Scramblerin rakentaminen

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Harri Hemmilä
Viestit: 1230
Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Pyörä: Trek Roscoe 6
Paikkakunta: Ylivieska

Scramblerin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Syksyllä jouduin luopumaan Bemarista ja selvisin jopa yhden päivän ilman nettimotoa :D
Nyt kova yritys saada säästettyä vähän rahaa että saisin ostettua edullisen aihion scrambelrin rakentamista varten joko ensi kesänä tai sitten seuraavana.
Talven aikana olisi pimeinä iltoina kiva tutustua scrambler-maailmaan ja opiskella aihetta.
Jos jollakin on tiedossa nettisivuja tiedossa joista löytyy rakentamisblogeja ja vastaavia tai vaikka kuvia omista aikaansaannoksista niin olisi kiva jos laittaisit tähän ketjuun linkkejä meidän kaikkien samasta aiheesta kiinnostuneiden iloksi :)

Tällä hetkellä mielessä on aihioksi Bemarin K75 tai K100,
Suomessa noilla on hintaa tuplat verrattuna Ruotsin valikoimaan mutta tuleeko tuontipyörän rakentamisessa esteeksi vaihdettujen osien prosenttimäärät?

Täältä löytyi jo ketju XT600 Performance Scrambler
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> Polkupyörä
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Scramblerin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja mek »

Makuasioitahan nämä on, mutta mielestäni K-mallit ovat vähä hankala lähtökohta scramblerille. Painoa jää väistämättä aika paljon, 220+. Alusta on ikäisekseen ok, asfaltille. Mutta scrambleriksi joustot on lyhyet. Toki iskarin ja keulankin saa vaihdettua, mutta nostaa kuluja aika paljon... Mun ja Tasen rakenteluista löytyy ketjut tuolta projekteista.

Ootko harkinnut esim Suzuki Freewind. Netissä paljon kuvia tosi näteistä scramblereista. Pitemmät joustot ja paino jäänee johonkin 160 kiloon. Ja aihio löytyy Suomestakin parilla tonnilla.


https://youtu.be/NhPLgvDCFeA?feature=shared
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Scramblerin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Mää oon joskus aatellu että jos alkasin niin Honda NTV ois kiva aihio. Valuvanteet toki vähä laimeat, nutta yks puoleinen haarukka takana ja aika kevyt olemus ja perus nätti runko.

Ei toki tuu ikinä alettua kun ei mulla ole oikein visiota eikä viitseliäsyyttä saada ikinä valmiiksi rojektia.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Harri Hemmilä
Viestit: 1230
Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Pyörä: Trek Roscoe 6
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Scramblerin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

mek kirjoitti: Su Loka 22, 2023 11:53 am Makuasioitahan nämä on, mutta mielestäni K-mallit ovat vähä hankala lähtökohta scramblerille. Painoa jää väistämättä aika paljon, 220+. Alusta on ikäisekseen ok, asfaltille. Mutta scrambleriksi joustot on lyhyet. Toki iskarin ja keulankin saa vaihdettua, mutta nostaa kuluja aika paljon... Mun ja Tasen rakenteluista löytyy ketjut tuolta projekteista.

Ootko harkinnut esim Suzuki Freewind. Netissä paljon kuvia tosi näteistä scramblereista. Pitemmät joustot ja paino jäänee johonkin 160 kiloon. Ja aihio löytyy Suomestakin parilla tonnilla.


https://youtu.be/NhPLgvDCFeA?feature=shared
Minä vaan oon jotenki viehtynyt noihin Bemareihin :D
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> Polkupyörä
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Scramblerin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Harri Hemmilä kirjoitti:
mek kirjoitti: Su Loka 22, 2023 11:53 am Makuasioitahan nämä on, mutta mielestäni K-mallit ovat vähä hankala lähtökohta scramblerille. Painoa jää väistämättä aika paljon, 220+. Alusta on ikäisekseen ok, asfaltille. Mutta scrambleriksi joustot on lyhyet. Toki iskarin ja keulankin saa vaihdettua, mutta nostaa kuluja aika paljon... Mun ja Tasen rakenteluista löytyy ketjut tuolta projekteista.

Ootko harkinnut esim Suzuki Freewind. Netissä paljon kuvia tosi näteistä scramblereista. Pitemmät joustot ja paino jäänee johonkin 160 kiloon. Ja aihio löytyy Suomestakin parilla tonnilla.


https://youtu.be/NhPLgvDCFeA?feature=shared
Minä vaan oon jotenki viehtynyt noihin Bemareihin :D
Eheydy :D
Paskapuhetta, mutta uskon.
Harri Hemmilä
Viestit: 1230
Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Pyörä: Trek Roscoe 6
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Scramblerin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Peltsi kirjoitti: Ke Loka 25, 2023 12:51 pm
Harri Hemmilä kirjoitti:
mek kirjoitti: Su Loka 22, 2023 11:53 am Makuasioitahan nämä on, mutta mielestäni K-mallit ovat vähä hankala lähtökohta scramblerille. Painoa jää väistämättä aika paljon, 220+. Alusta on ikäisekseen ok, asfaltille. Mutta scrambleriksi joustot on lyhyet. Toki iskarin ja keulankin saa vaihdettua, mutta nostaa kuluja aika paljon... Mun ja Tasen rakenteluista löytyy ketjut tuolta projekteista.

Ootko harkinnut esim Suzuki Freewind. Netissä paljon kuvia tosi näteistä scramblereista. Pitemmät joustot ja paino jäänee johonkin 160 kiloon. Ja aihio löytyy Suomestakin parilla tonnilla.


https://youtu.be/NhPLgvDCFeA?feature=shared
Minä vaan oon jotenki viehtynyt noihin Bemareihin :D
Eheydy :D
:D
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> Polkupyörä
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Scramblerin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Tehdastekoisista scramblereista minusta ehdottomasti makein on Triumphin 1200 ja sen pidempijoustoinen versio. Siinä yhdistyy tyyli hyvään alustaan ja ajo-ominaisuuksiin miellyttävän väännökkäällä koneella. Jotain sen suuntaista jos rakentelee ja hommaa aihion sillä silmällä, niin ei voi mennä vikaan. Bemareissa bokserit olisivat mielestäni paras lähtökohta.

Lähetetty minun SM-G525F laitteesta Tapatalkilla

Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Scramblerin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Talvikauden viihdykkeeksi on tullut katseltua flat trackereitä, niin Royal Einfield Interceptor 650 voisi olla hyvä aihio sellaiseen. Klassisen näköinen ilmajäähdytteinen kone, stereoperä ja 18-tuuman pinnavanteet.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
Happi
Viestit: 2872
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: Scramblerin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Happi »

Multa löytys tommonen BMW R850R helpoksi aihioksi rakentaa jonkin sortin scrambleri (halvalla). Pienellä rakentelulla siitä tekis jonkun tommosen: https://www.unitgarage.it/bwm/r850r-r1100r/soul

Tossa mun mopossa on valmiiksi noi pinnavanteetkin.

Happi
Harri Hemmilä
Viestit: 1230
Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Pyörä: Trek Roscoe 6
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Scramblerin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Happi kirjoitti: To Joulu 07, 2023 6:07 pm Multa löytys tommonen BMW R850R helpoksi aihioksi rakentaa jonkin sortin scrambleri (halvalla). Pienellä rakentelulla siitä tekis jonkun tommosen: https://www.unitgarage.it/bwm/r850r-r1100r/soul

Tossa mun mopossa on valmiiksi noi pinnavanteetkin.

Happi
Tuo olis loistava, hetki vielä menee kerätessä budjettia :)
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> Polkupyörä
Avatar
paspit
Viestit: 238
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 2:14 pm
Pyörä: BMW R1100GS Scrambler, ex- DR 650R
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Scramblerin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja paspit »

Omassa projektissa käytin tuota Unit Garagen satulaa, voin suositella. Hyvä laatu ja käy suoraan alkuperäisiin kiinnikkeisiin. Projektissa lähtökohtana oli R1100GS.
Liitteet
20231006_153134.jpg
Avatar
Kurahousu
Viestit: 669
Liittynyt: To Elo 25, 2005 8:58 am
Pyörä: BMW G 450X, BMW R1200GS Adv, BMW R1100GS
Paikkakunta: Pori

Re: Scramblerin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Olis R1100GS tallissa jos kiinnostaa, aika pitkälle jo projekti edennyt ja olisi helppo edistää oman mielen mukaan. Uutta osaa on laitettu ja alkuperäiset osat kaikki tallessa. Ajellut aina kun mahdollista mutta kun on pari muutakin pyörää niin ei vaan aika riitä. Pistä YV:tä niin kerron enemmän varustelusta jne.

- Lyhennetty takarunko
- Rekisterikilven teline kardaanin päälle
- Led valot eteen, taakse, vilkut
- Mittaristo ja johdotus
- Öljynjäähdytin siirtosarja (Kit Low Oilcooler by Unit Garage)
- Lyhyemmät lokasuojat (kuvissa edelleen edessä vanha lokasuoja)
- Istuin
- Tankkilaukku BMW pyöräkohtainen
- Dominator pakoputkisto ja äänenvaimennin
- Ilmansuodattimien siirto läppärungoille
- Teholastu asennettu
- Uusi ohjaustanko, asentamatta
- Uusi akku
- Pivot jalkatapit ja jarrupolkimen levennyskappale
- Uudet päivitetyt suuttimet www.tills.de
- Bensaletkujen metalliset pikaliittimet


Pyörä toimii moitteettomasti. Renkaat ok kunnossa.
Liitteet
IMG_20190712_171757.jpg
IMG_20190712_171905.jpg
IMG_20190712_170420_B.jpg
Vastaa Viestiin