Ktm smc 660 "692" käyntiongelma!!

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Toni.H
Viestit: 23
Liittynyt: To Syys 23, 2010 8:19 am
Pyörä: F-T
Paikkakunta: Helsinki

Ktm smc 660 "692" käyntiongelma!!

Viesti Kirjoittaja Toni.H »

[img][IMG]http://i4.aijaa.com/t/00457/6763970.t.jpg[/img][/img]

Valtonen Motorsportin rak.
04-05 vuonna aj. sm-motosarjaa.

osalistaa mitä tehty:

-Kansi vingutettu
-Pytty putkitettu ja porattu 105mm (3mm isompi pytty)
-tehoputket
-"isompi kaasari" fcr mx 41mm (snurrattu)
-Jyrkkä nokka
-Isommat venttiilit
-alakerta vahvistetuilla laakereilla
-Vahvempi kampiakseli/kiertokanki pak.

ja sitten hiljattain tehtyä..

-uus mäntä
-nokkaketju
-öljysuuttimet
-staattori
-puola

ja sitten asiaan.
Eli pyörä toimi niinkuin pitääkin ja lähti aina ekalla polkasulla käymään.
matkalla mökille pysähdyin tankkaamaan mopoa ja itseäni.
ja kappas eihän toi prkl sit lähtenytkään enään käyntiin.
no kaveri tuli onneks nopeesti (5h), pelastamaan pakulla pois korven keskeltä.

nyt oon yrittäny saada porkkanaa käymään mutta tuloksetta, ei edes lupaa!!
kaasari purettu ja putsattu ainakin 10 kertaa. bensapinta ok.
staattori, puola ja tulpanhattu vaihdettu, tulee kunnon kipinä! (tulppiakin kokeiltu kohta tusina)
jako ja sytkä katottu, kaikki kohdillaan.
vent. säädetty.
nokassa ei ylimääräisiä jälkiä.
muutenkin kannessa kaikki kunnossa, eli ei väljyksiä tai kiinnileikkaatuneita laakereita/ seuraajarullia.
aut. puristaja toimii.
yritetty polkea puuduksiin asti.
mäkilähtö ei natsaa, ellei tota lähetä hyppyrimäestä alas ja vielä jollain tapaa saada pitoa renkaaseen! :shock: .


asia mikä kummastutti, eilen polkiessa mopotinta tuntui että olis paukkunu imupuolelle,
se kaiken järjen mukaan viittaisi imuvent. kantamiseen.
irrotin kaasarin ja kaadoin bensaa suoraan vent. päälle eikä se valahtanut pyttyyn.
kertokaas nyt joku viisaampi mitä kannattais vielä kattoo??
ensimmäinen ktm mitä omistan ja luultavasti viimeinen!! :mrgreen:

Kiitos.
T:T
Jarno
Viestit: 2624
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Ktm smc 660 "692" käyntiongelma!!

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Jos kerran kipinä tulee, ajoitukset on kohdillaa ja puristuksiakin on(?) niin mitenkäs bensan pääsy sylinteriin asti?

Tilkka bensaa tulpanreiästä pyttyyn ja polkaisu...
Avatar
CapoSakke
Viestit: 1356
Liittynyt: To Elo 09, 2007 7:54 am
Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
Paikkakunta: Savo / All Oceans
Viesti:

Re: Ktm smc 660 "692" käyntiongelma!!

Viesti Kirjoittaja CapoSakke »

Mitenkä olet polkenut konetta käyntiin.

Mulla lähtee näin;

Kylmänä
Hana auki ryyppy pääle, kaassua 3-5 kertaa pohjaan asti, kiihdytyspumppu painaa vähän bensaa.
Polje puristus taakse niin että menee ainakin kerran yli ja potku ja "pöptys" alkaa kuulua.

Kuumana kuumakäynnistin ja muuten sama proseduuri. :x
Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...

JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
Toni.H
Viestit: 23
Liittynyt: To Syys 23, 2010 8:19 am
Pyörä: F-T
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ktm smc 660 "692" käyntiongelma!!

Viesti Kirjoittaja Toni.H »

Jarno kirjoitti:Jos kerran kipinä tulee, ajoitukset on kohdillaa ja puristuksiakin on(?) niin mitenkäs bensan pääsy sylinteriin asti?

Tilkka bensaa tulpanreiästä pyttyyn ja polkaisu...
yritetty, eikä lähde.
edellisestä viestistä unohtu vielä ainakin yksi havainto.
eli eilen kun kummastelin sitä vent. kantamis mahdollisuutta, huomasin että kun aut.puristin naksahtaa, välistä "poreilee" pytyssä olevaa bensaa?? ikäänkuin imuvent. avautuisivat hieman??
onkohan norm.?? ja siis tulppa oli paikoillaan jos sillä nyt tässä tilanteessa on jotain merk.
Toni.H
Viestit: 23
Liittynyt: To Syys 23, 2010 8:19 am
Pyörä: F-T
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ktm smc 660 "692" käyntiongelma!!

Viesti Kirjoittaja Toni.H »

CapoSakke kirjoitti:Mitenkä olet polkenut konetta käyntiin.

Mulla lähtee näin;

Kylmänä
Hana auki ryyppy pääle, kaassua 3-5 kertaa pohjaan asti, kiihdytyspumppu painaa vähän bensaa.
Polje puristus taakse niin että menee ainakin kerran yli ja potku ja "pöptys" alkaa kuulua.

Kuumana kuumakäynnistin ja muuten sama proseduuri. :x
yritetty kaikkia mahdollisia keinoja, ja mopo lähti ennen mysteeri sammumista kuin hauki kaislikosta käymään.
kummallista et toimi täyd. ja sit ku pysähdyt tankkaamaan niin mopo kuolee täysin!
Toni.H
Viestit: 23
Liittynyt: To Syys 23, 2010 8:19 am
Pyörä: F-T
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ktm smc 660 "692" käyntiongelma!!

Viesti Kirjoittaja Toni.H »

ja puristukset on tallella..
Jarno
Viestit: 2624
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Ktm smc 660 "692" käyntiongelma!!

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Tuskin liittyy ongelmaan mitenkään, mutta onhan keinuvivuissa se pieni sivusuuntainen välys kohdillaan?
Toni.H
Viestit: 23
Liittynyt: To Syys 23, 2010 8:19 am
Pyörä: F-T
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ktm smc 660 "692" käyntiongelma!!

Viesti Kirjoittaja Toni.H »

Jarno kirjoitti:Tuskin liittyy ongelmaan mitenkään, mutta onhan keinuvivuissa se pieni sivusuuntainen välys kohdillaan?
Jep. on siis kunnossa!
täytyy varmaa repii toi kone auki ja kattoo tarkemmin niitä pako/imu vent.
valojen konkka meni myös sillon rikki kun lopetti käymisen.
Siinä oli joku 15.000mf kondensaattori kiinni kun vakio taitaa olla 10.000mf,
nyt vakio paikoillaan.
sytytyspuolihan on aika yksinkertainen ja omanaan sähköissä, mutta voisko esim. jänniteensäädin vaikuttaa jollain mystisellä tavalla virranmäärään??.
Toni.H
Viestit: 23
Liittynyt: To Syys 23, 2010 8:19 am
Pyörä: F-T
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ktm smc 660 "692" käyntiongelma!!

Viesti Kirjoittaja Toni.H »

Jarno kirjoitti:Jos kerran kipinä tulee, ajoitukset on kohdillaa ja puristuksiakin on(?) niin mitenkäs bensan pääsy sylinteriin asti?

Tilkka bensaa tulpanreiästä pyttyyn ja polkaisu...
tätä vielä lainaten.
epäilin kanssa ensin kaasarin tukosta. mutta kun ei löytynyt mitään roskia edes välikanavista.
putsasin kaasarin läpikohtaisin ilmanpaineella ja kaas.puhd.aineella.
seosruuvihan säätelee bensan määrää niinkuin kaikissa 4-t.
irrotin ruuvin ja yritin polkea mopoa , eikä reijästä tullut bensaa läpi!
pitäiskö tulla vai ei?
kaasari on myös "tulvitettu" ja bensa tulee varmasti ainakin kuppiin asti. ihmetyttää sekin että ei lähde mainitsemallasi tavalla eli korkillinen bensaa suoraan pyttyyn.
kaikki aikasemmat mopot esim: bergin fs 650 kisamoto, käyntiongelmat on selvinny aina kaasarin huolellisella puhdistuksella.
kummastuttaa se imupuolen paukkuminen vaikka vent. sulkee täysin eikä vuoda läpi. ja paukauttaa kylläkin putkessa jos pitää man.pur. pohjassa ja polkee. jotenki vaikuttais et menis vika nokan suuntaan vaikka siinä ei ole mitään jälkiä kulumisesta. todella harmillinen vika kun ei tiedä mihin kallistuis ja mahd. viat maksaa aina euroja, tosin tuleepahan rempattua. :cry:
Avatar
Juhana
Viestit: 2263
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Re: Ktm smc 660 "692" käyntiongelma!!

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Kokeile nyt ensin toisella cdi boxilla:lla,toi konkan hajoaminen viittaa yli jännitteeseen,ja jännitesäädin saattaa olla morjestanut,mikä on voinut rikkoa cdi:n.Kyseessä siis akuton mopo?Kannattaa mitata myös käämit.Kerran mulla oli samantyyppinen vika,kakstahdissa crossissa,kipinä tuli ,hyvä,mutta ihan väärään aikaan,kun cdi oli rikki.Kun mekaaniset edellytykset käymiselle ovat tuolla kantilla,pitäisi mopon paukkua tms yrittää edes,jos kipinä tulee tuolla työtahdilla,paineessakin.Sellainen tulppakin on tullut mulla vastaan,mikä antaa kipinän kannen päällä,mutta toinen pytty vaan pysyy kuolleena,vaikka mopo käy!mutta tulpan olitkin jo vaihtanut.Vedettiin autolla käymään isompi mopotin,kun ei pitoa takaselle työntämällä saanut,60 vauhtia ja isompi vaihde...piellä,tietty.

Edit,ja niinolihan magneeton kiila kunnossa,vai missä tuolla on pick'up anturi?
Toni.H
Viestit: 23
Liittynyt: To Syys 23, 2010 8:19 am
Pyörä: F-T
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ktm smc 660 "692" käyntiongelma!!

Viesti Kirjoittaja Toni.H »

Juhana kirjoitti:Kokeile nyt ensin toisella cdi boxilla:lla,toi konkan hajoaminen viittaa yli jännitteeseen,ja jännitesäädin saattaa olla morjestanut,mikä on voinut rikkoa cdi:n.Kyseessä siis akuton mopo?Kannattaa mitata myös käämit.Kerran mulla oli samantyyppinen vika,kakstahdissa crossissa,kipinä tuli ,hyvä,mutta ihan väärään aikaan,kun cdi oli rikki.Kun mekaaniset edellytykset käymiselle ovat tuolla kantilla,pitäisi mopon paukkua tms yrittää edes,jos kipinä tulee tuolla työtahdilla,paineessakin.Sellainen tulppakin on tullut mulla vastaan,mikä antaa kipinän kannen päällä,mutta toinen pytty vaan pysyy kuolleena,vaikka mopo käy!mutta tulpan olitkin jo vaihtanut.Vedettiin autolla käymään isompi mopotin,kun ei pitoa takaselle työntämällä saanut,60 vauhtia ja isompi vaihde...piellä,tietty.

Edit,ja niinolihan magneeton kiila kunnossa,vai missä tuolla on pick'up anturi?
tulee kallis kokeilu!! cdi ei oo ihan halvimmasta päästä.
racing biken huoltomies piti mahdottomana tota yhtälöä mitä itekkin pidin mahdollisena! pelkkä jänniteensäädinkin maksaa ~60€.
tossahan on erikseen toi sytytyspuoliki muista sähköistä!? toisaalta jos meikäläinen ymmärtää sähköistä yhtä paljon kuin lehmä kännykästä niin kaikki on mahdollista.

akuton mopo joo, pidelly sadetta aina kun olis ollu mahdollista kokeilla vetämällä.
pick uppi on "magneeton-kopassa" kiinni.

konkkahan estää tässä pelkästään valoille syntyviä jännitepiikkejä, ettei tarvitsisi koko ajan olla polttimoja vaihtamassa. mun käsityksen mukaan.
Toni.H
Viestit: 23
Liittynyt: To Syys 23, 2010 8:19 am
Pyörä: F-T
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ktm smc 660 "692" käyntiongelma!!

Viesti Kirjoittaja Toni.H »

cdi boxin hajoamisen syyksi epäilisin itse sytytys-puoleen liittyviä ongelmia, puola, tulppa/hattu, yms..
Avatar
Teme X-2
Viestit: 404
Liittynyt: To Elo 14, 2008 8:22 am
Pyörä: 390 Adventure
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ktm smc 660 "692" käyntiongelma!!

Viesti Kirjoittaja Teme X-2 »

Kyllä minäkin antaisin äänen sytytys ongelmalle.
Kyllä se jotain paukahtelua pitäisi antaa, jos kipinää saisi.

Itsellä oli vastaavat oireet Huqvarnassa, se tosin välillä saattoi
ampua kaasuttimen irti imukurkusta, mutta ei lähtenyt käyntiin.
Siinä oli vauhtipyörästä magneetit irronnut ja kipinä tuli ihan miten sattui,
mutta tuli kuitenkin. Magneetit kiinni ja ajotus kohilleen ja ekalla tulille.
Kotarissa taitaa olla vähän erilainen magneetto, että tuskin on ihan sama vika,
mutta jotain voi olla puolissa vikana.
"Ympyrä ja nuoli, siihen loppu huoli!" :roll:

Mopo: KTM 390 Adventure
EX-mopot: KTM 620 Advente Ja Husqvarna TE570
Toni.H
Viestit: 23
Liittynyt: To Syys 23, 2010 8:19 am
Pyörä: F-T
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ktm smc 660 "692" käyntiongelma!!

Viesti Kirjoittaja Toni.H »

Teme X-2 kirjoitti:Kyllä minäkin antaisin äänen sytytys ongelmalle.
Kyllä se jotain paukahtelua pitäisi antaa, jos kipinää saisi.

Itsellä oli vastaavat oireet Huqvarnassa, se tosin välillä saattoi
ampua kaasuttimen irti imukurkusta, mutta ei lähtenyt käyntiin.
Siinä oli vauhtipyörästä magneetit irronnut ja kipinä tuli ihan miten sattui,
mutta tuli kuitenkin. Magneetit kiinni ja ajotus kohilleen ja ekalla tulille.
Kotarissa taitaa olla vähän erilainen magneetto, että tuskin on ihan sama vika,
mutta jotain voi olla puolissa vikana.

Puola ja staattori on uusia, joten sytytyspuolesta jää vain se cdi-boxi.
pyörähän saakin kipinää kuten jo aikaisemmin kirjoitin.
eli paukku siis putkessa kun man.puristajaa käyttää (avaa pakovent.) myös paineenalaisena kipinöi.
kummastutti vaan toi että napsauttaa semmoisen pienen "flop" (huomaa efekti :mrgreen: ) pamahduksen imupuolelle. ei mitään semmoista että kaasari löytyisi takarenkaan päältä.
kotarissa on vauhtipyörässä semmoinen korotettu levy joka ohittaa pick-up (magneetti- sensorin). väljys on muuten siitäkin ohjearvoissa. sytkä on säädetty kampikammion lukituksen avulla joten siitäkin on aste-marginaalit pois suljettu.
onks kenelläkään tietoa mistä kannattais lähtee hoitaa tota boxia?? samalla rahalla kuin orkkis saa jo säädettävän ulkomaailmasta.

tai sit jos jollain on jääny tallin hyllylle notkumaan toimiva orkkis boxi ostaisin sen mielellään pois!! :lol:
Viimeksi muokannut Toni.H, To Syys 23, 2010 5:45 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jarno
Viestit: 2624
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Ktm smc 660 "692" käyntiongelma!!

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Eikös tuo manuaali puolipuristin raota pakovenoja...

Onko mitenkään mahdollista että venttiilinvälykset olisi säädetty väärän tahdin yläkuolokohdassa?
Mikä ei kyllä selittäisi tuota kesken matkan hyytymistä...

Lähtisiköhän tuo testimielessä käyntiin jonkin muunkin LC4 mallin CDI-boxilla, erilliseltä akulta syöttö boxille?
Jäisi pyörän omasta sytkästä vain anturi ja puola käyttöön.
Vastaa Viestiin