Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
juvander
Viestit: 1758
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: KTM690EnduroR
Paikkakunta: Espoo

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja juvander »

veejii kirjoitti:Puolivuotias Shorai 18Ah, kotari veekasi ja 9 astetta pakkasella. Mopo ollut kolmisen viikkoa kylmässä tallissa ihan jouten. Eka starttinapin painallus..vieno naks, toinen yritys selkeästi kuuluva naks ja meinas jopa lyödä startin pyörimään, ksenonit ei jaksa syttyä, ledit palaa. Kolmas painallus, kone jo pyörii, ledit kirkastuu ja ksenoni syttyy neljännen startin jälkeen. Viides painallus napista ja kasi käy ennen kuin nappi ehtii pohjaan asti. Sammutus heti ja hallituksen mopoon pressu päälle kun wingsit osoittaa hondan satulaan. Uusi startti ja taas käy heti kun vaan nappiin hipaisee.
Päätelmä...tuo akun lämmitysherättely ei ole huhupuhetta.
3½ vuotias Odysseyn PC535, ~9 astetta pakkasta, virrat päälle GSA:han, napista painallus ja laakista käymään. Ei lämmitys herättelyjä, eikä mietintää jaksaako pyörittää startti moottoria vai ei.

Päätelmä: Kunnon akku mitään herättelyjä kaipaa, moottoriinhan tässä eloa ollaan synnyttämässä :lol:
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
veejii
Viestit: 265
Liittynyt: To Huhti 17, 2008 4:40 pm
Pyörä: 990 Adv
Paikkakunta: Paimio

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja veejii »

juvander kirjoitti:
3½ vuotias Odysseyn PC535, ~9 astetta pakkasta, virrat päälle GSA:han, napista painallus ja laakista käymään. Ei lämmitys herättelyjä, eikä mietintää jaksaako pyörittää startti moottoria vai ei.

Päätelmä: Kunnon akku mitään herättelyjä kaipaa, moottoriinhan tässä eloa ollaan synnyttämässä :lol:
Totta varmaankin pyörittää mutta eikös tuo ole reilu viis kiloa lyijyakkua? Topikissa etsittiin käsittääkseni kokemuksia näistä kevyistä ja pienistä nykytekniikkaa olevista sähkövarastoista.
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja Roiske »

juvander kirjoitti:
Päätelmä: Kunnon akku mitään herättelyjä kaipaa, moottoriinhan tässä eloa ollaan synnyttämässä :lol:
No ei minua huolestuta kylmäkäynnistys LiFePo4 akulla vaikka sitä herätellä pitääkin, sen sijaan jos se lyijyakku ei jaksakaan, niin eipä sille mitään mahda jos ei ole lämmitintä/laturia/apuvirtaa käytettävissä.

Viime talvisurauksessa oli molempina aamuina yli 20 astetta pakkasta, eikä siellä kovinkaan moni mopo lähteny omin voimin käyntiin,
mutta dr-z lähti muutaman minuutin valojen ja lämppärien päällä pidon jälkeen tulille 8-kennosella antigravityllä ilman apuja.
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Eli toinenkin kokeilu meni heti alkuunsa pieleen. Antigravity tyhjeni nollille heti toisen ajokerran jälkeen (jo viime talvena) kun flektin johdot oli hankautuneet ja kytkivät puhaltimen päälle yksikseen tallilla poissa ollessa. Eipä siitä vaikka lataili viikkoja erilaisilla latureilla niin herännyt...

No, nyt tuli avattua akku ja katsottua kennot. 6 kennoa on kunnossa lepojännitteen perusteella joka on 3,7V vaikka akku on lähes vuoden ollut hyllyssä koskemattomana.
Sarjassa olevista kennoista siis osa oli 3,7V jännitteessä ja osa lähes 0V, akun napojen yli himppusen yli 10V. Eli kenno ei toiselle virtaa (varausta) anna ja lataa sitä kun menee riittävästi epätasapainoon tai laturikaan... Siis viimein se on uskottava että en osta enää (sanoin kyllä näin ennen antigravityn ostoakin) ilman tasapainotusliitintä olevaa akkua.
Seuraava juttu on sitten kokeilla herätellä kuolleita kennoja kunhan löytyy virtalähde josta saa jännitteen säädettyä sopivaksi,

Nyt mopeedissa HannuK vihjeen mukaan Honda dealerilta ostettu yuasa YZT7S lyijyakku, hassua tosiaan jotta honda osana hinta kokonaiset 82€ kun mitään "kopiotakaan" ei saa samaan hintaan mistään mitä olen löytänyt, edes ulkomailta.

Storm alkanut noita Shorai lifepo akkuja myymään/tuomaan maahan ja hinta aikaisempaan hintatasoon nähden mielestäni paremmin kohdillaan. Vastaava Shorai olisi maksanut enää noin 120€
antti
Avatar
ÖÖ.
Viestit: 905
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Paikkakunta: Sauvo

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

veejii kirjoitti:Puolivuotias Shorai 18Ah, kotari veekasi ja 9 astetta pakkasella. Mopo ollut kolmisen viikkoa kylmässä tallissa ihan jouten. Eka starttinapin painallus..vieno naks, toinen yritys selkeästi kuuluva naks ja meinas jopa lyödä startin pyörimään, ksenonit ei jaksa syttyä, ledit palaa. Kolmas painallus, kone jo pyörii, ledit kirkastuu ja ksenoni syttyy neljännen startin jälkeen. Viides painallus napista ja kasi käy ennen kuin nappi ehtii pohjaan asti. Sammutus heti ja hallituksen mopoon pressu päälle kun wingsit osoittaa hondan satulaan. Uusi startti ja taas käy heti kun vaan nappiin hipaisee.
Päätelmä...tuo akun lämmitysherättely ei ole huhupuhetta.
Mulla jakso tota melkeen vuoden. Sitten sano sopimuksen irti. Toivottavasti sulla kestää.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
mikkoyli
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Marras 27, 2009 1:36 pm
Pyörä: KTM

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja mikkoyli »

Tilasin kahteen pyörään akut osoitteesta A123RC.com toisen 570 Husabergiin ja isomman 950 superenduroon. Maksoi yhteensä n.260 USD ja tulivat Hollannista ilman tullia 11 päivässä. Laitoin äsken paikalleen ja hienosti starttaa. Saapa nähdä kestävätkö. Meni hermot Husabergin kanssa kun ei se jaksa yhtään pakkasella alkuperäisellä Yuasa YTZ7: lla. Poljinthan siihen ei varmaankaan saa?
KTM 450 SMR 2007
Honda CR500 2001
KTM 1290 Superduke 2014
KTM 790 Adventure Rally
Husqvarna 701 2020
Ducati Multistrada V4S
Avatar
teppo
Viestit: 204
Liittynyt: La Loka 15, 2011 2:11 pm
Pyörä: Sama ku kaikkilla muillakin..
Paikkakunta: Rovis
Viesti:

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja teppo »

Ihan oikiat akut vai kennot? Oisko suoraa linkkiä niihin? Tarvis itelle uuden kohta.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
mikkoyli
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Marras 27, 2009 1:36 pm
Pyörä: KTM

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja mikkoyli »

Oikiat akut. Liittimet kiinni ja kutistesukka pöälle, sitten akku kiinni isoon liittimeen eli siitä saa irtikin. Isommassa akussa oli tasausliitinkin kiinni, mutta pienemmässä ei.
KTM 450 SMR 2007
Honda CR500 2001
KTM 1290 Superduke 2014
KTM 790 Adventure Rally
Husqvarna 701 2020
Ducati Multistrada V4S
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

antti
mikkoyli
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Marras 27, 2009 1:36 pm
Pyörä: KTM

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja mikkoyli »

Jep. Husabergiin meni 4.6 Ah eli alle 100 USD.
KTM 450 SMR 2007
Honda CR500 2001
KTM 1290 Superduke 2014
KTM 790 Adventure Rally
Husqvarna 701 2020
Ducati Multistrada V4S
Avatar
teppo
Viestit: 204
Liittynyt: La Loka 15, 2011 2:11 pm
Pyörä: Sama ku kaikkilla muillakin..
Paikkakunta: Rovis
Viesti:

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja teppo »

Oliko meillä antti 12 vai 16 kennoset? tuo näyttää 16 kennoselta?

EDIT:OIsko tuomonen? http://a123rc.com/goods-132-Motorcycle+ ... +4S3P.html
Avatar
teppo
Viestit: 204
Liittynyt: La Loka 15, 2011 2:11 pm
Pyörä: Sama ku kaikkilla muillakin..
Paikkakunta: Rovis
Viesti:

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja teppo »

mikkoyli kirjoitti:Tilasin kahteen pyörään akut osoitteesta A123RC.com toisen 570 Husabergiin ja isomman 950 superenduroon. Maksoi yhteensä n.260 USD ja tulivat Hollannista ilman tullia 11 päivässä. Laitoin äsken paikalleen ja hienosti starttaa. Saapa nähdä kestävätkö. Meni hermot Husabergin kanssa kun ei se jaksa yhtään pakkasella alkuperäisellä Yuasa YTZ7: lla. Poljinthan siihen ei varmaankaan saa?

Piti oikeen laittaa kyselyä ku näyttää kiinan kaupalta saitin mukaan..
http://a123rc.com/article-38-How+are+Ta ... ndled.html
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Juu, on vain 12 kennonen jolloin ei tasausliitintä joka minun mielestä edelleen ihan "pakollinen".
antti
mikkoyli
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Marras 27, 2009 1:36 pm
Pyörä: KTM

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja mikkoyli »

Joo tuossa isommassa on tasausliitin ja mulla taitaa olla tuohon tasausliittimeen sopiva lennokkien akkujen latauslaite. Tuon 12-kennoisen mitat lienee tuolla nettisivulla aivan väärin ja se olisi varmaan sopinut Husabergiin YTZ7S tilalle. Ajattelin kuitenkin, että 8-kennoisessa ei olisi tasauksen kanssa ongelmaa. Onko se väärin ajateltu, koska 3,7V se taitaa olla yhden kennon jännite eli mitä sitä tasataan, neljän pakettejako vai kaikkia kennoja? Virtaahan nämä varmaan antaa niin paljon, että 4,6 Ah ehkä riittää. Testi maksaa nyt 100 USD, mielenkiintoista nähdä miten käy.
Ehkäpä tuolta saisi tilattua 12-kennoisen tasausliittimellä.
Joka tapauksessa en keksinyt muuta ratkaisua Husabergiin. Soitin Rovaniemen akkufirmaan ja hän sanoi, ettei tee akkuja enää kun ne ei onnistuneet. Meinasi, että Kiinasta saattaa saada hyvänkin akun. Saksassa on eräs firma, joka myy näitä A123-kennoisia akkuja, mutta ei lähetä Suomeen.
KTM 450 SMR 2007
Honda CR500 2001
KTM 1290 Superduke 2014
KTM 790 Adventure Rally
Husqvarna 701 2020
Ducati Multistrada V4S
samppa2005
Viestit: 179
Liittynyt: Pe Touko 27, 2011 11:22 am
Pyörä: SE

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja samppa2005 »

Tarttui eilen Motonetin kuvasto sisäkumia hakiessa mukaan. Tuossa näyttäisi olevan Euroglobe LifePo4 akkuja alkaen 79,90€. Onkohan kellään tarkempaa tietoa näistä? Jos Euroglobe noita rupeaa tekemään niin niiden hinta voisi tipahtaa kivasti.
Vastaa Viestiin