyörähtelee kevyesti. Minkälainen laturi soveltuu näihin litium akkuihin. Sellasta kaiketi olisin laittamassa käsittänyt että niissä nykyisin on potkua sekä myös ovat kevyitä.
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Tämmöisen hankin kokeeksi.
https://m.motonet.fi/fi/varaosat/2775/m ... ryhma=1862
Myöhäisheränneenä tuli mieleen että pitääkö ostaa uusi laturi tätä varten? Sitkeässä on huhu, että näihin olisi nykyään rakennettu itseensä elektroniikkaa , jotta normi älylaturilla voisi ladata, pitääkö paikkaansa?
https://m.motonet.fi/fi/varaosat/2775/m ... ryhma=1862
Myöhäisheränneenä tuli mieleen että pitääkö ostaa uusi laturi tätä varten? Sitkeässä on huhu, että näihin olisi nykyään rakennettu itseensä elektroniikkaa , jotta normi älylaturilla voisi ladata, pitääkö paikkaansa?
Taas lähti mopo käsistä
- mico
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
- Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
- Paikkakunta: Pori
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Käyttöohjeessa vain litiumlaturi.//cloud.tapatalk.com/s/5e4bb1e1f2e ... 5.2019.pdf
Tuota katsonut seuraavaksi akuksi, mutta 03/2015 asennettu Euroglobe AGM geeliakku pelittää edelleen.
Tuota katsonut seuraavaksi akuksi, mutta 03/2015 asennettu Euroglobe AGM geeliakku pelittää edelleen.
-
- Viestit: 641
- Liittynyt: To Marras 22, 2012 4:44 pm
- Pyörä: KTM 500 EXC-F Sixdays
- Paikkakunta: Raisio
Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Älylaturia ei voi käyttää, mutta ”tyhmää” vain lataavaa voi varovasti käyttää. Jonkin verran noissa akuissa on pakko olla elektroniikkaa, jotta latautuvat pyörässä. Kauheasti näitä ei tarvi latailla, kun eivät käytännössä purkaudu itsekseen. Jos pyörä syö tyhjäksi seistessä, ni sitte ehkä.TomppaV kirjoitti:Tämmöisen hankin kokeeksi.
https://m.motonet.fi/fi/varaosat/2775/m ... ryhma=1862
Myöhäisheränneenä tuli mieleen että pitääkö ostaa uusi laturi tätä varten? Sitkeässä on huhu, että näihin olisi nykyään rakennettu itseensä elektroniikkaa , jotta normi älylaturilla voisi ladata, pitääkö paikkaansa?
Nämä latautuu nopeasti, joten pitkään ei kannata kerralla ladata.
Sent from Tapatalk
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Ajoneuvokäyttöön suunnitelluissa litium-akuissa on pakko olla ylilataukselta suojaava BMS joten sen puoleen voi käyttää mitä laturia tahansa.TomppaV kirjoitti:Tämmöisen hankin kokeeksi.
https://m.motonet.fi/fi/varaosat/2775/m ... ryhma=1862
Myöhäisheränneenä tuli mieleen että pitääkö ostaa uusi laturi tätä varten? Sitkeässä on huhu, että näihin olisi nykyään rakennettu itseensä elektroniikkaa , jotta normi älylaturilla voisi ladata, pitääkö paikkaansa?
Perinteisille akuille suunniteltujen älylaturien latauskäyrät ei kuitenkaan sovi oikein yksiin sen kanssa mitä LiFePO4-akku optimaalisesti tarvii. Ajoneuvokäyttöön tehty LiFePO4-akku tarvii 100-prosenttiseen lataukseen loppupäässä päälle 14 volttia joten tavallisella älylaturilla akku jää vajaaksi.
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Kasailin A123 Systemsin kennoista Bemariin akun, 4s2p-paketti pyörittää oikein iloisesti 1000cc bokseria. Latausjännitteestä on tarkka ja laturi meni uusiksi kun 12,8 V ei ihan riittäny lataamiseen, kylmänä aamuna virta loppui 100 m lähdöstä
14,4 volttia tuntuis riittävän oikein hyvin.
Niin ja ei BMS:ää, kapasiteetti lienee 4,6 Ah. Kiinnittyy trukkiliittimellä pyörän sähköihin ja ison nyrkin kokoinen, voin suositella.
14,4 volttia tuntuis riittävän oikein hyvin.
Niin ja ei BMS:ää, kapasiteetti lienee 4,6 Ah. Kiinnittyy trukkiliittimellä pyörän sähköihin ja ison nyrkin kokoinen, voin suositella.