Tee-se-itse vaimennin

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

tomimikael
Pyörä: xr600r

Tee-se-itse vaimennin

Viesti Kirjoittaja tomimikael »

Olettekos minkälaisia vaimentimia kasailleet pyöriinne?
Meinasin omassani olevan läpihönkäävän modailla seuraavasti:

Kuva

Jos vaikka hieman tuo mökä vaimenisi, kun ei aivan suoraa reittiä olisi kaasuilla ulos??
Don't stop for nothing, It´s full speed or nothing.
jiknnn
Pyörä: kameli

Re: Tee-se-itse vaimennin

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

ootko pelkkää noisekilleriä kokeillu/ajatellu?

tossa yks malli
http://www.iceroadracing.com/varikko/in ... opic=525.0

tai vaikka semmonen supistin kuin acran putkissa on. vaimentaa todella tehokkaasti rajoittamatta voimaa liikaa...
tomimikael

On siinä koitettu jo jos jonkinmoista huilua. Tuntuu vaan tuo yksimukisen putputus olevan sen verran raaka että jonkun näköistä kammiota tarvittaisiin. :shock:

Tuon linkkaamasi mallista killeriä ei kyllä ole koitettu, siinä tulee jo vähän haastetta minunkin metallimiehen taidoille! :P
maqe
Pyörä: Gsf 1200 S

Viesti Kirjoittaja maqe »

googlaa Dynomaxin "superturbo"n rakenne. Minulla on autossa sellainen pönttö (halvin kun orggis lahosi) motonetistä, ja ei ole ollenkaan kovaääninen vaikka aika "suora" rakenne, persdynolla auto piristyi.

Tuossa on siis se reikähuilu s-kirjaimen muotoinen pöntön sisällä joka kyllä hillitsee mökää paremmin kuin täysin tikku suora huilu olematta tukkoinen. Tollainen kammio vaimennin on hyvä tehdä useammista kammioista ilman suuria käännöstä pakokaasun virtauksessa. neliskanttiseen lootaan se tunneli reikäputki on helppo tehdä
savage amusement
tomimikael

Tuota edes-takaisin putkea olen kyllä miettinyt, ei vaan oikeen sovi fiksun kokoiseen pakettiin.

Perhana kun saisi tommoisen 50mm reikäputken väännettyä spiraaliksi, tulisi mutkaa ja pituutta putkeen!! :lol:
hämy
Pyörä: TA

Viesti Kirjoittaja hämy »

Tein itse 4-syl moottoriin pönttöparin,joiden reikäputkien sisään väänsin pellinsuikaleen.Nämä hitsillä heftiin päistään ja tuloksena oli ääni joka mieluummin tuntui kun kuului.Tykkäsin.Niin,suikaleet väänsin ensin n.1/4 kierr.jengalle ja sitten paikalleen.
Viimeksi muokannut hämy, La Touko 21, 2011 8:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jiknnn

tossa se acran killer
http://www.2wheels4u.de/mondoshop/Media ... tuv003.jpg

siis olet jo jotain tämmöstä kokeillut ?

exc kotkassa tuo pelaa hyvin, ainakin kun vertaa ääneen ilman killeriä.....
tomimikael

Tuommoista vinoa en ole koittanut, pitääkin koittaa askarrella joku tuontapainen.
Rässi66
Pyörä: Honda CR250R

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Hämy: kuvia tai muuta tarkennusta, kiitos.
Tuo minun Devilin pönttö on aika meluisa tuommoisenaan, vois koittaa vähän askarrella.
jiknnn

mjoo, änärissä lähtö on vähän vinossa, eli tuo putki tulee suoraan sen reikäputken sisään. pointti lienee, että reikäputken pitää olla tarpeeksi iso, että pakopulssi mahtuu siihen ja sitten paine purkautuu pienemmästä reiästä ulos.

kammioilla kyllä äänen saa pois, mutta virtaukset kärsii...

itse koittasin niin, että tuon sun kuvan mukaan tuloputki ulottuis melkein änärin päähän, jossa on vähän isompi kammio, josta lähtee toinen putki ulos.
hämy
Pyörä: TA

Viesti Kirjoittaja hämy »

Joo ne pellin suikaleet on leikattava mahd.tarkasti reikäputken sisähalkaisijan levyisiksi ja hieman pidemmiksi.Nämä tungetaan jengalle väännettynä huilun sisään, katkaistaan ja heftataan päistään kiinni.Oletan,että tällä kierteen määrällä/jyrkkyydellä pystyy vaikuttamaan äänen voimakkuuteen.
Piese
Pyörä: 60Yz/Ag175/FZR1000/FL 60/Street Glide ST
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Piese »

Itellä ainakin on hiljenny villojen vaihdolla, nyt on palovillaa ja seuraavalla kerralla basalttia, siis on tuollainen läpihönkäävä malli jossa on välistä huilu paikollaan tai sitten ei.

Ilman tuota huilua ainakin 650Dr:n äänimaailma on kohtuullisen raaka ja metallinen mutta perstuntumalla veikkaisin toimivan paremmin ilman tuota "ahdistusta" putken päässä.
Rudi
Pyörä: Yamaha TT600R '99

Viesti Kirjoittaja Rudi »

hämy kirjoitti:Joo ne pellin suikaleet on leikattava mahd.tarkasti reikäputken sisähalkaisijan levyisiksi ja hieman pidemmiksi.Nämä tungetaan jengalle väännettynä huilun sisään, katkaistaan ja heftataan päistään kiinni.Oletan,että tällä kierteen määrällä/jyrkkyydellä pystyy vaikuttamaan äänen voimakkuuteen.
Haa, tämä siis todellakin toimii. Omassa päässäni ko. tyyppistä ratkaisua olenkin hiljaa miettinyt. Lienee myös kohtuullinen virtaamaan?
Jari
Pyörä: -

Viesti Kirjoittaja Jari »

Tehdastekoisessa GPR vaimentimessa oli suppilo jonka läpi pakokaasut virtaavat, lisäksi vaimentajan reikäputki supistuu perää kohti. Ääni kohtuu hiljainen ja sävyltään miellyttävä. Lävitse näkyvää Romboa hiljensin laittamalla vaimentimen sisääntuloon reikäpellistä samanlaisen suppilon. Suora huilu mutta vaimentimen ulostulossa on jonkinlainen supistus.

GPRn vaimentimesta repeytyi kesken parasta ajokautta palasiksi tuo sisääntulon suppilo ja äänestä tuli karsea. Hävetti ajella. Pikaratkaisuna otin pätkän kanaverkkoa, käärin siitä löysän lieriön jonka pukkasin vaimentimeen sisälle. Ihmeellisesti vain toimi, vaimentimesta näki läpi edelleen mutta ääni pieneni huomattavasti. Ilmeisesti rautalanka sirotti pakopulssin vaimenninmateriaaliin.
Salsa
Pyörä: itämainen

Viesti Kirjoittaja Salsa »

Kuvan "nykyinen" kaltaiseen putkistoon sisäputkeen rälläkän katkaisulaikalla vinottaisia viiltoja kummallekkin puolelle n. puolentoista sentin välein niinkuin grillimakkaraan. Sisäputken ja ulkolaipan väliin rautakaupasta teräsvillaa tiukasti käärittynä sisäputken ympärille niin paljon kuin mahtuu.

Viiltoihin voisi ehkä äänen "katkaisemiseksi" sinne tänne hitsata pienen pellin lipareen siten, että lipare tukkii osittain putken.
TransUralisti
Vastaa Viestiin