Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
ÖÖ.
Viestit: 905
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Paikkakunta: Sauvo

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

Aspe kirjoitti:
ÖÖ. kirjoitti:
http://www.raiddesigns.com/en/ tuolta tilasin mä. Taitaa olla pari eruoa halvempaa jos ostaa shorain eu -sivuilta. Ite akkua en voi kyllä varauksetta suositella.
Nostellaanpa tätäkin välillä ylöspäin.

Pikku pakkaset näyttävät olevan vanhalle akulle mullakin liikaa ja uusi pitäisi saada.
Mitä ongelmia ÖÖ:llä on ollut Shorain kanssa?
Kuinkahan järeän akun LC8 tarvisi, jos päätyy Antigravityyn?
Onko Ultrabattista kenelläkän kokemuksia?
Kylmällä kelillä aika homma saada käymään. Kyselin asiaa Shorailta ja sanoivat että alle 10 C lämpötiloissa pitäisi tommosella +160 W kuormalla (molemmat valot, kahvanlämppärit) riittää että 2-5 min antaaa olla virrat päällä. Ja sitten hetken tauon jälkeen kokeilee startata. Omien kokeilujen mukaan tuolla ei juuri mitään vaikutusta.

Tekniikka mikä nyt itelle on tullu on semmonen että antaa hetken olla valot/kahvanlämppärit päällä ja sitten rupeaa painelemaan starttinappia. Startin relehän siinä vaan naksuu alkuunsa mutta kyllä se sitten 5 - 15 min jälkeen yleensä jo jaksaa starttia aavistuksen liikauttaa. Sen jälkeen kone lähteekin helposti käymään.

Hyvää tossa on ollu se että seisoi pyörä sitten päivän tai kuukauden niin starttaa ihan yhtä hyvin/huonosti. Normi akulla oli vähän haasteita pitkien seisomisien jälkeen.

Sain Shorailta toisen akun kun asiasta valitin. En ole vielä ehtiny testaamaan. Mulla nyt siis kaksi Shorain akkua, jos joku talviajoa harrastaa samanmoisella pyörällä niin voisin antaa testiin ton vanhan.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Avatar
talkku
Viestit: 1088
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Pyörä: T7 , XT500-79
Paikkakunta: Coccola

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja talkku »

http://www.youtube.com/watch?v=zv3pQxca ... re=related luulis että tämmöinen herättely rassaa starttia ? oliko akun koko ÖÖ:llä LFX 14 tai mallia 18
MarkkuHoo
Viestit: 1145
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Paikkakunta: Häme
Viesti:

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

ÖÖ. kirjoitti: Kylmällä kelillä aika homma saada käymään. Kyselin asiaa Shorailta ja sanoivat että alle 10 C lämpötiloissa pitäisi tommosella +160 W kuormalla (molemmat valot, kahvanlämppärit) riittää että 2-5 min antaaa olla virrat päällä. Ja sitten hetken tauon jälkeen kokeilee startata. Omien kokeilujen mukaan tuolla ei juuri mitään vaikutusta.
...
Sain Shorailta toisen akun kun asiasta valitin.
Mää sain kans Shorailta takuuseen uuden akun, kun valitin että ei viileällä/kylmällä kelillä toteudu läheskään nuo niiden kuvaukset luvatusta herättelyajasta. Jotain selitystä tuli huonosta erästä ja nyt paremmin tehdystä. Ei mullakaan uudesta vielä kokemuksia. Mutta tosiaan, tuo Shorai kuitenkin aina jokatapauksessa jaksoi sitten käynnistyä, lyijyakku kun pikkasen hyydähtää niin sillä ei saa mitenkään ruiskupeliä käyntiin ilman akun lataamista.

Että sellaset 50/60 tuntemukset tähän mennessä, asiakaspalvelun ja takuuhommat kuitenkin hoitivat ihan mukisematta, pisteet siitä. Ostaisinko uudestaan näillä kokemuksilla? En.
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
an13
Viestit: 1087
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja an13 »

Jos et ostaisi LiFePo4:sta, tai Shoraita, ostaisitko Odyssey PC310n. Nykyisen noname akun hyytyminen ja sen seurauksena työntämiset akun latauskaapeleiden lähistölle metstästä väsyttävät mieltä ja ruumista. Pyörittää mutta ei starttaa. Jotain pitäisi saada ja löytyiskö vertailua Lifet vs Odysseyt keneltäkään?
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Tuo minun käsin tehty lifepo4 tuntuu pelaavan todella hyvin, kerran vain kokeillut -15 pakkasesta ja lähti kuin palmun alta. 0,5sekunnin starttauksen jälkeen ilman mitään herättelyjä tms. No, muuten on mopeedi aina lämpöisessä tallissa mutta siletä kun tulee ulos niiin toimii sittenkin ihan yhtä hyvin. Toki siis akku valmiiksi lämmin.
antti
Avatar
-jn-
Viestit: 546
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 10:30 am
Pyörä: SE/EXC350/GS
Paikkakunta: Belgium

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja -jn- »

Moi


Olen ajellut kuukauden verran tolla 8 -kennosella , ei voi sano kuin postiivista :P
tavan akuilla piti aina miettiä milloin se on tyhjä kun startailee stumppauksen jälkeen

terv- -jn-

nim. naapurille lumihangesta soittanut kun on tavallinen akku tyhjä eikä ole kick starttia ..
Tärkeintä ei ole päämäärä vaan liike ....

mopokuvia http://www.hobby.pic.fi/
MarkkuHoo
Viestit: 1145
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Paikkakunta: Häme
Viesti:

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

an13 kirjoitti:Jos et ostaisi LiFePo4:sta, tai Shoraita, ostaisitko Odyssey PC310n. Nykyisen noname akun hyytyminen ja sen seurauksena työntämiset akun latauskaapeleiden lähistölle metstästä väsyttävät mieltä ja ruumista. Pyörittää mutta ei starttaa. Jotain pitäisi saada ja löytyiskö vertailua Lifet vs Odysseyt keneltäkään?
Otin itse vain kantaa nimenomaan Shorain tekemään LiFePo-akkuun, ja reilun puolen vuoden käyttökokemuksella. Ei sen kanssa kesällä ollut mitään ongelmia, hyvä peli ja varmaan ens kesänä on käytössä myös, mutta vähän kylmemmillä keleillä sitten ei niin hyvä ole ollut. Yleensä ottaen LiFePo-akuissa on kyllä muuten erittäin hyviä puolia toimiessaan oikein, että mielellään suosisin niitä vaikka maksavatkin.

Toi Odyssey on kai ihan tavallinen agm-lyijyakku. Varmaan ihan jees. Yuasa merkkinä vois olla parhaimmasta päästä lyijyakkuja, jos nyt lähtisin ettimään uutta sellaista.
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
Avatar
talkku
Viestit: 1088
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Pyörä: T7 , XT500-79
Paikkakunta: Coccola

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja talkku »

http://www.storm-motor.fi/osat/moottori ... h-400240a/ on se uskomattoman kevyt, kilpakäytössä painon säästöstä on etua. itellä kun saisi tuosta keskivartalolta tuon painon pois :oops:
RiiMi
Viestit: 1483
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 11:46 am
Pyörä: Honda cbf 1000f
Paikkakunta: somero

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

[quote="AnttiL"]Eli onhan se ostopaikka tuossa edellä edellisessä viestissä, mutta tuossa linkki ko liikkeen sivuille

http://www.lapinakut.fi/Etusivu

Lapin Akut
Valtakatu 32
96200 Rovaniemi
lapinakut(at) pp.inet.fi
Puh.016-342 2222
fax. 016-344 600

Voi kyllä sanoa että ainakin minä olen saanut ensiluokkaisen hyvää palvelua, kaikissa akku asioissa (myös akkuporakoineiden ym akut hyvät ja halvat heidän itse kennottamina!). Ei ole ollut ehken kaikkein halvin mutta ero halvimpiin on ollut minun vertailussa pieni.
Luulisi että voi lähettääkkin![/quote]

Tota .Joo. Poikkesin menomatkallaTanhuaan tuolla Lapin akut kaupassa. Tuli jossain vaiheessa matkalla mieleen ,et toi mun SE:n akkuhan taitaa olla jo -07 mallinen ja nyky akkujen käyttöikä tätänykyään on kait siinä 4-5 vuotta ja aattelin , että pitäisiköhän pelata varman päälle ja ostaa mopoon uusi akku,ettei tulis yllätyksiä jossain lapin kairalla , vaikkakin alkuperäinen akku on vielä pelittänyt ok.Lapin akut heebo,jonka nimeä en nyt juuri muista mittas testerillä akun ja sanoi,että niin kovin mielellään myisi minulle uuden akun muttakun tämän paikassa olevan akun käynnistysvirte on luokkaa 200A niin tämähän pelittää vallan mainiosti. Ei kannata ostaa uutta vielä. REILU TYYPPI. Iskettiin tarinaa myös näistä anti gravity yms. akuista ja kaveri kerto,että he rakentavat myös juuri näitä akkuja tilaustyönä. Sitten jo mentiinkin katsomaan akkupajaa ja sen työkaluja ,pistehitsaus konetta jne. Erilaisia akkuja kaupassa oli valtavasti. Akkujen määrää taivastellessani myyjä kerto heidän varastoarvonsa olevan siinä 300 000 € . Sitten kun aika on niin taidan hommata akun tuolta olise sitten Life po tyyyppinen tahi perinteinen patteri.
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Siellä "akkupajassa" tehty lifepo4 akku edelleen käytössä ja toiminut virheettä ja erittäin hyvin (ollut tämän ketjun aloittamisesta saakka siis). Ei ollut sen kanssa talvellakaan ongelmia vaikkakaan mitään "kylmäkäynnistyksiä" ei tullutkaan, olisikohan -10 ollut maksimi missä kokeilin startilla kun tuo pyörän startti on aika hengetön ja tarkoitetu käsittääkseni lähinnä lämpimän pyörän uudelleen käynnistämiseksi. Päitsillä aamukäynnistykset ei onnistuneet napista kun startti hurrasi kyllä mutta ei kytkenyt "päälle". Luulen että syy oli kuitenkin enemmänkin siinä, että virtapää ja solenoidi ym mitä siellä posken alla onkaan olivat umpikuran sisällä eli jostain oli päässyt kopan alus täyteen kuraa ja vettä niin kuin olisi paineella tungettu. Kuran ollessa jäässä ei startannut mutta kunhan suli kura niin taas mentiin... Myöskään mitään ongelmia ei ilmennyt vaikka oli kypärävalo käytössä lisävalon ja normaali valojen lisäksi siten että laskennallisesti oltiin hyvin lähellä laturin maksimituottoa ilmoitettujen tehontarpeiden osalta, siis tuolla päitsillä näin.

Eli siis nyky kokemuksella uskaltaa jo suositella muillekin tuota akkua/akkutyyppiä/kauppiasta.
antti
RiiMi
Viestit: 1483
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 11:46 am
Pyörä: Honda cbf 1000f
Paikkakunta: somero

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

Ootko Antti punninnut ,et kuinka paljon kevyempi tollanen life po akku on verrattuna perinteiseen akkuun?
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

9ah akku joka kennoista valmistettu kutistesukkamalli, nelinkertaisella sukalla ja 1v takuulla, 99,9% vedenpitävyydellä (luvattu) ja luvattu että takuu kattaa jos hajoaa kastumisesta aiheutuneesta viasta tai mistä vain. Ei saa kuulemma jättää tunneiksi veden alle.
Kapasiteetti on muuten sitten oikeita amppeeritunteja eikä hbeq eli laskennallinen jollain kaavalla "vastaamaan" lyijyakkua kuten nuo "kaupalliset" valmisteet.
Paino oli 970g, enemmän kuin odotin mutta kohtuu kevyt silti. Koko noin samanverran kuin 3ah alkuperäisakku eli lxsxk=107x67x80
Hinta 180€

Yllä olevan olin joskus kirjoittanut aikaisemmin.

Vakio akun painoa ei ole tiedossa eikä akkua tallessa eli en osaa sanoa mutta taitaa painaa kuitenkin ainakin 3x enemmän ja kapasiteettia 30% tästä ja maksimi käynnistysvirta 5-10% tästä lifepo4:sta.
Kaikki nuo ilmoitettuja arvoja luonnollisesti eli ei mitattuja, kummankaan akkutyypin osalta.

Ainakaan mulla ei ole paluuta lyijyakkuun mopeedissa.
antti
Avatar
teppo
Viestit: 204
Liittynyt: La Loka 15, 2011 2:11 pm
Pyörä: Sama ku kaikkilla muillakin..
Paikkakunta: Rovis
Viesti:

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja teppo »

AnttiL kirjoitti:9ah akku joka kennoista valmistettu kutistesukkamalli, nelinkertaisella sukalla ja 1v takuulla, 99,9% vedenpitävyydellä (luvattu) ja luvattu että takuu kattaa jos hajoaa kastumisesta aiheutuneesta viasta tai mistä vain. Ei saa kuulemma jättää tunneiksi veden alle.
Kapasiteetti on muuten sitten oikeita amppeeritunteja eikä hbeq eli laskennallinen jollain kaavalla "vastaamaan" lyijyakkua kuten nuo "kaupalliset" valmisteet.
Paino oli 970g, enemmän kuin odotin mutta kohtuu kevyt silti. Koko noin samanverran kuin 3ah alkuperäisakku eli lxsxk=107x67x80
Hinta 180€

Yllä olevan olin joskus kirjoittanut aikaisemmin.

Vakio akun painoa ei ole tiedossa eikä akkua tallessa eli en osaa sanoa mutta taitaa painaa kuitenkin ainakin 3x enemmän ja kapasiteettia 30% tästä ja maksimi käynnistysvirta 5-10% tästä lifepo4:sta.
Kaikki nuo ilmoitettuja arvoja luonnollisesti eli ei mitattuja, kummankaan akkutyypin osalta.

Ainakaan mulla ei ole paluuta lyijyakkuun mopeedissa.
Komppaan Anttia, koko talven mentiin Lapinakkujen LiFePo4'lla. Syksyn testeissä mopo lähti stuppauksen jälkeen käyntiin täysin oppikirjan mukaan, ainoo vaan, etten edes painanut kytkintä, ykkösellä (tosin mulla oli niin lyhyet välitykset ku asennettua sai). Pitihän se kokeilla monta kertaa. Oikeeseen rasituskokeeseenkin se semmoiseen testeriin laitettiin ja noin 250A sieltä irtos, Normi akun luvut pyörii vissiin jossain 40-70 luokkaa parhaimmissakin = esim 120€ hyytelöakku.

Painoa on mun 12 kennosella 974g eli ei mitään. leveydeltän orkkisakun kokoinen ja pituudeltaan 3mc noin lyhyempi, korkeus 1cm pienempi eli siis pienempi. Veden alla on ollut, painepesurilla pesty ja nnyt kun sen irroitin, otin testimielessä yhden kerroksen muovia pois niin koko talven ajojen/pesujen jälkeen täysin kuiva. Tuon voi keveytensä ansiosta asentaa minne tykkää, ei ravistele paikkoja hajalle niin helposti mutta tarvii toki kunnon kiinnityksen ja telineen sekin, on se kuitenkin melkeen kilon..

Kapasiteettia tuntuu olevan käytännössä noin kolme kertaa normiakkuun verrattuna, tosin tuo ottaa sitä sähköä vastaankin paremmin ku normi hyytelöakku mikä on hyvä akku sekin. (Omalla akulla xenoneilla loppu akku lähes joka reissulla lopuksi, tuo loppui komlmannella tai neljännellä reissulla, mulla ei laturi jaksanut ladata kulutukseen nähden tarpeeksi)

Kuten edellä on mainittu, en aijo palata lyijyakkuaikaan minäkään enään. Käytännössä kaikki akkuhuolet hävis yhteen ostoon.
an13
Viestit: 1087
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja an13 »

Motonetin lyijykopio YTZ10S:stä 3kg, saman mallinen Antigravity 12 cell muovikotelossa 1.3kg. Lepojännite mukavat 13.1V eikä vielä (*kopkop*) yhtään G650llä viimekesänä usein tapahtunutta "hot start" ongelmaa.
jli
Viestit: 50
Liittynyt: Pe Kesä 08, 2012 7:40 pm
Pyörä: 690

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja jli »

Tuli tilattua jenkeistä Shorai, kun ei pyörää tule pakkasessa pidettyä. Alkuperäiseen 14Ah BMW-akkuun (Exide) verrattuna paino keveni 3 kg ja startti veivaa nyt kuin ompelukone entisen mongerruksen sijasta (G650GS). Eli hyvin tyytyväinen tähän asti. Katupyörässä on ollut LiFePo jo jonkin vuoden ilman pienintäkään negatiivista piirrettä lyijyakkuun verrattuna.
Ihme, jos ei tule tehdasvarusteeksi muutaman vuoden sisällä.
Vastaa Viestiin