KTM 690 E/R TuneECU

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Lortdadu
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Elo 16, 2010 4:18 pm
Pyörä: BMW F 800 GS
Paikkakunta: Helsinki

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja Lortdadu »

Onko jengillä ollut vaikeuksia saada pyörää käyntiin lämpimänä? Omani ei stumppaa, mutta on hyvin haasteellinen startata lämpimänä. Pyörässä nyt Wings änkkä, isoin db-killeri, evo 1 putsari, sas poistettu, ja evo 1 kartat, aMa:n prog mapin kaltainen EP kartta.

Onko vinkkejä mitä pitäisi ruukata?
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Venttiilivälykset kannattaa tarkistaa, oireet kuulostaa tyypilliseltä kun venojen välykset on menneet liian pieniksi.
Kylätason kurapyöräilijä.
olpppae
Viestit: 3
Liittynyt: Su Helmi 08, 2015 5:50 pm
Pyörä: Ktm 690 smcr -13

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja olpppae »

Tuli toi kaapeli tilattua ja kohta pitäis olla postissa 8)
Evo 1 kartat on ladattu pyörään nii tarviiko ne ottaa talteen ennen tota aman kartan lataamista?
Ja mites ton AMa:n tekemän kartan saa kopioitua? Entäs F-L Swich arvot, tarviiko/kannattaako noita muutella?
En oo tosiaan koskaan ton TuneEcu ohjelman kanssa touhuillut niin anteeksi osaamattomuuteni :cry:
Avatar
AMa
Viestit: 413
Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
Paikkakunta: RVN

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja AMa »

skuikka
Viestit: 2211
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Lortdadu kirjoitti:Onko jengillä ollut vaikeuksia saada pyörää käyntiin lämpimänä? Omani ei stumppaa, mutta on hyvin haasteellinen startata lämpimänä. Pyörässä nyt Wings änkkä, isoin db-killeri, evo 1 putsari, sas poistettu, ja evo 1 kartat, aMa:n prog mapin kaltainen EP kartta.

Onko vinkkejä mitä pitäisi ruukata?
Minulla kusi suutin paineet imusarjaan. Kylmänä ei semmoinen ekstrarikastus haitannut, mutta lämpimänä sahuutti. Diagnoosi: suutin irti läppärungosta, piuhat ja letkut paikallaan, pyyhkäise kärki puhtaaksi ja laita virrat päälle. Alkaako tehdä tippaa suuttimen päähän? Jos kyllä, niin suutin vuotaa. Siinä oli joku juttu että sen suuttimen liitin taisi pysyä kiinni sillä suuttimen kiinnitysruuvilla tjms ja suutin purkautuu kun laittaa linjaan paineet. Jollain minä sen viritin pysymään koossa kun asiaa tutkin. Hommasta on vaan 7 vuotta aikaa joten jos joku parempi muistinen antaisi tarkemmat neuvot.
mikko73h
Viestit: 505
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 9:27 am
Pyörä: Yamahat
Paikkakunta: Lpr

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja mikko73h »

Tuli hommattua tuollainen 690 pyörä jonka mukana tuli ohjelmoinnissa käytettävä kaapelikin, mutta edellinen omista ei tarkemmin tuntenut ohjelmoinnin historiaa. Onko mitään yksinkertaista konstia varmistaa sisällä olevan ohjelma (alkuperäinen vai muutettu), koska ajamalla en pysty tunnistamaan kun ei ole vertauskohtaa?
Slipareitakin tuli mukaan alkuperäinen, Wings ja LeoVince. Alkuperäisen ja toisen noista avoimista pöntöistä olen ajetellut pitää ja yhden myydä pois...
Keep calm and love fossil fuels.
Lortdadu
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Elo 16, 2010 4:18 pm
Pyörä: BMW F 800 GS
Paikkakunta: Helsinki

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja Lortdadu »

Jos haluat varmistaa että mikä kartta on pyörässä, niin lataa TuneEcu sovellus ja lue FI kartta pyörästä.

Kun olet lukenut kartan pyörästä niin voit verrata niitä sitten noihin Evo1, akra tai vakio FI karttoihin. Tune-ecun sivuilta löytyy noita karttoja mihin voi verrata.
Villeboy5
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 9:24 pm
Pyörä: KTM SMC 690

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja Villeboy5 »

Hei! tuli tossa syksyllä tällänen ktm smc 690 -08 hommattua ja nyt sitten kuulin tästä ecu hommelista. Eli pyörä on menossa BW.lle tehonlaskuun, alle 35kw pesään ja teholappua käteen jotta saadaan papereihin 35kw. Tämän jälkeen haluan säätää pyörän takaisin täystehoiseksi. Kaapelia en vielä omaa, tuneecun sivut on yhtä sekasortoa mun silmissä. Tätä koitin lueskella ja muutamia viestejä tallentelin ylös mutta en kyllä pääpiirteittäin tajunnut tuon taivaallista. Elikkäs, ostin tätä toimintaa varten ihan läppärinkin joten aloitetaas itse ohjelmasta, tarvinko jonkinsortin zip ohjelman koneeseen kun sen asennan? ja kun alan pyörää säätämään, miten se tapahtuu, ei tarvitse vielä mitään hifistelyjä vaan kone täystehoiseksi. Pyörästä löytyy akran pönttö. Entäs onko jotain mihin ei missään nimessä tule kajota tai jotain millä voi olla tuhoisia seurauksia? Oikeestaan jos joku viitsis aloittelijan alkeet päntätä mulle ni ois tosi hieno juttu :lol: Pahoittelut sekavasta viestistä mutta niin paljon kysymysmerkkejä koko tuneecussa.
Lortdadu
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Elo 16, 2010 4:18 pm
Pyörä: BMW F 800 GS
Paikkakunta: Helsinki

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja Lortdadu »

Villeboy5 kirjoitti:Hei! tuli tossa syksyllä tällänen ktm smc 690 -08 hommattua ja nyt sitten kuulin tästä ecu hommelista. Eli pyörä on menossa BW.lle tehonlaskuun, alle 35kw pesään ja teholappua käteen jotta saadaan papereihin 35kw. Tämän jälkeen haluan säätää pyörän takaisin täystehoiseksi. Kaapelia en vielä omaa, tuneecun sivut on yhtä sekasortoa mun silmissä. Tätä koitin lueskella ja muutamia viestejä tallentelin ylös mutta en kyllä pääpiirteittäin tajunnut tuon taivaallista. Elikkäs, ostin tätä toimintaa varten ihan läppärinkin joten aloitetaas itse ohjelmasta, tarvinko jonkinsortin zip ohjelman koneeseen kun sen asennan? ja kun alan pyörää säätämään, miten se tapahtuu, ei tarvitse vielä mitään hifistelyjä vaan kone täystehoiseksi. Pyörästä löytyy akran pönttö. Entäs onko jotain mihin ei missään nimessä tule kajota tai jotain millä voi olla tuhoisia seurauksia? Oikeestaan jos joku viitsis aloittelijan alkeet päntätä mulle ni ois tosi hieno juttu :lol: Pahoittelut sekavasta viestistä mutta niin paljon kysymysmerkkejä koko tuneecussa.
Sun kannattaa ottaa tämän hetkiset kartat talteen tuosta pyörästä jos haluat takaisin täystehoiseksi. Jos se käy ja kukkuu nyt hyvin, et halua ruveta säätämään sitä uusiksi, vaan haluat sen takaisin tuohon kuntoon.

Onko pyörä jo nyt tehonlaskussa?
Villeboy5
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 9:24 pm
Pyörä: KTM SMC 690

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja Villeboy5 »

Tehoa kyllä piisaa mutta en tiedä antaako niin paljon kun voisi antaa. Jokatapauksessa miten nuo tallennetaan tuolla ohjelmalla ylös ja miten niitä käytetään uudelleen? näkeekö jostain että antaako kaikkensa vai saako vieläkin potkua irti? Ja tällä hetkellä pyörässä on tyhjäkäynti ongelma, käy tyhjäkäyntiä vapaalla 2200-2300 ja kun painaa kytkintä niin laskee 2000, mahtaakohan tuota saada säädettyä jotenkin, ei haittaa ajoa mutta ärsyttävä ja tyhjäkäynti muutenkin olisi hyvä olla varmaan 1800 tienoilla. Mutta tosiaan en tiedä mitä karttoja pyörästä löytyy nyt. Ajamaankaan en ole hirveästi kerennyt. :shock:
EDIT: Elikkäs sain nyt tuneecun ohjelman koneelle ja katselin vähän tuubista videoita. Elikkä kun asennan pyörääni uusia karttoja niin lataanko molemmat kartat (KTM 690 SMC EPT map 08-10 model years with Akropovic slip-on exhaust) ja (KTM 690 SMC EFI map 08-10 model years with Akropovic slip-on exhaust) ja ihmetyttää että miksi noita on tuolla tuneecun sivuilla noin monta samaa vaihtoehtoa? vai onko näillä jotain pieniä eroja, kuitenkin teksti on tuo sama, mutta tuo "KM765EU0804031FIMap.hex OEM " on eri, alanko asian suhteen olla sinnepäin vai aivan allikossa?
Lortdadu
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Elo 16, 2010 4:18 pm
Pyörä: BMW F 800 GS
Paikkakunta: Helsinki

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja Lortdadu »

Villeboy5 kirjoitti:Tehoa kyllä piisaa mutta en tiedä antaako niin paljon kun voisi antaa. Jokatapauksessa miten nuo tallennetaan tuolla ohjelmalla ylös ja miten niitä käytetään uudelleen? näkeekö jostain että antaako kaikkensa vai saako vieläkin potkua irti? Ja tällä hetkellä pyörässä on tyhjäkäynti ongelma, käy tyhjäkäyntiä vapaalla 2200-2300 ja kun painaa kytkintä niin laskee 2000, mahtaakohan tuota saada säädettyä jotenkin, ei haittaa ajoa mutta ärsyttävä ja tyhjäkäynti muutenkin olisi hyvä olla varmaan 1800 tienoilla. Mutta tosiaan en tiedä mitä karttoja pyörästä löytyy nyt. Ajamaankaan en ole hirveästi kerennyt. :shock:
EDIT: Elikkäs sain nyt tuneecun ohjelman koneelle ja katselin vähän tuubista videoita. Elikkä kun asennan pyörääni uusia karttoja niin lataanko molemmat kartat (KTM 690 SMC EPT map 08-10 model years with Akropovic slip-on exhaust) ja (KTM 690 SMC EFI map 08-10 model years with Akropovic slip-on exhaust) ja ihmetyttää että miksi noita on tuolla tuneecun sivuilla noin monta samaa vaihtoehtoa? vai onko näillä jotain pieniä eroja, kuitenkin teksti on tuo sama, mutta tuo "KM765EU0804031FIMap.hex OEM " on eri, alanko asian suhteen olla sinnepäin vai aivan allikossa?
Oot oikeilla jäljillä.

Näissä kotareissa on kaksi karttaa: yksi ohjaa kaasuläpän asentoa kaasukahvan ja kierrosten suhteen, ja toinen polttoaineen syöttöä. Huomaa noiden kahden kartan nimen ero: "KM765EU0804031EPMap.hex OEM" ja
"KM765EU0804031FIMap.hex OEM".

EP = kaasuläpän asento (kaasukahva)
FI = polttoaineen ruiskutus (kuinka paljon polttoainetta ruiskutetaan koneeseen)

Ensimmäisenä tarkistat mitkä kartat sun pyörässä on (eli mitä karttojen nimet on), ja tallennat ne koneelle youtube videon ohjeen mukaisesti. Tämä sen takia, että sun lähtökohta pyörän säädöillä pysyy samana jos joskus tulee häikkää säädöissä. Tällöin voit aina palata näihin toimiviin karttoihin, ja pyörä ei jää käyttäkelvottomaksi motivaation/turhautumisen vuoksi jos uudet kartat ei toimi. Kun luet noiden karttojen nimet, saat toivottavasti tietää mitkä kartat pyörässäsi on nimen perusteella (esim jos sulla on vakio kartat pyörässä, niin ei välttämättä ihme että käy ja kukkuu kehnosti).

Kun luet ja lataat karttoja, muista pitää akku koko ajan laturissa. Oletko katsonut, että sulla on performance kartta käytössä säätönupista? Eli penkin alta akun takaa löytyvä pyöritin.

Tästä ketjusta kyllä löytyy kaikki tarvittava tieto, vaikkakin välillä pitää hyppiä sivulta toiselle sen selvittämiseksi. Kannattaa tutkia tuolla TuneEculla karttojen muokkausta tämän ketjun ohjeiden mukaan ihan sellaisenaan, ennen kuin laitat niitä pyörään. Leiki sovelluksella vähän, niin se tulee pikku hiljaa tutuksi, muista vaan että näitä kokeilukarttoja ei välttämättä kannata laittaa pyörään. Eipä tuota oikeen muuten voi oppia käyttämään ellei sitä tutki ja harjoittele.

aMa:lla on tosi hyvät vinkit tuon EP kartan suhteen, niitä kannattaa tehdä pari mitä kokeilet sitten kun saat pyörän keväällä ajoon.
Villeboy5
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 9:24 pm
Pyörä: KTM SMC 690

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja Villeboy5 »

Joo, tuon säätönamiskan tiedän, en tosin oo sihen vielä koskenut enkä myöskään tiedä missä asennossa se nyt on. Tätä pyörää ennen mulla ollut pari 300 exc.tä ni tosiaan koko smc ollu ihan utopiaa tähän asti. Näitä viestejä oon tässä lukenut ja tosiaan amalta on tullut hyviä viestejä ja muutamia niistä olenkin tallentanut ylös. Täytyy tilata kaapeli ja kytkeä läppäri pyörään ja tallennella ne kartat sieltä talteen. :mrgreen:
AP690
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2016 11:03 am
Pyörä: KTM690

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja AP690 »

Moi.

Uusi ktm 690 enduro kuljettaja ilmoittautuu, tai onhan toi pyörä ollut jo muutaman kuukauden.
Kysyisin neuvoa pyörän karttojen lataamiseen mikkelin seudulta.
Itselläni ei kaapelia eikä läppäriä joten olisiko jollain antaa apua.
Myös kartat pyörään olisi kivat (ktm690 enduro -09) saada. Olen lukenut tämän ketjun lävitse ja jonkinlainen käsitys asiasta syntynyt.
Pyörässä kohta avarretulla ilmansuodattin ja Akrapovicin änkkäri. mutta välillä haluaisin käyttää vakio ankkäriä äänien takia. Ilmeisesti samalla kartalla voi ajella?
Pyörässä on tällä hetkellä jotkin "enska" kartat tosi laimea alle 5000 kirroksen mutta sit repii niin hel...tisti. Haluaisin kartan joka vetää tasaisesti koko alueen ja ei stumppaile hiljaisessa kannon kierrossa. Ilmeisesti "Aman" kartta olisi hyvä? Onko se tuossa pariviestiä aikaisemmin???

Tulipas sekava. toivottavasti jotan ymmärtää.
Villeboy5
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 9:24 pm
Pyörä: KTM SMC 690

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja Villeboy5 »

Joo tuli enkuista piuha tilailtua ja kokeilinkin jo pyörään mutta ei suostu yhdistämään :cry: . Luinkin että jollain olis kolvauksien kanssa ollut onkelmia mutta ennenkuin alan johtoa repimään palasiksi niin mitä kannattaisi tarkistaa? :|
Avatar
Pete K2
Viestit: 691
Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja Pete K2 »

Vika voi tosiaan olla piuhassakin, kuten mulla oli aikoinaan.
Toisaalta, kun jossain vaiheessa vaihtui läppäri, niin muistan pari iltaa ihmetelleeni asetuksia, kun ei milään löytänyt yhteyttä. Lopulta kuitenkin löytyi, mutta en enää jaksa muistaa, mikä asetus oli silloin pielessä. Taisi puuttua joku ajuri uudesta läppäristä.

Jos hommalla ei ole hätä, niin helpoin on tarkistaa piuha lähettämällä se testiin jollekin, jolla on toimivat vehkeet. Näin mä tein. :)
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
Vastaa Viestiin