Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

kylaenmies
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Syys 17, 2012 2:32 pm
Pyörä: Beta RR 400
Paikkakunta: Tampere

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja kylaenmies »

http://www.e-julkaisu.fi/motonet/mp-kuvasto/2014/

Näköjään löytyy mainintaa sivulta 45.

Toivottavasti ei olisi 10-12Ah akut kovin pitkällä toistaa sataa...
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Ny on lifepo4 akut hinnoiteltukin mätänetisä, ei pahan hintaisia mutta aika maltillisesti mitoitettuja eli kovin pieniä versioita suosittavat korvaaviksi. Siispä jos ei tarvitse merkittävästi lisää tehoa eikä varsinkaan kapasiteettia sitäkään mitä alkuperäisessä akussa on niin on kohtuu halpa tapa tiputtaa 1,5kg pois moposta. Eli mikäli ovat sisäisesti mitoitettu kuten luvataan jne niin pitäisi pukata käynnistysvirtaa paremmin kuin EXC:n alkuperäiset akut, jopa 50-70% enemmän ja samalla jännitteen pitäisi pysyä korkealla = parempi käynnistyvyys mutta kovin pitkään tuskin kestää sahata tai polttaa ylitehoisia staattorin tehon ylittäviä lamppuja tms... Toki huomioitavaa että jännite pysyy noissa paremmin korkealla kun akku tyhjenee tai sitä kuormitetaan eli ei kyykisty jännite hetimiten kuten lyijyakuissa.
antti
Avatar
Ludwig
Viestit: 443
Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Pyörä: KTM 990 adve -08
Paikkakunta: Finnmark

LiFePo4 käynnistysakku yöksi lämpöseen

Viesti Kirjoittaja Ludwig »

antigravityn LiFePo4 käynnistysakku yöksi lämpöseen!

nythän mää vasta hokasin että täytyykin laittaa tuo antigravity alhaalta akkukotelosta tuonne penkin alle siihen tilaan, joka vapautui ilmanputsaussaavista ITG-suotimella (rottweilerin "doghouse").
siis sijoittaa helpompaan paikkaan, josta sen nappais sisälle lämpöseen, ja aamulla pikaliittimillä sitten naps käyttöön motoon... ei tarttis enää esilämmitellä;
retkellä makkariin kameran, puhelimen ym. patterien kanssa - jaa-a, miten sinne itte enää mahtuukaan... :o

sillä, hyvinhän se on käynnistänyt ktm 990 advea tämän kevyttalven rientoihin, mutta esilämmitystä on kaivannut, jopa puoli tuntia ajovaloja - lyhkäsiä/pitkiä/lisäpitkiä - poltellen.
sitten kun sähkö lopulta alkaa kulkeen, niin hyvin pörähtää käyntiin.
vaikka aamulla on +2, yöllinen -7 on tehnyt sen että 'huurteessa' tuo on.

hätäsellä moton vanha originaali lyijyakku apuakkuna, siitä kaapelit pikaliittämällä sopiviin kohtiin (miinus runkoon ja plus sopivaan tuhtiin johtopätkään), ei tarvi ootella. ja tästä siis tuo ajatus akun siirrosta, eihän se lakikirjassa lue että se batteri pitää nököttää siellä moottorin edessä kurastumassa. vetelee tuhdit johdot, miinus suoraan startin kylkeen, ja plus kiertään releen kautta alhaalla. releenkin voisi oikeestaan siirtää tänne yläkertaan, pois kurastumasta!

sinne alas voi panna jotain painavampaa, työkalua tms rompetta, akkukoteloon, jota voisi tiivistää kuraa vastaan... tai jos siirtäis sinne ton ABS-mötikän...
syksyllä modaamaan! :lol:
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Parts Europella on tuota varten pikaliittimiä myynnissä, sopivasti mitoitettuja sellaisia siis ja juuri Lifepo akun kaveriksi kauppaavat.
antti
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja meikä »

Noiden litium-akkujen tilaamisesta ulkomailta on tullut sen verran vaikeaa että motonetin valikoima on vähintäänkin tervetullut. Ei tunnu mistään saavan normaalina pakettina niin postikulut pomppaa, kennoja yksittäispakattuina taitaa vielä saada jos haluaa rakentaa. 20e per kenno on kyllä kova hinta tuossa pienimmässä euroglobessa mutta silti.

Joku testeri näkyy tuossa olevan, mutta ei siinä mitään purkaussuojaa voi olla? Onkohan avattavissa jotta saisi tarvittaessa pimenneen kennon vaihdettua? Pitää käydä käpistelemässä joskus.
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja jaket »

laskeskelin, että jos motonetin pikku lithium painaa 0,6kg, ja punnitsin KLX250S:n akun, se on 2,5kg. Eli 1,9kg säästäisi 89ekellä. Se on enemmän kuin esim äänenvaimentimella.

Lisäksi sen voisi mahdollisesti siirtää jonnekkin keskemmälle.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Avatar
teppo
Viestit: 204
Liittynyt: La Loka 15, 2011 2:11 pm
Pyörä: Sama ku kaikkilla muillakin..
Paikkakunta: Rovis
Viesti:

Re: Vs: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja teppo »

jaket kirjoitti:laskeskelin, että jos motonetin pikku lithium painaa 0,6kg, ja punnitsin KLX250S:n akun, se on 2,5kg. Eli 1,9kg säästäisi 89ekellä. Se on enemmän kuin esim äänenvaimentimella.

Lisäksi sen voisi mahdollisesti siirtää jonnekkin keskemmälle.


Mie laskin sille toiseksi pienimmälle mikä passa kisaenskohin jotta jos 29wh ja 12v niin eikö se tee karkeesti 2,5ah? Jos sähkövehkeet kunnossa ja ajaa pikkulenkkiä niin ehkä ihan ok mutta pitkänmatkalaisille kovin vähän puskuria jos orkkis on 7AH mistä saa puolet käyttöön?

Lähetetty minun GT-I9100 laitteesta Tapatalkilla
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja jaket »

jos taas ei ajattele vanhan lyijyakun maailmaa, vaan vertaa esim akkuporan akkuihin, niin kyllähän 12volttisella täydellä akkuporan akulla ampuisi pyörän käyntiin varmaan sata kertaa. Varsinkin tuollaisen 250cc:n.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja meikä »

http://allrightshop.fi/tuote/718881

Tuommoiseen törmäsin, siinä on jo hinta kohdallaan, 47€.
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja jaket »

tuo on pienempi kuin motonetin akku. Vastaava koko tästä maksaa saman 90ekee kuin motonetin versio.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Avatar
Ludwig
Viestit: 443
Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Pyörä: KTM 990 adve -08
Paikkakunta: Finnmark

LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja Ludwig »

hinnoista sen verta, että moton akut nyt on törkeen hintasia kaiken kaikkiaan, olkoon lifepo4 tai HYVÄ lyijyakku (= semmonen kun ei hetkahda rynkytyksestä, kallisteluista yms. ja antaa kunnolla virtaa).

lifepo on tosi kevyt, antaa rutkasti virtaa ja täyttyy muutamassa minuutissa, eli joka suhteessa huomattavasti parempi käynnistysapu kuin lyijy. pientä askarointia kylmille keleille niille jotka tarttee, siinä se. ja sen voi panna mihin hyvänsä.

koon valkkaa sillä perusteella että virta omaan koneeseen on riittävä.

lyijyä en enää halua kuskata mukanani.
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja meikä »

jaket kirjoitti:tuo on pienempi kuin motonetin akku. Vastaava koko tästä maksaa saman 90ekee kuin motonetin versio.
Eipä sillä koolla ole merkitystä. Vähän hassua kyllä kun voisin vaikka vannoa että noissa kaikissa on fyysisesti samankokoisia kennoja, joten miksi tuo allrightin akku olisi nimellisesti tehottomampi kun ei noin "tehottomia" kennoja tuossa koossa ole varmaan edes saatavilla. Ja se nimellikooltaan motonetin vastaavaa oleva on fyysisesti identtinen... Vai onko sisukset oikeasti kaikissa neljä sarjaan akuissa samat?
Avatar
Ludwig
Viestit: 443
Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Pyörä: KTM 990 adve -08
Paikkakunta: Finnmark

LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja Ludwig »

meikä kirjoitti: Eipä sillä koolla ole merkitystä. Vähän hassua kyllä kun voisin vaikka vannoa että noissa kaikissa on fyysisesti samankokoisia kennoja, joten miksi tuo allrightin akku olisi nimellisesti tehottomampi kun ei noin "tehottomia" kennoja tuossa koossa ole varmaan edes saatavilla. Ja se nimellikooltaan motonetin vastaavaa oleva on fyysisesti identtinen... Vai onko sisukset oikeasti kaikissa neljä sarjaan akuissa samat?
jos samantyyppiset akut niin kennot lienee samoja, samasta tehtaasta;
lifepoissa on kyllä eroja, esim. shorai ja antigravity erilaisilla kennoilla (ollut ainakin).
paha sanoa avaamatta mitä purkissa on.

sinänsä taas lyijyn ja lifepon vertaaminen Ah-määrillä on epärelevanttia käynnistämiskäytössä, kun ne on eriluonteiset, lifepo antaa 'kaiken' heti käyttöön, lyijy on kitsaampi.
antigravityllä on nyt myös myynnissä puhelimen kokoinen starttiapu, jolla jumppastarttaa V8:nkin...
hinta vaan törkee posteineen.

jos akulla haluaa käyttää muita vempaimia, tilanne on eri, silloin Ah määrää kauanko leirin valaistus loistaa...
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja jaket »

nyt on motonetin euroglobe lithium KLX250:kaan kyljessä. Iloisesti pyöritti käyntiin.

siinä on näemmä semmoinen nappi kannessa, josta painaessa se näyttää mikä on varaustilanne.

https://corecatcher.files.wordpress.com ... 002271.jpg
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Avatar
Yrmeä Kakka
Viestit: 96
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 11:31 pm
Pyörä: KTM 625 SXC, 400 EXC
Paikkakunta: Hki

Re: LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja Yrmeä Kakka »

Ludwig kirjoitti:
meikä kirjoitti:antigravityllä on nyt myös myynnissä puhelimen kokoinen starttiapu, jolla jumppastarttaa V8:nkin...
hinta vaan törkee posteineen.
Tilasin tuollaisen Micro-startin muutama viikko sitten Saksasta:

http://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects/ ... ge=!113775

Näyttää olevan ameriikan öljynvaahdottimiin keskittynyt putiikki, mutta homma toimi hienosti ja hintaa tuli kotiovelle kannettuna karvan alle 160 €. Tuolta näyttää saavan myös muita Antigravityn akkuja ja ilmeisesti nekin tulevat ihan järkevillä postikuluilla.
Vastaa Viestiin