Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Valvoja: Moderaattorit
- Juhana
- Viestit: 2355
- Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
- Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
- Paikkakunta: Eura,Loei
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
No mopo lataa aina,kun käy,elikä tarvisko olla sitten latausrele sammutaamaan lataus akulta mopossa,kun akku on täynnä?
-
- Viestit: 179
- Liittynyt: Pe Touko 27, 2011 11:22 am
- Pyörä: SE
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Noissa oransseissa on ainankin ollut onglemia jännitteensäätimien kanssa. Normiakku kiehahtaa kun jännitteensäädin menee, mutta kuinka käy LeFePo akulle? Pitääkö tehdä panssari satulan alle? Kovasti kiinnostaisi miten tuo akku soveltuu normaaliin käyttöön kahvalämppäreiden ja navin yms kanssa. Myöskään ilmeisesti ajonesto ei oikein sovi tuollaisen akun kanssa. Mutta onko jollain oikein kokemusta vaikka parilta kesältä?
T: nimimerkki uuden akun juuri kiehauttanut
T: nimimerkki uuden akun juuri kiehauttanut
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Minulla tulee olemaan trail tecinkin myymä (myös ktm hardpartsina myytävä), kenen lie valmistama jännitteensäädin eli enpäs tiedä.
Eihän tuo kapasiteetti nyt mikään hirmuinen ole noissakaan. Lähinnä kai se juttu tuollaisessa on että virtaa tulee tarvittaessa eli lähinnä startatessa paljon ja että painaa alle puolet mitä lyijyakku. Eli mitään lämmittimiä ei kauhean kauan tuollaisellakaan käytä jos ei latausta pyörästä ole tai se ei ole kunnossa.
Mikä on mielestäsi syy miksei ajonesto sovi. Ei kai tuosta nyt tavallaan mitään erillaista sähköä tule tai muutenkaan kovin erillailla käyttäydy kuin normi akku, antaa vain sitä virtaa pyydettäessä paljon.
Niin, no se tuli mieleen että ei sovellu hyvin pikku virtaa jatkuvasti syöviä laitteita sisältäville järjestelmille.
Eihän tuo kapasiteetti nyt mikään hirmuinen ole noissakaan. Lähinnä kai se juttu tuollaisessa on että virtaa tulee tarvittaessa eli lähinnä startatessa paljon ja että painaa alle puolet mitä lyijyakku. Eli mitään lämmittimiä ei kauhean kauan tuollaisellakaan käytä jos ei latausta pyörästä ole tai se ei ole kunnossa.
Mikä on mielestäsi syy miksei ajonesto sovi. Ei kai tuosta nyt tavallaan mitään erillaista sähköä tule tai muutenkaan kovin erillailla käyttäydy kuin normi akku, antaa vain sitä virtaa pyydettäessä paljon.
Niin, no se tuli mieleen että ei sovellu hyvin pikku virtaa jatkuvasti syöviä laitteita sisältäville järjestelmille.
antti
-
- Viestit: 179
- Liittynyt: Pe Touko 27, 2011 11:22 am
- Pyörä: SE
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Katselin itsekkin josko tuolla originaalille jännitteensäätimelle löytyisi vaihtoehtoja. En oikein päässyt selvyyteen kävisikö tuo TrailTechin myymä. Sähkötietämykseni kuuluu linjalle "virta kertaa käämi, pimeenä koko lääni". Tuonkin varmaan muistan väärin.
Lueskelin juurikin siitä, että nuo ei ollenkaan tykkää pientä (tai miksei isoakin) viraa jatkuvasti syövistä härpättimistä. Kukaan ei vain ole sanonut mitä se tarkoittaa käytännön elämässä. Viikon ajoneston vilkuttelun jälkeen onko akku pimeä? Entä varashälytin tai muu vastaava.
Kovasti puhutaan esimerkiksi siitä, että kahvalämppäreitä akku ei kestäisi. En vaan hokaa miksi ei kestäisi jos kahvat kuumenee vain koneen käydessä. Ei kai niitä kukaan koneen sesoessa paistele? Koneen seistessä on kädet paljon rapsakkaampaa lämmittää alkukäyrässä
Huhupuheitten mukaan noissa kottareissa esim käynnistysnappi (joku varmaan korjaa jos muistan väärin) syö hieman virtaa koko ajan kun sinne menee skördää väliin.
Lueskelin juurikin siitä, että nuo ei ollenkaan tykkää pientä (tai miksei isoakin) viraa jatkuvasti syövistä härpättimistä. Kukaan ei vain ole sanonut mitä se tarkoittaa käytännön elämässä. Viikon ajoneston vilkuttelun jälkeen onko akku pimeä? Entä varashälytin tai muu vastaava.
Kovasti puhutaan esimerkiksi siitä, että kahvalämppäreitä akku ei kestäisi. En vaan hokaa miksi ei kestäisi jos kahvat kuumenee vain koneen käydessä. Ei kai niitä kukaan koneen sesoessa paistele? Koneen seistessä on kädet paljon rapsakkaampaa lämmittää alkukäyrässä
Huhupuheitten mukaan noissa kottareissa esim käynnistysnappi (joku varmaan korjaa jos muistan väärin) syö hieman virtaa koko ajan kun sinne menee skördää väliin.
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Eli jos oikein olen ymmärtänyt, niin lifepo akut kestävät paremmin tyhjähköksi ajamista kuin lyijyakut eli voidaan purkaa turvallisesti 80% ja virtaa tulee koko ajan kovalla teholla. Sitten jos siitä mennään alle niin käy ohra kyrsä. Eli kokonaan tyhjentyneen akun lataaminen olikin sitten hyvin hankalaa ja ei välttämättä onnistu. Eli miksi noita ei suositella pyöriin missä virtarosvoja kokoajan päällä on se pelko totaalisesta tyhjenemisestä. Startilla sitä ei saa liian tyhjäksi mutta jättämällä gps:n tai valot tai muun pikkuisen virtaa kuluttavan laitteen niin tulee kallis remontti, siis uuden akun osto helposti.
Tuo TT latausjännitteen säädin tulee siis tehokkaamman staattorin matkassa samalla kun kaikki sähkö exc:ssä muutetaan tasavirraksi.
Sitä olen pohtinut kyllä että pitäisikö joka tapauksessa laittaa päävirtakytkin. Eli kun kaikki virta muutetaan tasavirraksi niin pyörässä missä ei ole virtalukkoa on samalla kaikki valot ja muut laitteet sellaisia että kun ne painaa napista päälle niin toimivat vaikka ei olisi moottori käynnissä. Siis jos joku vaikka ilkivaltaisesti painaa valot päälle on kalliihko "erikoisakku" tyhjänä ja mahdollisesti pilalla. Muuten ei niin kauhean vaarallista olisi kun on tuo poljin millä käynnistyy helposti.
Tuo TT latausjännitteen säädin tulee siis tehokkaamman staattorin matkassa samalla kun kaikki sähkö exc:ssä muutetaan tasavirraksi.
Sitä olen pohtinut kyllä että pitäisikö joka tapauksessa laittaa päävirtakytkin. Eli kun kaikki virta muutetaan tasavirraksi niin pyörässä missä ei ole virtalukkoa on samalla kaikki valot ja muut laitteet sellaisia että kun ne painaa napista päälle niin toimivat vaikka ei olisi moottori käynnissä. Siis jos joku vaikka ilkivaltaisesti painaa valot päälle on kalliihko "erikoisakku" tyhjänä ja mahdollisesti pilalla. Muuten ei niin kauhean vaarallista olisi kun on tuo poljin millä käynnistyy helposti.
antti
- needforspeed
- Viestit: 333
- Liittynyt: Ke Syys 30, 2009 11:40 am
- Pyörä: KTM 990 Adventure
- Paikkakunta: Konnevesi
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Sain tuota LiFePo4 akkua ostaessani juurikin saman tiedon valmistajalta, että muuten pelaa aivan kuin normiakku, mutta jos tuon saa totaalisen tyhjäksi niin voi olla että sitä ei enää saa elvytettyä. En nyt hirveästi ressais tuon takia, omassa mopossa on kuitenkin virtalukko. Ja ainakin C-tekillä voi ladata.
- needforspeed
- Viestit: 333
- Liittynyt: Ke Syys 30, 2009 11:40 am
- Pyörä: KTM 990 Adventure
- Paikkakunta: Konnevesi
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Näistä tuskin on kovin monella kokemuksia vuosien takaa, muistaakseni tämän malliset kennot tulivat myyntiin vasta reilu pari vuotta sitten, kaverini osti RR-pyörään ensimmäisten joukossa jonkun norjalaisen kilpatiimin tekemän LiFePo4 akun(maksoi muuten vielä 2009 maltaita). Ovat nyttemmin vasta yleistyneet pyörämiesten keskuudessa.samppa2005 kirjoitti:Noissa oransseissa on ainankin ollut onglemia jännitteensäätimien kanssa. Normiakku kiehahtaa kun jännitteensäädin menee, mutta kuinka käy LeFePo akulle? Pitääkö tehdä panssari satulan alle? Kovasti kiinnostaisi miten tuo akku soveltuu normaaliin käyttöön kahvalämppäreiden ja navin yms kanssa. Myöskään ilmeisesti ajonesto ei oikein sovi tuollaisen akun kanssa. Mutta onko jollain oikein kokemusta vaikka parilta kesältä?
T: nimimerkki uuden akun juuri kiehauttanut
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Nämä lifepo4 akut ovat lukemani perusteella hieman tarkempia juuri jännitteestä, sekä yli että alijännite ladatessa tekee kipeää eli lyhentää akun elinikää. Toisaalta ottavat ainakin joissain tapauksissa virtaa vastaan aivan sairaasti. Siis niin paljon kuin laturi vain tuottaa niin akku kyllä ottaa vastaan...
No, kohta on minullakin kokemuksia. Tosin on vähän tässä projektit jäissä kun vaimolla opiskelukiireitä, lisäksi hirvenmetsästystä ym. toimintaa mikä häiritsee harrastamista. Saattaa mennä pari viikkoa ennenkuin kerkiää asentelemaan kun tarkoitus on saada myös tuo lataushässäkkä samaan syssyyn kiinni...
No, kohta on minullakin kokemuksia. Tosin on vähän tässä projektit jäissä kun vaimolla opiskelukiireitä, lisäksi hirvenmetsästystä ym. toimintaa mikä häiritsee harrastamista. Saattaa mennä pari viikkoa ennenkuin kerkiää asentelemaan kun tarkoitus on saada myös tuo lataushässäkkä samaan syssyyn kiinni...
antti
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Ketjun innoittamana tilasin neljä 18650 lifepo kennoa ja niille telineen. neljä sarjassa tekee 4x3.6 eli 14.4v. Tarkoituksena on tasata muuten akuttoman pyörän birtoja xenoniööe ja toimia akkulaturina kypärävalolle (18650 kennot kypärässä). Aiemmin on ollut suojattuja li-ion kennoja ja niiden kanssa vaikka mitä ongelmaa. lifepo ei tarvitse suojauksia. Katsotaan miten käy, tuossa siis virtaa 1ah.
http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem ... 7047751396
http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem ... 9267390009
e. älkäämme välittäkö mobiililaitteen toisinaan omapäisestä ilmaisusta
http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem ... 7047751396
http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem ... 9267390009
e. älkäämme välittäkö mobiililaitteen toisinaan omapäisestä ilmaisusta
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
2 vuotta meni ennen kun Yuasan akku oli kypsä. Nyt sisään meni Shorain 18 Ah akku. Kätevää pienen painon lisäksi oli koko. Mahtuu liittimet ja kaapelit paljon helpommin.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
9ah akku joka kennoista valmistettu kutistesukkamalli, nelinkertaisella sukalla ja 1v takuulla, 99,9% vedenpitävyydellä (luvattu) ja luvattu että takuu kattaa jos hajoaa kastumisesta aiheutuneesta viasta tai mistä vain. Ei saa kuulemma jättää tunneiksi veden alle.
Kapasiteetti on muuten sitten oikeita amppeeritunteja eikä hbeq eli laskennallinen jollain kaavalla "vastaamaan" lyijyakkua kuten nuo "kaupalliset" valmisteet.
Paino oli 970g, enemmän kuin odotin mutta kohtuu kevyt silti. Koko noin samanverran kuin 3ah alkuperäisakku eli lxsxk=107x67x80
Hinta 180€
Kapasiteetti on muuten sitten oikeita amppeeritunteja eikä hbeq eli laskennallinen jollain kaavalla "vastaamaan" lyijyakkua kuten nuo "kaupalliset" valmisteet.
Paino oli 970g, enemmän kuin odotin mutta kohtuu kevyt silti. Koko noin samanverran kuin 3ah alkuperäisakku eli lxsxk=107x67x80
Hinta 180€
antti
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Nyt on akkukin paikallaan. Pyöritysnopeus on ehken kaksinkertainen tai jotain kun ilman bensaa kokeilin pyöritellä. Kuitenkin kylmänäkin käynnistyy uudella akulla niin ettei kerkiä kuulla "starttausta" vaan on heti käynnissä. Ei haittaa yhtään vaikka olisi valot päällä tai käynnistäisi mopon kymmenen kertaa peräkkäin (alkuperäisellä ei voinut kuin kerran kokeilla ja sitten piti jo ajaa jonkinkin matkaa että oli taas virtaa). Eli vaikuttaisi toimivan odotetulla tavalla toistaiseksi. Myös vaihde päällä käynnistyy vaikka kytkin tuntuu vähän tahmaavan, no pyörä pyrkii liikkeelle jos vaihde päällä startatessa.
Siispä jos haluaa kokeilla niin Lapin Akut on paikka mistä noita saa ostaa. kestävyydestä tai muusta ei siis vielä tietystikään mitään kokemusta.
Sellaista tuossa kyllä pohdiskelin että jos ja kun akkupaketin nimellisjännite tms on noin 15V niin silloin tuskin tulee koskaan tuolla mopon laturilla aivan täyteen!?
Mutta siis kyllä naurattaa starttailla.
Siispä jos haluaa kokeilla niin Lapin Akut on paikka mistä noita saa ostaa. kestävyydestä tai muusta ei siis vielä tietystikään mitään kokemusta.
Sellaista tuossa kyllä pohdiskelin että jos ja kun akkupaketin nimellisjännite tms on noin 15V niin silloin tuskin tulee koskaan tuolla mopon laturilla aivan täyteen!?
Mutta siis kyllä naurattaa starttailla.
antti
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Laita tosiaan ostopaikka näkyviin, jos olis etelämmässäkin. Toihan hakkaa esim. KTM:n oman kisa-akun (4,6AH/0,6KG/338€) amppeerituntien ja hinnan suhteen mennen tullen.
Lapin Akkujen nettikaupasta en löytänyt.
Lapin Akkujen nettikaupasta en löytänyt.
Viimeksi muokannut Einari, Ma Loka 10, 2011 8:22 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Eli onhan se ostopaikka tuossa edellä edellisessä viestissä, mutta tuossa linkki ko liikkeen sivuille
http://www.lapinakut.fi/Etusivu
Lapin Akut
Valtakatu 32
96200 Rovaniemi
lapinakut(at) pp.inet.fi
Puh.016-342 2222
fax. 016-344 600
Voi kyllä sanoa että ainakin minä olen saanut ensiluokkaisen hyvää palvelua, kaikissa akku asioissa (myös akkuporakoineiden ym akut hyvät ja halvat heidän itse kennottamina!). Ei ole ollut ehken kaikkein halvin mutta ero halvimpiin on ollut minun vertailussa pieni.
Luulisi että voi lähettääkkin!
http://www.lapinakut.fi/Etusivu
Lapin Akut
Valtakatu 32
96200 Rovaniemi
lapinakut(at) pp.inet.fi
Puh.016-342 2222
fax. 016-344 600
Voi kyllä sanoa että ainakin minä olen saanut ensiluokkaisen hyvää palvelua, kaikissa akku asioissa (myös akkuporakoineiden ym akut hyvät ja halvat heidän itse kennottamina!). Ei ole ollut ehken kaikkein halvin mutta ero halvimpiin on ollut minun vertailussa pieni.
Luulisi että voi lähettääkkin!
antti