Alumiinipropun jumitus
Valvoja: Moderaattorit
Alumiinipropun jumitus
Olen muutaman kerran törmännyt alumiinipropun jumitukseen BMW R1100S pyörässä, joka ei ( anteeksi vaan ) ole kurapyörä.
No kun täällä on tosi paljon tietäjiä kaikesta tekniikasta ja materiaaleista, niin kertokaa.
Kannattaako siihen vaihdelaatikon proppuun laittaa jotain ainetta, molyrasvaa, kuparitahnaa, alumiinitahnaa tai jotain, että se aukeaisi ensi kerralla kunnolla?
Proppu on alumiinia ja laatikon kuori kanssa.
Kierteitäkin olen joutunut korjaamaan. On aika harvinainen M26 x 1.5 mm.
Pekka
No kun täällä on tosi paljon tietäjiä kaikesta tekniikasta ja materiaaleista, niin kertokaa.
Kannattaako siihen vaihdelaatikon proppuun laittaa jotain ainetta, molyrasvaa, kuparitahnaa, alumiinitahnaa tai jotain, että se aukeaisi ensi kerralla kunnolla?
Proppu on alumiinia ja laatikon kuori kanssa.
Kierteitäkin olen joutunut korjaamaan. On aika harvinainen M26 x 1.5 mm.
Pekka
- Juhana
- Viestit: 2355
- Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
- Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
- Paikkakunta: Eura,Loei
Re: Alumiinipropun jumitus
No pistä siihen vaikka tollanen proppu,missä on venttiili,ja korkki,niin ei tarvi turhaan aukoo niitä jenkoja . löytyy 26 x 1,5 myös.
http://cat.hansa-flex.com/en/product/902371
mars hydrauliikka liikkeeseen hakeen vastaava,mutta mallia missä korkin voi varmistaa,tai sitten vaan teräksinen supistus nippa,mihkä ruuvaa ropun,mitä aukoo,niin nuo jengat säästyvät...
http://cat.hansa-flex.com/en/product/902371
mars hydrauliikka liikkeeseen hakeen vastaava,mutta mallia missä korkin voi varmistaa,tai sitten vaan teräksinen supistus nippa,mihkä ruuvaa ropun,mitä aukoo,niin nuo jengat säästyvät...
Re: Alumiinipropun jumitus
Erinomainen idea. KiitosJuhana kirjoitti:No pistä siihen vaikka tollanen proppu,missä on venttiili,ja korkki,niin ei tarvi turhaan aukoo niitä jenkoja . löytyy 26 x 1,5 myös.
http://cat.hansa-flex.com/en/product/902371
mars hydrauliikka liikkeeseen hakeen vastaava,mutta mallia missä korkin voi varmistaa,tai sitten vaan teräksinen supistus nippa,mihkä ruuvaa ropun,mitä aukoo,niin nuo jengat säästyvät...
Katsotaan nyt mitä tehdään.
Eri aloilta löytyy näköjään vaikka mitä, kiitos.
Hydrauliikkaa ei ole tullut juuri harrasteltua.
Pekka
Re: Alumiinipropun jumitus
Kannattaa laittaa jotain metallia sisältämätöntä erotusainetta, kuten vaikka CRC:n valkoista metallivapaata keraamista tahnaa (löytyy helpoiten esmes Motonetistä tuotenumero: 60-0102). Kuparitahnaa en menis alumiinin kanssa käyttämään, kun muodostaa sähköparin ja epäjalompi, eli alumiini saattaa tehdä katoamistempun. Toi sama töhnä toimii hyvin myös ruostumaton - alumiini, rst - rst yhdistelmillä, eikä tarvii enää pelätä, että kierteet hitsaatuu kiinni..Pekkavee kirjoitti:Kannattaako siihen vaihdelaatikon proppuun laittaa jotain ainetta, molyrasvaa, kuparitahnaa, alumiinitahnaa tai jotain, että se aukeaisi ensi kerralla kunnolla?
Proppu on alumiinia ja laatikon kuori kanssa.
Edit: kirjoitusvirhe korjattu..
Re: Alumiinipropun jumitus
Kiitos vinkistä. Pitääpä ostaa tuota tahnaa.Corni kirjoitti: Kannattaa laittaa jotain metallia sisältämätöntä erotusainetta, kuten vaikka CRC:n valkoista metallivapaata keraamista tahnaa (löytyy helpoiten esmes Motonetistä tuotenumero: 60-0102). Kuparitahnaa en menis alumiinin kanssa käyttämään, kun muodostaa sähköparin ja epäjalompi, eli alumiini saattaa tehdä katoamistempun. Toi sama töhnä toimii hyvin myös ruostumaton - alumiini, rst - rst yhdistelmillä, eikä tarvii enää pelätä, että kierteet hitsaatuu kiinni..
Pekka
Re: Alumiinipropun jumitus
Joskus aikana ennen kaikenmaailman tahnoja käytettiin tervaa esim. pyöränpulttien ruostumisen estämiseksi.
Re: Alumiinipropun jumitus
En tiiä onko tuo vaihdelaatikon proppu käytössä kuinka erilainen, mut esim AT:n kampiakselin ajoitusproppu on kanssa aika iso, suurikierteinen ja tykkää hajota. Syynä siihen että sen kuuluu olla hyvin pienellä momentilla vaikka onkin järeän oloinen. Tahna taas varmistaa että saat sen entistä suurempaan momenttiin kiinni.
Русский военный корабль, иди на хуй
Re: Alumiinipropun jumitus
Siihen AT:n roppuun (ja muihinkin kuusiokolo / ristipääkantoihin) auttaa muutama napautus vasaralla ja tuurnalla. Nuo osaa kyllä mennä v-mäisen tiukkaan ja kiva sitten yrittää avata kun kanta pyöreä. Meillä muuten töissä käytetään tervaa vieläkin pyöränmuttereissa.psi kirjoitti:En tiiä onko tuo vaihdelaatikon proppu käytössä kuinka erilainen, mut esim AT:n kampiakselin ajoitusproppu on kanssa aika iso, suurikierteinen ja tykkää hajota. Syynä siihen että sen kuuluu olla hyvin pienellä momentilla vaikka onkin järeän oloinen. Tahna taas varmistaa että saat sen entistä suurempaan momenttiin kiinni.
Kurahipiäinen rastinnoutaja
Lahden alueen kuvasuraus kartalla
Lahden alueen kuvasuraus kartalla
-
- Viestit: 151
- Liittynyt: La Kesä 19, 2010 4:21 pm
- Pyörä: xr600r
Re: Alumiinipropun jumitus
vihtis83 kirjoitti:Siihen AT:n roppuun (ja muihinkin kuusiokolo / ristipääkantoihin) auttaa muutama napautus vasaralla ja tuurnalla. Nuo osaa kyllä mennä v-mäisen tiukkaan ja kiva sitten yrittää avata kun kanta pyöreä. Meillä muuten töissä käytetään tervaa vieläkin pyöränmuttereissa.psi kirjoitti:En tiiä onko tuo vaihdelaatikon proppu käytössä kuinka erilainen, mut esim AT:n kampiakselin ajoitusproppu on kanssa aika iso, suurikierteinen ja tykkää hajota. Syynä siihen että sen kuuluu olla hyvin pienellä momentilla vaikka onkin järeän oloinen. Tahna taas varmistaa että saat sen entistä suurempaan momenttiin kiinni.
Muutaman propun halkaisseena ja kierteet korkanneena olen ajanut kaikkiin uusiin proppuihin ja venttiilin suojakorkkeihin 1,5mm laikalla urat. On sitten helpompi napauttaa auki.
Don't stop for nothing, It´s full speed or nothing.
Re: Alumiinipropun jumitus
Hyvä idea. Pidetään mielessä.tomimikael kirjoitti: Muutaman propun halkaisseena ja kierteet korkanneena olen ajanut kaikkiin uusiin proppuihin ja venttiilin suojakorkkeihin 1,5mm laikalla urat. On sitten helpompi napauttaa auki.
Pekka
Re: Alumiinipropun jumitus
Tuon kyseisen vaihdelaatikon tyhjennyspropun kiristysmomentti on 55 Nm. Eli aika paljon.
En sitten tiedä onko BMW huolto vetänyt sen liian tiukkaan vai onko kierteet vaan muuten hitsautuneet kiinni.
Pekka
En sitten tiedä onko BMW huolto vetänyt sen liian tiukkaan vai onko kierteet vaan muuten hitsautuneet kiinni.
Pekka
Viimeksi muokannut Pekkavee, Su Heinä 03, 2011 5:47 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Alumiinipropun jumitus
Taidanpa sittenkin ostaa tuota tervaaMotoMasa kirjoitti:Joskus aikana ennen kaikenmaailman tahnoja käytettiin tervaa esim. pyöränpulttien ruostumisen estämiseksi.
Pulttitervaa
Sehän on luonnonläheinen aine ja uusiutuva luonnon tuote.
Ei pilaa luontoa.
Sitä voi sitten laittaa takapyörän pultteihinkin.
Ja halvempi kuin tuo keraaminen tahna.
Kiitos vinkistä
Ja BMW R850, 1100 ja 1150 pyörissä noi venttiilikoppien suojat ovat kiinni ruuveilla siinä alumiinipytyssä ja ne ovat kanssa aina jumissa. 5 mm ruuvit, ovat kai ruostumatonta. Niitäkin kierteitä on korjattu monta kertaa.
Sinne sitä tervaa kanssa. Hyvä homma.
KYLLÄ VANHA KANSA TIETÄÄ
Pekka