KTM 690 E/R TuneECU

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

jahonen
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 9:18 pm
Pyörä: 1190 Adventure -16

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja jahonen »

Olisinpa halunnut testata tuota AMa:n tekemää EP-mappia mutta niinkuin yleensä omalla kohdalla, mikään ei toimi ihan noin vaan ilman tunkkausta.

Onkos täällä kukaan muu törmännyt sellaiseen ongelmaan että FI-mapin luku onnistuu TuneECU:lla aivan normaalisti mutta välittömästi kun yrittää lukea EP-mappia tulee "connection break" ja homma jää siihen? Löysin netistä yhden kohtalotoverin (http://advrider.com/index.php?threads/k ... t-23067478) mutta tarina ei kerro ratkesiko ongelma ja jos ratkesi niin miten. Ohjelma myöskin näyttää kaasun asennon ihan ok samoin kaikki muutkin tiedot ja EP-mapin tiedotkin näkyvät kun vasemmasta reunasta klikkailee.

Kokeilin 115k ja suurimmalla porttinopeudella, ei eroa. TuneECU on tiettävästi uusin versio 2.5.5 ja pyörä on 690 SMC 2008.

Elektroniikkamiehenä tulee mieleen että onkohan tuo diagnostiikkalinja pyörässä poikki jostain kohti, mutta miten se sitten osaisi oikein näyttää että pyörässä on 2 ECU:a ja mappien tiedot. Toinen mahdollisuus on että kommunikaatio jostain syystä sotkeutuu kun FI ECU alkaa hölisemään linjalle omiaan kun tuota EP-mappia koettaa lukea ja homma kosahtaa siihen. Voisi tietysti kokeilla irroittaa tuon FI-purkin ja kokeilla sitten vaikuttaako se mihinkään, tosin nehän ovat naimisissa erillisen CAN:in kautta joten en tiedä suuttuvatko ne moisesta kokeilusta ja EP:kään ei kerro mitään ellei saa CANin kautta kultaista kädenpuristusta FI:n kanssa. Ei oikein huvittaisi alkaa skoopin kanssa pitkällä kaavalla debuggaamaan missä vika on, töissä saa sitä tehdä ihan tarpeeksi :)

t. Janne
jahonen
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 9:18 pm
Pyörä: 1190 Adventure -16

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja jahonen »

Noniin, nyt on sitten tunkattu pihalla skoopin kanssa. Kirjoitan havaintoni tähän siinä toivossa että siitä voi olla jollekin muullekin mahdollisesti iloa, ehkä ei.

Lopputulema oli se että signaali näyttää sähköisesti loppuun asti täysin moitteettomalta eli mitään epämääräistä glitchiä siinä ei näytä olevan. En ole kovinkaan hyvin perillä tuon ISO 9141-2-protokollan henkisestä sisällöstä 690:n kanssa (tai minkään muunkaan ajoneuvon), mutta netistä löytämäni perusteella viimeisten sanomien tarkistussumma täsmää, sekä TuneECU:n suunnasta että pyörän EPT-ECU:n siihen lähettämän vastauksen osalta. Tämän viimeisen EPT-ECU:n viestin jälkeen liikenne linjalla loppuu, ilmeisesti siinä vaiheessa tulee tuo communication break.

Alla olevissa skooppikuvissa kanava 1 on diagnostiikkaliittimen K-linja ja kanava 2 on OBD-kaapelin linjan driveritransistorin ohjaus, joten siitä pystyy päättelemään "kuka puhuu", pyörä vai TuneECU. Mikäli kanavan 2 signaali on alhaalla mutta K-linjalla näkyy liikennettä, liikenne tulee pyörän suunnasta. Jos taas kanavan 2 signaali on käännetty versio K-linjan liikenteestä niin TuneECU lähettää.

Liikenteen loppu:

Kuva

Viimeinen TuneECUn lähettämä viesti zoomattuna (koostettu kahdesta skooppiruudusta):

Kuva

viimeinen EPT-ECU:n vastaus zoomattuna (koostettu kahdesta skooppiruudusta):

Kuva

Noista viesteistä jos laskee tavujen arvot yhteen ja ottaa 256:n jakojäännöksen (eli ottaa tuloksesta vain alimmat 8 bittiä), niin tarkistussumma täsmää tuohon viimeiseen tavuun, joten liikenne on loogisesti oikeaa.

Kokeilin myös ecu-purkkien irroitusta liittimestään mutta ainoastaan EPT-ecun voi irroittaa niin että virrat saa kytkettyä, mutta tästä ei tietenkään ole mitään apua omaan ongelmaan. Ainut mitä sillä sai aikaan oli pari vikakoodia (odotetut CAN bus fault tjsp ja joku muu), jotka tosin sai TuneECU:lla nollattua ihan ongelmitta.

Tilanne on siis sellainen että ainoastaan Alain Fontaine voi ehkä auttaa asiaa, tosin en tiedä kiinnostaako ketään tuollaisen ikivanhan paskan kanssa tunkkaaminen enää. Tästä topicista päätellen kulta-aika meni jo muutamia vuosia sitten... Pitänee kuitenkin kokeilla laittaa hänelle sähköpostia löydöksistäni, olen mielestäni omat kotiläksyni tehnyt mitä pystyn kohtuudella tekemään.

t. Janne
Avatar
AMa
Viestit: 413
Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
Paikkakunta: RVN

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja AMa »

Aluksi: en ymmärrä noista stop bit hommista mitään ja protokollistakin tiedän vain sen, että ravatti kannattaa pitää kaulassa eikä otsassa. :wink:

EP-kartan lataaminen moposta kestää moninkertaisesti pidempään kuin FI-kartan. En tiedä, onko tästä tiedosta mitään hyötyä.

Itse kokeilisin akkulaturi kytkettynä (ellei jo ollut) ja mahdollisesti vanhemmalla versiolla TE:stä. Itselläni 2.5.x lopetti jostain syystä juttelemisen mopon kanssa, mutta 2.2. toimii. Jos et löydä sitä enää netistä niin saat sen multa. YV:llä spostiosoite mulle, jos tarvitset sitä.

Lukas Matzinger oli pulassa jossain turkmenistaniassa TE:n kanssa. Syyksi paljastui iOS. Sulla näkyy olevan winkkari ainakin tuossa kuvassa.
jahonen
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 9:18 pm
Pyörä: 1190 Adventure -16

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja jahonen »

Akkulaturi on ollut mukana about kaikissa yrityksissä ja TuneECU:n alareunassa näkyvä jännite on ollut siellä päälle 14V koko ajan, joten uskoisin ettei homma ole jännitteestä kiinni. Ja samoin tietenkin valojen sulake on ollut irti kun yrityksiä on tehty. Kuvassa akkulaturi (oranssi pakkas-CTEK) pilkottaa skoopin takaa.

FI-kartankin lataus otti aikaa tovin mutta vaikka EP-kartan lataus olisi kestänyt 3x saman ajan niin se kuitenkin olisi jollain tahdilla latautunut, nyt homma ei ala lainkaan vaan tulee tuo "communication break".

Tuo versiohomma kuulostaa nyt kaikista todennäköisemmältä ongelmalta. Löysin version 2.2 (2.2.0.2), pitääpä kokeilla sitä seuraavaksi.

t. Janne
gff-3
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Loka 26, 2011 4:59 pm
Pyörä: '15 250 EXC-F SixDays
Paikkakunta: Keskeinen Uusimaa

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja gff-3 »

Eikös tuosta silti kannattaisi huikata Mösjöö Fontainelle, kerta on noin hienoa mittadataa ja kaikkea? Ja jos kahdessa eri pyörässä ollut samaa oiretta niin viittaisi ettei vika ole pyörässä (ellei sitten just sama vika molemmissa).
jahonen
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 9:18 pm
Pyörä: 1190 Adventure -16

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja jahonen »

Kirjoitan toki raportin detaljeineen jahka ennätän, varmaan iltasella. Kuvittelisin että tuosta voi olla apua meille kaikille ongelmista kärsiville, ja olisihan se hyvä jos ei tarvitsisi arpoa toimivan version löytämisen kanssa, varsinkaan kun se ei välttämättä ole ihan triviaalia.

Otin nuo mittaukset juuri sen takia koska pystyin ja toisaalta ainakin töissä mikään ei ole niin ärsyttävää kuin se että joku tulee kertomaan omasta tekeleestä "ei toimi"-tyyppisiä vikaraportteja ilman että on vähän edes ongelmaa tutkinut, joten koetan antaa jotain inputtia vianhakuun. Kuvittelen että tuosta pitäisi päästä jyvälle jo aika hyvin missä ongelma on.

Tuo mittauskaan ei oikein tue mahdollisuutta että vika olisi itse pyörässä kun tuon viimeisen pyörän lähettämän datan jälkeen sinne ei lähetetä enää uutta dataa ja protokolla on kysymys - vastaus-tyyppinen eli TuneECU:n olisi pitänyt lähettää jotain pyörään päin tuon jälkeen. Yksi mahdollisuus on että tuo viimeinen pyörän lähettämä data on joku virheilmoitus, mutta sen toteamiseen ei oma osaaminen riitä.

t. Janne
samppa2005
Viestit: 179
Liittynyt: Pe Touko 27, 2011 11:22 am
Pyörä: SE

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja samppa2005 »

Joskus oli ongelma kun läppärin kanssa ropusin ja akku oli aika finaalissa. Ei ilmeisesti jaksanut pitää yllä USB portin jännitettä jolloin mikään ei oikein toiminut -> läppäri piuhan päähän ja homma toimi taas. Ei tuolla kokeilulla ainankaan mitään häviä.
jahonen
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 9:18 pm
Pyörä: 1190 Adventure -16

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja jahonen »

Läppäri on ollut laturissa joka kokeilun ajan, joten valitettavasti sekin mahdollisuus on jo kokeiltu. Testasin tuon 2.2 version mutta sekin käyttäytyy samaan tapaan. Kirjoitin Alainille raportin/tukipyynnön aiheesta ja nyt ei voi muuta kuin toivoa että asia kiinnostaa häntä niin paljon että ratkaisu löytyy.

Yksi asia tosin kiinnittää huomioni, nimittäin EP serial (siinä ECU infos-kohdassa vasemmassa reunassa josta nuo saa klikkailemalla vaihdettua FI/EP-välillä) on softan mukaan 001EP, joka tuntuu minusta vähän hassulta kun FI-puolella se näyttää olevan 719433, vai onkohan tuo oma kappaleeni joku aivan ensimmäinen juuri ja juuri toimimaan saatu tuotekehitysproto :P. Mitäs tuossa EP serialissa lukee kenellä EP-kartan lataus onnistuu ongelmitta?

t. Janne
Avatar
Maarala
Viestit: 386
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2011 7:02 am
Pyörä: Polle Haukansilmä...
Paikkakunta: Raahen seutu

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja Maarala »

Kokeilitko vielä ladata karttoja mopoon? Jos tuossa pyörässä olevassa EP-kartassa on jotain hämärää. Olikos se tässä vai LC8 topikissa että jollain oli myös lukemisen kans probleemaa, mutta ecuun kirjottaminen onnistui. Ja sen jälkeen myös lukeminen. Noi sun karttojen numeroinnit on kyllä aika outoja. Laitatko koko tiedostonimen näkyviin?

Mulla on toiminu LC4 ja LC8 koneissa versio 2.5.5. Ja mm. kartat:
- 4132EPMap
- 4132FIMap

Kannattaa tieten kokeilla myös toisella tietokoneella ja kaapelilla jos mahdollista. Onhan ne nuo joskus henkimaailman hommia..
VMP:aa eli ajovideot ja kuvat:
YouTube
Instagram
jahonen
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 9:18 pm
Pyörä: 1190 Adventure -16

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja jahonen »

Karttojen nimissä itsessään ei ole mitään outoa mutta tuossa EP-purkin serial näyttää hassulta:

Kuva
Kuva

Latausta en ole uskaltanut kokeilla syystä että on jäänyt monista muista yhteyksistä vähän paha maku suuhun sellaisten toimintojen kokeilusta jotka voi olla potentiaalisesti peruuttamattomia ellei homma toimi ihan täysin oikein, esim. entinen data katoaa mutta uuttakaan tai entistä ei voi kirjoittaa takaisin, tämä kun ei ole ollut täysin välttämätön juttu vaan enemmänkin sellainen asia jota olisi ollut kiva kokeilla. En oikein tällä hetkellä luota siihen että softa on tuon yksilön kanssa täysin yhteensopiva, joku tae pitäisi saada sille että mitään peruuttamatonta ei tapahdu.

t. Janne
Avatar
AMa
Viestit: 413
Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
Paikkakunta: RVN

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja AMa »

Millä sää sait näkymään tuon Keihin #2 serialin? Itse en onnistunut saamaan esille kuin Keihin#1 serialin, joka on näköjään mopon VIN viimeiset numerot. Read Map (EP) en kokeillut, koska ei huvittanut päivystää mopoa 45 min tässä vaiheessa sunnuntai-iltaa.
jahonen
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 9:18 pm
Pyörä: 1190 Adventure -16

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja jahonen »

Ihan niin, että yksinkertaisesti hiiren vasemmalla napilla klikkaa tuosta kohti missä lukee "ECU Infos - Keihin #1", klikkaamalla pitäisi vaihtua #2:ksi ja tiedot sen mukaisesti. Tämä taisi lukea myös tuolla TuneECUn ohjeissa mutta taisin itse vahingossa klikata sitä niin huomasin että tuostahan sen saa näkymään.

t. Janne
Avatar
Sassi
Viestit: 179
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 9:38 am
Pyörä: KTM 690 Enduro
Paikkakunta: Nivala

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja Sassi »

Minulla tuli myös tuo connection timeout FI mappia lukiessa, kunnes kävin säätämässä COM portin lisäasetuksissa send ja receive bytes, sekä latency timer arvot kohdalleen.
Tuolla se neuvotaan: http://www.tuneecu.com/TuneECU_ES/KTM.html
Tuossa tuneecun esimerkkikuvassa tekstit on vissiin germaaniaksi, mutta liitteenä toivottavasti kuvaavampi kaappaus englanninkielisestä Windows 7:sta.
--
Saukki
Oli KTM 690 Enduro, nyt Can-Am mönkijä
jahonen
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 9:18 pm
Pyörä: 1190 Adventure -16

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja jahonen »

Joo elikkäs osa 2. Päätin jatkaa kokeiluja samaan tapaan kuin olen päivittänyt tietokoneen käyttöjärjestelmätkin eli ei koskaan entisen tuotantokäytössä olleen levyn päälle vaan aina uudelle tyhjälle levylle. Tämä siksi että jos mikä tahansa menee pieleen, ei ole ongelmaa palata entiseen. Ebayn ihmeellisestä maailmasta löytyi Saksasta kohtuuhintainen EP-purkki:

Kuva

päällisin puolin erona entiseen on sarjanumero, Ebay-kappale vaikuttaisi olevan vähän myöhäisempi tuotos. Originaalin numero on 304944 siinä missä ebay-kappaleen numero on 310951. Tällä uudella EP:llä TuneECU antoi paljon järkevämmät infot:

Kuva

Hetken kerkesin jo iloita mutta totesin sitten ettei EP-kartan latailu koneelle onnistu tuonkaan kanssa. No mutta koska ei ole mitään hävittävää niin kokeilin ladata FI:ssä olevan kartan EP-parin tuohon EP:hen. Tämä ainakin näytti toimivan, tosin lataus tapahtui minusta epäilyttävän nopeasti, varmaan 5 sekuntia tai alle. Ei kyllä herjannut mistään virheestäkään, liekkö ok. Tein sitten ohjeistetun kaasukahvan käännön power off-on resetin jälkeen.

Lyhyellä koeajolla kaikki tuntui ainakin toimivan ihan ok, joten ainakaan mitään ei hajonnut. Kaasun tuntuma tuntui kyllä jo tuolla tempulla huomattavasti entistä paremmalta. Varmaan kukaan ei ole tehnyt tuota resettiä ihan hetkeen. Tosin tuosta nyt ei sitten oikein voi mennä sanomaan mitään täysin varmasti että onnistuiko lataus vaiko ei kun takaisinpäin noita karttoja ei edelleenkään saa ladattua. Ongelma ei ole timeout vaan jo aikaisemmin mainitsemani connection break. Ikävä kyllä koko boksi on valettu joten takaoven kauttakaan ei oikein pääse lukemaan mitään.

Nuo sarjaportin asetukset asettelin jo aiemmin kuten yllä ehdottettu mutta se ei vaikuta mitenkään itse ongelmaan.

Ja ei, en ole saanut Alainilta mitään vastausta, en edes "kokeile jotakin"-tyyppistä. Pelkään pahoin että tulkitsi väärin hyvinkin teknistä postiani :) Epäilen ettei kannata pidättää hengitystä vastausta odotellessa.

t. Janne
Avatar
AMa
Viestit: 413
Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 10:21 pm
Pyörä: Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 300 EXC
Paikkakunta: RVN

Re: KTM 690 E/R TuneECU

Viesti Kirjoittaja AMa »

jahonen kirjoitti: tosin lataus tapahtui minusta epäilyttävän nopeasti, varmaan 5 sekuntia tai alle. Ei kyllä herjannut mistään virheestäkään, liekkö ok. Tein sitten ohjeistetun kaasukahvan käännön power off-on resetin jälkeen.
t. Janne
Kartan kirjoitus ECUun eli TuneECU-kielellä "Download" vie vain muutaman sekunnin, sekä FI että EP. Normaali toiminta. FI-kartan lataus (Read Map) on huomattavasti nopeampi kuin EP:n.

Kaasukahva-reset on nettilegenda, jota 690 User tai repair manual ei tunne. Eipä silti, itsekin sen yleensä kartan vaihdon jälkeen teen. TuneECUn näytöltä näkee ainakin sen, että karttaa vastaavat prosentit tulee. APAD/THAD -jännitteen säädössä kahvaa käännellään 2010 ohjeen mukaan 10x on-off KTM diagnostiikkatyökalun kanssa.
Esimerkiksi rpm-relative EP-kartan kanssa throttle reset olisi aika turha, koska ei se avaa TPS läppää enempää kuin 8% koska moottori ei käy (RPM=0).

15 min initialization run löytyy ainakin 2010 690 Repair Manualista. Olen kyllä lataillut karttoja omaan mopooni myös kuumaan koneeseen ja lähtenyt saman tien liikkeelle ilman mitään tyhjäkäyntejä, ja hienosti on pelannut. Toisaalta, 15 min tyhjäkäynti on hyvä indikaattori. Jos se ei mene läpi vaan kone sammuu, on jossain vikaa. Softassa tai raudassa.
Vastaa Viestiin