Alumiinipropun jumitus

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Alumiinipropun jumitus

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Olen muutaman kerran törmännyt alumiinipropun jumitukseen BMW R1100S pyörässä, joka ei ( anteeksi vaan ) ole kurapyörä.

No kun täällä on tosi paljon tietäjiä kaikesta tekniikasta ja materiaaleista, niin kertokaa. :P

Kannattaako siihen vaihdelaatikon proppuun laittaa jotain ainetta, molyrasvaa, kuparitahnaa, alumiinitahnaa tai jotain, että se aukeaisi ensi kerralla kunnolla?
Proppu on alumiinia ja laatikon kuori kanssa.

Kierteitäkin olen joutunut korjaamaan. On aika harvinainen M26 x 1.5 mm.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Juhana
Viestit: 2355
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Re: Alumiinipropun jumitus

Viesti Kirjoittaja Juhana »

No pistä siihen vaikka tollanen proppu,missä on venttiili,ja korkki,niin ei tarvi turhaan aukoo niitä jenkoja . löytyy 26 x 1,5 myös.

http://cat.hansa-flex.com/en/product/902371

mars hydrauliikka liikkeeseen hakeen vastaava,mutta mallia missä korkin voi varmistaa,tai sitten vaan teräksinen supistus nippa,mihkä ruuvaa ropun,mitä aukoo,niin nuo jengat säästyvät...
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alumiinipropun jumitus

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Juhana kirjoitti:No pistä siihen vaikka tollanen proppu,missä on venttiili,ja korkki,niin ei tarvi turhaan aukoo niitä jenkoja . löytyy 26 x 1,5 myös.

http://cat.hansa-flex.com/en/product/902371

mars hydrauliikka liikkeeseen hakeen vastaava,mutta mallia missä korkin voi varmistaa,tai sitten vaan teräksinen supistus nippa,mihkä ruuvaa ropun,mitä aukoo,niin nuo jengat säästyvät...
Erinomainen idea. Kiitos
Katsotaan nyt mitä tehdään.

Eri aloilta löytyy näköjään vaikka mitä, kiitos.
Hydrauliikkaa ei ole tullut juuri harrasteltua. :roll: :roll: :roll:

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Corni
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2008 8:05 am
Pyörä: Myyty

Re: Alumiinipropun jumitus

Viesti Kirjoittaja Corni »

Pekkavee kirjoitti:Kannattaako siihen vaihdelaatikon proppuun laittaa jotain ainetta, molyrasvaa, kuparitahnaa, alumiinitahnaa tai jotain, että se aukeaisi ensi kerralla kunnolla?
Proppu on alumiinia ja laatikon kuori kanssa.
Kannattaa laittaa jotain metallia sisältämätöntä erotusainetta, kuten vaikka CRC:n valkoista metallivapaata keraamista tahnaa (löytyy helpoiten esmes Motonetistä tuotenumero: 60-0102). Kuparitahnaa en menis alumiinin kanssa käyttämään, kun muodostaa sähköparin ja epäjalompi, eli alumiini saattaa tehdä katoamistempun. Toi sama töhnä toimii hyvin myös ruostumaton - alumiini, rst - rst yhdistelmillä, eikä tarvii enää pelätä, että kierteet hitsaatuu kiinni..

Edit: kirjoitusvirhe korjattu..
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alumiinipropun jumitus

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Corni kirjoitti: Kannattaa laittaa jotain metallia sisältämätöntä erotusainetta, kuten vaikka CRC:n valkoista metallivapaata keraamista tahnaa (löytyy helpoiten esmes Motonetistä tuotenumero: 60-0102). Kuparitahnaa en menis alumiinin kanssa käyttämään, kun muodostaa sähköparin ja epäjalompi, eli alumiini saattaa tehdä katoamistempun. Toi sama töhnä toimii hyvin myös ruostumaton - alumiini, rst - rst yhdistelmillä, eikä tarvii enää pelätä, että kierteet hitsaatuu kiinni..
Kiitos vinkistä. Pitääpä ostaa tuota tahnaa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
MotoMasa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe Touko 20, 2011 9:15 am
Pyörä: 990Adv

Re: Alumiinipropun jumitus

Viesti Kirjoittaja MotoMasa »

Joskus aikana ennen kaikenmaailman tahnoja käytettiin tervaa esim. pyöränpulttien ruostumisen estämiseksi.
Avatar
psi
Viestit: 757
Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 8:21 pm
Pyörä: Africa Twin RD07
Paikkakunta: Kauttua

Re: Alumiinipropun jumitus

Viesti Kirjoittaja psi »

En tiiä onko tuo vaihdelaatikon proppu käytössä kuinka erilainen, mut esim AT:n kampiakselin ajoitusproppu on kanssa aika iso, suurikierteinen ja tykkää hajota. Syynä siihen että sen kuuluu olla hyvin pienellä momentilla vaikka onkin järeän oloinen. Tahna taas varmistaa että saat sen entistä suurempaan momenttiin kiinni.
Русский военный корабль, иди на хуй
vihtis83
Viestit: 915
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 9:38 pm
Pyörä: Polkupyörä
Paikkakunta: Lahti

Re: Alumiinipropun jumitus

Viesti Kirjoittaja vihtis83 »

psi kirjoitti:En tiiä onko tuo vaihdelaatikon proppu käytössä kuinka erilainen, mut esim AT:n kampiakselin ajoitusproppu on kanssa aika iso, suurikierteinen ja tykkää hajota. Syynä siihen että sen kuuluu olla hyvin pienellä momentilla vaikka onkin järeän oloinen. Tahna taas varmistaa että saat sen entistä suurempaan momenttiin kiinni.
Siihen AT:n roppuun (ja muihinkin kuusiokolo / ristipääkantoihin) auttaa muutama napautus vasaralla ja tuurnalla. Nuo osaa kyllä mennä v-mäisen tiukkaan ja kiva sitten yrittää avata kun kanta pyöreä. Meillä muuten töissä käytetään tervaa vieläkin pyöränmuttereissa.
Kurahipiäinen rastinnoutaja
Lahden alueen kuvasuraus kartalla
tomimikael
Viestit: 151
Liittynyt: La Kesä 19, 2010 4:21 pm
Pyörä: xr600r

Re: Alumiinipropun jumitus

Viesti Kirjoittaja tomimikael »

vihtis83 kirjoitti:
psi kirjoitti:En tiiä onko tuo vaihdelaatikon proppu käytössä kuinka erilainen, mut esim AT:n kampiakselin ajoitusproppu on kanssa aika iso, suurikierteinen ja tykkää hajota. Syynä siihen että sen kuuluu olla hyvin pienellä momentilla vaikka onkin järeän oloinen. Tahna taas varmistaa että saat sen entistä suurempaan momenttiin kiinni.
Siihen AT:n roppuun (ja muihinkin kuusiokolo / ristipääkantoihin) auttaa muutama napautus vasaralla ja tuurnalla. Nuo osaa kyllä mennä v-mäisen tiukkaan ja kiva sitten yrittää avata kun kanta pyöreä. Meillä muuten töissä käytetään tervaa vieläkin pyöränmuttereissa.

Muutaman propun halkaisseena ja kierteet korkanneena olen ajanut kaikkiin uusiin proppuihin ja venttiilin suojakorkkeihin 1,5mm laikalla urat. On sitten helpompi napauttaa auki.
Don't stop for nothing, It´s full speed or nothing.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alumiinipropun jumitus

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

tomimikael kirjoitti: Muutaman propun halkaisseena ja kierteet korkanneena olen ajanut kaikkiin uusiin proppuihin ja venttiilin suojakorkkeihin 1,5mm laikalla urat. On sitten helpompi napauttaa auki.
Hyvä idea. Pidetään mielessä.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alumiinipropun jumitus

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Tuon kyseisen vaihdelaatikon tyhjennyspropun kiristysmomentti on 55 Nm. Eli aika paljon.
En sitten tiedä onko BMW huolto vetänyt sen liian tiukkaan vai onko kierteet vaan muuten hitsautuneet kiinni.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Viimeksi muokannut Pekkavee, Su Heinä 03, 2011 5:47 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alumiinipropun jumitus

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

MotoMasa kirjoitti:Joskus aikana ennen kaikenmaailman tahnoja käytettiin tervaa esim. pyöränpulttien ruostumisen estämiseksi.
Taidanpa sittenkin ostaa tuota tervaa
Pulttitervaa

Sehän on luonnonläheinen aine ja uusiutuva luonnon tuote.
Ei pilaa luontoa.
Sitä voi sitten laittaa takapyörän pultteihinkin.
Ja halvempi kuin tuo keraaminen tahna.
Kiitos vinkistä :P
Ja BMW R850, 1100 ja 1150 pyörissä noi venttiilikoppien suojat ovat kiinni ruuveilla siinä alumiinipytyssä ja ne ovat kanssa aina jumissa. 5 mm ruuvit, ovat kai ruostumatonta. Niitäkin kierteitä on korjattu monta kertaa.
Sinne sitä tervaa kanssa. Hyvä homma. :lol:

KYLLÄ VANHA KANSA TIETÄÄ :P :P :P


Pekka
:shock: :shock: :shock:
Vastaa Viestiin