Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

No niin, ensimmäinen reissuu heitetty "uudella akulla". Ei kertaakaan mitään ongelmaa ja mopeedi starttasi aina "sekunnissa" kun vain näytti nappia, ei väliä koska oli edellisen kerran startannut tai oliko vaihde tai valot päällä tms. Eli vastaa erittäin hyvin odotuksia.
Olisikohan tullut noin 40-50 starttia, neljä tuntia ajoa.

Voipi siis suositella kyllä lämpimästi jos vain virta onglemia tai kevennyshaluja on niin noita mitä minulla (aikaisemmin ketjussa myyjän/valmistajan yhteystieto) tai varmaan suunnilleen sama tuo antigravitykin, siinä olisi tuollainen virallinen kova kuorikin.
antti
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

12 kennoinen eli noin 9ah todellista kapasiteettia, ei lyijyakkuvastaavaa eli laskennallista, 180€

8 kennoinen lie sitten noin 6ah, 128€

4 kennoinen 64€ eli lie noin 3ah.

Akun muotoa ja johtojen paikkaa voi varmastikin muokkailla, korkeus pysyy vakiona, mutta sehän on tavaallaan teoreettinen juttu kun voi laittaa ihan mihin asentoon haluaa akun.

Nuo minun akun mitat on siten, että on kolme neljän kennon riviä. Siispä 8 kennoisesta noin teoriassa pois 1/3 syvyydesta ja 4 kennoisesta sitten 2/3 pois.

Ja siis Lapin Akuista saa, yhteystiedot aikaisemmin viestiketjussa.
antti
Avatar
talkku
Viestit: 1088
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Pyörä: T7 , XT500-79
Paikkakunta: Coccola

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja talkku »

omassa advessa akku tullut tiensä päähän. tässä herätellään lifepo4 akkuja http://www.youtube.com/watch?v=dpsTOcbyZhY vaihtoehto http://www.mpmaailma.fi/uutinen/ultraba ... poton-akku
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Tuossa ekassa videossa oli neljä kennoinen akku jampalla 950 advessa (mulla 12 kennoa exc:ssä, onkohan vähän "overkill :twisted: ) ja tokassahan oli litium ioni akku, minimilämpötila -20 astetta jos se nyt jollekin jotain merkkaa! Muuten tuo jälkimmäisen linkin ultrabattery oli kyllä suoritusarvoiltaan hurja ja ei kauhean hintainenkaan!
antti
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja THA »

Hei Antti, kelkoilal ajetaan kuitenkin -30--40C ihan tavallisesti niin miksi se muka olis mitenkään ylilyönti mopollakaan? No kroppa toki on kelkalla paremmin viimalta suojassa, mut nassu se jäätyy molemmissa yhtä lailla/ on suojattava ettei. Ja kelekassa prkl peukun-kesällä-puudutus talvella peukun-puudutus-ja-jäädytys -pellekaasu! Starttikin koko ajan vaan yleistyy niissä, kai Lapin akut -nimee kantavalla virmalla on pakko olla jo pidempää kelkkakokemusta?
Mut edelleen, miks mopoilla ei ajettais missä kelkallakin, ihan varmasti nopeuksissa ei ainakaan kelekoilla jäädä taa. Ja kun pakkasta on reippaasti niin eihän se ilma enää edes tunnu kylmältä, talvella kun tulee suojakeli niin se on kylmempi kun -10...-15C. Eihän se kylmä tarvii kun nassun suojausta (ja ajolasien asettelua puolen kilsan välein kunnes on suojassa mut sit ajoo vaan) ja passelit lillut iskareihin, rok rok. Talviajo on ihan parasta, ei mopon pesua, ei mutauria, juuria jos näkyy niin KYLLÄ NASTA PUREE, silkkaa helmee! Mä ajasin vaan jäätynyttä mehtää 5cm lunta tai pikkuteitä 10-15cm lunta pakkautuneena, se on ROK!
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Heh, niin se on kirjallinen viestintä vaikeaa :P

Eli edellisessä viestissäni viittasin talkun viestiin missä oli kaksi linkkiä, ensimmäisessä linkissä on kaverilla itse tehty lifepo4 akku ktm adventure 950 pyörässä, hän demonstroi sen riittävyyttä ja hyvyyttä sellaisessa eri tavoin, jos kiinnostaa niin kannattaa katsoa. Tähän viestiin viittasin kun sanoin että minun 12 kennoinen voi olla pikkasen ylilyönti kun ko viestin jampan akku on kooltaan 1/3-minun akun koosta ja vehkeet 3xisommat.

Tuo pakkas viittaus taasen oli talkun toisen linkin akkuun, se on tyypiltään erillainen, litium IONI akku. Tuon tyyppiset akut ovat tyypillisesti arkoja pakkaselle ja niinpä valmistaja lupaa vain -20 toimintalämpötilaa sille mikä lie asiallista. Muutenhan se kyllä vaikutti hyvinkin kiinnostavalta, ja suuri osa mopostelijoista ei ajele yli 20 sasteen pakkasissa jolloin sillä ei lie suurtakaan merkitystä, kannattaa kuiten huomioida hankintaa tehdessä ja toisaalta on oikein kertoa asiakkaalle jotta on tälläisiä rajoitteita.

Lifepo4 akku pitäisi olla ihan hyvä pakkasessakin, tosin kovassa pakkasessa saattaa vaatia sitä mainittua herättelyä. Tosin on siitä hyvä että siis kovassakin pakkasessa toimii mainiosti kunhan laittaa valot päälle ennen starttia vähäksi aikaa vaikka tuntuu typerältä noin äkkiseltään. Lifepo4:lle lupailevat ainakin joissain lähteissä toimintalämpötilaa alkaen -40 asteesta ja niissä keleissä hupimopostelijan ja kelkkailijankin kannttaa kyllä jo harkita josko lähtee uralle. :twisted:

Lapin Akkujen väellä on kokemusta kelkkailusta kovastikin, kilpa sellaisesta myös. Tosin noissa kilpavehkeissä ei juuri taida olla akkuja mutta silti tuntemus pakkasoloista lie hyvinkin asillinen.

Ja mitä tulee talvimoposteluun niin olen erittäin paljon samaa mieltä. Sopivassa lumitilanteessa erittäin hauskaa puuhaa. Tosin itse olen sen verta arkajalka että en itse paljoakaan ajele yli 10-15 asteen pakkasilla, on vaan niin epämukavaa isommalla tiellä kun pikkuisilla kuitenkin tulee hiki. No, nyt kun saadaan mitä ilmeisimmin spoori rata ja sinne pääsee autolla niin tilanne voi muuttua ja pakkasraja vähän laskea. Kokemuksen mukaan (omakohtaisen) myös lyijyakku on melko kyykkyinen yli -50 asteen pakkasessa 8) , tosin silloin on jousitus ja muutenkin aika jäykkiä vaikka voi ajaa vielä kyllä ihan hyvin...

Ja tuohon "pelle jäädytys puudutus-kaasuun" kommenttina että OMASTA mielestä se soveltuu tuohon käyttöön ihan hyvin. On olosuhteissa joissa on paljon röykkyjä ja heilutusta minun mielestä vakaampi hallita. Ei tule selliasta pumppaavaa liikettä niin helposti. Mopollakin ajellaan toki röykyissä ja niinpä ainakin minulla välillä montuissa aiheuttaa kaasun asennon muuttumista, hallitsemattomasti. Puhuvat ulkomaan kielellä whiskey throtlesta, liekkö kyse tästä?
http://www.youtube.com/watch?v=8fUL2I4R ... ata_player
Noin 1:30 kohdalla "hyvä" esimerkki tästä 8)
antti
jaa
Viestit: 817
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja jaa »

talkku kirjoitti:omassa advessa akku tullut tiensä päähän. tässä herätellään lifepo4 akkuja http://www.youtube.com/watch?v=dpsTOcbyZhY vaihtoehto http://www.mpmaailma.fi/uutinen/ultraba ... poton-akku
Kun en kuitenkaan pakkasissa ajele, niin jälkimmäinen olisi kyllä painon osalta mielestäni viksumpi. Tosin advessahan se on niin alhaalla, että merkitys on aika pieni. Ja jälkimmäisessä on oma elektroniikka joka huolehtii yli ja alilatauksesta, mikä itse kuvittelisin olevan hyvä juttu verrattuna LiFePo versioon. Ihan siis välikommenttina. Ja tosiaan, aika hyvin näyttäisi tuo nelikennoinenkin ponnistavan, eli jos vaan voimoo ja pakkaskestävyyttä tarvitaan, niin kuvittelisin siinä taas tuon LiFePon vetävän pidemmän korren. Jos olisi 12 versioinen niin luulisi voimoo piisaavan melkein laitteeseen kuin laitteeseen. No, oma normiakku on vielä hyvissä sielunvoimissa, joten odotellaan sen antautumista. Ja uskoisin, että nuo kummankin uuden tekniikan akut, kun saadaan isompaan massatuotantoon, hinnat laskevat. Voivat laskea jopa lyijyakun alle. Ainakin siis tuo LiFePo, kun nyt niitä tehdään lähes käsityönä. Näin olen siis antanut itseni ymmärtää.

Edit. siis tarkoitin akku on alhaalla. Paino ei ole isossa advessa missään kohtaa alhaalla. :roll:
Avatar
Juhana
Viestit: 2355
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja Juhana »

onhan noissa lifepo4:ssa elektroniikka mukana,mikä estää tyhjentymisen,ja ylilatauksen, ainakin noissa:

http://www.ev-power.eu/index.php?p=prod ... p-12v-17ah

tiiä sitten kuinka pelaa,kun en oo kokeillu...
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Tuossa versiossa joka minulla on EI ole mitään suojapiiriä. Ylilataaminen hyvin hankalaa, ottaa virtaa lähes mitä on tarjolla. Alilataukseen ajaminen mahdollista ja sitä tulee välttää! noin 9,5 volttia ja sen alle kun menee niin huonompi juttu. kennot menee epätasapainoon tms ja sitten ei enää normikeinoin saa ladattua. Tuollaista ei startilla tms sellaiseen kuntoon saa helpostikaan, mutta jos jää gps tms pikkukuluttaja päälle päiviksi niin ottaa ohrakyrsä. Se suojapiiri maksaa jonkun pari kymppiä tms asennettuna jos sellaisen haluaa!

Se kai se on noiden litium ioni akkujen ongelma ollut että lataaminen on ollut haasteellista eikä ole onnistunut pyörän laturista, mutta ilmeisesti se ongelma on nyt sitten ratkaistu kun noita on myynnissä!?

Lifepo4 akut eivät ole paino/kapasiteetti suhteeltaan mitään erityisiä mutta pitäisi olla virran anto/otto kyvyltään kutakuinkin parasta mitä saa ja tietysti lyijyakkuihin verrattuna painoltaankin ylivertaisia.
antti
Avatar
talkku
Viestit: 1088
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Pyörä: T7 , XT500-79
Paikkakunta: Coccola

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja talkku »

Avatar
ÖÖ.
Viestit: 905
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Paikkakunta: Sauvo

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

http://www.raiddesigns.com/en/ tuolta tilasin mä. Taitaa olla pari eruoa halvempaa jos ostaa shorain eu -sivuilta. Ite akkua en voi kyllä varauksetta suositella.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Aspe
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Touko 09, 2007 8:27 pm
Pyörä: Canyon XC
Paikkakunta: Krefeld

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja Aspe »

ÖÖ. kirjoitti:
http://www.raiddesigns.com/en/ tuolta tilasin mä. Taitaa olla pari eruoa halvempaa jos ostaa shorain eu -sivuilta. Ite akkua en voi kyllä varauksetta suositella.
Nostellaanpa tätäkin välillä ylöspäin.

Pikku pakkaset näyttävät olevan vanhalle akulle mullakin liikaa ja uusi pitäisi saada.
Mitä ongelmia ÖÖ:llä on ollut Shorain kanssa?
Kuinkahan järeän akun LC8 tarvisi, jos päätyy Antigravityyn?
Onko Ultrabattista kenelläkän kokemuksia?
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Tuo minun "käsin tehty" on ollut ongelmaton ja toiminut kuin unelma. Ihan noin referenssiksi noille teollisille. Toki tunteja ei ole takana kuin jotain 15.
antti
Aspe
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Touko 09, 2007 8:27 pm
Pyörä: Canyon XC
Paikkakunta: Krefeld

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja Aspe »

AnttiL kirjoitti:Tuo minun "käsin tehty" on ollut ongelmaton ja toiminut kuin unelma. Ihan noin referenssiksi noille teollisille. Toki tunteja ei ole takana kuin jotain 15.
Miten tuon käsin tehdyn kanssa on latauksen kesto, siis voiko huoletta laittaa myös isompaan pyörään, jossa latausjännitettä lienee enempi kuin kakstahtarissa? Onko vaaraa ylilatauksen suhteen?
Pitää varmaan käydä kyselemässä tarkemmin kun on ROIssa päin liikkeellä.
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Ei pitäisi minun saaman tiedon mukaan olla ongelmaa ylilatauksen suhteen. Jos ymmärsin oikein kun keskustelin "valmistajan" kanssa niin periaatteessa voisi ottaa virtaa sisään ihan hurjia määriä eli ladata muutamassa sakunnissa jos olisi joku virtalähde joka sillälailla virtaa kykenisi antamaan. MUTTA siis ei suojapiiriä eli jos jää joku hituvirta päälle ja pääsee syystä eli toisesta tyhjenemään kokonaan niin ei onnistu lataamaan enää takaisin normi latureilla. Starttaamalla ei akkua saa niin tyhjäksi. -15 pakkasesta ainakin vielä tuntuu toimivan kuin kesällä, ei vielä tuossa tullut mitään tarvetta "lämmittää" akkua.

Ja enpä usko että isommissa pyörissä sen isompaa latausjännitettä on? Laturissa enemmän tehoa mutta suunnilleen sama jännite.
antti
Vastaa Viestiin